וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המינויים לנבחרות ישראל הצעירות: האם המטרה לפתח שחקנים או מאמנים?

19.7.2016 / 14:23

למה לגלח את המאמנים הצעירים על חשבון השחקנים הצעירים? למה לא למנות מאמנים בכירים שכבר הוכיחו את יכולתם? אילן תמיר על ההבדל בין ההתאחדות לכדורגל לאיגוד הכדורסל, שלפחות מנסה לשפר

ניב אהרונסון

בווידאו: הגרלת משחקי ליגת העל

ההצלחה של נבחרת איסלנד באליפות אירופה האחרונה בכדורגל הפכה לאחד מסמלי הטורניר. בין השאר למדנו שההישגים של הנבחרת הקטנה היא פרי חזון, הצבת יעדים ותכנון נכון לטווח ארוך של ההתאחדות לכדורגל באיסלנד. הניסיון, הכמעט אינסטינקטיבי, להשוות את הסיפור האיסלנדי למציאות בישראל הפך לבנאלי ושחוק. ולמרות זאת, הדיווחים על המינויים ההולכים וקרבים של מאמני הנבחרות הצעירות בכדורגל, מבליטים, שוב, את המרחק המחשבתי שלנו מאותם סיפורי הצלחה נפלאים.

עוד בנושא:
מרקו בלבול ימונה למאמן הנבחרת הצעירה, אלון חזן יאמן את הנוער
ועדת האיתור החליטה: גדי ברומר וסאלח חסארמה יאמנו את הנערים

מאמן נבחרת ישראל אלון חזן. קובי אליהו
זה לא שמאמנים ותיקים מבטיחים הצלחה, אבל מה עם הניסיון בעבודה עם צעירים? חזן/קובי אליהו

באופן כמעט שיטתי וקבוע בוחרים ראשי ההתאחדות הישראלית לכדורגל למנות לנבחרות הצעירות מאמנים צעירים (ואולי גם מבטיחים), כאילו מטרת הנבחרת היא לגדל ולטפח מאמנים ולא שחקנים. גם בסיבוב הנוכחי, בדומה לשנים עברו, אמורה הנהלת ההתאחדות לאשר את מינויים של מרקו בלבול, אלון חזן, גדי ברומר וסלאח חסארמה לאימון הנבחרות הצעירות. גם אם מדובר במאמנים מוכשרים, אין ספק שאף אחד מהם אינו נמנה על הצמרת הבכירה של מאמני הכדורגל בישראל. אם המטרה היא להשקיע בטיפוחם של שחקנים צעירים ומוכשרים, למה לא למנות מאמנים בכירים שכבר הוכיחו את יכולתם? כאלו שיכולים להעביר לצעירים את מהידע והניסיון העשיר שצברו לשחקנים הצעירים. למה לגלח את המאמנים הצעירים על חשבון השחקנים הצעירים? אין כמובן ערובה לכך שמאמן ותיק יצליח יותר מצעיר, אבל יש בצעד כזה אמירה חשובה והגיונית. ההצבה של מאמנים צעירים, שבחלק מהמקרים גם נכשלו באופן מובהק בקבוצות, היא סימן מובהק לתפיסה ולהיגיון של ההתאחדות.

מאמן נבחרת העתודה דן שמיר. מגד גוזני
זה לא שאיגוד הכדורסל הוא דוגמה ומופת להצלחה, אבל לפחות שם מבינים את העיקרון. שמיר/מגד גוזני

די להביט על טורניר הכדורסל שמתנהל בימים אלו בפינלנד על מנת להבין את ההבדלים התהומיים בתפיסות העולם. איגוד הכדורסל בישראל מקפיד למנות מאמנים בכירים לנבחרות הצעירות ודואג לשלוח מסר, ואולי אף מעבר לכך, לגבי היחס לספורטאים הצעירים. דן שמיר, שהגיע להישגים מרשימים כמאמן בכיר בליגת העל בכדורסל (כולל זכיה בתארים), מוביל היום את הנבחרת הצעירה וממשיך את דרכם של פיני גרשון, אפי בירנבוים, אריק שיבק, שרון דרוקר ומאמנים בכירים נוספים, שלמרות שאימנו בצמרת הגבוהה ביותר של הכדורסל הישראלי והגיעו להישגים מרשימים ביותר בקבוצות (כולל זכיות בטורנירים יבשתיים), לא ראו פחיתות כבוד באימון הנבחרת הצעירה. להיפך. תשתית בריאה בונים מהיסוד.

אין בשורות אלו לטעון כי ההבדל בין הישגי נבחרות הכדורסל הצעירות לבין נבחרות הכדורגל המקבילות טמון רק במינוי המאמנים. ברור שיש עוד מרכיבים רבים. אבל במידה רבה מאוד, בחירת המאמנים מסמלת תפיסות עמוקות יותר ומלמדת על היסודות שעליהם נבנה הענף. בנסיבות האלה, תחשבו באיזה בניין אתם הייתם קונים דירה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully