וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר זהות: התקופה הכי רעה של אתלטיקו מדריד בעידן דייגו סימאונה

13.12.2016 / 9:00

המעבר לאיצטדיון החדש והשאיפה ליצור מותג בינלאומי פגמו בגישה המנטלית של אתלטיקו. היא פגיעה הרבה יותר בהגנה, אבל לא פוגעת גם בהתקפה, והתוצאה – 4 הפסדים ב-7 משחקי הליגה האחרונים. האם המאמן יגיע לאינטר מוקדם מהמתוכנן?

one

בווידאו: צפו בתקציר ה-3:0 של אתלטיקו מול ויאריאל

אחרי התבוסה 3:0 באיצטדיונה של ויאריאל אמש (שני), אין מנוס מלקבוע כי אתלטיקו מדריד נמצאת במשבר משמעותי. רצף התוצאות בחודשיים האחרונים הוא הגרוע ביותר בעידן דייגו סימאונה כמאמן, והן לא מקריות. בשבעה המשחקים האחרונים, נחלו האדומים-לבנים ארבעה הפסדים, כולם ללא שער זכות, כולם מול היריבות הישירות בצמרת. זה התחיל עם 1:0 בסביליה, נמשך עם 2:0 מוצדק נגד ריאל סוסיאדד בסן סבסטיאן, והתחושה הקשה התעצמה אחרי שהדרבי האחרון מול ריאל מדריד בויסנטה קלדרון הסתיים בפיאסקו 3:0 מהדהד. כעת, אחרי תיקו ביתי מאופס מול אספניול, הגיעה גם ההשפלה באל מדריגאל.

השאיפה לזכות באליפות התאיידה אחרי הקריסה מול כריסטיאנו רונאלדו, אך כעת אפילו ההעפלה לליגת האלופות – מטרה כה טבעית שכלל לא היה צורך להצהיר עליה בתחילת העונה – נמצאת בסכנה מוחשית. אתלטיקו התדרדרה למקום השישי, וגם אם לוקחים בחשבון את התיקו המכובד בקאמפ נואו בספטמבר, הרי שהתוצאה המצטברת מול הקבוצות שמעליה מחפירה באופן קיצוני. נקודה אחת בחמישה משחקים, עם הפרש שערים 10:1.

העובדה כי אתלטיקו קיבלה עשיריה בחמישה המשחקים המדוברים זועקת לשמיים. הקבוצה של סימאונה הוציאה 18 כדורים מהרשת במשך כל העונה שעברה. בעונת האליפות ב-2013/14 היא ספגה 26 שערים בלבד. מאז נחת צ'ולו במועדונו האהוב, הוא התבסס על עורף בלתי חדיר, אך כעת המצב שונה בתכלית. אתלטיקו פגיעה, הבלמים והמגנים מבצעים טעויות קשות בכל משחק, והביטחון העצמי נעלם כלא היה. אתמול, שמונה דקות בלבד אחרי שאיבוד כדור שלומיאלי הוביל לשער היתרון של מנואל טריגרוס, היא ספגה גם את השני בגלל השמטה של יאן אובלק – שוער יציב למופת שלא שגה כלל אשתקד.

עוד בנושא

אתלטיקו מדריד הובסה 3:0 על ידי ויאריאל, יאן אובלק נפצע בכתפו
דייגו סימאונה: "נורמלי שהמשפחה שלי אומרת שאאמן באינטר בעתיד"
ברצלונה יצאה למשחק ידידות בקטאר, לואיס אנריקה לא אהב את זה

קווין גמיירו שחקן אתלטיקו מדריד. AP
הביטחון העצמי נעלם. קווין גמיירו/AP

כבר לא חיים ממשחק למשחק

כל זה קורה אחרי שסימאונה דאג לטפח תקוות גדולות בקיץ. "זה הסגל הרחב והתחרותי ביותר מאז שהגעתי לקבוצה", הצהיר צ'ולו אחרי שהמועדון שילם 73 מיליון יורו על החלוץ הצרפתי קווין גמיירו, הקשר הארגנטיני ניקולאס גאיטן והמגן הקרואטי שימה ורסאלקו. אלא שדווקא הסגל המהולל הזה מתברר כלקוי, ושחקני הרכש היקרים מתקשים מאוד להסתגל. גמיירו, שהושאר על הספסל בהחלטה שנויה במחלוקת בדרבי, טרם מצא שפה משותפת עם אנטואן גריזמן. גאיטן, אחריו רדפה אתלטיקו במשך שנים, לא משתלב בשיטה ובקושי רואה דשא. ורסאלקו כלל אינו רלוונטי, והבחירה לשלם 16 מיליון על גיבוי לחואנפראן נראית תמוהה בלשון המעטה. אולם הצרות של אתלטיקו לא היו כה קשות לו הכל היה מסתכם בסוגיית רכש. הבעיה עמוקה יותר – מדובר במשבר זהות.

עד הקיץ, היתה המנטליות של הקבוצה ברורה. "אנחנו חיים ממשחק למשחק", דאגו כולם להצהיר ללא הפסקה. לא היתה מסיבת עיתנואים אחת בה לא נאמר המשפט הסמלי הזה. הוא הפך למוטו של סימאונה. אתלטיקו תמיד הרגישה אנדרדוג. היא היתה צריכה להילחם בשיניים על כל כדור. לא היו תוכניות גרניוזיות, אלא התמקדות באתגר הבא בלבד. משחק אחרי משחק אחרי משחק. גם הזכייה באליפות ב-2014 לא שינתה את הגישה. גם שתי ההעפלות לגמר ליגת האלופות הושגו באמצעותה, ובשני המקרים היתה אתלטיקו קרובה מאוד להניף את הגביע על חשבון היריבה העירונית המושבעת.

אלא שעכשיו, לקראת המעבר לאצטדיון החדש, משהו מהותי מאוד השתנה באופי המועדון. המעבר הזה לא ממש פופולרי בקרב חוגים רחבים של האוהדים שאוהבים את ביתם הנוכחי. השם המוזר שהוענק למתקן החדיש, "וונדה מטרופוליטנו", נתפס כמגוחך למדי. סקרי דעת קהל הצביעו כל כך שמיעוט קטן מאוד מעוניין בשילוב מותג מסחרי בשם, אבל בעידן המודרני אין ברירה, והכסף קודם לכל. אז התאגיד הסיני וונדה מעניק את החסות. מטרופוליטנו היה השם של האיצטדיון הקודם ששימש את המועדון עד 1966, ולכן הוצג המיתוג כ"שילוב בין היסטוריה לחדשנות". לא כולם מסוגלים להשלים עם זה.

דייגו סימאונה מאמן אתלטיקו מדריד. AP
טיפח תקוות בקיץ. דייגו סימאונה/AP

הקפטן התריע על הסדקים בעורף

הכיוון ברור – ההנהלה רוצה להפוך את אתלטיקו למותג בינלאומי, ולשם כך מנטליות האנדרדוג לא ממש מתאימה. גם הכדורגלי "הצ'וליסטי" שמתבסס קודם כל על הגנה לא אטרקטיבי מספיק. אתלטיקו רוצה להשתדרג ולהילחם בזירה של הגדולות. היא שאופת להתחרות תדמיתית בריאל ובברצלונה. ולכן, כפי ששמו לב העיתונאים שמסקרים את הקבוצה, הביטוי "חיים ממשחק למשחק" לא נשמע יותר בחודשים האחרונים. הוא נעלם, וכך התערערו היסודות שנבנו על ידי סימאונה.

המאמן מודע לכך. הוא דיבר לאחרונה על הנסיון להשתדרג ולשחק כדורגל התקפי יותר. לשם כך, בין היתר, בוצעו שינויים טקטיים מרחיקי לכת, וקוקה נטש את העמדה באגף כדי לשחק במרכז המגרש. אחרי מספר חגיגות שערים, בעיקר 1:7 על גרנאדה ו-2:4 על מלאגה, כתב בסוף אוקטובר הפרשן אלפרדו רלאניו בעיתון "אס": "אתלטיקו מבקיעה יותר ומציגה כדורגל שמח יותר". ואולם, גרנאדה היא לא מדד רציני, ולתמורות בהשקפת העולם יש מחיר גבוה. גבי, הקפטן והשחקן המזוהה ביותר עם הכדורגל הצ'וליסטי, לא רק זיהה זאת אלא גם דיבר על כך בגלוי לפני חודש.

"כאשר קוקה משחק במרכז, ההגנה שלנו שברירית יותר. אנחנו צריכים לחזור להגנה מאורגנת יותר ולהילחם ביחד", קבע גבי. מיד לאחר מכן, דווח בתקשורת כי סימאונה לקח את הקפטן לשיחת נזיפה בת 20 דקות באימון והסביר לו שלא כדאי לספר לכולם על המחדלים. כלפי חוץ, הסביר סימאונה את שני הפנדלים שנשרקו לחובת קבוצתו מול ריאל סוסיאדד בטעויות אישיות. יש רק בעיה אחת – השגיאות נובעות מלחץ גדול יותר על שחקני ההגנה, וגם מבטחון עצמי נמוך יותר. כדור השלג, שהחל להתגלגל אז, לא נעצר. כעת הוא מאיים להגיע למימדים מפלצתיים שמסכנים את העונה.

גבי אתלטיקו מדריד מול ברונו סוריאנו ויאריאל. רויטרס
סימאונה לקח אותו לשיחה. גבי/רויטרס

צ'ולו כבר חושב על סן סירו

למעשה, ניתן היה לראות את הסדקים הראשונים כבר במחזור הפתיחה. אתלטיקו תקפה ללא הפסקה במשחק הביתי מול העולה החדשה אלאבס, אך לא הצליחה למצוא את הרשת עד שקיבלה פנדל עמוק בזמן פציעות. ואז, כאשר הניצחון הקשה הושג לכאורה, היא הספיקה למרבה התדהמה לספוג שער שיוויון. הרפיון הזה היה הכי אנטי צ'ולו שניתן לדמיין. זה היה רגע של לוזריות, שאיפיין את אתלטיקו במשך שנים ארוכות מאוד לפני שהארגנטיני גויס למשימה ושינה את הכל ב-180 מעלות. העונה, למרות שהמאמן עדיין על הקווים, יש ניחוח של אתלטיקו מהעשור הקודם.

ייתכן שלגישה של סימאונה עצמו יש השפעה על כך. אולי גם הווינר האולטימטיבי הזה קצת התעייף מנטלית מעצמו והוריד קצת את הרגל מהגז. הרי אי אפשר להיות כל הזמן באטרף, גם אם קוראים לך צ'ולו. אפילו סימאונה יכול להרגיש מיצוי ורצון לנסות משהו אחר. זו הסיבה לכך שהוא ביקש לקצר הקיץ את חוזהו עד 2018. הוא לא מסוגל להישאר באתלטיקו לנצח, והמחשבות על אינטר עוברות בראשו. זה הסוד הכי לא שמור בכדורגל העולמי, ואפילו הבן דיבר על כך גלויות בשבוע שעבר.

"אני חושב שאבא יגיע לאינטר בשלב מסוים, ואני מקווה שכך יהיה. הוא מרוצה באתלטיקו, אבל בעתיד זה עשוי לקרות", אמר החלוץ הצעיר שמככב בגנואה. "אין לי בעיה עם דבריו, כי הם נכונים", הגיב האב. למעשה, אינטר עושה מאמצים כבירים להחתים אותו עוד לפני 2018. לפי הדיווחים בגאזטה דלו ספורט, הוצע לארגנטיני שכר של 50 מיליון יורו על פני מספר שנים על מנת לשוב במהרה לסן סירו. האיטלקים (והבעלים הסינים) דווקא שמחים מאוד לראות את התפתחות המשבר הנוכחי באתלטיקו. הם מאמינים שסיכוייהם לפתות את מאמן חלומותיהם עולים בהדרגה.

אנטואן גריזמן שחקן אתלטיקו מדריד. AP
נראה עייף אחרי היורו. אנטואן גריזמן/AP

דג ושמו וונדה מטרופוליטנו

במצב כזה, לא בטוח שסימאונה מסוגל להחדיר מוטיבציה אינסופית בחניכיו כמו בעבר. יש אווירה של סוף פרוייקט, והכוכבים הגדולים בוחנים את האופציות. גריזמן, שלא נמצא בכושר בתקופה האחרונה ונראה עייף אחרי היורו, מבוקש במנצ'סטר יונייטד ובפריז סן ז'רמן. גם קוקה עשוי לעזוב. היכולת של סאול, אחד הכוכבים הבולטים אשתקד וכובש השער האלוהי מול באיירן מינכן בליגת האלופות, כלל לא מזכירה את העונה שעברה. ולכן, עם כל הכבוד לשביעיה מול גרנאדה ולשינוי התודעתי, גם ההתקפה לא זורמת. אם קבוצה לא כובשת בחמישה משחקים מתוך השבעה האחרונים, אי אפשר להאשים רק את המזל. אתמול אתלטיקו בקושי הגיעה להזדמנויות מול העורף היציב של ויאריאל, ודווקא הצוללת הצהובה הזכירה ביעילותה ובנחישותה את אתלטיקו של השנים הקודמות.

אז עכשיו צריך צ'ולו לאסוף את השברים ולהבין כיצד מחזירים לקבוצתו את הזהות. לוח המשחקים בחודשיים הקרובים יהיה נוח הרבה יותר מבחינתו, ולאתלטיקו תהיה הזדמנות לרשום רצף נצחונות. ואולם, זה לא יהיה קל, ורק אם החשיבה הצ'ולואיסטית הנכונה אפשר יהיה להתגבר על המכשולים. צריך לחשוב שוב "ממשחק למשחק". אם זה לא יקרה, ואתלטיקו תמשיך להיראות כמו דג ושמו וונדה מטרופוליטנו, היא לא תהיה בליגת האלופות בעונה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully