וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך האוסקר: האכזבה מהמעבר של אוסקר לליגה הסינית בגיל 25

16.12.2016 / 6:30

הוא היה צפוי להפוך לאחד הכוכבים הגדולים באירופה, אבל לאוסקר נמאס להיאבק על מקומו בצ'לסי, והוא העדיף את הכסף הקל בסין. הבלוג של מיכאל יוכין על הצביטה בלב שלנו והפספוס שיהיה כולו שלו

אוסקר שחקן צ'לסי (שמאל) עם אשלי קול. רויטרס
ההבטחה התחילה שם. אוסקר חוגג מול יובנטוס/רויטרס

קשה לשכוח את ההתרגשות שאחזה בסטמפורד ברידג' ב-19 בספטמבר 2012. בהופעת הבכורה בהרכב, הדהים אז אוסקר את הקהל עם צמד בזק מול יובנטוס בליגת האלופות, והשער השני היה עוצר נשימה. הברזילאי הצעיר קיבל את הכדור על שפת הרחבה, השאיר את לאונרדו בונוצ'י ואנדראה פירלו חסרי אונים בנגיעה הראשונה, ומיד שלח כדור קשתי מופלא לרשת מעל ג'יג'י בופון. היה זה מעשה אמנות, והאוהדים התמוגגו.

צ'לסי היתה אז אלופת אירופה, אחרי הזכיה הסנסציונית בצ'מפיונס ליג, אך היא עשתה זאת בסגנון הגנתי למדי שגרר גם ביקורת. היה צורך בתוספת ברק ויצירתיות, ואוסקר הגיע מאינטרנסיונל תמורת כ-20 מיליון ליש"ט על מנת לספק אותם. עם חיוך קצת מבויש על פני התינוק ומגע רך בכדור, הוא שבה לבבות. בעונת הבכורה שלו בלונדון, פרנק למפארד עדיין היה המנהיג וחואן מאטה עדיין היה הכוכב, אבל תרומתו של אוסקר היתה אדירה על אף חוסר היציבות במועדון. רפא בניטס החליף את רוברטו די מתאו בשלב מוקדם של העונה, וזה לא הפריע לברזילאי לרשום 12 שערים ותשעה בישולים בכל המסגרות. התואר הראשון הגיע עם הזכיה בליגה האירופית, ונדמה היה כי הוא עשוי להפוך לאחד הכוכבים הבולטים בפרמיירליג.

והנה לכם, ארבע שנים מאוחר יותר, עובר אוסקר לסין בגיל 25 בלבד. כוכבים רבים החליטו להרוויח משכורות עתק שמוכנים לשלם בליגה הזו על מנת לרצות את הנשיא חובב הכדורגל שי ג'ינפינג, אבל רובם המוחלט נסעו לשם לקראת סיום הקריירה, או לא יכלו לשאוף למשהו טוב יותר במועדוני פאר באירופה. הבחירה של הברזילאי, לו צפו עתיד מזהיר ככוכב על בקנה מידה עולמי, בשלב כה מוקדם מעידה יותר מכל על הפספוס העצום. הנטישה של אוסקר מתסכלת ומאכזבת. הכדורגל האירופי מאבד אותו מוקדם מדי, והוא לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל. יכול להיות שהוא פשוט לא היה מוכן להילחם לשם כך.

עוד בנושא

חובר לאנדרה וילאש בואש? "אוסקר יעבור לשנגחאי תמורת 52 מיליון ליש"ט"
פברגאס סידר לצ'לסי ניצחון 10 ברציפות ב-0:1 בסנדרלנד
קונטה על פער שש הנקודות בפסגה: "מעדיף לא להסתכל על הטבלה"

אוסקר שחקן צ'לסי. AP
לא מיצה אפילו עשירית מהפוטנציאל. אוסקר/AP

הלייק ליובנטוס לא הוביל לעסקה

והרי הפוטנציאל הזה היה מוחשי. כאשר הגיע ז'וזה מוריניו לקדנציה השניה בצ'לסי, הוא הבהיר באופן חד משמעי את רצונו לבנות את המשחק ההתקפי סביב אוסקר. הוא אפילו זרק לשם כך את חביב האוהדים מאטה, והסביר בראיון מפורסם: "אנחנו מעדיפים את אוסקר בתפקיד הפליימייקר". הספרדי הועזב למנצ'סטר יונייטד, אבל הברזילאי לא ממש ניצל את הבמה. לצד הברקות גאוניות, הוא נטה להיעלם מהמשחק לפרקי זמן ממושכים, ומחוייבותו הוטלה לא פעם בספק. אדן הזאר תפס את משבצת הכוכב הגדול, ולא לחינם הביא מוריניו את ססק פברגאס בקיץ 2014. אוסקר היה שחקן הרכב בעונת האליפות, אך לא היווה בורג מרכזי כפי שציפו ממנו.

במהלך המשבר בעונה שעברה, הופנו רוב החצים לעברם של הזאר ודייגו קוסטה, אך אוסקר גילה יכולת מאכזבת לא פחות, והדיבורים על מכירה אפשרית ליוו את תחילת השנה. צ'לסי דחתה הצעה אסטרונומית של 75 מיליון ליש"ט מצד ג'יאנגסו סונינג הסינית, וייתכן שהיא מצטערת על כך בדיעבד, אבל עובדה היא שהשחקן עצמו ממש לא התשוקק לשמוע על האופציה אז. ראמירס היה זה שנמכר לסין, אבל הכיוון ההגיוני ביותר מבחינת אוסקר היה יובנטוס, והגברת הזקנה עשתה מאמצים משמעותיים להחתימו. לפי הדיווחים בארץ המגף, הציב המאמן מסימיליאנו אלגרי את הברזילאי בראש הרשימה שהעביר למנהל הספורטיבי בפה מארוטה, ואפילו אוסקר התלהב מכך. הוא עורר מיני-סערה בקרב אוהדי הכחולים כאשר עשה לייק לידיעה זו באינסטגרם, וסירב להוריד אותו גם אחרי שהדבר נחשף.

הלייק הזה חיזק את ההערכה כי המעבר לטורינו קרוב, אבל לאנטוניו קונטה היו תוכניות אחרות. המנג'ר החדש לא רצה לוותר על הכוכב המוכשר לטובת האקסית, ובחודשים הראשונים של העבודה המשותפת נדמה היה כי היחסים בין השניים פורחים. למעשה, היתה תקווה אמיתית כי החיבור עם הבוס השאפתן יחדיר מוטיבציה בברזילאי, יוציא אותו מאדישות מסוימת ויסייע לו להביא את היכולות לידי ביטוי. שניהם שידרו על אותו גל, או כך לפחות זה הצטייר בתקשורת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מאמן צ'לסי אנטוניו קונטה. רויטרס
הפך את אוסקר ללא רלוונטי. אנטוניו קונטה/רויטרס

השבחים מקונטה לא מנעו ירידה לספסל

"המאמן שינה את המנטליות של השחקנים. האימונים הראשונים בטרום עונה היו מפרכים, אבל אהבתי את זה כי הבנתי שזה יעזור לי להיות בכושר אופטימלי. הרוח הקבוצתית חזרה, ואם נשמור עליה נוכל להיאבק על האליפות", הצהיר אוסקר בתחילת ספטמבר, תוך שהוא מתייחס לעמדה החדשה על המגרש. קונטה החליט להשתמש בברזילאי בשלישיית קישור מרכזי, לצד אנגולו קאנטה ונמניה מאטיץ', ושביעות רצונו של השחקן היתה גבוהה. "בעונות הראשונות שיחקתי כפליימייקר או באגף, ועכשיו חזרתי לתפקיד המקורי אותו למדתי בברזיל. אני נהנה לרוץ מרחבה לרחבה. זו העמדה האהובה מבחינתי", הוא אמר.

המערך הזה גרם לססק פברגאס לרדת לספסל, וקונטה הדגיש שזה הדבר הנכון. "היינו צריכים למצוא את האיזון הנכון, והקבוצה מאוזנת יותר כאשר אוסקר בהרכב, עם הכדור ובלי הכדור. לאוסקר טכניקה גבוהה, והוא יעיל מבחינה התקפית והגנתית כאחד. ביקשתי ממנו להישאר מרוכז במשחק, והוא שחקן חשוב מאוד עבורנו", קבע האיטלקי. מי היה מאמין שתוך זמן קצר מאוד הוא יהפוך ללא רלוונטי?

שבועיים בלבד אחרי ששיבח את הברזילאי, ביצע קונטה את המהפכה הטקטית הגדולה ועבר למערך 3-4-3. ההצלחה המזהירה שלו נובעת מהעובדה כי הוא מאפשר למצות טוב יותר את פוטנציאל השחקנים העומדים לרשותו, ואחד הנהנים העיקריים הוא הזאר – אתם מוזמנים לקרוא על כך כאן. ואולם, השינוי הצריך ויתור על אחד הקשרים המרכזיים. קאנטה היה, כמובן, הבאנקר האולטימטיבי, והבוס העדיף גם את התכונות של מאטיץ' – שחקן חסון וממושמע יותר טקטית. הברזילאי לא מסוגל בשום אופן להיות שחקן אגף, ובשלישייה הקדמית הועדף פדרו כי הוא הקיצוני הטבעי הקלאסי. כך הוקרב אוסקר לטובת המהלך, ומאז הוא בקושי ראה דשא.

שחקן נבחרת ברזיל, אוסקר. רויטרס
ייפגע גם בנבחרת? אוסקר/רויטרס

עלול להתרחק עוד יותר מהרכב ברזיל

ניתן לומר שזה לא היה באשמתו, כי יכולתו בתחילת העונה היתה טובה, אך הקלות בה נכנע אוסקר למציאות החדשה מפתיעה למדי. במקום להילחם על מקומו בסטמפורד ברידג', ובמקום לחפש אופציות בקבוצות צמרת אחרות (אגב, הוא עדיין לא היה מזיק כלל ליובנטוס), הוא קופץ על ההזדמנות לעשות כסף קל בשנגחאי שמציעה לו כ-300 אלף יורו לשבוע. צ'לסי, שצפויה לקבל כ-60 מיליון ליש"ט תמורתו, בחרה לא לעמוד הפעם בדרכו. הדבר יאפשר לקונטה להחתים שחקני חיזוק משמעותיים בינואר, ולאיטלקי לא היתה בעיה לשכוח מהבטחתו. רק בנובמבר הוא טען נחרצות: "אוסקר לא יימכר בינואר. נקודה. הוא מהווה חלק חשוב מהסגל ונמצא בכושר טוב". מאז, קרה משהו. סביר להניח שקונטה הבחין כי אין לברזילאי תשוקה להוכיח את עצמו מחדש, והוא גם לא רואה אותו משתלב ביעילות במערך הנוכחי.

ההסכמה של אוסקר לעבור לשנגחאי נובעת, בנוסף לכסף ולשיחה האישית עם המאמן הפורטוגלי אנדרה וילאש בואש, גם מהאשליה לפיה המהלך עשוי להחזיר אותו לעניינים בנבחרת. הקשר איבד את מקומו בהרכב ברזיל בשנתיים האחרונות, ולא היה רלוונטי כלל מאז מינויו של המאמן החדש טיטה באוגוסט, אבל ראה כי שני הכוכבים מסין דווקא משחקים באופן קבוע. עם זאת, חשוב מאוד לקחת בחשבון כי פאוליניו שמשחק בגואנגז'ו אברגראנדה ורנאטו אאוגוסטו שעבר בתחילת השנה לבייג'ינג מקבלים את האשראי מטיטה כי הוא מכיר את שניהם מהעבודה המשותפת בקורינתיאנס וסומך עליהם בעיניים עצומות. המצב של אוסקר שונה, ולכן המעבר עלול לפגוע עוד יותר בסיכוייו. ייתכן שהוא אפילו יאבד את מקומו בסגל.

ואולם, אפילו אם ימצא שפה משותפת עם הולק, ילהטט בשנגחאי וימשיך לקבל זימונים למשחקים של סלסאו, ייעלם אוסקר מעיני האוהדים ברחבי העולם ויישכח בהדרגה. זה לא היה אמור להסתיים כך, וכאשר נזכרים בשער ההוא מול יובנטוס הידיעה על העסקה גורמת לצביטה בלב. אולי הוא עוד יחזור?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully