וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדם שמחוץ לטנק ינצח: אוסקר סקאריונה, הזר החדש של מכבי תל אביב

21.7.2016 / 6:30

מלך שערים בשוויץ, כוכב של מספרים בטורקיה, "השחקן הכי חשוב" של ארבלדזה. אוסקר סקאריונה היה על הכוונת של הטורקיות הגדולות וקיבל הצעה מבשיקטאש, אבל אז ראה טנקים ברחובות וברח לישראל כדי למלא חלק מהחלל שהותיר הרואה-יורה זהבי. הכירו את הזר החדש של מכבי תל אביב

יוסי ציפקיס

בשבוע שעבר זומן נציגו של אוסקר סקאריונה לפגישה עם פיקרט עורמאן, נשיאה של האלופה בשיקטאש. "שיתאזר בסבלנות, אנחנו מעוניינים לצרף אותו" - זה היה המסר שקיבל סוכנו של הקשר הארגנטינאי. סקאריונה סיים את חוזהו בקסימפאשה אחרי שלוש שנים מוצלחות ונחשב לשחקן החופשי המבוקש בליגה. בשיקטאש רצתה אותו כגיבוי לעזיבה צפויה של בן ארצו חוסה סוסה, ורק ביקשה שימתין.

אלא שאז הוא נחת בטורקיה וראה טנקים. "סביב שדה התעופה, אחר כך ברחובות... זה היה מפחיד", סיפר בתכנית רדיו בארגנטינה.

ניסיון ההפיכה בטורקיה אנבלם בסופו של דבר, אבל השלכותיו שיחקו לידיה של מכבי תל אביב. עוד לפני שמריו גומז הודיע על עזיבת בשיקטאש בשל המצב הביטחוני ושחקנים אחרים הביעו את חששם, גמלה בלבו של סקאריונה ההחלטה להגיד שלום לטורקיה. הצהובים קפצו על השלל.

הרי את העונה הטובה ביותר שלו בטורקיה (16 שערים ושמונה בישולים ב-34 משחקי ליגה) עשה סקאריונה אצל שוטה ארבלדזה בקסימפאשה. לאחר מכן ניסה המאמן הגאורגי להביא אותו לטרבזונספור, אך העסקה הייתה יקרה מדי. בחודש שעבר עדיין לא הצליח לשכנע אותו לחבור אליו בישראל. עכשיו, עם סיוע קל מהמורדים, המהלך הושלם. זה יספיק כדי לבצע את המהפך במכבי תל אביב שאחרי עידן זהבי?

עוד בנושא:

אוסקר סקאריונה חתם לשנתיים במכבי תל אביב עם אופציה לעונה נוספת
אורלנדו סה צפוי לפתוח בגומלין מול קאיראט (20:00, ספורט1)

אוסקר סקאריונה שחקן מכבי תל אביב עם שוטה ארבלדזה, ג'ורדי קרויף. מכבי תל אביב, אתר רשמי
איחוד בחסות המורדים. אוסקר סקאריונה עם שוטה ארבלדזה וג'ורדי קרויף/אתר רשמי, מכבי תל אביב

נחזור שלוש שנים לאחור. ליתר דיוק, שלוש שנים ועוד שבוע. במהלך מחנה האימונים של קסימפאשה לקראת פתיחת עונת 2013/14, הפתיע ארבלדזה כשכינס את השחקנים בלובי לפני האימון והציג עוגה חגיגית. הסיבה למסיבה? יום הולדת 28 לשחקן הרכש הטרי, אסקיאל אוסקר סקאריונה, שהצטרף לקבוצה כשבועיים לפני כן תמורת כ-2.8 מיליון יורו. הקשר הארגנטינאי היה מתנת הקיץ של הנהלת קסימפאשה לארבלדזה, והמאמן העניק מתנה משלו. הוא יצא מגדרו כדי להרעיף עליו אהבה, וידע למה.

"הוא כל כך הופתע אז, העוגה השפיעה כנראה יותר מתג המחיר", כתבו על סקאריונה בסיום עונת הבכורה בטורקיה, אותה סיים כאמור עם 16 שערי ליגה ושמונה בישולים ב-34 משחקים, כחלק מנבחרת מצטייני העונה. וזה לא שהמעבר היה חלק. סקאריונה סבל בהתחלה ("הם לא מאורגנים", סיפר בראיון געגוע בשוויץ. "פעם הבטיחו לקחת אותי לדירה החדשה, חיכיתי וחיכיתי, ואף אחד לא הופיע") ולא אהב את האנוכיות הטורקית בהשוואה לאווירה המשפחתית שהקיפה אותו בסנט גאלן. אולם, אשתו ובנותיו התאקלמו ובהמשך גם הוא למד לאהוב את טורקיה. "טוב לי באיסטנבול, אני לא רוצה לעזוב את הבית שלי כאן", אמר לאחר סיום חוזהו בקסימפאשה. "לשחק עם בשיקטאש בליגת האלופות? זו יכולה להיות הזדמנות גדולה עבורי".

אך הטנקים עצרו את ההזדמנות, וכך השחקן שארבלדזה רצה יותר מכל, מגיע לליגת העל במטרה לספק לפחות חלק מהמספרים שנדדו עם זהבי לסין. והארגנטינאי הוא "שחקן של מספרים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי בערב הגאלה. יוסי ציפקיס
רוב השערים של מכבי תל אביב נדדו איתו לסין. ערן זהבי/יוסי ציפקיס

בשלוש העונות שלו בליגה הטורקית הוא תרם לקסימפאשה 40 שערים ו-11 בישולים, מתוכם 24 ו-11 היו ב-59 משחקים תחת שרביטו של ארבלדזה, מעמדת הקשר ההתקפי שמאחורי החלוץ. בעונת 2012/13, זו שהובילה את סקאריונה לקבוצה של השליט רג'פ טאיפ ארדואן, הארגנטינאי הבקיע 21 שערים ב-36 משחקים במדי סנט גאלן וסיים כמלך שערי הליגה השוויצרית.

זו הייתה עונת השיא בקריירה של השחקן, שנולד בבואנוס איירס, גדל בבוקה ג'וניורס (כשחקן אגף דווקא) והספיק לרשום שתי הופעות בקבוצה הבוגרת של הבוסטרוס לפני שנטש את המולדת ואחז במקל הנדודים. תחילה באקוודור (היה שותף לאליפות ההיסטורית של דפורטיבו קואנקה עם שמונה שערים בחצי שנה) ולאחר מכן בשוויץ, שם שיחק חמש שנים בתון (עם השאלה קצרה בלוצרן). אחרי תקופה לא קצרה, בה למד להכיר את המנטליות האירופית, גם סייע לקבוצה לעלות ליגה ב-2009/10 עם 18 שערים.

אחרי עוד עונה עם תון בליגה הבכירה הגיע המעבר לסנט גאלן בפברואר 2011. חצי העונה הראשונה הייתה רעה והסתיימה עם שני שערים וירידה, אך סקאריונה נשאר כדי לתקן עם 15 כיבושים ועליית ליגה שנייה בקריירה, לפני שכאמור המריא לעונה של מלכות שערים, הצעיד את סנט גאלן למקום השלישי בשוויץ ונמכר לטורקיה.

דייגו שחקן פנרבחצ'ה (שמאל) מול פרננדו אוסרו שחקן אטרומיטוס. AP
בטורקיה אמרו שסקאריונה טוב ממנו. דייגו במדי פנרבחצ'ה/AP

את יכולת ההבקעה שלו פיתח סקאריונה בשוויץ. העמדה הזו של השחקן החופשי אפשרה לו להימצא תמיד באזור הרחבה ולאיים על השער עם רגל ימין המצוינת שלו, ולא רק בבעיטות חופשיות כפי שהתמחה בגילאי הנוער בארגנטינה. בהמשך גילה שהוא מסוגל להבקיע גם בנגיחות, הפך לפנדליסט קבוע ואף שימש כקפטן של סנט גאלן.

ההערכה לה זכה בשוויץ, רק גברה בטורקיה. בליגה הזו אוהבים שחקנים מסוגו של סקאריונה - מספרי 10 מלהיבים שמשלבים טכניקה מרשימה עם סטטיסטיקה קבועה. כבר אחרי שני מחזורים ועוד לפני שהספיק להבקיע נגד שלוש הגדולות, הגדיר אותו ארבלדזה כ"שחקן הכי חשוב שלי". בשלוש השנים שלו בקסימפאשה הפך הארגנטינאי לכוכב ליגה אמיתי, ואחרי שנודע כי לא יאריך את חוזהו, קבוצות רבות לטשו עיניים. ריזספור הייתה הראשונה שניהלה עמו מגעים מתמשכים בתחילת הקיץ, ומאמנה חיקמט קרמאן אף הצהיר: "יש לסקאריונה הצעה כספית מפתה מהמפרץ, אבל אם לא יילך לשם אז הוא ישחק אצלנו. נראה לי שסגרנו הכול".

אלא שהנהלת הקבוצה ניסתה להוריד את השכר שדרש סוכנו של סקאריונה (כ-900 אלף יורו לעונה, בחוזה לשנתיים) ולצערו של קרמאן הסיכום בעל-פה שלו לא החזיק מים. אז המרוץ נפתח מחדש ובכל יום נקשר שמו של סקאריונה לקבוצה אחרת. תחילה קוניאספור שנערכת להשתתפות בשלב הבתים של הליגה האירופית, ולאחר מכן גם קבוצות הפאר גלאטסראיי, פנרבחצ'ה ובשיקטאש. פרשן העיתון "סבאח", עומאר אורונדול, הציע כבר בינואר לפנרבחצ'ה לצרף את סקאריונה: "הוא יותר טוב מדייגו שאוהב לכדרר שלא לצורך. סקאריונה הוא בדיוק מספר 10 שפנר צריכה". אף אחת מהגדולות לא הסתערה, ולפתע "שוטה ביצע מחטף לסופר ליג", כפי כתבו אמש באתר "ספורקס" הטורקי לאחר הודעת החתימה. השחקן שכל הליגה הטורקית רדפה אחריו, ברח לישראל.

צפו בביצועיו של סקאריונה בעונה שעברה

הבחירה בסקאריונה ברורה. מכבי תל אביב זקוקה לספק שערים מרכזי אחרי הפרידה מזהבי, וארבלדזה הלך מבחינתו על המוכר והאהוב. בימיהם המשותפים בקסימפאשה הוא נתן חופש לארגנטינאי כקשר הקדמי ב-4-2-3-1 שלו, וקיבל ממנו תמורה הולמת על כר הדשא. סקאריונה תמיד מחפש את השער, אבל מסיים עונות עם כמות דו-ספרתית של בישולים בזכות ראיית משחק טובה ויכולת טכנית שהיא לפחות ברמה אחת מעל הליגות בהן שיחק.

גם הגיל (חגג 31 בשבוע שעבר) לא אמור להוות עניין עבור שחקן שהגיע לשנתיים, כך שהבעיה העיקרית מבחינת מכבי תל אביב, שבכל זאת מכוונת לעונות ארוכות (הפעם המטרה היא שלב הבתים של הליגה האירופית) טמונה בהיעדר הניסיון של סקאריונה בקבוצות לחוצות - כאלה שנאבקות על התואר או מתמודדות במפעלי אופ"א. אגב, בניגוד לפרסומים שונים ברחבי הרשת, גם אין לו הופעות בנבחרות הצעירות של ארגנטינה. "המידע הזה לא נכון, מעולם לא זומנתי לנבחרת כלשהי", אמר בראיון בארצו לפני כמה שנים.

באותו ראיון הוא גם סיפר על חלומו להיות חלק מקבוצה גדולה. אז הנה, זו תהיה הפעם הראשונה. נכון, בסך הכול ישראל, אבל בכל זאת - לחץ וציפיות. המועדונים הקודמים שלו כיוונו במקרה הטוב לשיפולי הצמרת, והוא היה העוגן בקבוצות שידעו יותר מדי עליות ומורדות. בנוסף, למרות שהוא סוגר עשור ביבשת הישנה, הארגנטינאי מעולם לא שיחק במסגרת אירופית עם הקבוצות שלו. עם תון התנדנד בין הליגות, את סנט גאלן עזב אחרי שהעלה לאירופה ועם קסימפאשה חסרת היציבות פספס את הכרטיס.

הערב (חמישי, 20:00, ספורט1) הוא יחזיק אצבעות לחברים החדשים כדי שישאירו לו סיכוי לטעום מהחוויה האירופית עוד העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully