וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזרח ר': מסעו של ריצ'רד האוול לעבר נבחרת ישראל

17.12.2016 / 6:30

עבירות המשמעת המוכרות נראות לפתע כמו אגדה אורבנית. הוא טורף את הליגה, עושה את ההבדל בין ניצחונות להפסדים ומספרים שהפך לדבק החדר ההלבשה. ריצ'רד האוול, הסנטר המיועד של הנבחרת ביורובאסקט, גורם למכבי תל אביב לקנא ומוכן להפוך את העונה של הפועל תל אביב לגדולה

one

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של ריצ'רד האוול

חבר הנהלת הפועל תל אביב, ידידיה רפפורט, היה משוכנע שמדובר בטעות כשסוכנו של ריצ'רד האוול פנה אליו והציע לו לצרף את הסנטר. זה קרה בסוף חודש יולי האחרון, ורק שבוע קודם לכן צייץ האוול בטוויטר כי סגר במכבי תל אביב. אלא שמאוחר יותר גילה השחקן כי באופן לא ברור הנהלת הצהובים החליטה לסגת מהסיכום ולנסות לשנות את התנאים מולו. הפועל עטה על המציאה: כשיש לך הזדמנות להביא את אחד השחקנים הבולטים בליגת העל, שעל פי כל הסימנים אמור לקבל אזרחות ישראלית בתוך תקופה קצרה ולשחק בנבחרת ישראל, אתה לא מוותר. האדומים שלפו חוזה לשנתיים והחתימו אותו במהלך בזק.

מעט לאחר ההודעה על החתמת האוול שבו לרדוף אותו הסיפורים מהעבר. על חלקו בקבוצה הפרועה שהייתה לצפון קרוליינה סטייט, על בעיות המשמעת שהביאו לשחרורו המהיר מגראבלין, מקאזרטה ומליגת הפיתוח, על הרדיפה אחרי הכסף בליגה הפיליפינית. אפילו בעירוני נהריה החלו לספר על הבעיות שהיו להם עם השחקן רק כמה שבועות לפני עזיבתו, כשנעלם עם רכב הקבוצה ולא ענה לשיחות הטלפון מאנשיה.

ארבעה חודשים חלפו מאז, ובהפועל תל אביב צוחקים. הבעיות בינתיים נשמעות כמו אגדה אורבנית ותו לא, ובעוד מכבי תל אביב מאוכזבת ממאיק צירבס ומאבדת את עצמה לדעת, הסנטר באדום טורף את הליגה: 16 נקודות למשחק (מקום תשיעי בליגה), 7.9 ריבאונדים (מקום שמיני), מתוכם 3.6 בהתקפה (מקום ראשון) ו-19.6 נקודות מדד (מקום רביעי) ב-30 דקות לערב, אלה המספרים שמעמיד האוול מתחילת העונה.

שחקן הפועל תל אביב ריצ'רד האוול. אדריאן הרבשטיין
בינגו. האוול/אדריאן הרבשטיין
בנבחרת ישראל, שם יודעים כי בתחילת יוני האוול יהיה ישראלי ויוכל להצטרף למדים הלאומיים, רואים מהצד ויודעים שיש להם יהלום ביד. אדלשטיין רצה אותו מאוד במכבי תל אביב, ורוצה אותו מאוד בנבחרת

"הוא לא טלית שכולה תכלת, אבל עד עכשיו הכל עובד איתו הכי חלק והכי מקצועני שיש", מספרים בהפועל על אופיו של האוול. הסנטר התחתן בקיץ האחרון עם בת זוגו הישראלית, אותה פגש בזמן ששיחק בנהריה, רצה מאוד להתגורר בארץ, והחיים בתל אביב עושים לו רק טוב. גורמים במועדון מספרים שיש לו חלק חשוב בחדר ההלבשה, ושיש בקבוצה לפחות שני שחקנים שדורשים יותר תשומת לב ממנו בכל הקשור להתנהלות וההתנהגות. "הוא אחד מהחבר'ה", אומר אחד מאנשי הקבוצה, "בעייתי? אם לא הייתי שומע על זה לפני כן, לא הייתי מאמין עליו".

בכל הנוגע למעמדו הנוכחי של האוול, הפועל תל אביב מעט נפגעה. האדומים האמינו שיקבל אזרחות במהלך העונה, אך הבינו בשיחות לא רשמיות כי באיגוד הכדורסל, שאחראי על התהליך על מנת שיוכל לשחק עם נבחרת ישראל ביורובאסקט 2017, מעוניינים שהוא יהפוך לישראלי רק לאחר סיום העונה. מהסיבה הזאת דוחפים בקבוצה את קבלת אזרחותו של אדריאן בנקס, מהלך שיעזור להם לצרף עוד זר. לאדומים יש אופציה על האוול לעונה הבאה, כשבתחילה היו מי שטענו כי אם יקבל אזרחות שכרו בשנה השנייה יעלה, אך בקבוצה דחו את השמועות ואמרו כי גם אם יהיה זר וגם אם יהיה ישראלי - שכרו בשנה השנייה יהיה זהה.

"מה שמרשים מאוד אצלו זה החשיבות שיש לו בתוך הסדר הקבוצתי לעומת מה שהיה בעונה שעברה", אומר אחד ממאמני הליגה, שכבר נכווה העונה מנחת זרועו וחוזקו של הסנטר. "בנהריה הוא גם היה חיה רעה, אבל המשחק היה בנוי עליו והיו מצבים שהוא קצת לקח בכוח. בהפועל תל אביב, קבוצה שיש בה המון כישרון - אלאנדו טאקר, אדריאן בנקס, דרל וויליאמס ואפילו רביב לימונד למרות הפציעה - הוא מצא את הנישה שלו כדי להיות טוב בתוך השטף הקבוצתי. זה לא רק שהוא ברומטר, שהקבוצה מנצחת כשהוא מצטיין ומפסידה כשהוא פחות טוב. היכולת שלו בערב נתון מלמדת על מידת הקבוצתיות של הפועל באותו משחק".

ואכן, אמנם ההבדלים אינם קיצוניים, אבל הם די משמעותיים. בחמשת הניצחונות של האדומים, בהם שותף, קלע האוול 18.8 נקודות, הוריד 9.2 ריבאונדים ורשם 22.6 נקודות מדד. בארבעת ההפסדים נתקע על 12.5 נקודות, 6.2 ריבאונדים ו-15.8 נקודות מדד. רק בניצחון אחד העונה הצליח הגבוה שמול האוול לרשום משחק טוב יותר ממנו - היה זה מרפי הולוואי מגלבוע/גליל שקלע 22 נקודות והוסיף 8 ריבאונדים על ראשו של שחקן הפועל תל אביב. את טוני מיטשל וג'ף אדריאן הוא עצר על 12 ו-11 נקודות בהתאמה, הרבה מתחת לממוצע שלהם.

בנבחרת ישראל, שם יודעים כי בתחילת יוני האוול יהיה ישראלי ויוכל להצטרף למדים הלאומיים, רואים מהצד ויודעים שיש להם יהלום ביד. המאמן הלאומי ארז אדלשטיין שיבח בעונה שעברה בלא מעט שידורים את היכולת הטכנית של הסנטר וניהל עמו מספר שיחות בקיץ. הוא רצה אותו מאוד במכבי תל אביב, ורוצה אותו מאוד בנבחרת. במצב הגבוהים הנוכחי של הכדורסל הישראלי, בעונות שפל של אלכס צ'וברביץ' ורוברט רות'בארט, ועם חוסר הניסיון של אלה שמתדפקים בשער - עידן זלמנסון, בן אלטיט ואיתי שגב הפצוע, אין ספק שהאוול יהפוך בקיץ לאחד השחקנים הקריטיים בסגל.

מאמן מכבי תל אביב ארז אדלשטיין. יוסי ציפקיס
יודע שיש לו יהלום ביד. אדלשטיין/יוסי ציפקיס
"אם המחשבה הייתה שהוא מספיק טוב כבר בנקודת הזמן ההיא כדי להיות שחקן זר במכבי תל אביב, הוא היה היום בקבוצה. המחשבה הייתה שהוא פוטנציאל מעניין, אבל זה לא הסתדר"

אז מה קרה באותו ערב, בביתו של שמעון מזרחי? על פי הידוע, הצדדים סיכמו על חוזה לשנתיים, כשבעונה הראשונה מכבי תל אביב תשמור לעצמה את הזכות להשאיל את האוול, ובעונה השנייה, בה הוא כבר אמור להיחשב כישראלי, הוא יחזור לסגל הקבוצה. הסנטר לא היה מוכן לשמוע על חוזה לשלוש שנים, כפי שבמכבי רצו בתחילה, אך הנושא נראה גמור ונעול. כזכור, האוול טען שמה שסיכמו איתו בעל פה היה שונה ממה שנכתב בחוזה שהוגש לו. לדבריו, הצהובים הורידו מהשכר עליו סיכמו, ציינו כי להם תהיה הזכות להחליט היכן השחקן ישחק בזמן שיושאל וכתבו כי החוזה בעונה השנייה הוא למעשה אופציה של הקבוצה. כל הדברים הללו הובילו אותו לבחור בהפועל תל אביב.

"אם ריצ'רד האוול היה מגיע למכבי תל אביב, זה היה על חשבון מקום של זר בסגל", מסביר אחד מבעלי התפקידים במכבי את הבלאגן באותם ימים. "עם חוק המתאזרחים שרק נכנס באותה תקופה, הוא וג'ו אלכסנדר לא יכלו להיחשב בתור שני ישראלים בסגל הרחב, והחתמה של האוול הייתה כמו החתמה של זר בכל מקרה. הרצון היה להשאיל אותו, גם כי לא היה ברור מתי הוא יקבל את האזרחות. אם המחשבה הייתה שהוא מספיק טוב כבר בנקודת הזמן ההיא כדי להיות שחקן זר במכבי תל אביב, הוא היה היום בקבוצה. המחשבה הייתה שהוא פוטנציאל מעניין, אבל זה לא הסתדר".

האוול עצמו, למרות שהצהיר כי "אין בי כעס. ברור לי שלא חתמתי בגלל מחלקות פנימיות במכבי" בראיון שנתן לוורד כהן, רוצה להוכיח את עצמו מאוד כדי לעשות את קפיצת המדרגה ברמה האירופית, אם זה למכבי תל אביב או לקבוצה אחרת בסדר הגודל הזה. "הוא יודע ומדבר על זה שהוא חייב להוביל את הפועל להצלחה, וגם להצליח בנבחרת כדי להראות שהוא שייך לרמות הכי גבוהות", מספר אחד מחבריו בהפועל תל אביב, "למי שהיה ספק, אז מה שקרה עם מכבי בקיץ השאיר אותו מאוד רעב בשביל עונה שלמה, ואולי יותר מזה".

עורך דין שמעון מזרחי יושב ראש מכבי תל אביב. ברני ארדוב
פספוס? שמעון מזרחי/ברני ארדוב

הפועל תל אביב היא לא מערכת שקטה ורגועה. אחרי כמה שנים שבהן נעצרו האדומים כבר ברבע גמר הפלייאוף, מכוונים האדומים לפיינל פור בכל הכוח ולחזור לאירופה. ההחתמה של האוול הייתה צעד חשוב בדרך למטרה. מהסיבה הזאת כל הפסד מערער מחדש את מעמדו של שרון אברהמי, וכל ניצחון מביא איתו רק חצי חיוך ואין בו הקלה ממשית.

המצב הזה רק מגביר את חשיבות המשחק הביתי הערב (שבת) בשמינית גמר גביע המדינה נגד הפועל ירושלים. במועדון זוכרים את המפגש האחרון עם הקבוצה מהבירה בגביע, ברבע הגמר של עונת 2013/14, העונה האחרונה שבה האדומים נגעה בצמרת הגבוהה. קרלון בראון, רביב לימונד וג'וש אוואנס נתנו הצגה מדהימה וסחפו את הקבוצה לניצחון. בדרייב אין יודעים שמשחקים מהסוג הזה, כמו הערב, יכולים לעשות את ההבדל בין עוד עונה מגומגמת לבין עונה גדולה, ויכריעו האם האוול הוא רק שחקן טוב או שהוא באמת שייך לרמה אחרת.

ריצ'רד האוול שחקן הפועל תל אביב. מגד גוזני
המבחן הגדול - הערב. האוול/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully