וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקורר לא מדומה: דריס מרטנס פורח במרכז הרחבה עם 7 שערים בשבוע

19.12.2016 / 8:00

הוא נדחק לספסל של נאפולי, לא קיבל צ'אנס גם ביורו והוסט בלית ברירה לעמדה של תשע מדומה בעקבות הפציעה של ארקדיוש מיליק, ואז הגיעה ההתפוצצות. הבלוג של יוכין על השינוי המבריק בקריירה של החלוץ שדייגו מראדונה מעריץ

דריס מרטנס שחקן נאפולי. רויטרס
הכי חם באירופה. דריס מרטנס/רויטרס

לרגל יום הולדתו ה-29, העניקה במאי אישתו של דריס מרטנס הפתעה מיוחדת. הבלגי קיבל חולצה של דייגו מראדונה מעונת האליפות ב-1987, חתונה בידי האליל הארגנטיני בעצמו. "זו המתנה הכי טובה שאפשר לבקש", אמר כוכב נאפולי, שהצטלם עם החולצה מכל הזוויות. מראדונה לא נותר חייב – הוא פירסם תמונות עם החולצה מספר 14 של מרטנס בעצמו. מכל סגל הקבוצה, הוא אימץ את הקיצוני הצנום כשחקנו האהוב ביותר, ואף דאג לבהיר במהלך כל העונה שעברה למאמן מאוריציו סארי כי מרטנס ראוי להיות על הדשא. "הכדרור שלו נהדר, המשחק הקבוצתי שלו משובח, והוא גם יודע לבעוט ממרחק. הוא צריך לשחק הרבה יותר", אמר מראדונה במרץ.

על אף הפצרותיו, מצבו של מרטנס בעונתו השלישית באיטליה לא היה מזהיר בלשון המעטה, בניגוד לתקופה הקודמת. רפא בניטס היה מעריץ מושבע – הספרדי התקשר למרטנס אישית ושיכנע אותו להפוך לרכש הראשון שלו בנאפולי בקיץ 2013. המועדון שילם תמורתו לאיינדהובן 9.5 מיליון יורו, והיתה זו עסקה חלומית. 11 שערי ליגה היו לו בעונתו הראשונה, וגם ב-2014/15 הוא היה חלק אינטגרלי מהרוטציה, אם כי תמיד רצה יותר. הסוכן, קשר העבר הדני המפורסם סורן לרבי, טען אז שהבלגי מאוכזב ממעמדו, אך לא ידע מה מצפה לו בעידן סארי. בעונה שעברה, פתח מרטנס בשישה משחקי ליגה בלבד, ותמיד שולב כמחליף בלבד.

לא רוצה לעזוב את הטירה

ההסבר לכך פשוט. סארי אהב מאוד להשתמש בהרכב קבוע שהביא לו תוצאות. עם חוסה קאייחון הספרדי בכושר פנטסטי מימין ולורנצו אינסינייה התחבולן משמאל, הוא מצא את הנוסחה האולטימטיבית. הם סיפקו אינספור כדורים עבור גונסאלו היגואין, והמאמן היה מאושר. למעשה, אינסינייה הוא היורש הטבעי יותר של מראדונה וג'אנפראנקו זולה. הוא נמוך יותר מהבלגי (163 סנטימטרים לעומת 169), ומדובר בכוכב הכי מקומי שיש – יליד נאפולי ואוהד שרוף של הקבוצה מגיל אפס. והוא גם צעיר יותר ממרטנס בארבע שנים, והיה הגיוני הרבה יותר לקדם דווקא אותו. אצל בניטס, האיטלקי והבלגי היו במעמד דומה. אצל סארי ההעדפה היתה ברורה. לא עזרה העובדה כי מרטנס הצטיין לרוב כאשר נכנס, וגם השלושער לרשת בולוניה לא הושיע. הבקשה של מראדונה נותרה ללא מענה.

בעיתונות המקומית נפוצו לקראת הקיץ הדיווחים על האפשרות לעזיבתו של מרטנס, אבל השחקן עצמו הכחיש אותם. הוא הצהיר על נכונותו לחתום על חוזה חדש וקבע נחרצות: "אני נשאר. אליפות אירופה היא אולי הזדמנות להציג אותי בחלון הראווה, אבל אני לא רוצה לנטוש את העיר בכל מקרה. אני אוהב את נאפולי, והקשר עם האוהדים חשוב לי מאוד", הוא אמר. באופן אירוני, גם ביורו 2016 השתמש בו המאמן מארק וילמוטס כמחליף בלבד, כך שהאטרקטיביות שלו בשוק לא עלתה בכל מקרה. זה לא טריוויאלי לחפש מקום חדש בגיל 29 אם אתה מעוניין בקבוצת צמרת שתעניק לך מקום קבוע בהרכב. מרטנס ממש לא היה מעוניין לעשות צעד אחורה מבחינת רמת הקבוצה, והוא באמת נהנה עד הגג בדרום איטליה, בעודו גר בטירה מרהיבה מהמאה ה-15 המשקיפה לים. אז הוא נשאר וקיווה לתת פייט חזק יותר לקאייחון ואינסינייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דריס מרטנס שחקן נבחרת בלגיה עם מארק וילמוטס. AP
לא מצא לו מקום בהרכב ביורו. מארק וילמוטס עם דריס מרטנס/AP

פתרון מהפכני בלי לקרוא לאדבאיור

ההזדמנות הגיעה כבר במחזור הראשון. החבורה של סארי נקלעה לפיגור 2:0 במגרשה של העולה החדשה פסקארה, הבלגי נשלח למערכה במקומו של אינסינייה בדקה ה-53, והביא נקודה עם צמד. אחרי השער השני, שיחרר מרטנס מבט לעבר מאמנו והעביר לו מסר חד ביותר. "דריס יכול לבהות בי כמה שהוא רוצה. אחרי שהוא מבקיע פעמיים, הוא יכול להסתכל עלי גם במקלחת", הגיב סארי בהומור אופייני.

בעוד מעמדו של אינסינייה התערער בתחילת העונה לאור דרישותיו המוגזמות בניהול משא ומתן על חידוש החוזה וההצהרות של סוכנו על הנטיה לחפש קבוצה חדשה שתעריך יותר את כישוריו, הבלגי האמין שהשעה שלו הגיעה. הוא אפילו פתח על חשבון האיטלקי במחזורים הראשונים בליגת האלופות וכבש צמד מול בנפיקה, אבל בגדול הגישה של המאמן לא עברה שינויים קיצוניים. הוא עדיין נתפס כג'וקר יעיל. ואז הגיע המפנה הלא צפוי.

עבור נאפולי זו היתה טרגדיה של ממש. ארקדיוש מיליק הפולני נכנס ביעילות לנעליים של "הבוגד" היגואין שברח ליובנטוס, ולכן העיר היתה בהלם ובאבל כאשר הוא קרע רצועות בברכו במשחק נבחרתו בתחילת אוקטובר. כל התוכניות של סארי שובשו לחלוטין, בהיעדר גיבוי אמיתי בתפקיד החלוץ המרכזי. מאנולו גביאדיני מעולם לא סיפק את הסחורה, ומאמציו הפכו אותו לסוג של בדיחה מהלכת לאור ההיעדרות של מיליק. בעיתונים נזרקו שמות של סקוררים שיכולים להצטרף על מנת לפתור את המצוקה, תוך התמקדות בשחקנים חופשיים. האם אפשר לשכנע את מירוסלאב קלוזה לחזור מפרישה? האם כדאי להמר על עמנואל אדבאיור? מה שלום דני אוסבלדו והקריירה המוזיקלית שלו? את האוהדים זה לא הצחיק, והמאמן היה צריך למצוא פתרון שפוי. מרטנס היה הפתרון.

מאמן נאפולי, מאוריציו סארי. רויטרס
התשובה היתה מתחת לאפו. סארי/רויטרס

השלושער הכי מהיר מאז טרזגה

מבחינה טקטית, מדובר בשינוי קיצוני. נאפולי התרגלה לשחק עם חלוץ רחבה פיזי וחסון, וכעת החליט סארי לנסות משהו אחר לגמרי – מרטנס הקטנטן כתשע מדומה. לא לחינם הוא כונה מסי הבלגי בימיו באיינדהובן. הארגנטינאי הכניס בזמנו משמעות חדשה לתפקיד הזה בברצלונה. עכשיו היה תורו של מרטנס להסתגל למערך המאולתר באיצטדיון סן פאולו. זה לא היה לגמרי לא מוכר עבורו, והוא בכל מקרה אהב לחתוך למרכז ולשמש מדי פעם כפליימייקר גם בהיותו קיצוני. בנבחרת הוא שולב לעתים כעושה משחק בעמדה מרכזית. בנאפולי זה היה מהפכני, ונדרשה תקופת התאקלמות. בשבועיים האחרונים, אחרי שהארכת חוזהו עד 2021 סוכמה מעשית, החיבור הפך לפנומנלי.

זה התחיל במשחק הגורלי בליסבון במחזור הנעילה בליגת האלופות, בו היתה זקוקה נאפולי לנקודה על מנת להבטיח העפלה. מרטנס, שנכנס במחצית השניה במקום גביאדיני חסר התועלת, בישל לקאייחון, כבש בעצמו והצעיד אותה לניצחון. בחלוף חמישה ימים, הוא חגג על ההגנה הבעייתית של קליארי עם שלושער ב-0:5 נפלא בחוץ. אתמול הגיע השיא, עם רביעיה לרשת טורינו בניצחון 3:5. את שני השערים במחצית הראשונה, בנוסף לפנדל, הבקיע הבלגי כמו חלוץ מרכזי אמיתי שעורב להזדמנויות ליד תיבת השוער. צריך להרחיק עד 2006 כדי להיזכר בשלושער הקודם תוך 22 דקות בליגה האיטלקית – הוא שייך לדויד טרזגה.

דריס מרטנס שחקן נאפולי. GettyImages
יחזור לעמדת הג'וקר? דריס מרטנס/GettyImages

ההקפצה בסגנון מראדונה

השער הרביעי, שהבטיח סופית את הנקודות במותחן, הגיע בהקפצה אדירה מעל ראשו של ג'ו הארט. זה היה מעשה אמנות של ממש, שהזכיר את מראדונה ואת זולה. גם קודם היה מרטנס אהוב במיוחד בקרב האוהדים, אבל הביצוע הזה הקפיץ אותו לרמה אחרת. הם החלו להשוות אותו לדייגו כמעט ברצינות.

"אני עדיין לא ברמה של מראדונה", אמר הבלגי בחיוך רחב. והוא גם לא יהיה, כמובן, אבל זה הזמן שלו, עם שבעה שערים בשבוע. מאזנו עלה ל-14 שערים בכל המסגרות, והוא שבר את שיאו העונתי בנאפולי עוד לפני חג המולד. לא פלא שסארי מאושר. "דריס הוא שחקן יוצא מהכלל, והקבוצה משחקת היטב על מנת להפעילו. בכלל לא משנה באיזה תפקיד הוא משחק – הוא יכול לבוא לידי ביטוי הן כקיצוני והן כחלוץ", אמר המאמן.

ואולם, זה כן משנה. גם קאייחון ואינסינייה בכושר, ונשאלת השאלה – מה יעלה בגורלו של מרטנס כאשר מיליק יחזור? (ואגב, קצב החלמתו מהיר מהצפוי.) האם ישוב הבלגי לספסל וישמש שוב כג'וקר בלבד? המערך של סארי לא מאפשר לרביעיה הזו להיות על המגרש בו זמנית, והוא יצטרך לקבל החלטות לא טריוויאליות. אנחנו יודעים בוודאות את מי מראדונה היה בוחר להשאיר על בהרכב, ונכון לעכשיו כל אוהדי נאפולי מסכימים איתו לחלוטין.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully