וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה ההולנדית שוב מגדלת לנו חלוצי על: על הפריצה של קספר דולברג וניקולאי יורגנסן הדנים

23.11.2016 / 14:00

אחד, ילד בן 19, שמככב באייאקס וכבר סוחט השוואות לזלאטן, ואן באסטן וסוארס. השני, כמעט בן 26, לא הכיר עד הקיץ את הראשון ומתקן בפיינורד את הטראומה מהחוויה הראשונה באירופה. שניהם נלחמים על אליפות הולנד ועל מלכות השערים, ומציתים את הדמיון של חובבי הכדורגל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הולנד נרגשת, דנמרק חולמת. דולברג ויורגנסן/מערכת וואלה, צילום מסך

אי שם במאי 1984, עלתה אייאקס ליתרון 0:3 כבר בדקה ה-22 של המשחק הביתי שלה מול דורדרכט. את כל שלושת השערים כבש ילד פלא בן 19, מרקו ואן באסטן, במה שהיה ונשאר השלושער המהיר ביותר בתולדות הליגה הבכירה בהולנד. בסוף השבוע החולף, שוב הייתה זו אייאקס, שוב ילד בן 19 ושוב שלושער מהיר, השני בהיסטוריה, הפעם "רק" תוך 37 דקות מהפתיחה.

קספר דולברג הדני חורר את הרשת של ניימכן והפך בן לילה לאחד השחקנים הצעירים המדוברים בעולם הכדורגל. אפילו בן ארצו, חלוץ פיינורד, ניקולאי יורגנסן, הודה: "עד לפני העונה הזו, בחיים לא שמעתי עליו. לא היה לי מושג מי זה. הוא פרץ מהר מאוד למרכז הבמה, הוא כישרון אדיר, אין ספק. מחוץ למגרש הוא שקט מאוד, לא אומר הרבה". באותה נשימה, יורגנסן גם הוסיף: "אני מקווה שאוכל לשמור על המקום שלי בנבחרת בשנים הקרובות, אני לא מתכוון לוותר עליו בקלות, אבל הוא הרבה יותר צעיר ממני, כך שיש לו עתיד מבטיח לפניו. אני בטוח שתהיה לו קריירה נהדרת".

וכאן הסיפור הגדול טמון. כי לא רק שדולברג כובש בימים אלה בסערה את הכדורגל ההולנדי, אלא שהוא עושה זאת ממש במקביל ליורגנסן, שבעצמו לא מפסיק לכבוש מאז שנחת בארץ השפלה בקיץ. עכשיו, בהולנד חולמים על מאבק אליפות אימתני משולב במאבק לא פחות גדול על תואר מלך שערי הליגה, בדנמרק חולמים בגדול על הצלחה מחודשת של הנבחרת וברחבי היבשת לוטשים עיניים ומחכים שמישהו ישים את הכסף הגדול על אחד משני הכוכבים העולים הללו.

שחקן אייאקס קספר דולברג. GettyImages
השלושער השני הכי מהיר. דולברג/GettyImages

כמו שאמר יורגנסן, דולברג אכן "הרבה יותר צעיר ממנו". הוא יהיה בן 26 בינואר, גדול כמעט בשבע שנים בערך מהילד של היריבה מאמסטרדם: "אחד כבר במועדון החמישי בקריירה שלו, השני רק בתחילת הדרך, אבל חוץ מהנתונים הבסיסיים, אפשר למצוא המון נקודות דימיון בין יורגנסן לדולברג", נכתב באתר NOS ההולנדי.

דולברג, כמו כוכבים סקנדינביים צעירים רבים, התגלה על ידי הסקאוט הנודע של אייאקס, ג'ון סטין אולסן, האיש שמצא עבור הקבוצה את זלאטן איברהימוביץ', ויקטור פישר וכריסטיאן אריקסן. הוא הספיק לשחק רק 75 דקות בליגה הדנית לפני שנרכש על ידי אייאקס ונשלח לקבוצה הצעירה בעונה שעברה. הוא הגיע בתור שחקן כנף בכלל, אבל עשה את ההסבה לחלוץ במהרה והיה כל כך טוב, עד שפרנק דה בור לקח אותו עם הקבוצה הבוגרת למחנה האימונים בחורף שעבר.

בפגרה, דולברג כבר הצטרף בצורה רשמית לקבוצה הבכירה ואת העונה הוא פתח בצורה מסחררת, עם 11 שערים ב-21 משחקים בכל המסגרות עד כה, כולל שמונה שערים בליגה. השיא כאמור, הגיע מול ניימכן, כאשר את השלושער שלו השלים תוך 18 דקות בלבד בין השער הראשון לשלישי. הראשון הגיע בדאבל פס מופלא, שכלל הורדת כדור בחזה וביצוע מלוטש. השלישי היה בנגיחה גאונית לאחור: "זה יום מיוחד עבורי", אמר בסיום, נרגש ועם כדור המשחק בידו, "כבר כבשתי שני צמדים העונה, אבל אף פעם לא שלושער". המאמן שלו, פטר בוס מיודענו, התרשם: "הוא חלוץ אמיתי, שכנע אותי מהרגע הראשון שראיתי אותו".

כמובן שגם התקשורת לא נמנעה מהשתפכויות. השם "זלאטן החדש" צץ במהרה ואילו באתר "Voetbal" נכתב כי דולברג "רודף אחרי ואן באסטן ולואיס סוארס", שניים מכוכבי העל שכבשו ללא הרף במדי אייאקס. העיתונאי סימון קופר אף הגדיל לצייץ: "הוא הדבר היחיד שנותן כרגע תקווה לאנושות". אחרי שנתיים עם ארקדיוש מיליק, שכבש לא מעט עד שנמכר בסכום עתק בקיץ לנאפולי, באייאקס חיפשו מחליף ומצאו אותו מהר מהצפוי. דולברג הפך במחזור האחרון לשחקן הכי צעיר של הקבוצה מאז רפאל ואן דר וארט ב-2001 שכובש שלושער בליגה. הוא גם הפך לדני החמישי אי פעם עם שלושער בהולנד והצטרף לכמה שמות מעניינים כמו פרנק ארנסן, יספר גרונקיאר, מיכאל לאודרופ וחברו לקבוצה לאסה שונה הוותיק, לו בישל את השער האחרון באותו משחק.

הפרשן ההולנדי ארמן אבסרוגלו, אמר אחרי התצוגה הזו: "אני רואה אותו עושה דברים שלא ראיתי במשך שנים מאף שחקן בליגה הזו. אתה מסתכל עליו בהערצה ושמח מכך שהוא עושה את זה לנגד העיניים שלנו, כאן בהולנד. יש לו טכניקה, כוח, ראיית משחק ויכולת סיום. הוא לא מחמיץ באחד-על-אחד, הוא קשוח ומשחק כדורגל טהור. הוא יותר טוב ממה שזלאטן היה בגיל שלו". פרשן אחר, רנטה ורחוף, הוסיף: "הוא רק צריך להתבגר ולהפוך ליותר קילר" ואילו רונלד דה בור, ששידר בטלוויזיה את אותו משחק, התפעם: "מה שהוא עשה היום זה לא נורמלי".

לדולברג יש כרגע חוזה באייאקס עד 2021, אבל לא בטוח שהוא ישלים אותו. מנצ'סטר יונייטד, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי ואברטון הוזכרו רק בשבוע האחרון כמועמדות לשים הרבה כסף על הילד, שיצטרך להיזהר מתקדים ויקטור פישר, עוד יהלום דני ענק, רק בן 22 כרגע אבל כבר נתקל באי אילו בעיות. פישר, כמו דולברג, רשם פריצה סוחפת באייאקס לפני כמה שנים, אך נפצע וכאשר חזר, איבד את מקומו בהרכב. מיד לאחר אובדן האליפות האכזרי במחזור הסיום אשתקד, הוא הביע את רצונו לעזוב וחתם במידלסברו, ששילמה 5 מיליון יורו בלבד. אלא שגם בפרמיירליג הוא לא ממש מוצא את עצמו ורשם בינתיים רק ארבע הופעות חלשות.

דולברג יכול להוציא מעצמו יותר, אבל חייב לזכור שמחוץ לחממה של אייאקס, החיים מסובכים: "קיבלתי את ההזדמנות שלי והוצאתי ממנה את המיטב, אבל אני לא שחקן הרבה יותר טוב ממה שהייתי לפני חודשיים", הוא הודה, "אני אותו שחקן, שצריך להמשיך להתקדם. לא היה לי קל לצאת מהבית, אבל אני מבין עכשיו את הסגנון של אייאקס וטוב לי איתו. אני לא רוצה ללכת לשום מקום".

היכולת הטובה גם זיכתה אותו בהופעת בכורה במדי נבחרת דנמרק. הדנים החביבים לא עברו שלב בתים בטורניר גדול מאז יורו 2004. למעשה, הם כלל לא העפילו למונדיאל האחרון או ליורו בקיץ שעבר ונמצאים בתקופה לא מבריקה מבחינתם. בדנמרק משוועים לדור שיוציא אותם מהבינוניות ודולברג אמור להיות חלק מהדור הזה. אחרי שהאוהדים שרו "אנחנו רוצים את דולברג על המגרש", התרצה המאמן אגה הארייד והכניס אותו לשמונה דקות ראשונות וממש לא אחרונות כנראה, ב-1:4 הקליל נגד קזחסטן במוקדמות המונדיאל. לאחר המשחק, הארייד גם סיפק ציטוט אדיר: "קספר בחור מאוד רגוע, שום דבר לא מפריע לו. העוזר שלי, יון דאל תומאסון, אומר שגם אם תשים מולו אישה עירומה, הוא לא יגיב. הוא כל כך מפוקס".

יכול להיות שדנמרק עוד תצליח מחדש עם דולברג בעתיד, אבל אם היא חושבת על ההווה, היא צריכה לפנות לעוד אחד שהיה על כר הדשא בניצחון המוחץ על הקזחים, אחד שכבר קנה את מקומו בנבחרת, יורגנסן. בגיל 19 הוא עשה את הדרך ללברקוזן תמורת סכום צנוע וחוזה לחמש שנים, אבל גילה במהרה שמה שעובד בקלות בליגה הדנית, לא ממש מצליח בבונדסליגה. ב-20 הופעות במדי באייר ועוד חמש בקייזרסלאוטרן, אליה הושאל, יורגנסן כבש בדיוק אפס שערים. לבסוף, הוא חזר הביתה, לפ.צ. קופנהאגן, ובנה את עצמו מחדש.

"התקופה בגרמניה הייתה בית ספר נהדר עבורי, כי הבנתי מה צריך לעשות כדי להיות מקצוען ברמה הגבוהה. בקופנהאגן, למדתי עוד יותר מזה אפילו", סיפר. ארבע עונות מצוינות בדנמרק הסתיימו עם 51 שערים ב-137 הופעות ועוד כרטיס לחו"ל, הפעם לפיינורד, ששמה 3.5 מיליון יורו: "אני מאושר להצטרף", אמר במעמד החתימה, "מהרגע הראשון הייתה לי תחושה טובה לגבי המועדון הזה". אמר, וידע על מה הוא מדבר.

שחקן לברקוזן, ניקולאי יורגנסן. רויטרס
ימי הבונדסליגה המתסכלים מאחוריו. יורגנסן/רויטרס

מהרגע בו נחת בהולנד, יורגנסן לא מפסיק לכבוש. כמו דולברג, הוא עם שמונה שערי ליגה ובניגוד לבן ארצו הצעיר, הוא השיג אותם בשבעה מחזורים שונים ולא בארבעה. לאט לאט, החלוץ הגבוה (1.90 מטר, דולברג 1.87) מתרגל למעבר משני חלוצים לשלושה ומצליח גם לשתף לא מעט את חבריו לקבוצה. כרגע, הוא במקום הראשון בליגה בשערים, לצד דולברג ואנס אונאל מטוונטה ובמקום השלישי בליגה בבישולים, עם ארבעה. על פי "WhoScored", יורגנסן מוסר 1.9 "מסירות מפתח" בממוצע למשחק, יותר מכל חלוץ אחר בליגה.

התרומה הזו של יורגנסן עזרה לפיינורד לפתוח את העונה בצורה נהדרת ולהשתלט על המקום הראשון בטבלה. לאחרונה לעומת זאת, הקבוצה מעט נבלמה. על פי יורגנסן, זה קרה לא מעט בשל הקושי להתמודד עם הטרגדיה שעברה על חברו לקבוצה, ההולנדי המבטיח בן ה-21 טוני וילהנה, שאיבד את אימו למחלת הסרטן: "כל הקבוצה נפגעה מזה. היינו בהלוויה וזה רגע שאתה שוכח בו מכדורגל לגמרי", סיפר החלוץ הדני, שבחודשים הספורים שלו במועדון הספיק להפוך לקרוב לוילהנה, לו בישל את שער הניצחון הדרמטי מול מנצ'סטר יונייטד במחזור הראשון של הליגה האירופית, "זה היה רגע קשה מאוד ואנחנו נלחמים עכשיו, יותר מתמיד, בשביל טוני".

בעוד שנדמה שהקרב העיקש בין פיינורד לאייאקס בליגה יימשך עמוק לתוך העונה (כרגע פיינורד ראשונה עם 32 נקודות ואייאקס שנייה עם 30 אחרי 13 מחזורים), באירופה שתיהן קוצרות הצלחות לא רעות. אייאקס, שפתחה את העונה עם תבוסה כואבת מול רוסטוב במוקדמות הצ'מפיונס, כבר הבטיחה את עלייתה לנוקאאוט בליגה האירופית, כשבין היתר היא מנצחת את שני משחקי הבית שלה בשלב הבתים, 0:1 את סטנדרד ליאז' ו-2:3 את סלטה ויגו ודולברג כובש בשני המשחקים הללו. פיינורד, שלא רשמה הצלחה באירופה מאז הזכייה בגביע אופ"א ב-2002, יכולה להצטרף אליה, אבל צריכה לשרוד את הביקור השבוע באולד טראפורד ואחריו, את משחק הבית הקשה מול פנרבחצ'ה. מי שכבש עבור פיינורד את השער השלישי באותו גמר לפני עשור וחצי נגד דורטמונד, היה אותו יון דאל תומאסון, שכל כך התרשם מהשקט של דולברג. "את ההחלטה ללכת לפיינורד קיבלתי לבד", סיפר יורגנסן, "אבל מיד התקשרתי ליון, והוא המליץ לי בחום להגיע".

ניקולאי יורגנסן פ.צ. קופנהאגן חוגג שער מול ג'יאנלואיג'י בופון. AP
יכולת נהדרת בקופנהאגן והמלצות חמות מיון דאל תומאסון. יורגנסן במדי קבוצתו הקודמת, מכניע את בופון/AP

כמה ימים אחרי הניצחון על קזחסטן, דנמרק סיימה משחק ידידות ב-1:1 מול צ'כיה, משער של יורגנסן. דולברג, שנפצע באימון המסכם, לא שיחק וכך התפספסה ההזדמנות לראות את השניים הללו משתפים פעולה. אל תדאגו, יהיו עוד לא מעט הזדמנויות לזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully