וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתפארת העידן החדש: לקראת פתיחת הסדרה בין גולדן סטייט לקליבלנד

2.6.2016 / 16:00

שתיהן צולפות מחוץ לקשת בקצב מסחרר, שתיהן פורחות בהרכבים נמוכים, שתיהן חושבות התקפה. אסף רביץ משרטט את קווי הדמיון לקראת סדרה ברוח התקופה, ותוהה האם השינויים של הקאבס ביחס לעונה שעברה רק ירחיקו אותם מלתת פייט

צילום מסך

בווידאו: משחק מקדים דנה בסדרת הגמר ובמהפכת גולדן סטייט

מאזן בעונה הרגילה: 0:2 לגולדן סטייט
המאמנים בפלייאוף: סטיב קר 10:28, טיירון לו 2:12

איך גולדן סטייט תנצח?

1. קליבלנד מגיעה לגמר בגרסא משודרגת, עם קווין לאב וקיירי אירווינג שהיו פצועים בגמר הקודם, אז חשוב להדגיש שגם גולדן סטייט היא קבוצה טובה יותר בגמר השני שלה. קליבלנד אמנם פגשה את כל שחקני המפתח של הווריירס גם לפני שנה, אך היא לא פגשה אותם כך. היא לא פגשה את סטף קרי שקולע חמש שלשות למשחק כל העונה, את קליי תומפסון שקלע 41 נקודות עם 11 שלשות במשחק הדחה בחוץ, את דריימונד גרין שמוסר 7 אסיסטים למשחק.

הדבר הראשון שגולדן סטייט צריכה לעשות לקראת הגמר הוא לשכוח את גמר המערב. אוקלהומה סיטי יצרה להתקפה הנפלאה של האלופה בעיות שאף קבוצה אחרת בליגה לא מסוגלת ליצור. קליבלנד לא תוכל להרשות לעצמה חילופים אוטומטיים של חמישה שחקנים, לקליבלנד אין יער ידיים עם חוטפים וחוסמים אתלטים וגבוהים בכל עמדה. טיירון לו יצטרך להוכיח שיש לו פתרונות הגנתיים ראויים, עד אז כל מה שגולדן סטייט צריכה לעשות זה להיות גולדן סטייט של השנה האחרונה, הקבוצה שעשתה שמות בליגה ובאחד משני מפגשי העונה הרגילה פירקה את קליבלנד לגורמים.

עוד בנושא

4:00, ספורט 5: גולדן סטייט מארחת את קליבלנד בפתיחת סדרת הגמר
עומרי כספי בראיון: "יותר קשה לשמור על סטף מאשר על לברון"
בשורת הכדורסל החשובה בעולם: משחק מקדים לקראת גמר ה-NBA

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שחקני גולדן סטייט ווריירס סטפן קרי, קליי תומפסון. GettyImages
רק קליבלנד עברה מקצה שיפורים? תחשבו שוב. תומפסון וקרי/GettyImages

2. שאלת המפתח של הסדרה היא זו: עד כמה טיירון לו יוכל להרשות לעצמו להשתמש בהרכבים ההתקפיים החזקים ביותר שלו? בטיול השנתי במזרח לו הרבה להשתמש בהרכבים נטולי סנטר אמיתי, עם חמישה קלעי חוץ. הוא נתן לקווין לאב דקות רבות בעמדת הסנטר, השתמש בצ'אנינג פריי כסנטר המחליף במקום טימופיי מוזגוב ומדי פעם שיחק גם עם שניהם ביחד. הוא גם הגדיל משמעותית את כמות הדקות של הגארדים הפותחים קיירי אירווינג וג'יי אר סמית' על חשבון המחליפים ההגנתיים מתיו דלבדובה ואימן שאמפרט.

סטיב קר יתקוף כל אחד מהשחקנים האלה וינסה לשכנע את לו שהם יוצרים לו בעיה בלתי פתירה בהגנה. גולדן סטייט תהפוך כל שחקן שלאב ישמור עליו לחוסם בפיק נ' רול לקרי ותבחן גם את יכולת ההתמודדות של פריי עם המהלך הקטלני. סמית' סיים סדרה בה לא הצליח להתמודד עם דמאר דרוזן ועכשיו יצטרך לרדוף אחרי קליי שמגיע לגמר בכושר מצוין. קיירי אמנם שמר נהדר על קרי במשחק הראשון של הגמר לפני שנפצע, כולל חסימה אחת בלתי נשכחת, אך קיים סימן שאלה עצום לגבי היכולת שלו לעשות זאת לאורך זמן. צמד הגארדים נטה לרגעים לא מעטים של איבוד ריכוז במהלך הפלייאוף, מול יריבות שלא היו להן כלים להעניש. מול גולדן סטייט חוסר ריכוז הוא עונש מוות.

אם קר יכריח את לו להשתמש יותר במחליפים, יהיה לו קל הרבה יותר להתמודד מול ההתקפה הקטלנית שבצד השני. טריסטן לא מזכיר את מכונת הפיק נ' רול מהפלייאוף שעבר וקולע 4.9 נקודות ב-28 דקות משחק בפלייאוף, שאמפרט קולע בפלייאוף הזה 3.5 נקודות למשחק ובקושי משתתף בהתקפה, דלי לא פוגע מבחוץ בפלייאוף בינתיים ומסתפק ב-28 אחוזים משלוש. ניתן להניח שעד שיוכיחו אחרת קר ישמח להמר עליהם ולהשתמש בנוכחות שלהם כדי לצופף את הצבע מול חדירות של לברון ג'יימס. מול ההרכבים ההתקפיים לאנדרה איגודלה כמעט לא תהיה עזרה מול לברון ג'יימס, אם שחקני ההגנה ייאלצו לשחק זה יהיה סיפור אחר.

שחקני קליבלנד קאבלירס לברון ג'יימס, מתיו דלבדובה. AP
הקאבס זקוקים לספסל מתפקד. שאמפרט עם אירווינג/AP

3. העובדה שקליבלנד משחקת יותר מחצי משחק ללא סנטר רק תקל על קר להשתמש בהרכב המוות שלו: ההרכב בו דריימונד גרין משחק כסנטר. זה ההרכב שהפך את הקערה על פיה בגמר הקודם וסיפק נתוני יעילות אדירים לכל אורך העונה פרט לשני משחקים מול OKC. מול הרכבים עם לאב או פריי בעמדת הסנטר קר לא צריך לפחד מיריבה שתחפור פנימה או תאיים לשלוט בריבאונד. אם הוא שרד את אימת ריבאונד ההתקפה של הת'אנדר הוא ישרוד כל מה שיש לקליבלנד הנוכחית להציע בתחום.

בהתקפה, ההרכב הנמוך יקשה במיוחד על לו להחביא בהגנה את לאב ופריי, אם הוא ישלח אותם לשמור על שחקני כנף הם יוכלו לעבור אותם בכדרור. אנדרה איגודלה ניצל את הניסיון להחביא מולו את טימופיי מוזגוב כדי להפוך לכלי התקפי משמעותי בגמר שעבר. בהגנה, ההרכב הזה יוכל להתמודד עם משימת השמירה על חמישה שחקני חוץ ויוכל לבצע חילופים אוטומטיים, בעיקר בפיק נ' רול בין לברון ג'יימס לקווין לאב. חילופים אוטומטיים יוכלו להיות פתרון מוצלח באופן כללי, בהנחה שגרין ישמור על לאב באופן קבוע. קליבלנד נוטה לפעמים לחפש בכוח הזדמנויות לנצל מיס-מאץ' על חשבון אופציות התקפיות טובות יותר, גולדן סטייט תשמח לגרור אותה לכך.

סטיב קר מאמן גולדן סטייט ווריירס. AP
הרכב המוות יישלף בקלות יתרה. סטיב קר/AP

איך קליבלנד תנצח?

1. נתחיל דווקא באיך קליבלנד לא תנצח: באופן בו היא ניצחה שני משחקים בגמר הקודם. אז הקבוצה של דיוויד בלאט שמה את הכדור בידיים של לברון ונתנה לו ליצור, כי לא ממש הייתה אופציה אחרת. הקבוצה הנוכחית לא מסוגלת לשמור ברמה של הקבוצה ההיא וחייבת להביא לידי ביטוי את ההתקפה האיכותית שלה כדי לנצח משחקים. קליבלנד היא הקבוצה היחידה שעשויה לנצח את גולדן סטייט בתחרות שלשות, כי בזמן שלווריירס יש שני קלעים היסטוריים וסביבם כמה קלעי חוץ סבירים, לקליבלנד יש פוטנציאל לשים ארבעה קלעי שלשות מצוינים סביב לברון.

אבל יש אלמנטים מסוימים שקליבלנד כן תוכל לקחת מהגמר הקודם. היכולת של הקאבס להכתיב קצב משחק איטי בגמר ההוא מאוד עזרה ותוכל לעזור גם הפעם. זה קל יותר כאשר שחקן אחד מחזיק בכדור רוב ההתקפה, כך גם ניתן להימנע מיותר מדי איבודים, אבל קליבלנד הנוכחית מסוגלת להגיע לזריקות טובות גם בקצב משחק נמוך, היא עשתה את זה לאורך הפלייאוף. כחלק מהשמירה על הקצב ומהיכולת למנוע מגולדן סטייט לרוץ, קליבלנד תנסה לחקות את מידת המחויבות לירידה להגנה שהיא הראתה בגמר הקודם. זה אומר שלא יותר מדי שחקנים יחפשו ריבאונד התקפה ושכל מי שלא נאבק על ריבאונד יטוס אחורה וייקח בחשבון את אופציית השלשה במעבר שגולדן סטייט כל כך אוהבת. לשם כך צריך שקיירי ולאב יהיו לא פחות מחויבים מדלבדובה, שאמפרט וטריסטן.

2. יש כלל ברזל אחד שאמור להנחות את טיירון לו בגמר הזה: אסור לקווין לאב לשמור על דריימונד גרין. האידיאל הוא שלא יהיה אפילו פוזשן אחד כזה בגמר. בתבוסה הביתית של הקאבס, גולדן סטייט שיחקה כל הזמן על הצמד הזה, כל הזמן שלחה את גרין לחסום. הפיק נ' רול בינו לבין קרי הוא המהלך הקטלני בליגה גם בלי שומר פיק נ' רול חלש כמו לאב, איתו זה מתכון לפירוק. כל זמן שסטיב קר משחק עם סנטר טבעי עדיף שלאב ישמור עליו, ומול ההרכבים הנמוכים של גולדן סטייט האופציה הטובה ביותר היא הריסון בארנס, אפשר אפילו לחשוב על שון ליבינגסטון כשהוא משחק. קר ישלח את מי שלאב שומר עליו לחסום לקרי, אבל עדיף שזה יהיה מישהו שלא רגיל לקבל החלטות במצבים מהסוג הזה.

להרחיק את לאב מגרין זה לא פשוט כמו שזה נשמע. מכיוון שגרין ישמור על לאב, ביציאה של גולדן סטייט להתקפות מהירות ההגנה של קליבלנד תצטרך להתארגן מהר כדי שחלוקת התפקידים תהיה כפי שהיא רוצה. זה יכול ליצור בלבול שישאיר שחקנים אחרים חופשיים. בדרך כלל קבוצות מעדיפות בהתקפת מעבר לרדת להגנה כשכל שחקן שומר על מי ששמר עליו בסוף הפוזשן, גולדן סטייט רצה בכל הזדמנות ולו יכול להיות בטוח שהיא תחפש את המצבים בהם לאב נשאר על גרין כדי לתקוף משם.

קווין לאב, קליבלנד קאבלירס, מול דריימונד גרין, גולדן סטייט ווריירס. GettyImages
אתה החוליה החלשה. לאב מול גרין/GettyImages

3. אלמנט ההפתעה נמצא בצד של קליבלנד. היא יודעת פחות או יותר מה מחכה לה, לגולדן סטייט אין מושג למה לצפות. הקאבס במתכונת הנוכחית, עם פריי כשחקן רוטציה חשוב שמשנה לחלוטין את סגנון הקבוצה, זו קבוצה שלא נתקלה ביריבה בסדר הגודל של הווריירס, קבוצה שאי אפשר לדעת מראש מה היא מסוגלת ועד כמה היא טובה. מצד אחד זה חיסרון כי גם לו יצטרך ללמוד בזמן אמת את הקבוצה שלו בסיטואציה חדשה עבורה, אך היתרון שבהפתעה עשוי להתברר כחשוב יותר, בעיקר במשחקים הראשונים אותם גולדן סטייט מארחת.

גולדן סטייט עברה יריבות מסוגים שונים בדרך, כולל יריבה חזקה במיוחד בגמר המערב, אך לא נתקלה עד היום בקבוצה שיכולה להעמיד חמישה קלעי שלוש ביחד. ההגנה של קר מאוד מבוססת על העזרה של שחקנים כמו גרין ובוגוט, הוא ניצל כל הזדמנות להתעלם משחקן כדי להתמקד בכוכבים. איכות הקליעה מסביב ללברון תכריח את אנדרה איגודלה לשמור עליו לבד, בלי לצפות לעזרה בצבע, ואת זה לא בטוח שאפילו הוא מסוגל לעשות.

צ'אנינג פריי, קליבלנד קאבלירס. GettyImages
הקאבס עוד לא פגשו יריבה כזאת. פריי/GettyImages

למה זו ה-סדרה

גמרים נוטים פעמים רבות להיות הגנתיים מהרגיל, להתבסס על אינטנסיביות וקשיחות יותר מאשר על כדורסל שובה עין. לא הפעם. כאן מדובר בגמר בין הקבוצה שקלעה 112.5 נקודות ל-100 פוזשנים בעונה הרגילה לקבוצה שקלעה 116.2 נקודות ל-100 פוזשנים בפלייאוף עד כה. מדובר בשתי מכונות התקפיות משומנות במיוחד, שתי קבוצות שכשהן תופסות יום קליעה יכולות לקלוע יותר מ-20 שלשות די בקלות. ככל הנראה נקבל דקות ארוכות של הרכבים נמוכים בשני הצדדים, דקות בהן על הפרקט ישחקו עשרה קלעי שלוש שיגיעו לזריקה טובה בכל התקפה, לא בגלל שההגנות חלשות אלא בגלל שאין ממש איך לעצור את זה בשני הצדדים. אם לא יהיו תקלות בדרך, זה יהיה גמר לתפארת העידן החדש.

ולתחזית

בניסיון להמר איך תתפתח הסדרה אני ממעיט בערכם של שני פקטורים: העייפות לא תשחק תפקיד מכריע, גם בגלל שיהיו יומיים של מנוחה כמעט בין כל המשחקים, וקליבלנד תתאים את עצמה מהר לרמה הפיזית והמנטלית הנדרשת מגמר. אבל קליבלנד מתחילה את הסדרה כתעלומה, בעיקר סביב שאלת ההגנה מול קבוצת התקפה יוצאת דופן כמו גולדן סטייט. לאלופה יש הרכבים שיכולים גם לתקוף וגם להגן ברמה הגבוהה ביותר, אני לא בטוח שלקליבלנד יש ואני מהמר שיתברר שלטיירון לו יש או הרכב הגנתי או התקפי, אבל לא כזה שמסוגל לעשות הכל ביחד. לכן אני גם מהמר על סדרה די חד צדדית, הימור ברמת ביטחון נמוכה מאוד בגלל התעלומה שהיא קליבלנד. 1:4 לגולדן סטייט.

טיירון לו, קליבלנד קאבלירס. GettyImages
עדיין בגדר תעלומה. טיירון לו/GettyImages

על מי יותר קשה לשמור: סטף או לברון? עומרי כספי מתארח בפודקאסט "הפודיום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully