וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודת חייו: כך הפך לאונרדו ז'ארדים לאחד המאמנים המבטיחים באירופה

29.8.2016 / 15:00

טקטיקן מעולה, חושב מחוץ לקופסא, שואב השראה מפרופסורים ופילוסופים. כעת, לאחר שהכניע את פ.ס.ז', האיש שתמיד חלם להיות מאמן ולא שחקן רוצה ללכת עם מונאקו עד הסוף. הבלוג של יוכין

מאמן מונאקו לאונרדו ז'ארדים. GettyImages
אפשר לחלום. ז'ארדים/GettyImages

כאשר המיליארדר הרוסי דמיטרי ריבולובלב רכש בשלהי 2011 את השליטה במונאקו, אשר התדרדרה למעמקי הליגה השניה, המטרה היתה לשפוך כספים ולהתחרות בצ'לסי של יריבו האישי רומן אברמוביץ'. ואכן, אחרי שהקבוצה שבה למקומה הטבעי ב-2013, הוא התפרע והחתים כוכבי על בדמותם של רדמאל פלקאו וחאמס רודריגס. ואולם, כאשר נכנסו לתוקף תקנות פייר פליי פיננסי של אופ"א, האסטרטגיה עברה שינוי מהותי. במקום לשלם קנסות אסטרונומיים כמו פריס סן ז'רמן, בחרה מונאקו להשקיע בפיתוח צעירים ומכירתם ברווח נאה, וזאת מבלי לוותר על ההישגיות.

"לו היינו ממשיכים בקו המקורי, היינו מסכנים את עצם קיומו של המועדון. הדרך החדשה מעמידה אותנו בפני אתגרים שונים. היא תיקח יותר זמן, היא זוהרת פחות. אנשים יפסיקו לכתוב עלינו בעיתונים כל הזמן, והאוהדים ידאגו שאין לנו מספיק כוכבים, אבל יש לנו בטחון מלא בפרויקט בגרסתו החדשה. באמצעותו נגיע למקום הנכון", הצהיר אז סגן הנשיא ואדים ואסילייב. לצורך כך, נדרש המועדון לבחור את המאמן המתאים, ולאונדרו ז'ארדים היה האיש למשימה. "הוא האדם הנכון לפרויקט הזה, כי הוא מייצג את הדור החדש ויודע לעבוד עם צעירים. והוא גם שאתפן, בדיוק כמונו", אמר ואסילייב. רבים בצרפת פיקפקו במהלך, אבל כבר מזמן אפשר להצהיר בפה מלא – מדובר בהצלחה מסחררת.

למען האמת, מפתיע למדי שז'ארדים בן ה-42 לא זוכה להערכה גדולה יותר. הוא אחד המאמנים הצעירים הטובים בעולם, בעל נסיון עצום יחסית לגילו. הוא מצליחן, טקטיקן מעולה, פילוסוף, פסיכולוג בחסד, איש עקרונות. הוא הלך בעקבות החלום, כי ידע תמיד את ייעודו בחיים. ז'ארדים מעולם לא רצה להיות שחקן, בין היתר כי הבין היטב שאין לו שום סיכוי על הדשא, אבל לא התבייש להצהיר שהוא מכוון גבוה מאוד. כאשר הלך פעם כילד קטן עם אביו, אוהד שרוף של ספורטינג ליסבון, למשחק של האריות, הוא אמר: "יום יבוא, ואני אאמן את הקבוצה הזו". אבא רק חייך, אבל הבן לא זרק מילים באוויר. הוא אמר וקיים.

צרפת: מונאקו ניצחה 1:3 את האלופה פריס סן ז'רמן

מאמן מונאקו לאונרדו ז'ארדים עם סגן הנשיא ואדים ואסילייב. AP
שידוך מושלם. ז'ארדים עם ואסילייב/AP

הכי רחוק מווילאש בואש

איכשהו, גדלים בפורטוגל מאמנים רבים שלא היו כדורגלנים, אבל יש הבדל מהותי מאוד בין ז'וזה מוריניו ואנדרה וילאש בואש לבין ז'ארדים. המיוחד החל את דרכו כמתורגמן של בובי רובסון, וגם AVB נעזר במאמן האנגלי הדגול שהיה שכנו. וילאש בואש, בן למשפחת אצולה מהמעמד הגבוה, גר ללא ספק במקום הנכון. ז'ארדים נולד בוונצואלה למהגרי עבודה פורטוגלים, וכאשר היה בן שלוש נ דדה משפחתו חזרה לאי מדיירה. שם, בשכונה עניה למדי, הוא הגה את התוכניות השאפתניות, והתנסה לא רק באימון כדורגל, אלא גם בכדוריד. הוא התקדם בהדרגה, שימש עוזר מאמן בקבוצות זניחות במיוחד, התקבל לקורס מאמנים יוקרתי וקיבל את התעודה בגיל הצעיר ביותר בפורטוגל. בעבודת הגמר הוא ניתח את השימוש הטקטי בכדורי קרן במהלך יורו 96'.

עוד לפני שמלאו לו 30, קיבל ז'ארדים לידיו את קמאצ'ה הקטנטנה, ועבד בה בהתמדה, אך במקביל נטל חלק פעיל גם בפרויקט ממשלתי לקידום ילדים באמצעות ספורט. היתה זו מסגרת מיוחדת לבני נוער במצוקה, אשר איפשרה להם ללמוד אנגלית ומתמטיקה במקביל לכדורגל. ז'ארדים ראה בכך שליחות, ולכן היה לו קשה מאוד לעזוב את האי ולוותר על המשימה, כאשר קיבל ב-2008 את ההצעה הראשונה לעבור ליבשת. שאבש מהליגה השלישית קראה לו. המשפחה התנגדה למעבר וראתה בו סכנה וחוסר יציבות. "בתוך חמש שנים אאמן בליגה הראשונה. אם לא אצליח, נחזור לאי", הוא הבטיח לאישתו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מאמן מנצ'סטר יונייטד ז'וזה מוריניו. רויטרס
שני מקרים שונים לגמרי. מוריניו/רויטרס

"במקום לסבך, הוא מפשט דברים"

תוך שנה העלה ז'ארדים את שאבש לליגה השניה. הנשיא מרסלו דלגאדו שם כבר אז את האצבע על התכונה החשובה ביותר של איש המקצוע הנהדר: "רוב המאמנים נוטים לסבך את הדברים, אבל לאונרדו תמיד מפשט אותם. הוא בוחר את הפתרונות הברורים והיעילים. הוא לא יוצר בעיות שלא קיימות, ומעלים את הבעיות הקיימות עם מינימום השפעה על הסביבה. הוא יודע לעבוד עם מה שיש". דלגאדו היה רוצה לשמור עליו לאורך זמן, אך זה היה בלתי אפשרי. ז'ארדים שאף להתקדם במהירות.

ביירה מאר הבחינה ביכולותיו, הציעה לו את התפקיד – וז'ארדים החזיר אותה לליגה הבכירה. כך השלים המאמן הצעיר את תוכנית החומש שלו תוך שנתיים, והאפשרות לחזור למדיירה כבר לא היתה על השולחן, אבל בשלב זה התבררה מגמה בעייתית בקריירה שלו. בעוד התוצאות תמיד היו חיוביות, ומעולם לא נרשמו תקריות חריגות עם השחקנים שהעריצו אותו, הרי שעם ההנהלות זה הלך הרבה פחות טוב. ז'ארדים סירב להתקפל בפני הבוסים, לא היסס להתעמת איתם, ולכן לא הצליח לשמור על המשרות. לא בטוח שהוא הצטער על כך, כי הקידום תמיד המתין מעבר לפינה.

ביירה מאר פיטרה את המאמן באמצע עונת החזרה לליגה הראשונה, ואוהדיה מצטערים על כך עד היום. ז'ארדים קודם מיד לבראגה, שמחשיבה את עצמה למועדון הרביעי בגודלו בפורטוגל, והצעיד אותה לעונה הטובה ביותר בתולדותיה ב-2012 – היא הובילה את הטבלה במשך שבועות ארוכים, סיימה במקום השלישי והעפילה לליגת האלופות. זה לא מנע פרידה "בהסכמה הדדית", כי יחסי העבודה עם הנשיא עלו על שרטון. הבאה בתור היתה אולימפיאקוס, בה הוביל את הטבלה ללא הפסד באמצע העונה, אבל פוטר בכל זאת על רקע חוסר שביעות רצון מסגנון הגנתי מדי. בתקשורת אף נפוצו שמועות על רומן לכאורה שניהל ז'ארדים עם אישתו של הנשיא אבאנגלוס מרינאקיס, אבל עיתונאים יוונים יודעי דבר פוסלים את הגרסה ההזויה הזו על הסף. הם הומצאו ככל הנראה על ידי אנשי פנאתינייקוס.

לאונרדו ז'ארדים בבראגה. AP
הצעיד את בראגה למקום השלישי. ז'ארדים/AP

מתאמנים רק עם כדור

הגירוש מפיראוס איפשר לז'ארדים לעמוד בקיץ 2013 בהבטחה שנתן לאביו. בגיל 39 בלבד הוא קיבל את אחד התפקידים הקשים בכדורגל הפורטוגלי – מאמן ספורטינג ליסבון. גם הפעם התוצאות עלו על הציפיות. הוא ירש קבוצה מפורקת שסיימה את העונה הקודמת במקום השביעי במרחק 36 נקודות מהפסגה, והצעיד אותה למאבק על האליפות, תוך טיפוח שחקנים צעירים. סדריק סוארס, וויליאם קרבאליו ואדריאן סילבה, שזכו הקיץ באליפות אירופה, צריכים להודות על כך גם לז'ארדים שהעניק להם הזדמנות וגיבוי מוחלט. בניגוד למקרים הקודמים, הנהלת ספורטינג היתה מרוצה עד הגג, אבל ז'ארדים בחר לעזוב בעצמו לפני תחום חוזהו אחרי שקיבל פניה ממונאקו.

פרשנים בצרפת גילו ספקנות כלפי מאמן צעיר מדי שהחליף קבוצות כמו גרביים. בפועל, התברר שהשידוך מושלם עבור כל הצדדים, וז'ארדים נהנה סוף כל סוף לפעול במסגרת פרויקט ארוך טווח. הוא אוהב יציבות, עובד בהרמוניה מושלמת עם ואסילייב וריבולובלב, וגם משיג תוצאות מצוינות. אחרי שפלקאו וחאמס עזבו בקיץ 2014, המטרה המוצהרת היתה לסיים בחמישייה הראשונה, אבל ז'ארדים הצעיד את הקבוצה למקום השלישי, וגם עשה חיים משוגעים בליגת האלופות, עם עליה לרבע הגמר על חשבון ארסנל, אחרי ניצחון 1:3 באיצטדיון האמירויות.

מחויבותו של ז'ארדים לעבודה עם שחקנים צעירים מתאימה למדיניות החדשה של מונאקו כמו כפפה ליד, ושיטות האימון שלו חדשניים ומרתקים. "אנחנו עובדים על כל ההיבטים – הפיזי, הטקטי והטכני – בו זמנית. פרודוקטיבי יותר לשלב מאמצים פיזיים עם תרגילי כדור, כי כך יש לשחקנים מוטיבציה גבוהה הרבה יותר בהשוואה לריצות חסרות תכלית מסביב למגרש. אנחנו שמים דגש על אינטנסיביות ואיכות האימונים בכל רגע נתון", הסביר הפורטוגלי. הוא שואב השראה מפרופסורים ופילוסופים. אמנם הוא יודע לפשט את הדברים עבור שחקניו, אבל מבחינתו "כדורגל מורכב מאוד, וצריך להצליח בו פיזית, טכנית, טקטית ומנטלית".

שחקן נבחרת פורטוגל אדריאן סילבה. AP
חייב לז'אדים הרבה. אדריאן סילבה/AP

שני ניצחונות על פ.ס.ז' ב-2016

נכון לעכשיו, זה עובד. בזכות הפורטוגלי עשו כשרונות רבים קפיצה אדירה ביכולתם, וחלקם כבר נמכרו ברווחים עצומים, כמו אנתוני מרסיאל שעבר למנצ'סטר יונייטד לפני שנה. ז'ארדים יודע להשתמש במה שיש ובונה קבוצה ממושמעת מאוד הגנתית ויעילה התקפית. בעונה שעברה אמנם נכשלה מונאקו במוקדמות ליגת האלופות, אבל סיימה שוב שלישית והעפילה מחדש למפעל. החודש היא הדיחה את ויאריאל בפלייאוף בדרך לשלב הבתים, ואתמול שלחה הצהרת כוונות רצינית מאוד גם בליגה, עם ניצחון 1:3 מחוץ על סן ז'רמן.

ההפסד הקודם של האלופה היה במרץ. למי? ניחשתם נכון – למונאקו של ז'ארדים. למעשה, הקבוצה מהנסיכות נכנעה בליגה פעם אחת בלבד לפ.ס.ז' מאז חתם ז'ארדים בקיץ 2014. הפעם, בעוד היריבה מתרגלת לחיים חדשים ללא זלאטן איברהימוביץ', אולי יש למונאקו קצת יותר סיבות לחלום בגדול. צרפת זקוקה נואשות למאבק אמיתי בצמרת, ואסור שהאליפות תוכרע שוב באמצע העונה. ז'ארדים הוא התקווה הגדולה ביותר בהיבט זה, והקריירה שלו רק מתחילה.

שחקני מונאקו חוגגים עם פאביניו (משמאל). רויטרס
יחגגו גם בסיום העונה?/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully