וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן מגן: אופיר דוידזאדה צריך להוכיח שהוא מתאים לאירופה

19.7.2016 / 10:15

הנפילות ההגנתיות מול שריף ובעיית קבלת ההחלטות בפעולה האחרונה ("זה עניין של ביטחון עצמי", מעיד קלינגר) מול הרעב הבלתי נגמר וההתקדמות הקבועה ("אסור לבאר שבע לוותר עליו", טוען דרשלר). האם אופיר דוידזאדה יסיר את הספקות בדרך לאירופה?

באדיבות ערוץ 20

בווידאו: תקציר המשחק הראשון בו ניצחה הפועל באר שבע 2:3 את שריף טירספול

לפני כשלושה שבועות הגיעה הפועל באר שבע לשדה התעופה בלוד, שם המתינה לטיסה שתיקח אותה למחנה האימונים בפולין. כיאה לאלופה, גם צבא של עיתונאים וצלמים חיכה לה בנתב"ג, בציפייה לקבל עוד פיסת מידע, רגע לפני שהקבוצה מתחילה באופן רשמי את העונה. בעוד שחלק לא מועט מהשחקנים ניסה לשמור על שתיקה והעדיף שלא להתראיין, כאשר נתבקש המגן אופיר דוידזאדה להתייצב אל מול המצלמות, הוא לא היסס לעשות זאת. "אני יוצא למחנה האימונים ומתרכז בבאר שבע, אבל ברור שאני רוצה לצאת לאירופה", אמר המגן בן ה-25 בישירות, כשהוא מתייחס להתעניינות המחודשת של גנט הבלגית בשירותיו. "אני מעוניין באתגר הזה, אבל אם זה לא ייצא לפועל אשאר בבאר שבע שזה הבית שלי".

שבועיים בלבד עברו, והמגן הגיע למשחק הראשון במוקדמות ליגת האלופות מול שריף טירספול עם כל הלחשושים על מעבר אפשרי ועם ציפיות מאנשי המועדון ובעיקר מהאוהדים להנהיג את ההגנה בהיעדרו של שיר צדק. אלא שההפך הגמור קרה. דוידזאדה היה שותף למשחק הגנה נרפה, כזה שאפשר לאלופת מולדובה לכבוש שני שערי חוץ ולהגיע למשחק הערב (20:00, שידור ישיר בספורט1) עם תוצאה שבירה שבהחלט יכולה לסיים את העונה האירופית של האלופה הישראלית הטרייה עוד לפני שהחלה.

עם כל הכבוד לאליניב ברדה, מאור בוזגלו, ג'ון אוגו ומאור מליקסון, המשחק הראשון מול שריף הוכיח שהקמפיין האירופי של הפועל באר שבע יקום וייפול על ההגנה ועל שחקן הבית (היחיד בהרכב חוץ מברדה) שלה. האם דוידזאדה בנוי למאבקים הללו באירופה, מה קורה לו בקבלת ההחלטות בפס האחרון, איך השנים במחלקת הנוער משפיעות עליו ומה הוא עשה בשנה האחרונה שגרם לו - כך מעידים כולם - להפוך מבחור כישרוני לכזה שאוטוטו יגרום לכולם להסיר ספקות? התשובות בכתבה הבאה.

עוד בנושא:

המשחק בין שריף להפועל באר שבע ישודר בספורט1 (20:00)

הפועל באר שבע במולדובה, ברק בכר מתלבט לגבי ההרכב מול שריף

אולימפיאקוס החזקה היא היריבה שממתינה לבאר שבע בסיבוב הבא במוקדמות

שחקן הפועל באר שבע אופיר דוידזאדה. יוסי ציפקיס
מעוניין באתגר האירופי, האם מסוגל לצלוח אותו? אופיר דוידזאדה לפני ההמראה למחנה האימונים/יוסי ציפקיס

הסיפור של דוידזאדה מתחיל אמנם שם בקבוצות הילדים בבאר שבע, אך נקודת המפנה שכנראה בנתה לו את הקריירה המוצלחת וגם זו שמסבירה לא מעט את הנפילות הפתאומיות שלו בפעולות ההגנתיות, התרחשה לפני כעשור. דוידזאדה, אז קשר כנף בקבוצת הנערים של המועדון מהנגב, עלה לקבוצת הנוער ומבט קליל של הצוות המקצועי על השחקן, גרם להם להחליט: הילד הצעיר יהפוך מקשר תוקף למגן.

המהירות של דוידזאדה, בתוספת הפיזיות של ילד שבמבט ראשון לא נראה חזק ובטח שלא מאיים, גרמו לאנשי מחלקת הנוער בבאר שבע להמליץ על הסבת תפקיד. דוידזאדה שכפי שתראו בהמשך ניחן באופי רעב, לא התווכח אפילו וירד להגנה. הוא למד את הפעולות הבסיסיות בגיל מאוחר והפך לאחד מהשחקנים הבולטים בקבוצת הנוער האדומה. "יש לו נתונים להיות מגן מצוין", קובע השוער קאלה דרשלר, ששיחק עם המגן בתחילת דרכו בבוגרים. "הוא מהיר והוא מאוד חזק. הקטע המדהים אצלו זה שמבנה הגוף שלו הוא מבנה גוף שכולל רגליים ארוכות וגוף קצר יחסית, ובדרך כלל שחקנים עם מבנה גוף כזה לא מצליחים לייצר מהירות. אבל הוא מהיר מאוד, בטח לרמה הישראלית".

דוידזאדה עצמו למד מהר מאוד את התפקיד והחל כבר להיות מסומן על ידי אנשי באר שבע וגם על ידי אנשי הנבחרות הצעירות של ישראל. כבר בסוף 2009 דרשלר היה משוכנע שהמגן צריך לקבל את המקום בהרכב. המאמן דאז גיא עזורי העריך אף הוא את השחקן, אך שמעון הרוש המנוסה יותר קיבל את חולצת ההרכב בתחילת אותה עונה ודרשלר שידוע כאחד שאומר את מה שהוא חושב, אמר למאמנו באחד המקרים שלדעתו דוידזאדה ראוי לקרדיט בין ה-11. "גיא אהב אותו ואני גם אמרתי לו שאני חושב שהוא צריך להיות שחקן הרכב", נזכר דרשלר בשיחה ההיא. "אמרתי לו שהוא באר שבעי ושהקהל יאהב אותו, וזה חשוב לנו. הסברתי שראיתי אותו גם באימונים והוא יכול לתרום לנו".

עזורי אמנם לא נשאר יותר מדי ובפברואר 2010 עזב את הקבוצה בטונים צורמים, אך לפני זה הספיק עוד להעלות את המגן להופעת בכורה בליגה נגד מכבי חיפה. ההופעה הזו סללה את דרכו של דוידזאדה ללבם של האוהדים בווסרמיל (ומאוחר יותר בטרנר) ומקשר שמאלי בקבוצות הילדים עד לתפקיד מגן הנבחרת הלאומית של ישראל.

שוער הפועל באר שבע טברטקו קאלה חוגג עם אוהדי הפועל באר שבע. ברני ארדוב
אמר לעזורי שמקומו של דוידזאדה בהרכב. קאלה דרשלר בימיו בהפועל באר שבע/ברני ארדוב

אלא שלמרות ההתקדמות המטאורית כמעט, לא הכול ורוד בקריירה של דוידזאדה. המגן חווה לא פעם (ועדיין חווה) עליות וירידות ביכולת. לפני שנתיים, לדוגמה, הוא רשם עונה מאכזבת מאוד, ספג ביקורות גם מבית והתקשה להתמודד עם הפציעה שחזרה והטרידה אותו, כשרבים מחוץ למועדון תהו האם הוא המגן שצריך להוביל את הפועל באר שבע בשלב בו היא הופכת לחברה קבועה בצמרת הכדורגל הישראלי.

דוידזאדה, עליו מעידים כולם שהוא בעיקר רעב להצלחה, הבין שהוא חייב לעשות משהו כדי לשנות פאזה. אז אחרי השיקום הפיזי, החליט גם לטפל בצד המנטלי. המגן נעזר באיתן עזריה, היועץ המנטלי שהגיע ביחד עם ברק בכר בעונה שעברה, והפך לאחד מהשחקנים שמדברים בקביעות עם עזריה ומשתמשים בשירותיו.

"יש לו תשוקה אדירה, לא כזו שרואים אצל כל שחקן", קובע גורם לשעבר בצוות המקצועי של באר שבע. "הוא באמת רעב להצליח והוא עובד קשה כדי להשיג את זה. זה לא בא לו בקלות.". אחד מחבריו לקבוצה מוסיף: "הוא מדבר הרבה עם איתן ולא משנה מה יגידו - אנחנו רואים שזה הצליח. בעונה שעברה, כשלא היה פצוע, הייתה לו פשוט עונה מצוינת. אני לא חושב שיש ספקות סביבו, אבל אם יש מישהו שהוא עדיין לא הסיר אותם עבורו אז הוא יעשה את זה בעונה הקרובה. אני משוכנע בכך". "אופיר הוא מגן מצוין שעושה התקדמות כל שנה", מדגיש שלומי ארבייטמן, ששיחק עם המגן בעונה שעברה. "הוא שיפר מאוד גם את הצד ההגנתי, הוא פיזי ומהיר מאוד ואני בטוח שגם העונה הוא ימשיך להשתפר".

אופיר דוידזאדה שחקן הפועל באר שבע מול שריף טירספול. ברני ארדוב
יותר מדי נפילות במשחק מול שריף. אופיר דוידזאדה/ברני ארדוב

אז עם כל הסופרלטיבים, מה גורם לפרשנים מבחוץ להטיל עדיין ספקות ביכולת של המגן להיות באמת פקטור המשמעותי בהגנה של האלופה ובעיקר לתהות (לאור הדיבורים על מעבר אפשרי לבלגיה) האם הוא מתאים לאירופה? לטענת לא מעט אנשים, כאלה שאימנו או מכירים את דוידזאדה, מדובר ביכולת קבלת ההחלטות, בין היתר בנוגע לפעולה האחרונה. לדבריהם, גם המגן עצמו מודע לבעיה. "יש כאלה שיקראו לזה עניין מנטלי, אבל אני לא קורא לזה ככה", מסביר אותו גורם לשעבר בצוות המקצועי של המועדון. "יש לו בעיה בקבלת ההחלטות בפעולה האחרונה, בעיקר בהתקפה אך לעיתים גם בהגנה. הוא עושה לאורך משחק שלם כמעט הכול נכון, אבל אז מגיע הפס האחרון ומשהו שם לא הולך. זה משהו שאפשר לתקן. אם הוא יצליח לתקן את זה, אז הוא יהפוך ממגן ישראלי טוב לכזה שבהחלט יכול להצליח גם ברמות גבוהות יותר".

"זה נכון שיש לו לפעמים בעיה במסירה האחרונה או בפעולה האחרונה, אבל בשביל זה יש צוות מקצועי", טוען דרשלר. "צריך להראות לו אחרי משחק את הווידאו ולעבוד איתו על זה פעם אחר פעם עד שהוא יצליח, ואני משוכנע שהוא יצליח בסוף לשפר גם את זה". בנוסף לפעולה האחרונה, שבעיקר מדברת על ההתקפה, המגן נפל בחלק ההגנתי מול שריף במשחק הראשון ושוב העלה תהיות. "אופיר מקפיד על הכללים ועל המנוחות, והוא מאוד מקצוען", מסביר מאמנו בעבר ניר קלינגר. "היכולות ההתקפיות שלו הן מצוינות, אבל כדי להגיע לאירופה הוא חייב להעביר את משחק ההגנה שלו שדרוג משמעותי, בעיקר בנושא הסגירות. הוא לא פראייר והוא בחור חזק, אבל הוא צריך לשפר את עניין העמידה והסגירות. העניין אצל אופיר שהוא בנוי המון על ביטחון עצמי. כשהוא בכושר וכשהוא חם אז הוא מצוין, אבל אם הוא טיפה מרגיש לא בטוח אחרי פעולה לא טובה או משהו אז ישר אתה מרגיש את זה על המשחק שלו".

עם כל הפלוסים והמינוסים הללו, דוידזאדה יגיע הערב למשחק הכי חשוב של הפועל באר שבע בשנים האחרונות - משחק שיכול להקפיץ אותה עוד מדרגה בדרך להפיכתה למועדון גדול ללא עוררין בכדורגל הישראלי. ובהיעדר הבלם צדק, דווקא הוא יהיה זה שיצטרך להשרות ביטחון על דודו גורש ולהצעיד את הקבוצה לשלב הבא, כשבין העיניים הבוחנות יהיו גם העיניים של אנשי גנט שעדיין מביעים בו עניין. "אין מגנים טובים היום בישראל", קובע דרשלר. "אם גנט אכן תגיש הצעה על אופיר, אני חושב שבאר שבע תעשה טעות אם תשחרר אותו כי אין את מי להביא במקומו, בטח ברמה שלו. הוא מבחינתו יכול להצליח באירופה, אין לי ספק, אבל טוב גם לו וגם לבאר שבע שהוא יישאר עוד עונה. קודם ישפר את מה שצריך ואז יעבור לתחנה הבאה שלו".

אופיר דוידזאדה שחקן הפועל באר שבע (שמאל) עם דודו גורש. ברני ארדוב
צריך לשמור על גורש ועל השער. אופיר דוידזאדה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully