וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שום דבר לא מושלם: מאחורי הק?ל??עים על דיוויד בלאט בדרושאפקה

10.11.2016 / 6:30

עימות לא נעים עם שחקן, עקיצה אופיינית לעיתונאי וצרה שלא ברור איך מתגברים עליה עם הקהל. דיוויד בלאט החל בצורה מושלמת את דרכו באיסטנבול, וניצחון הערב יקרב אותו לצמרת היורוליג, אבל בהפסדיו האחרונים מתגלים סדקים שקשה להתעלם מהם. תמונת מצב

מערכת וואלה!

בווידאו: משחק מקדים

בקיץ 1996 הנהיג צביקה שרף מהפכה במכבי תל אביב, כשדורון ג'מצ'י ומוטי דניאל פינו את מקומם לטובת דורון שפר וסוללת המתאזרחים דריק שארפ, בורקו ראדוביץ' וקונסטנטין פופה. בתחילה זה נראה מבטיח, והצהובים טסו למאזן 0:16 מהרגע שבו נפתחה ההכנה לעונה החדשה - אבל אז הם הופיעו למשחקם הביתי הראשון באירופה. איגור קודלין ירה שלשה דרמטית וצסק"א מוסקבה הדביקה ליריבתה המיתולוגית הפסד בכורה בתוצאה מיתולוגית, 78:77.

עכשיו, 20 שנים אחרי, מגיע תורו של דיוויד בלאט. הוא הטיס את דרושאפקה למאזן 0:13 מהרגע שבו נפתחה ההכנה, אבל אז הפסיד לבאנוויט במשחק החוץ הראשון בליגה הטורקית. מיד אחריו, איך לא, הוא הופיע למשחקו הביתי הראשון באירופה. מילאן מצ'באן, חניכו לשעבר של המאמן במכבי, קלע 19 נקודות והצעיד את ארמאני מילאנו לניצחון 80:81 באיסטנבול.

חודש בתוך העונה, ובלאט סופר כבר ארבעה הפסדים. קבוצתו מעולם לא התפרקה או נשברה. לא הובסה. אף אחד מההפסדים שלה לא היה בלתי מתקבל על הדעת. אבל היא הפסידה. כי רצף 13 הניצחונות, שעמו החלה את דרכה, הסתיים בהפרש ממוצע של 18 נקודות בערב, וזה לא הכין אותה למותחנים היומיומיים שתחווה במשחקים הרשמיים: היא הפסידה בנקודה למילאנו ביורוליג ולפנרבחצ'ה בליגה, ובחמש נקודות לבאנוויט בליגה (בהארכה) ולאנאדולו אפס ביורוליג. לא נעים, אבל לא נורא. לא נורא, אבל לא נעים.

עוד בנושא:

חמישי ביורוליג: בלאט רוצה ניצחון בית ראשון, שאראס חוזר לברצלונה

דיוויד בלאט מאמן דרושאפקה. GettyImages
ארבעה הפסדים דרמטיים בחודש. לא נעים, לא נורא. לא נורא, לא נעים. בלאט/GettyImages

מכבי תל אביב ושרף סיימו את העונה ההיא, לפני שני עשורים, עם זכייה באליפות המדינה, הפסד שני ברציפות להפועל ירושלים בגמר הגביע והדחה די שגרתית לימים ההם בשמינית הגמר של גביע אירופה. "דאצ'קה", הכינוי המקוצר לקבוצתו של בלאט, הייתה קונה את השורה התחתונה הזו כבר עכשיו. אליפות? גמר גביע? זו פנטזיה שספק אם תוכל להגשים בליגה שבה היא אולי אפילו לא בין שתי הקבוצות הטובות בעיר שלה.

הערב (חמישי, 19:00) תארח דרושאפקה את באמברג במשחק שעל הנייר אמור להיות קל יחסית, ולבסס את מעמדה בחלק העליון של טבלת היורוליג - זה שמוביל לרבע גמר הפלייאוף. אם וכאשר ינצחו, יעלו הטורקים ל-2:4; בהנחה שצסק"א תגבור בבית על ריאל מדריד, המשמעות היא שבלאט ושחקניו ייצמדו למקום השלישי. הנה מגיעה הכוכבית: המאמן הישראלי עוד לא פגש את האלופה ממוסקבה, את סגניתה פנרבחצ'ה, את שלוש הספרדיות ואת שתי היווניות.

משחק ביתי קל על הנייר? שום דבר לא היה קל לטורקים בפולקסווגן ארנה עד כה, והם מחזיקים במאזן נדיר ביורוליג: 0:3 בחוץ ו-2:0 בבית. השבוע, אחרי ההפסד הביתי לפנר, נשאל בלאט על ידי עיתונאי מקומי מדוע קבוצתו לא מצליחה לנצח דווקא באולמה. המאמן השיב בדרכו המחויכת והכה עוקצנית "מוקדם מדי לקפוץ למסקנה מרחיקת לכת ומוגזמת כזו, אפילו בשביל מראיין מוצלח כמוך".

כן, גם אחרי שנה וחצי בקליבלנד ועוד חצי שנה בבית, בלאט נותר אותו בלאט. הוא דואג להנמיך ציפיות בכל פעם מחדש ("אנחנו לא קבוצה לטופ 8"), יודע איך להאדיר את המקום שבו הוא חי ("הליגה הטורקית היא הליגה החזקה ביותר באירופה"), מתלונן כשצריך ("המרווח בין המשחקים ביורוליג קצר מדי") ומפליג למחוזות הדיפלומטיה ("הגעתי לדרושאפקה כדי לקרב בין העם הישראלי לעם הטורקי").

וויל קלייבורן דרושאפקה מול לאו וסטרמן ז'לגיריס קובנה. GettyImages
סופסל אחרי 52 שניות בסדרת החינוך הראשונה. וויל קלייברן/GettyImages

בלאט נותר אותו בלאט גם ביחס לשחקניו. וויל קלייברן, שהגיע מהפועל חולון כמלך הסלים של ליגת העל והפך לסינדרלה של דרושאפקה בתחילת העונה, כבר חווה את סדרת החינוך הראשונה שלו. בהפסד הביתי לאפס הוא עלה לשחק, ביצע עבירה, החטיא זריקה ואיבד כדור, וכעבור 52 שניות מצא את עצמו בחזרה על הספסל. השבוע, מול פנרבחצ'ה, כבר שיחק הכי הרבה זמן (34 דקות), לקח הכי הרבה זריקות מהשדה (17), קלע הכי הרבה נקודות (24) וקטף הכי הרבה ריבאונדים (9).

במובן מסוים, הטורקים משלמים מחיר על רצף התוצאות המושלמות שלהם בהכנה, שגרם לזינוק במפלס הציפיות. הרי מדובר בקבוצה חדשה לחלוטין, מלאה בשחקנים שכלל לא מכירים זה את זה ושצריכים ללמוד שיטה של מאמן שלא עבדו תחתיו מעולם. לדאצ'קה שמונה זרים בסגל, אף שבליגה הטורקית היא מורשית לרשום בכל פעם שישה; רק אחד מהם, מרקוס סלוטר, הופיע בעבר בפיינל פור של היורוליג. העובדה שיש לה יותר מדי שחקנים חסרי ניסיון ברמות הגבוהות יכולה להסביר במידה רבה את נטייתה להפסיד שוב ושוב במשחקים צמודים, שבהם נדרשים עצבי ברזל.

השחקנים המקומיים חיברו עד כה 12 נקודות למשחק ביורוליג ולא הצליחו להטביע חותם. סמיח ארדן ואנדר ארסלן פצועים, מהמט יאגמור חוזר רק עכשיו, ובמערכה נותרו רק בירקאן באטוק, פורקאן אלדמיר ואוגוז סאבאש. השמיכה הקצרה מדי הזו עלולה להזיק מאוד לבלאט בעיקר בליגה.

רבים הופתעו מבחירתו של המאמן הישראלי דווקא בדרושאפקה כיעד שבו ישוב לכדורסל האירופי. אם נניח לרגע בצד את הפנטזיה הלא אמינה על קירוב העמים והלבבות, הרי שברור כי לשיקול הפיננסי היה חלק מרכזי (ולגיטימי, כמובן) בהחלטה: 1.7 מיליון יורו נטו בעונה, נוסף על ארבעת המיליונים (ברוטו) שהוא ממשיך לקבל מהקאבלירס, הם סיבה מספקת כדי להעדיף את המועדון מספר 3 או 4 בעיר איסטנבול על פני מועדונים מעוטרים ובכירים יותר.

מרכוס סלוטר שחקן דרושפאקה. קובי אליהו
היחיד משחקני דאצ'קה שהיה בפיינל פור. מרקוס סלוטר/קובי אליהו

"אני לא רוצה אותך כמאמן לשנה אחת, אלא מקווה שתבנה כאן מועדון צמרת לשנים רבות", הסביר הנשיא ארמן ירדלן לבלאט בפגישתם הראשונה, וקנה אותו. תרתי משמע. על פי פרסומים זרים, המאמן התעקש על סעיף יציאה בחוזהו, שיאפשר לו לעזוב במקרה של הצעה מה-NBA, וגרם לראשי הקבוצה ללכת על עוזר מאמן יקר ומוערך, אינארס בגאצקיס, מתוך כוונה שיוכל להמשיך לנווט את הספינה אם וכאשר ייכפה עליהם שינוי.

בלאט כבר שינה סדרי עולם בכדורסל הטורקי. אם בשנים עברו, מאז הגיע ז'ליקו אוברדוביץ' לפנרבחצ'ה, הוא החתים בקלות כל שחקן שחפץ בו, הרי שבקיץ האחרון הוא הפסיד לדרושאפקה בקרב על ג'יימס אנדרסון ואדריאן מוארמן. זה לא מקרי: הישראלי יכול לנסות ולהנמיך ציפיות ככל שירצה, אבל בקבוצה מבינים שזו שנת המבחן שלהם. ALL IN, כפי שאמר חביבו לברון ג'יימס במהלך סדרת הגמר ההיא מול גולדן סטייט.

למה ALL IN? כי נראה שבקיץ הקרוב אמורה דאצ'קה לאבד את מקומה ביורוליג. הכרטיס החופשי, שבאמצעותו נכנסה בשנתיים האחרונות הודות לקשר העסקי בין בעליה ("דואוש") לבין הליגה היבשתית יתבטל בתום העונה ויעבור לקבוצה מספרד. דרכם של הטורקים להישארות חייבת לעבור באמצעות הצלחה פנומנלית על הפרקט.

שחקן קליבלנד קאבלירס לברון ג'יימס. GettyImages
כמו אצל קליבלנד, גם אצל בלאט ALL IN/GettyImages

וכאן מגיעה נקודת מפתח, שאינה מקצועית בכלל ושלבלאט אין שליטה עליה, אבל היא אחת כזו שקשה לזלזל בה: הקהל. לפני פחות משנה, כשדרושאפקה אירחה את מכבי תל אביב למשחק המכריע על ההעפלה לטופ 16, אפילו 5,000 המושבים באולם לא היו מלאים. רק כשהחל המשחק נפתחו השערים לכניסה חופשית של בני נוער מקומיים. אנשי הקבוצה עברו בבתי הספר באזור, שלא נחשב לאחד המזהירים מבחינה סוציו-אקונומית, וכך הצליחו למלא, פחות או יותר, את היציעים.

העונה, על אף הרכש המבטיח, המאמן המעוטר וסכומי העתק שהושקעו בקבוצה, התמונה לא השתנתה, וגם עתה נזקקת דרושאפקה למאמצי שיווק עילאיים (שלא לומר, לחלוקת כרטיסים בחינם) כדי לשוות לעצמה מראה של קבוצה מושכת קהל. 4,657 צופים בממוצע היא הביאה למשחקיה הביתיים עד כה; היא מדורגת במקום ה-14 ביורוליג, כשרק אפס ואוניקס קאזאן הביאו פחות אוהדים ממנה.

מדובר בבעיה אקוטית הנוגעת לתרבות הספורט בטורקיה: כדי שקבוצת כדורסל תהיה מצליחה ובעלת יומרות, היא זקוקה לגב של אוהדים מקבוצת הכדורגל במועדון, ובלעדיו, היא עלולה למצוא את עצמה כמעט לבד. המספרים אומרים הכל: אם אפשר לקבל בטבעיות את העובדה שסגנית אלופת אירופה, פנרבחצ'ה, מושכת 10,781 צופים לערב, הרי שאז מסתכלים על נתוני הקהל של גלאטסראיי נטולת היומרות - והם מראים כי היא מביאה לכל משחק באבדי איפקצ'י 7,757 אוהדים. אפס, עוד קבוצה ללא מחלקת כדורגל, מושכת אפילו פחות קהל מדרושאפקה: 4,085 צופים למשחק.

באחת השיחות עם התקשורת הטורקית, הודה בלאט כי ציפה ליותר מעורבות מהקהל. "תמיכת האוהדים חשובה מאוד לפרויקט הזה, ואנחנו עוד צריכים לבנות את המסורת הזאת, לייצר את ההזדהות בין הקהל למועדון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully