וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרים תים: דומיניק תים הוא הדבר הגדול הבא בטניס העולמי

12.11.2014 / 8:00

ב-99 אחוז מהמקרים בהם מאמן מבקש משחקן לעבור מבקהנד שתי ידיים ליד אחת, ההורים לא היו מסוגלים לעכל את המחיר הכבד והארוך שנדרש. אלא שדומיניק תים אכל את כל המרורים רק כדי להיות היום הטניסאי שאמור בעתיד לרשת את דג'וקוביץ'. לקראת טורניר גמר הסבב

דומיניק תים טניסאי אוסטרי. GettyImages
אחרי הזכייה בטורניר שטוטגרט השנה. תים/GettyImages

סוף השבוע הראשון של נובמבר היה מתוח מאוד עבור דומיניק תים. האוסטרי בן ה-23 הודח כבר בסיבוב השני והראשון מבחינתו מטורניר המאסטרס 1,000 בפריס אחרי הפסד 6:2, 6:4 לג'ק סוק. זה היה טורניר בו תים היה חייב לרשום הישג משמעותי כדי לשפר את סיכוייו לעלות לטורניר גמר הסבב בלונדון. אבל הוא כשל בכך. למרות זאת, נותרו לו סיכויים, אבל הכדור עבר לג'ו ווילפריד צונגה ותומאש ברדיך. תים עקב באובססיביות אחרי התוצאות שלהם בסלולרי שלו כדי לדעת האם הם הפסידו והוא יהיה בין שמונת הטניסאים הבכירים בעולם שמגיעים לטורניר היוקרתי בלונדון. המזל האיר לו פנים, אנדי מארי ומילוש ראוניץ' עשו את העבודה בשבילו עם ניצחונות מול ברדיך וצונגה וסידרו לו כרטיס ללונדון. תים הפך לאוסטרי הראשון שעולה לטורניר היחידים (יורגן מלצר השתתף בטורניר הזוגות) מאז תומאס מוסטר האגדי עשה את זה ב-1997.

גינטר ברזניק מאמן טניס. GettyImages
עבר עם תים תהליך משמעותי. ברזניק/GettyImages

"אני כל כך מאושר שהצלחתי לעלות לטורניר בלונדון ואני רוצה גם להודות לאנדי ומילוש שעזרו לי", אמר תים עם היוודע הבשורה המשמחת מבחינתו, "זה היה חלום ילדות שלי לעלות לטורניר גמר הסבב. בשנתיים האחרונים העלייה לשם הפכה למטרה שלי ולעשות את זה בגיל צעיר כל כך זה מדהים, 20 שנה אחרי שהטניסאי האוסטרי היחיד עשה את זה. זו תהיה חוויה נהדרת להתחרות נגד הטובים בעולם, אני כבר מצפה לשבוע הזה בלונדון". ואכן, עושה רושם שתים הוא אחד הטניסאים הכי ראויים להגיע לטורניר הנוצץ, בו ההשתתפות בלבד מבטיחה סכום אדיר של 167 אלף דולר כשכל ניצחון שווה את אותו סכום בדיוק.

אין ספק שחצי השנה הראשונה של 2016 הייתה של נובאק דג'וקוביץ', מחצית השנה השנייה של אנדי מארי, אבל מאחוריהם זו הייתה השנה של דומיניק תים. האוסטרי, שחגג את יום הולדתו ה-23, הצליח לעשות את השדרוג שכולם כל כך ציפו ממנו לעשות והצליח לשפר את הטניס שלו על משטחים שאינם חימר בצורה משמעותית. האוסטרי, שזכה זה מכבר לכינוי "Dream Thiem", שיחק המון טניס השנה. המון. הוא כנראה תכנן את לוח הטורנירים שלו בהנחה שלא יצליח כפי שהצליח בפועל ולכן יצא לו להשתתף בכמות טורנירים לא הגיונית עבור טניסאי ברמות הגבוהות. תים בעצמו הודה: "כמובן, לא ציפיתי לשחק כל כך הרבה משחקים וכל כך הרבה טורנירים ולהגיע רחוק כל כך בכל טורניר".

בסך הכול הוא שיחק השנה ב-79 משחקים ויגיע מינימום ל-82. מבין שמונת הכוכבים שיתחרו בלונדון, תים הוא זה ששיחק הכי הרבה משחקי טניס השנה (דג'וקוביץ' - 69 משחקים, ואוורינקה - 61, ראוניץ' - 65, מונפיס - 59, צ'יליץ' - 68, נישיקורי - 75), פרט למארי שנאלץ לכתת את רגליו בכל טורניר שהציע ניקוד כדי לעלות למקום הראשון בעולם, וגם כך הוא שיחק בסך הכול שלושה משחקים יותר (82). תים שיחק משמעותית ביותר טורנירים מאשר כל אחד משבעת העולים האחרים ללונדון; האוסטרי השתתף ב-27 טורנירים לאורך השנה, כשאחריו צ'יליץ' עם 21 כאלה, ואוורינקה עם 20 וכל השאר מתחת לכך. כמות המשחקים של תים הפכה לסוג של בדיחה ברשתות החברתיות כשאנשים אומרים שבכל רגע נתון ביממה יש משחק של תים באיזשהו מקום בעולם. כל הטניס הזה הגיע בשנה בה הוא גם סבל מפציעה וגם לקח הפסקה של קרוב לחודש בין הגמר בהאלה לווימבלדון.

דומיניק תים טניסאי אוסטרי (שמאל) עם דויד גופן. GettyImages
תים עם סוודר אופנתי ועם גופן/GettyImages

הסיפור של תים (1.85 מטר, 82 קילוגרם לפי אתר ה-ATP) מתחיל ב-3 בספטמבר 1993. הוא נולד בווינר נוישטאדט במזרח אוסטריה, לא רחוק מווינה וגם מהונגריה. הוא התחיל לשחק טניס ממש מגיל אפס כשהוריו, שניהם מאמני טניס, נתנו לו כדור כדי שישחק בו. בגיל שש הוא התחיל לשחק באופן רציני. כבר בגיל צעיר הצליחו ההורים לשדך לדומיניק את המאמן האגדי גינטר ברזניק, שעבד בין היתר עם שחקנים כמו בוריס בקר, פטריק מקנרו וגם עמוס מנסדורף. כשהיה ילד, תים שיחק טניס הגנתי מאוד והתבסס על מהירות וזרירות. ברזניק לא אהב את זה והחליט על שינוי דרסטי.

זה היה מסוג השינויים שילדים, ובעיקר ההורים של אותם ילדים, חייבים המון סבלנות כדי לאמץ. הוא אמר לילד שמעכשיו הוא זונח את הבקהנד עם שתי ידיים ומתחיל לחבוט עם יד אחת. "האישיות שלו באופן כללי, הגישה שלו, היא הגנתית מאוד", אמר ברזניק על תים, "אם היה ממשיך לשחק עם בקהנד בשתי ידיים, הוא לא היה מגיע לכלום. הוא היה נשאר שחקן בינוני". ובתחילה זה עלה לתים בהרבה טניס גרוע ותסכול של ילד שלא בדיוק הצליח לחבוט בקהנד כמו שצריך.

תים הפך מהמדורג שלישי באוסטרי למדורג 20 והפסיד לשחקנים שניצח עד אותו שינוי. "אני חושב שלא ניצחתי אפילו במשחק אחד במשך שנה, אולי שנה וחצי", אמר תים בראיון לוושינגטון פוסט, "אבל גינטר חשב עליי כבר אז כטניסאי בוגר ומקצועני". ברזניק אמר שזה לא היה השינוי היחיד, הוא גם אמר לילד שיתחיל לנצל את הידיים החזקות שלו ולחבוט בהגשות ובפורהנד בעוצמה הכי גדולה שהוא יכול. "כולם קראו לי אידיוט ולהורים שלו מטומטמים", סיפר ברזניק, "אמרתי לאבא שלו: 'אם אתה הולך לטורניר ואנשים עוצרים לידך ואומרים מי זה האידיוט הזה שמכה בכל כדור הכי חזק שאפשר?', זה אומר שהצלחנו. לגרום לו לחבוט את הכדור לתוך המגרש זו רק שאלה של זמן, היינו צריכים לשבור את המחסום שהיה לו וגרם לו רק להחזיר את הכדור למגרש במקום לחבוט בו כמו שצריך".

דומיניק תים טניסאי אוסטרי. GettyImages
אחרי עוד בקהנד מרוצה. תים/GettyImages

זה בדיוק מסוג המבחנים שלילדים ולהורים שלהם קשה לעמוד בהם. "אחת הבעיות הכי גדולות שב-99 מ-100 מצבים כאלה, הסטודנט יידרדר מבחינת התוצאות שלו וההורים יישבו לך על הצוואר", אמר לוושינגטון פוסט המאמן האגדי ניק בוליטרי שקורא לשחקנים סטודנטים משום מה, "ואז גם הסטודנט ייכנס ללחץ ויתחיל לתהות: 'אני עושה את הדבר הנכון?'".

הסבלנות והשינויים השתלמו ותים הפך למדורג שני בעולם לנוער כשהוא גם מגיע לגמר רולאן גארוס לנוער ב-2011, שם הפסיד בתום גמר צמוד מאוד. מאז עלה לסבב הבוגרים באותה שנה, 2011, נחשב תים לכישרון גדול וגם עשה מהר מאוד תוצאות מרשימות בצ'לנג'רים, אבל בעיקר על חימר, שם גילה יכולת גבוהה משמעותית ביחס לשאר המשטחים. השנה הוא הצליח לאזן גם את זה והמספרים יעידו: תים מסיים את השנה עם ארבעה תארי ATP, שניים על חימר, אחד על משטחים קשים ועוד אחד על דשא. ב-2015, לשם השוואה, הוא זכה כבר בשלושה תארים, כולם על חימר. ההישג הגדול ביותר שלו ב-2016, ובקריירה בכלל עד כה, היה כשהגיע לחצי הגמר ברולאן גארוס השנה, שם נעצר רק על ידי דג'וקוביץ'.

יש לו בקהנד עוצמתי וגם אלגנטי במיוחד עם יד אחת, פורהנד עוצמתי, הגשות טובות, הרבה שכל ומגוון רחב של חבטות. מעבר לכל דבר אחר, הטניס של תים בעיקר מזכיר למה כל כך הרבה אנשים אוהבים טניס. סגנון משחק יפה ואלגנטי שקשה מאוד למצוא גם אצל השחקנים ברמות הגבוהות ביותר היום. מבין כל הכישרונות הצעירים, שמקבלים את הכינוי Next Gen על ידי ה-ATP, תים הוא בלי שום ספק החבילה המלאה ביותר כרגע מבחינת היכולת והצורה בה הוא מצליח להתמודד עם מצבי לחץ במשחקים. לא פלא שהוא גם הראשון שעשה פריצה גדולה לטופ 10 העולמי.

שחקני צ'לסי חוגגים עם מרקוס אלונסו (שני משמאל). GettyImages
מספקים לתים הרבה רגעי אושר העונה. שחקני צ'לסי/GettyImages

"הוא בלי שום ספק שחקן של טופ 5 ואפילו מספר 1 בעולם בעתיד", אמר עליו הפרשן קרייג אושנזי, "כשאתה חושב על מי שיהיה זה שיירש את דג'וקוביץ' כמדורג מספר אחת בעולם, המועמד המוביל הוא תים". יש לציין שהדברים נאמרו ביוני כשעוד היה נראה שמארי לא יעבור את הסרבי בעתיד הנראה לעין. תים הוא הטניסאי עם המאזן הטוב ביותר בסבב במערכות מכריעות השנה ועומד על 1:21 במשחקים שהגיעו למערכה מכריעה, זה למעלה מ-91%. תומאש ברדיך, שנמצא במקום השני, מחזיק במאזן 3:12 וב-80%. במדד הניצחונות על משטחי חימר בשנתיים האחרונות תים במקום הרביעי אחרי מארי, נדאל ודג'ווקוביץ' עם 80% ניצחונות על המשטח החום. אגב, כל הנתונים הללו לקוחים מאתר ה-ATP ונאספים על ידי FEDEX.

מה שעוד הופך את תים לנציג בולט בדור החדש של כוכבי הטניס הוא העבודה שהאוסטרי הצעיר משקיע ברשתות החברתיות. תים כותב פוסטים בפייסבוק אחרי כל משחק ומציע ניתוחים מעמיקים ופרשנות על המשחק שלו עצמו בגרמנית ובאנגלית. באופן חריג אצל ספורטאים, ובעיקר אצל טניסאים, הוא עושה את זה בקביעות גם אחרי הפסדים. "7:6, 7:6, 7:6 נגד ייז'י וסלי", הוא כתב אחרי ההפסד בווימבלדון מול הצ'כי, "זה לא נועד להיות בשבילי היום. הטעות הגדולה ביותר הייתה כשנתתי לו לשבור אותי בחזרה מיד אחרי ששברתי אותו. שיחקתי הגנתי מדי בשוברי השוויון ועשיתי יותר מדי שגיאות לא מחויבות. היו לי בעיות גדולות עם ההגשה שלו ובכל פעם שהחזרתי את ההגשה שלו למגרש, שיחקתי רע את הנקודה. הגיע לייז'י לנצח. לילה טוב מווימבלדון".

תים, שאחיו בן ה-16 התחיל לשחק השנה בטורנירי פיוצ'רים, גם מרבה להעלות סרטונים לעמוד הפייסבוק שלו ולאחרונה אף הוציא ספר "Die Dominic Thiem Methode" וקיים אירועי חתימה עליו יחד עם מאמנו. חוץ מטניס, תים אוהב מאוד כדורגל. הוא אוהד שרוף של צ'לסי וגם היה בארבעה משחקים שלה וקיבל סיור מיוחד בסטמפורד ברידג' בזמן שהיה בווימבלדון. חבריו בסבב מרבים להקניט אותו בשל כך. בנוסף, הוא נהג לשחק כדורגל פעם בשבוע עם חבריו לפני שהפך לטניסאי מקצוען. בשנים האחרונות הוא כמובן נטש את התחביב הזה, אבל השנה חזר למעורבות בכדורגל. הוא וחבריו רכשו קבוצה שמשחקת כרגע בליגה האחרונה בהיררכיה באוסטריה והוא מספר שאחרי הפרישה ירצה לשחק שם לפחות שתי עונות. מי יודע, אולי עד הפרישה שלו ההישגים שלו יגרמו לכך שיהיה מדובר בסיפור גדול? בינתיים, יש לו את הופעת הבכורה בטורניר גמר הסבב ואת האפשרות לחולל שם איזו הפתעה גדולה בבית על שם איבן לנדל אליו הוגרל, ובו יפגוש את דג'וקוביץ', ראוניץ' ומונפיס.

דומיניק תים טניסאי אוסטרי. GettyImages
דומיניק תים טניסאי אוסטרי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully