וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר בובת הראווה: הסיטואציה השברירית של רמי הדר במכבי תל אביב

המועמדים שמחכים לו בפינה (קזלאוסקאס: "מה הסיכוי של מאמן חסר ניסיון להצליח?"), התקדימים שנותנים תקווה. רמי הדר אולי מצליח היכן שאדלשטיין כשל, אבל גם רצף הניצחונות לא מונע ממכבי תל אביב לעסוק בשאלה המתבקשת: האם מסתובב בחוץ מישהו שיכול לעשות את זה טוב יותר?

צלמים זמניים מורשים

אלמלא רצף הניצחונות של רמי הדר, קרוב לוודאי שמכבי תל אביב הייתה מנצלת את הגיחה ליוון לפגישה פנים אל פנים עם מי שעד לא מזמן היה המאמן המועדף עליה – יונאס קזלאוסקאס. מאז החליט שלא להאריך את חוזהו בנבחרת ליטא, המאמן הוותיק יושב בביתו השני באתונה וממתין להצעה המתאימה. על אף השמועות לפיהן הוא מתכנן שנת שבתון – לאחרונה קזלאוסקאס פיטר את סוכנו והחליט לייצג את עצמו – התשוקה למקצוע עדיין מקננת בו. "לא עייפתי מלאמן, זה עדיין בוער בי. אני מניח שהחיידק הזה כבר לא יעבור לי לעולם", הוא מספר בשיחת טלפון מיוון.

אבל המטוטלת נעה כעת בכיוון אחר. הדר הצליח לייצב את הספינה בשעת סערה, ובשבועות האחרונים כל סוכן שפונה למכבי תל אביב בדרכים רשמיות יותר או פחות מקבל תשובה זהה: רמי הדר כאן כדי להישאר. גם קזלאוסקאס קיבל מסר דומה. "אנשים ממשיכים להתקשר ולשאול, אבל נכון לעכשיו, ביני לבין מכבי תל אביב אין שום דבר", הוא אומר. הדר מקבל גיבוי, וגם מעט המאמנים שעוד נותרו בשוק ועניינו את הצהובים, נשארים כעת על אש קטנה.

עד המשבר הבא, כמובן.

עוד בנושא:
20:45, ספורט 5: מכבי תל אביב ורמי הדר אצל אולימפיאקוס
תלמדו מספאנוליס. לא מאלכסנדר: משחק מקדים לקראת אולימפיאקוס
הסוף קרב? הקריירה המדשדשת של סופוקליס שחורצאניטיס

רמי הדר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
על זמן שאול. רמי הדר/ברני ארדוב
"הדר מפתיע לטובה לא מעט אנשים במכבי. הוא לא חושש להתעמת גם עם השחקנים הכי חזקים, הוא לא הולך עם אף אחד בגלל המעמד שלו"

זו אולי הדילמה הגדולה ביותר שמכבי תל אביב נתקלה בה בשנים האחרונות: מצד אחד, הדר רכש את אמונם של השחקנים והצליח לנטרל את הרעש הבלתי פוסק סביב הקבוצה; מצד שני, יש לו חסרונות ברורים וחוסר ניסיון קיצוני שעלול לבוא לידי ביטוי בשלבים מאוחרים בעונה; מצד שלישי, האלטרנטיבות בשוק לא מלהיבות במיוחד; ומצד רביעי, להפקיד את הסגל היקר בתולדות המועדון עד סוף העונה בידי טירון כמו הדר בהכרח מציב תקרת זכוכית.

אז מה עושים? מחליטים שלא להחליט, כנראה. הדר הוא המאמן כעת, אבל זה עלול להשתנות במחי הפסד או שניים. זה לא שמכבי תל אביב לא פועלת כדי להעניק לו שקט: חוץ מלהוריד מהגב מאמנים שרחרחו וגיששו, בקבוצה דאגו שגם השחקנים יכירו בהדר כמאמן קבע. "נערכו הרבה שיחות עם השחקנים ולכולם הובהר שהמעמד של הדר חזק ויציב. הם חייבים להבין שגם אם הם מרוויחים מיליון דולר, הם חייבים לתת כבוד למאמן ולהראות מחויבות כלפיו. אם כבר, הם אלה שעשו בעיות והם אלה שיהיו על הכוונת בתקופה הקרובה", אומר בכיר במכבי.

מכבי תל אביב מרוצה מהדר, בעיקר בכל הנוגע לאופי שהוא מפגין. בניגוד לארז אדלשטיין שהתרכז ברצוי, הדר קודם כל חושב על המצוי. בין לבין, הוא גם לא עושה חשבון לשחקנים. את אנדרו גאודלוק הוא הוריד לא פעם לספסל; את גל מקל הוא מחק מהרוטציה כמעט לחלוטין; וגם סוני ווימס חטף ממנו ונזרק לא אחת מאימונים.

"הוא הפתיע לטובה לא מעט אנשים בקבוצה עם ההתנהלות מול השחקנים והמקצוענות שהראה מולם. יש לו יכולת התמודדות עם לחץ, הוא ענייני ולא חושש להתעמת גם עם השחקנים הכי חזקים בקבוצה. הוא לא הולך עם אף שחקן בגלל המעמד שלו. אלה דברים שאנחנו מעריכים אצלו", אומר גורם במועדון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שחקני מכבי תל אביב דווין סמית', גל מקל. ברני ארדוב
הדר לא עושה חשבון. מקל/ברני ארדוב

אבל גם במכבי תל אביב יודעים שהדר על זמן שאול. אחרי ההפסד לפנאתינייקוס נערכה ישיבת חירום בהנהלה, בה נשמעו לא מעט קולות שקוראים להחלפתו במאמן בכיר. גם ההפסד להרצליה כמעט הוביל לזעזוע. "רמי מבין מה המצב. הוא לא מטומטום ולא נמצא בארץ יומיים. הוא מבין שנפלה לו לידיים הזדמנות חד פעמית".

במקביל, יש כמה מאמנים ברשימת המתנה. קזלאוסקאס, מספרים בליטא, מחפש אתגרים חדשים אחרי שהרגיש שהגיע לידי מיצוי במולדת. ההצעות שהכי קורצות לו, טוענים שם, הן אלו שמגיעות מחוץ לליטא. אם תבוא הצעה מישראל – מדינה בה לא עבד בעבר – היא תהיה אטרקטיבית במיוחד עבורו. אבל זה לא מסתכם בקזלאוסקאס. את סשה אוברדוביץ' הם ניסו לשים בהולד, עד שהמאמן עצמו החליט שהוא לא רוצה לחכות וחתם בקובאן; עם סבטיסלב פשיץ' היו גישושים ראשוניים (אך גם נשמעה דאגה בנוגע למצבו הרפואי, שמרתיע לא מעט קבוצות בימים אלה); סרג'יו סקאריולו נבדק (אולם לא היה מולו מו"מ כפי שדווח בספרד); גם יורי זדובץ' מא.א.ק עלה כמועמד, אבל צירופו יהיה כרוך בפיצוי ליוונים, אם וכאשר; אפילו אנשים מטעמו של פיני גרשון נשלחו כדי לרחרח בנוגע לאפשרות של קאמבק מפתיע בעידודו של שמעון מזרחי, אבל לעת עתה הם מסורבים;

מכבי תל אביב שומרת את הקלפים קרוב לחזה. אבל היא רחוקה מלהיות החלטית.

יונאס קזלאוסקאס מאמן צסק"א מוסקבה. רויטרס
יושב ומחכה. קזלאוסקאס/רויטרס
קזלאוסקאס: "קבוצה טובה בלי מאמן מנוסה יכולה להצליח אולי אחת למיליון. לפני 15 שנה היה קל יותר לזכות בתארים עם הסתמכות על כישרון. היום אתה חייב מאמן שהתחשל ועבר דברים"

בניסיון לחזק את הדר, עולה במסדרונות ההיכל לא פעם ההשוואה לצ'אבי פסקוואל. כמו הדר, גם פסקוואל נכנס לנעליים באופן פתאומי, כשקודם למאמן ברצלונה במקום דושקו איבנוביץ' במהלך עונת 2007/08. עבור חלק מחברי ההנהלה, הדר התעתד מלכתחילה להיות הפסקוואל של מכבי. כשמונה לעוזרו של ארז אדלשטיין, האפשרות שיחליף אותו ביום מן הימים ויעבור לקדמת הבמה הייתה באוויר. אבל בעוד פסקוואל התבשל במשך ארבע שנים כעוזר, הקדנציה של היורש המיועד כעוזר הסתכמה בחודש וחצי בלבד. "נכון שזה קרה מוקדם מהצפוי, אבל גרף הלמידה של רמי מהיר מהרגיל. הוא ניצח את אוברדוביץ', אז יש לו מספיק פוטנציאל", אומרים במכבי.

יש לא מעט תקדימים שיכולים להוות השראה למכבי תל אביב. דיוויד בלאט, סימונה פיאניג'אני, דימיטריס איטודיס, ולימיר פראסוביץ', יאניס ספיירופולוס וייבגני פאשוטין - כולם העפילו לפיינל פור בעונתם הראשונה כמאמנים ראשיים ביורוליג.
אבל בינם לבין רמי הדר, כך נראה, פעורה תהום עמוקה. חוסר הניסיון של הדר בולט עוד יותר לצד הקולגות ביורוליג. אם שמים בצד את הניסיון (המועט גם כן) בליגת העל, שאופייה ורמתה הופכים אותה ללא רלוונטית כמעט, מתקבלת תמונה עגומה למדי. כמעט לכל המאמנים ביורוליג מודל 2016/17 יש ניסיון עשיר במפעלים האירופיים. ממוצע המשחקים שניהלו באירופה (יורוליג או יורוקאפ) 15 המאמנים שאינם רמי הדר עומד על 153. רמי הדר, לשם ההשוואה, ניהל בחייו שמונה משחקים כאלה. אגב, גם אדלשטיין היה חסר הרבה מאוד ותיק, אם היה ממשיך (18 משחקים בלבד, 16 ביורוקאפ). גם דור המאמנים הצעיר שמאייש כעת משרות בכירות ביבשת, אולי פרט לשאראס, צבר קילומטראז' ביורוקאפ לפני שקפץ כיתה.

"מצד אחד, מאמן מנוסה בלי שחקנים טובים הוא שום דבר. מצד שני, קבוצה טובה בלי מאמן מנוסה יכולה להצליח אולי אחת למיליון שנה. אולי לפני 15 שנה היה קל יותר לזכות בתארים עם הסתמכות על כישרון. היום אתה חייב מאמן דומיננטי וסמכותי, מאמן שהתחשל ועבר דברים בקריירה", אומר קזלאוסקאס, אולי עם קריצה למכבי תל אביב.

פיני גרשון מאמן כדורסל ופרשן כדורסל. ברני ארדוב
גם הוא בתמונה? גרשון/ברני ארדוב
אנטוניו מאסייראס: "שבברצלונה ובריאל יש שקט שמקרין על כולם. כשיש אווירה כזאת במועדון, אפשר לגדל לא רק שחקנים, אלא גם מאמנים"

בנסיונם להתחקות אחר מסלול הפריצה של צ'אבי פסקוואל בברצלונה, אולי כדאי לצהובים לאמץ גם כמה נורמות עבודה כלליות. אנטוניו מאסייראס, כיום ראש מערך הסקאוטינג הבינלאומי של הלייקרס, בעבר מנהל מקצועי בברצלונה ובריאל מדריד, משוכנע שמה שאפשר את הפריצה את פסקוואל ולאחר מכן גם של פבלו לאסו בריאל, הוא קודם כל מבנה היררכי ברור. "בשתי הקבוצות האלה יש מנהל מקצועי שלא רק מתווה דרך, הוא גם האוטוריטה היחידה בקבלת ההחלטות. גם במקרה של פסקוואל וגם בשל לאסו, הם קיבלו תמיכה בלתי מסויגת מהמנהל המקצועי. הם הרגישו שכל עוד הם יקבלו תמיכה ממנו, אי אפשר לגעת בהם".

נדמה שאין תיאור שרחוק יותר מלייצג את המציאות במכבי תל אביב. הצהובים היו מאז ומתמיד ארגון מבוזר: הרבה מאוד אנשים שותפים לקבלת ההחלטות, ובמקרים רבים בעלי הסמכויות מושכים לכיוונים מנוגדים. גם במקרה של רמי הדר אין תמימות דעים, וכל הפסד עלול לחולל סערה חדשה. כל זה מעמיד את ההשוואות לפסקוואל ושכמותו באור קצת אחר.

"אני לא מעורה במה שקורה במכבי תל אביב, אבל אני יכול לומר שבברצלונה ובריאל יש שקט מערכתי שמקרין על כולם. כשיש אווירה כזאת במועדון, אפשר לגדל לא רק שחקנים, אלא גם מאמנים", מוסיף מאסייראס. אז מה הפלא שמכבי תל אביב מדשדשת?

מאמן מכבי תל אביב רמי הדר עם דייויד פדרמן, שמעון מזרחי. יוסי ציפקיס
מי יודע מה הם זוממים? רמי הדר עם פדרמן ומזרחי/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully