וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "עלי הרעיד את העולם". לברון: "בזכותו אנחנו חופשיים"

עולם הספורט נפרד מאגדה. נשיא ארה"ב ספד: "בזכותו העולם הוא מקום טוב יותר". ג'ורג' פורמן: "אתה לא רוצה לחיות בעולם ללא מוחמד עלי". דה לה הויה: "עלי סימל מהו אומץ". גם מייק טייסון נפרד

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

עולם הספורט נפרד הבוקר (שבת) מאחד הספורטאים הגדולים אי פעם: מוחמד עלי הלך לעולמו בגיל 74 בבית החולים בפיניקס, אריזונה. מעבר להיותו אלוף אגדי, עלי היה גם סמל בארצות הברית, סמל לשינוי, מאבק על זכויות אדם ועוד. עם היוודע דבר מותו, עולם הספורט נפרד ממנו.

ברק אובמה, נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו ספד לעלי והצהיר: "הוא הרעיד את העולם, והעולם הוא מקום יותר טוב בשל כך. כולנו יותר טובים בזכותו. אני ומישל מוסרים את תנחומנו העמוקים למשפחתו, ומתפללים שהוא ינוח על משכבו בשלום. מוחמד היה הגדול מכולם. נקודה. הוא אדם שלחם למען מה שצודק. אדם שלחם בשבילנו. מה שהפך את האלוף לגדול מכולם, מה שבאמת מפריד אותו מכל אחד אחר היה שכל אחד אחר יגיד לך פחות או יותר אותו דבר. עלי הוא שונה".

"הסיבה לכך שהוא הגדול מכולם לא קשורה למה שהוא עשה בזירה, שם הוא עשה דברים בלתי נתפסים בכלל", אמר לברון ג'יימס, "זה קשור למה שהוא עשה מחוץ לזירה, לדברים שהוא האמין בהם, לדברים שהוא ייצג. לצד ג'ים בראון, אוסקר רוברטסון, לו אלסינדור שהפך לקארים, ביל ראסל, ג'קי רובינסון. כל האנשים האלה ייצגו משהו. עלי הוא חלק מהסיבה שאפרו-אמריקאים יכולים לעשות כיום את מה שהם עושים בעולם הספורט. אנחנו חופשיים. האנשים הללו אפשרו לנו את הגישה לכל דבר שאנחנו רוצים. זה הכל בזכות הדברים שהם ייצגו ומוחמד עלי הוא בהחלט החלוץ בנושא הזה".

בוב ארום, שהיה אחראי על קידום כמה מהקרבות הגדולים של עלי, אמר: "התרומה שלו לאומה שלנו ולעולם כולו תיזכר לעוד דורות ארוכים קדימה. הוא היה כל כך משמעותי עבור כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם. הוא שינה את החברה האמריקאית והשפיע המון על העולם בזכות הרוח שלו. הוא ייזכר כאחד האנשים הכי אייקונים אי פעם". דון קינג, אחד מאמרגני האגרוף המפורסמים ביותר, מסר: "זה יום עצוב מאוד בחיים האלה. אהבתי את מוחמד עלי. הוא היה חבר שלי. עלי אף פעם לא ימות. הרוח שלו תישאר, כמו זו של מרטין לותר קינג".

המתאגרף פלויד מייוות'ר: "מילים לא יכולות להסביר את מה שמוחמד עלי עשה עבור האגרוף. הוא אחד מאלה שסללו את הדרך עבורי. איבדנו אגדה, גיבור ואיש נהדר". מני פאקיאו: "איבדנו ענק היום. האגרוף הרוויח מהכישרון של מוחמד עלי, אבל הרווח הגדול באמת היה של האנושות, מהאנושיות שלו". מייק טייסון צייץ בטוויטר: "אלוהים בא לקחת את האלוף שלו. להתראות, הגדול מכולם".

מעיף את ג'ורג' פורמן לקרשים ב"ראמבל אין דה ג'אנגל"/AP

אחד היריבים הזכורים של עלי, המתאגרף ג'ורג' פורמן, נפרד גם הוא מהאגדה: "ברגע ששמעתי שהוא בבית החולים הדמעות התחילו לרדת, אתה לא רוצה שהוא יעזוב. אתה יכול להתפלל כמה שתרצה, אך זה קשה לאבד חבר. אתה לא רוצה לחיות בעולם ללא מוחמד עלי, זה נורא".

מתאגרף גדול אחר, אוסקר דה לה הויה, הוציא הודעה מטעמו: "מוחמד עלי הוא אגדה ואחד האתלטים הגדולים שהעולם זכה לראות. הוא הלוחם שהוביל את דור הזהב ושם את האגרוף על המפה. הוא סלל את הדרך עבור לוחמים מקצוענים, כולל הוא עצמו והפך את האגרוף לספורט שנצפה על ידי מיליונים ברחבי העולם. מעבר לכישרון המדהים שלו, הוא גם הפך את האגרוף למעניין. עלי היה חסר פחד בזירה ונאבק ביריבים הכי קשוחים ומאתגרים. עלי סימל מהו אומץ. הוא מעולם לא בחר בדרך הקלה וזה משהו שצריך להעריץ, בתוך הזירה ומחוצה לה".

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, מסר: "מוחמד עלי היה גיבור ילדותי. בחדרי בכנסת תלוי פוסטר שלו ובביתי יש זוג ככפות שהוא חתם עליהן. עלי לא פחד מכלום. הוא המציא חוקים משלו, גם בזירה וגם מחוץ לה ואמר לעולם שככה הוא פועל, גם אם זה לא מוצא חן בעיני מישהו. כמתאגרף, הוא ידע תמיד להשתנות עם הקרב. כאדם, הוא סירב להשתנות אפילו אם זה היה כרוך בקרב. באמצע הוא הצליח להיות יפה ומצחיק ומקורי. מה שהפך אותו לגדול המתאגרפים בכל הזמנים היא לא רק הטכניקה המופלאה שלו, אלא גם יכולתו לחזור מכישלון. הוא הושעה מסיבות פוליטיות, הוא נעצר, הוא הפסיד, הוא התאגרף פעם 12 סיבובים עם לסת שבורה, אבל הוא תמיד חזר. ממנו למדנו שהניצחון הוא היכולת להישאר על הרגליים אחרי שכל האחרים הרימו ידיים".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

עוד בנושא

  • עוד באותו נושא:
  • מוחמד עלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully