וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנכנס הדר: "הפודיום" על סיפתח האימון של רמי הדר בחולון 1994

שחקן מפטר מאמן בטלפון, עוזר שמסרב לעזוב, עימות עם הכוכב הענק וסיומת עם "המשחק הגדול בתולדות חולון". הקדנציה הראשונה והקצרה של רמי הדר כמאמן ראשי ב-1994 היתה שחזור מדהים של מכבי תל אביב 2016. הסקאוט של קליבלנד, אז היהלום של הקבוצה, על הדמיון לסיפור בלאט-לו

מערכת וואלה!

בווידאו: משחק מקדים

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הוא היה נראה אותו הדבר, רק עם שיער".

שתיים ועשר דקות בלילה, שעון לאס וגאס, ומייק קרטר ער ועל הרגליים. "אני לא ישן הרבה", מספר אחד השחקנים המפורסמים בתולדות הפועל חולון, המשוגע בכבודו ובעצמו. בבוקר מאמן כדורסל בבית ספר תיכון מקומי, "בישופ גורמן". בצהריים מעביר אימונים אישיים, בערב משמש ככרוז במשחקי כדורעף קשישות ובלילה מאבטח את אותו תיכון בו הוא מאמן כבר 20 שנה. "ג'קי רובינסון, זה ששיחק במכבי (וגם בסיאטל, דטרויט ושיקגו), בונה כאן מרכז ענק ויביא לפה קבוצת NBA בשנה הקרובה", הוא מייחל, בשיחת טלפון לילית אותה הוציא בזמן המשמרת - אל תספרו לאף אחד. "אולי אקבל עבודה אצלו".

אגב עבודה, קרטר התבקש לחזור 22 שנים לאחור וכמה אלפי קילומטרים מזרחה. "הו, זה סיפור נהדר!", קרטר מתלהב. "כשרמי ואני השארנו את חולון בליגה!".

הערב מכבי תל אביב תארח את ברצלונה, ועל הקווים יכרע ברך רמי הדר. הזוי, כבר אמרנו. אבל להיסטוריה יש את ההיגיון שלה, והיא תמיד חוזרת.

"הפודיום", על הג'וב הרציני הראשון של רמי הדר

עוד בנושא

19:45, ספורט 5: מכבי תל אביב מארחת את ברצלונה
אהרל'ה ויסברג מסביר איך אמארה סטודמאייר הפך לכינור תשיעי בהפועל ירושלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מזהים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

עונה קשה עברה על הפועל חולון. 1993/94 הכילה קבוצה של שרוטים בקטע טוב תחת הנהלה שלא ממש הצליחה לעמוד מאחורי הצהרות האליפות בפתיחת העונה. דייויד הנדרסון, ריצ'י רלפורד וקרטר חיזקו סגל ישראלי של הבלולים, ציון קובה, אבנר שם-טוב, דורון שפע ואורן אהרוני. המאמן עופר חרותי פתח את העונה והוחלף בתחילתה, אילן קובלסקי החליפו. "כשאילן קובלסקי מתקשר עד היום לבזק", מספר אילן קובלסקי, "הנציג מיד אומר 'אה, אילן קובלסקי, המאמן של חולון'. אנחנו היינו פיגורות".

אביו של רמי, דני, העביר קריירה נכבדת בסגול של חולון, וגם הדר ג'וניור - בקושי בן 27 - רצה להירשם בספרי המועדון. רמי הצעיר היה מאמן במחלקת הנוער, וכשהוא קודם לתפקיד עוזר הבוגרת, הדיו החל לטפטף על הנייר.

אחרי מאזן עגום של 12:8 ב-20 מחזורים והפסד ב-19 הפרש לבני הרצליה (22 נקודות לקורן אמישה ואמיר כץ), לבוס עמי מנור ואנשיו נמאס. הם החליטו לפטר את קובלסקי. לאף אחד כנראה לא היה האומץ לעדכן את המאמן היוצא, אז כוכב הקבוצה הנדרסון הרים טלפון. "אחרי 12 בלילה הנדרסון מתקשר ומודיע לי שפוטרתי", קובלסקי נזכר. "מההנהלה לא התקשרו אליי עד היום".

יו"ר הקבוצה, אריה יאנוס, הודיע אז לעיתונות: "[אילן] הבין שיש לחץ של אוהדים על ההנהלה, ובעיקר אובדן מוטיבציה אצל השחקנים. ייתכן שהפרסום לגבי החתמתו של פיני גרשון השפיע, בכל מקרה - היה חייב לבוא שינוי".

גם היום קובלסקי בטוח שלא פוטר בגלל תוצאות. "באחד המשחקים הרחקתי מישהו מההנהלה מהספסל כי בגללו קיבלנו פאול טכני. מאז זה הידרדר", הוא אומר. עיתונאי מעריב יצחק ויסהוף, שמסקר את הקבוצה מאז ומתמיד, מספר שקובלסקי ערך אימונים בשש בבוקר - בעיקר בגלל אבנר שם-טוב, שהחזיק בעסק להתקנת תריסים והיה צריך להגיע מוקדם לעבודה. לא כולם אהבו את זה. "הנדרסון קבע הכול", טוען אורן אהרוני, שאתמול התקשה לזכור שרמי הדר הדריך את הקבוצה בסוף העונה.

"אילן ידע שהכל על הכתפיים שלי", הנדרסון - כיום סקאוט אלוף של קליבלנד קבאלירס - מספר בשיחת טלפון מדלאוור. "הוא ואני חברים שנים", הוא מכחיש כל קשר למעורבות מסוימת בפיטורי קובלסקי. "זו היתה שנה קשה. אני בחור תחרותי ואילן גם, ולפעמים דברים לא הלכו חלק ואז הכול מתנקז למאמן. אבל אנחנו עדיין היינו צריכים להמשיך לשחק הכי חזק שיש ולהציל מה שאפשר מהעונה הזו".

אילן קובלסקי מאמן כדורסל. ברני ארדוב
"אנחנו היינו פיגורות". אילן קובלסקי/ברני ארדוב
קובלסקי: "זה בדיוק כמו מה שקרה איתו העונה. מבחינתי זה היה מאוד ברור שהוא לא הולך לעזוב את מכבי. איך אומרים, 'צריך להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון', וזה הכול. לא משנה הידע"

הבוס מנור ושות' החליטו לקדם את הדר ולצוות אותו עם קרטר, שיתפקד כמאמן/שחקן. "החלטנו ללכת על השניים כי לא היה בשוק המאמנים מאמן בעל שיעור קומה", אמר היו"ר יאנוס לעיתונאי ויסהוף, אז בידיעות אחרונות. "אם היה מאמן בכיר, היינו הולכים עליו".

כשפוטר, קובלסקי ביקש מעוזרו הדר לגלות לויאליות ולא להישאר. הדר סירב בנימוס. "אני מאמן כאן, גם בנוער", הסביר. "אשאר עד הסוף, מה כבר נשאר". קובלסקי הגיב: "תעשה מה שאתה רוצה". השניים לא מדברים עד היום. "לא אהבתי את ההתנהלות שלו", מספר קובלסקי, "וכשאני מנתק קשרים, אני מנתק אותם באופן סופי". גם קובלסקי שם לב לדמיון בין 1994 ל-2016. "זה בדיוק כמו מה שקרה איתו העונה. מבחינתי זה היה מאוד ברור שהוא לא הולך לעזוב את מכבי. איך אומרים, 'צריך להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון', וזה הכול. לא משנה הידע. אם המאמן של גלאטסראיי לא היה מטומטם, הדר לא מנצח ולך תדע מה היה קורה, ואם העוזרים של ריאל לא היו מצילים את לאסו, אולי הוא זה שהיה בחוץ ולא ארז".

רמי הדר, מבחינתו, רצה לקבל את הג'וב בחולון באופן הנקי ביותר. "הודעתי להנהלה שלא אתחיל לעבוד ללא אישור בכתב שאילן יקבל את הכסף המגיע לו", טען אז, "והובטח לי שאכן כך יהיה". וקובלסקי מספר: "הגיע מנכ"ל עם צ'ק, ובו כל הסכום". לפחות זה.

והנה, עידן הדר-קרטר הראשון יצא לדרך. "אני כמו בובי נייט, מי לא מתאמן טוב - קנס", אמר המשוגע האמריקאי לשחקנים בנאום המוטיבציה הראשון.

מייק קרטר מחבק את בנו בן קרטר שחקן מכללת UNLV. AP
"בגדול, מה שרצינו זה לעשות את הכול פשוט יותר". מייק קרטר/AP
קרטר: "הוא לא ניסה לסבך. הוא תמיד הסתדר עם השחקנים וזה הדבר הכי חשוב. אם אתה לא יכול לגרום לשחקנים להאמין בך, אתה לא תזכה בהם ולא תוכל לאמן אותם"

לפי קרטר, לייב מלאס וגאס, הוא היה המאמן והדר העוזר. עוד לפי קרטר, בתקופה ההיא הדר היה מעשן הרבה פחות. "אני העברתי את האימונים, רמי ניהל את הספסל במשחקים, אני החלטתי על חילופים, ובטיימאאוטס היינו חושבים ביחד. זה עבד טוב, השילוב הזה". אחת ההחלטות העיקריות של צוות האימון היתה לתת לקרטר יותר דקות… גאוני.

"בגדול, מה שרצינו זה לעשות את הכול פשוט יותר", ממשיך קרטר. "לרמי היה ידע גדול בכדורסל, כבר אז הוא הבין את המשחק. הוא לא ניסה לסבך. הוא תמיד הסתדר עם השחקנים וזה הדבר הכי חשוב. אם אתה לא יכול לגרום לשחקנים להאמין בך, אתה לא תזכה בהם ולא תוכל לאמן אותם. ורמי ואני הוצאנו את זה מהם. בשבילנו, הם באו להילחם".

לא במשחק הראשון של הדר-קרטר. ראשון לציון ניצחה את חולון 87:96 עם 28 נקודות ו-15 ריבאונדים של קווין מגי, והמפסידה נשקה לליגה השנייה. "ראשון לציון קלעה טוב מרחוק", התאונן הדר האורח בסיום על 4 מ-10 של הביתיים מעבר לקשת. "ההפסד הזה היה צפוי".

למרות ההפסד, הורגש שינוי מסוים בקבוצה. קרטר והמוטיבציה, הדר ויחסי האנוש. "כבר אז ראינו כמה הוא רציני, מפוקס, לא מפחד - למרות הגיל", נזכר ציון קובה, שהגיע בקיץ הקודם ממכבי תל אביב. הוא, הדר וקרטר גרו בדירות סמוכות והיו חוזרים ביחד מהאימונים, מדברים על כדורסל בלילה. קובה זוכר איך באחד האימונים הדר שרק נגד הנדרסון, והנדרסון לא אהב את זה, וענה. "אז הדר אמר לו בעצבים שאם עוד פעם אחת הוא יענה לו, הוא לא יודע מה הוא יעשה", משחזר קובה. "אהבתי את זה, כי הוא לא התלבש על שחקן ישראלי מספר 12 בקבוצה כמו יותר מדי מאמנים פחדנים. הדר התעמת עם הזר הכי גדול שלנו".

"הוא למד המון מהנדרסון באותה העונה", קרטר מאזן, ואכן יש הרבה מה ללמוד ממי ששיחק ארבע שנים תחת מייק ששבסקי האגדי במכללת דיוק. "רמי היה דיפלומט נהדר. אם תראה לשחקנים חולשה, הם ירגישו וינצלו אותה. צריך לדעת מה להגיד לכל שחקן, ורמי ידע". הנדרסון מסכים: "הסתדרתי עם רמי טוב מאוד כבר שהיה עוזר. וכשהוא קיבל קידום, כיבדתי את זה והקשבתי לו. הדבר הכי חשוב למאמן זה להיות בטוח בדברים שהוא אומר, כדי שהשחקנים יאמינו בו. רמי היה בטוח. נהניתי לשחק אצלו".

הסיפור של חולון מזכיר את הסיפור של מכבי תל אביב, אמרתי להנדרסון, שנולד, אגב, בהנדרסון שבצפון קרוליינה. הוא כבר לא עוקב כל כך ("מכבי עדיין המועדון הכי גדול?"), אז השתמשתי בדוגמה שהוא יכיר טוב יותר: דיוויד בלאט/טיירון לו בקליבלנד. "זה לא שדיוויד עשה עבודה רעה. סטטיסטית - הוא עשה עבודה נהדרת", אומר הסקאוט של האלופה, "אבל הכול מגיע בסופו של דבר לקשר של המאמן עם השחקנים. זה כנראה לא היה חלק כמו שקיוו, ודברים יצאו משליטה, וקואץ' לו נכנס לעניינים ואז דברים עבדו". הנדרסון מתגעגע לישראל, וממליץ לכל מי שמבקר בפילדלפיה: "בואו לאכול ב'זהב', מסעדה ישראלית, כמה שנהניתי שם". לקינוח, שאלתי כמה הוא חושש, כסקאוט של הקאבס, מהסופר-טים של גולדן סטייט. "זה אף פעם לא נגמר", שחרר אנחה, "אבל מה אגיד לך - אני אוהב שלברון, קיירי ולאב עדיין איתנו".

מאמן מכבי תל אביב רמי הדר. Alius Koroliovas, GettyImages
אז ועכשיו. רמי הדר/GettyImages, Alius Koroliovas

מאוהיו לגוש דן: במשחק השני כמאמן רשם הדר ניצחון ראשון, עם 72:81 על גבת, שירדה לבסוף. 22 נקודות של קובה באחוזים נפלאים (9-9 מ-2) ואפילו 5 אסיסטים ("אני הייתי בודק שוב את הנתון הזה", צחק אתמול) היו גולת הכותרת. לאחר מכן הגיע הפסד נוראי לגבעתיים, 99:98, למרות 35 נקודות של רלפורד ו-30 של הנדרסון.

הלחץ כבר התערבב עם ייאוש כשחולוניה עמדה לארח את הפועל ירושלים החזקה, שהיתה אז עם המאזן השני בטיבו בליגה. ניצחון שווה הישארות, הפסד ואלוהים ישמור. עדי גורדון, נוריס קולמן, מיקי ברקוביץ' בן ה-40 הגיעו לעיר ב-20 במרץ והאולם היה מפוצץ. בחולון חששו בעיקר מקולמן, שהפגיז 28 נקודות במשחק הראשון בין השתיים. אז הפעם קולמן הפגיז 37, אבל גם איבד כדור קריטי דקה לסיום, במצב של 89:89. ובצד השני, מי אם לא קרטר העלה את המארחים ליתרון קריטי. "ניצחנו, וזה היה המשחק הכי גדול בהיסטוריה של חולון!", קרטר של 2016 מסרב להכיר ב-2008. אבל כן, חולון ניצחה 89:93, ונשארה בליגה, ורמי הדר סימן וי על משימתו הראשונה. "קיבלנו יותר מדי שלשות", קבל אז קואץ' רמי, והרשה לעצמו להתפרע: "אני מעריך שנשארנו בליגה". "הישג ענק של רמי ושלי", העיד קרטר אתמול. האוהדים המטורפים הניפו את קרטר, הדר והשחקנים על הכתפיים, והעיר חגגה.

את העונה חולוניה סיימה עם תבוסה למכבי תל אביב והפסד לבלאט והגליל. חולון חשבה בגדול בעונה שלאחר מכן, החתימה את רלף קליין כמנהל מקצועי ואת אריק שיבק כמאמן. זה היה הסוף של עונת הביכורים של רמי הדר בכדורסל המקצועני - שישה משחקים על הקווים של הפועל חולון, אי שם ב-1994. רמי נעלם לשנים רבות לפני שצף מחדש, טיפס בין הקבוצות והליגות עד שפתאום הגיע למשחק יורוליג מול ברצלונה. מייקל עזב ללאס וגאס עונה לאחר מכן.

זה היה הסוף של הצוות קרטר-הדר.

של צוות הכדורסל קרטר-הדר. כי מייק המשוגע, עוד לפני שפגש ברמי, נשא אישה ישראלית. שמה הדר. והצוות הזה מחזיק מעמד כבר 25 שנה.

תודה מיוחדת ליניב פכטר, ארכיון לתולדות חולון

orenjos@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • רמי הדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully