וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאקו אייסטרן בראיון: "אולי עכשיו תבינו כמה זה היה קשה"

"ידעתי שאגיע לטופ". "רציתי להשיג משהו באירופה, ולא חשבתי שזה יכול לקרות במכבי", "בלי תנאים, עדיף לא להתחיל", "מערכת יציבה צריכה אנשים לטווח ארוך, ובשביל זה צריך לתת תנאים". פאקו זוכר היטב כמה לא העריכו את הטרבל שלו ומה מכבי עשתה אחרי שעזב. ראיון לפודיום

תקציר גמר גביע המדינה 2015/ההתאחדות לכדורגל

בווידאו: משחק הפרידה של פאקו אייסטרן ממכבי תל אביב

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

No Pako No Titles?

אלן פראן הגיע לליון אחרי שש אליפויות רצופות. בעונה בודדת הוא זכה בדאבל, ולאחריה לא המשיך. הוא לא זכה מאז בשום דבר רציני, אבל הלקח היותר חשוב לסיפורינו - גם לא ליון. שבע שנות שלטון נגמרו בהחלטה ההיא. אז אחרי שלוש שנות תארים ו-3 מ-3 עם פאקו, מכבי תל אביב עברה בין עוד שני מאמנים וסיימה עונה על 0 מ-3. האם זו בכלל קארמה, ופאקו הוא האלן פראן של מכבי?

"לעולם לא נדע", אמר אייסטרן לוואלה! ספורט בשיחת טלפון מוולנסיה. "הדבר היחיד שאפשר להגיד הוא שעכשיו אני גאה עוד יותר במה שעשינו בעונה שעברה. עכשיו אולי אפשר להבין עד כמה זה קשה לנצח ולזכות בתארים. גם עם הסגל של מכבי, גם עם התקציב של מכבי - עדיין קשה לזכות באליפות".

כבר כשעזבת אמרת שהישג כזה יהיה קשה למכבי תל אביב לשחזר. עונה עברה, עכשיו אתה בטח עוד יותר בטוח בכך.

"מכבי לא רשמה הישג כזה ב-81 שנה, וזה מראה עד כמה זה קשה. במיוחד עכשיו, אחרי עונה כזו, מה שאנחנו עשינו מקבל יותר משמעות. זה משהו שיזכרו להרבה שנים קדימה - לך תדע מתי דבר כזה יחזור. הביאו אותי כדי לממש את מירב הפוטנציאל ולהיות הכי טוב, ואני חושב שלא היה משהו שלא הצלחנו להשיג במכבי. המקסימום שהוצב בפניי היה לזכות בהכל, וזה מה שעשינו".

עוד בנושא

רשמית: ולנסיה הודיעה שפאקו אייסטרן ימשיך בתפקידו עד 2018
שוטה ארבלדזה כבר בונה את צוות האימון שלו במכבי תל אביב?
אנגלידיס: "התקופה במכבי היתה נפלאה, אבל אני ממשיך בדרכי"

פאקו אייסטרן מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הכי קשה שיש. פאקו מסמן טרבל/ברני ארדוב
"אלו היו שנתיים וחצי מעניינות מאוד. במלוא הצניעות, כשפניתי למסלול של מאמן ראשי ידעתי והאמנתי שאוכל להגיע לטופ. ולנסיה זה מועדון שבהחלט מתקרב לטופ, אחד הגדולים שיש?

אין לפאקו יותר מדי זמן, הוא מספר. הוא בלחץ. בכל שיחת טלפון שומעים אנשים סביבו. "צריך למהר", הוא אומר. "אני צריך להכין את הסגל, להתחיל לעבוד. ב-4 ביולי אנחנו חוזרים להתאמן". לפני שבוע טס לסינגפור, ואחרי כמה ימים יצא עשן לבן והוא יצא עם הארכת חוזה לשנתיים נוספות - מה שלא עבד אצל ג'ורדי קרויף עבד אצל פיטר לים.

חודשים סוחפים עברו על אייסטרן. רק בנובמבר התפטר מסנטוס לגונה המקסיקנית, ובפברואר הדהים כשחתם כעוזרו של גארי נוויל בוולנסיה. במרץ האנגלי פוטר, ופאקו נותר. הופה - הזדמנות חייו קפצה עליו. זה נגמר עם מקום 12, שיפור, דעיכה וגם 1:2 משגע בקמפ נואו.

אתה די טרי כמאמן ראשי. עד כמה אתה נדהם ממסלול הקריירה שלך - מקסיקו, ישראל, מקסיקו, ולנסיה? נראה משוגע.

"כן, זה היה משוגע. אלו היו שנתיים וחצי מעניינות מאוד. במלוא הצניעות, כשפניתי למסלול של מאמן ראשי ידעתי והאמנתי שאוכל להגיע לטופ. ולנסיה זה מועדון שבהחלט מתקרב לטופ, אחד הגדולים שיש".

תמיד במקרים כאלה, בהם עוזר מגיע, המאמן מפוטר והעוזר נשאר - מאשימים את העוזר בחוסר נאמנות. ספגת ביקורות כאלו מאנשים קרובים?

"לא, ממש לא. כי במקרה שלי, הודעתי למועדון כתנאי ראשון שאני לא נשאר אלא אם אני מקבל אישור של גארי. אם גארי לא מאשר, אני הולך איתו. שאלתי את גארי, והוא אמר לי שבלי ספק אני חייב להישאר".

פאקו אייסטרן מאמן ולנסיה. one
מה שלא עבד במכבי תל אביב עבד בוולנסיה. פאקו מאחורי הקווים במסטאייה/one
"אני חושב שהקפיצה של הקבוצה היתה בסוף העונה, בחודש וחצי האחרונים - בהכרעות בליגה ובגמר הגביע. זה היה זמן שהפכנו לדומיננטיים ממש, בשלב הזה שלטנו בכל מה שקרה על הדשא, בכל מצב, בכל שיטה. היו לנו תשובות לכל קבוצה?

הוא לא שמר על קשר עם יותר מדי גורמים במכבי תל אביב, אבל "קיבלתי סמסים מכמה שחקנים עם החתימה בוולנסיה". אחרי משחקי ומסעות מכבי תל אביב העונה הוא פחות עקב. כשהגיע למקסיקו באוגוסט האחרון נגמר הזמן למותרות. אוגוסט לפני כן הוא פגש את שחקני מכבי בלרנקה, שם ג'ורדי קרויף הדריך אותם מול אסטרס - במקום אוסקר גרסיה שרק עזב. "פגשתי שחקנים מדוכדכים עם הראש למטה", אמר על הרושם הראשוני ממכבי החבוטה, שהודחה מהמפעלים האירופים, איבדה מאמן וחיה תחת מלחמה. "הם היו לחוצים, שפופים, ראו שהם איבדו את מה שהם הכי רצו להשיג. מצב הרוח היה ירוד מאוד".

כבר אחרי כמה משחקים אמרת שהרמה לא מספקת אותך, שאתה לא מרוצה. הופתעת מהסגל הזה, מהרמה? ציפית למשהו אחר לגמרי?

"לא הייתי מופתע כי היה לי מושג למה לצפות. ידעתי מה יש במכבי ומה רוצים ממני לעשות. הצלחה וכישלון - אלו דברים שדי דומים בכל מקום - ובאתי בגישה הרגילה שלי".

וכמה זמן לקח לך לראות התקדמות אמיתית?

"יכולת להרגיש את ההתקדמות כבר מההתחלה, אבל היא היתה קטנה מאוד. היו תמרורי אזהרה, וכמו שאמרת לא הייתי מרוצה מאיך ששיחקנו. ניצחנו במשחקים הראשונים אבל לא הייתי מסופק מהרמה. לא היינו דומיננטיים מספיק. השתפרנו לאט-לאט בחודשים שלאחר מכן אבל אני חושב שהקפיצה של הקבוצה היתה בסוף העונה, בחודש וחצי האחרונים - בהכרעות בליגה ובגמר הגביע. זה היה זמן שהפכנו לדומיננטיים ממש, בשלב הזה שלטנו בכל מה שקרה על הדשא, בכל מצב, בכל שיטה. היו לנו תשובות לכל קבוצה".

מה הרגע הכי משמח שלך בישראל?

"הכי נהניתי מהאימונים, מהעבודה היומיומית, ולטעמי זה המפתח, זה המתכון להצלחה. מישהו אמר לי באנגליה שאם אתה לא נהנה מהתהליך, אתה לא אדם שמח. תהנה מהתהליך ולא רק מהתוצאה. זה מה שלדעתי הבאתי לקבוצה - את המנטליות של להגיע שמח לאימונים".

פאקו אייסטרן, ג'ורדי קרויף, מכבי תל אביב. אתר מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
פרידה הדדית. עם קרויף/אתר רשמי, אתר מכבי תל אביב בכדורגל
?לפעמים מועדונים ומאמנים לא רואים עין בעין. לא היינו באותו הראש. אולי הראש שלי היה להשיג משהו באירופה, ולא חשבתי שזה יכול לקרות. הפרידה היתה הדדית?

גמר הגביע בטח גם היה נקודת שיא. הרבה פצועים, הגנה מאולתרת, באר שבע פייבוריטית בעיני כולם ובום - 2:6 עוצמתי. עד כמה היית מופתע?

"לא הייתי מופתע כלל. באמת שהאמנתי, כי עבדנו מצוין. היו הרבה ספקות לגבי גל אלברמן כבלם - כולם דיברו על המשחק שהפסדנו בבאר שבע, זוכר? כולם האשימו אותי על החילוף שעשיתי שלוש דקות לסיום - שהצבתי את גל כבלם אחרי שהשווינו, ואז הפסדנו. אמרו לי שגל לא יכול לשחק כבלם, אבל לא היו לי ספקות שהוא ישחק טוב בעמדה הזו - ונהניתי מההופעה שלו. גם העבודה שעשינו עם ראדה פריצה היתה חשובה - חודשיים עבדנו איתו על חזרה מפציעה. עשינו הכול כדי שיסיים את העונה באופן חזק. דיברתי איתו המון, זו היתה עונה קשה עבורו, הוא לא שיחק יותר מדי. אמרתי לו - לפעמים קורים דברים מפתיעים ותמיד צריך לעבוד קשה ולהיות מוכן, כי אתה לא יודע מתי יצטרכו אותך. זה עבד יופי".

אז למה לא נשארת?

"בעיקרון הייתי פתוח להישאר, אבל התנאים לא נתנו לזה לקרות".

סיימת עם שלושה תארים במכבי, והעונה מכבי עם אפס. אפשר לומר שזו היתה טעות לתת לך ללכת?

"לא, כי במהלך הקריירה שלי גם לי היו פעמים שהרגשתי לפעמים שאני צריך ללכת, להמשיך הלאה. השגתי במכבי את כל מה שאפשר היה להשיג, עשיתי כל מה שהייתי צריך לעשות, ואני חושב שהאתגר הבא של מכבי הוא להגיע לצ'מפיונס ליג באופן קבוע".

כשדיברנו ביום האחרון שלך בישראל השווית את העניין לגבר, אישה וגירושים. תוכל לפרט קצת יותר עכשיו?

"לפעמים מועדונים ומאמנים לא רואים עין בעין. לא היינו באותו הראש. אולי הראש שלי היה להשיג משהו באירופה, ולא חשבתי שזה יכול לקרות".

אני שומע בקולך שיש לך תשובות אחרות שאתה לא רוצה לומר.

"אני חייב לומר שהיה לי טוב בתקופה ההיא במכבי, ובסופו של דבר הסכמנו, שני הצדדים - שגם למכבי וגם לי עדיף לעשות משהו אחר. חשבנו אחרת האחד מהשנייה. הפרידה היתה הדדית".

ראדה פריצה שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הכינו אותו במשך חודשיים. פריצה בגמר הגביע/ברני ארדוב
"כדי לשמר הצלחה צריך יציבות, וצריך לשמור על אנשים במערכת לטווח ארוך. לשנים. מערכת יציבה שווה הצלחה. וכן, חשוב גם לשמור על מאמן לכמה שנים ברציפות"

ג'ורדי אמר בשבוע שעבר בראיון שהוא ראה 'סימני דעיכה' כבר בקיץ, שהיה חסר לו משהו בקבוצה. אפשר להגיד שאתה ראית את זה גם, כבר במאי?

"כן, כנראה. כשאתה לוקח פרויקט אתה חייב לקבל את כל התנאים כדי שיהיה לך צ'אנס אמיתי להצליח. לפעמים הרי גם עם כל התנאים אתה לא מצליח. מועדון ומאמן צריכים להסכים על התנאים, ובמערכת בה אתה לא מקבל את התנאים המקסימליים, עדיף אפילו לא להתחיל. גם עכשיו בוולנסיה אמרתי להם שאם לא אקבל את כל מה שאני רוצה וצריך, עדיף שלא נתחיל בכלל".

אתה כל הזמן משתמש במילה 'תנאים'. במכבי יש תקציב יפה וסגל עשיר - לפחות לישראל. ראינו שזה הספיק לאליפויות בעבר. מה היה חסר לך? היה משהו שמכבי יכולה היתה לספק לך והיית נשאר? היה בכלל דיון? עוד חלוצים, מגן שמאלי?

"לא, לא, לא. זה לא היה דיון על חוזק של סגל. היו לנו השקפות שונות לגמרי, ולא היה צריך דבר אחד בשביל להשאיר אותי, ואני מעדיף שנשאיר את זה ככה".

מאז שעזבת, כבר עברו במכבי שני מאמנים והשלישי בדרך. בתוך ארבע שנים מכבי תעבור שישה חילופי מאמנים. מה זה אומר על המועדון והאם אפשר להצליח באמת באופן כזה?

"אחד הדברים הכי חשובים למועדון הוא לא רק להצליח אלא לשמר הצלחה. וכדי לשמר הצלחה צריך יציבות, וצריך לשמור על אנשים במערכת לטווח ארוך. לשנים. מערכת יציבה שווה הצלחה. וכן, חשוב גם לשמור על מאמן לכמה שנים ברציפות. ברור שיהיה יותר טוב למכבי אם תוכל להמשיך עם אותו המאמן כמה עונות, אבל כדי למשוך מאמנים כאלה צריך לתת להם את כל התנאים שהוא ירצה כדי שיוכל להצליח".

כן, שוב המילה הזו, 'תנאים'…

פטר בוס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
גם הוא עזב אחרי תקופה קצרה. בוס/ברני ארדוב
?ערן פשוט פועל הכי טוב שיש בשליש האחרון של המגרש, ובשבילי הכי חשוב היה להביא לו את הכדור באיזורים האלה. עבורי, הוא השחקן שהכי יכול היה להשפיע על המשחק, ובזמן שהייתי במכבי הוא היה החלוץ הכי טוב שהיה לנו"

עוד כשאתה היית במכבי תל אביב, הקבוצה לא מצאה את ה-חלוץ שיוביל אותה, וגם מאז לא היה שינוי בגזרה. אתה הפכת את ערן זהבי לחלוץ ראסמי, ומאז נראה שכל פעם שמזיזים אותו, מתחרטים על כך.

"ערן פשוט פועל הכי טוב שיש בשליש האחרון של המגרש, ובשבילי הכי חשוב היה להביא לו את הכדור באיזורים האלה. זו הגישה שלי - שני קשרים התקפיים עם שליטה בכדור שצריכים לדחוף את הכדור לשליש האחרון ולשים את ערן במקום שקרוב לשוער. עבורי, הוא השחקן שהכי יכול היה להשפיע על המשחק, ובזמן שהייתי במכבי הוא היה החלוץ הכי טוב שהיה לנו".

איך הוא הגיב לשינוי התפקוד?

"ערן תמיד היה עם ראש פתוח, תמיד מוכן לשחק בכל עמדה. הדבר היחיד שניסיתי לעשות הוא לתת לו כלים כדי שיוכל לפרוח בתפקיד אליו הוא לא רגיל. ידעתי שהוא יהיה נהדר כחלוץ - ראיתי אותו בכמה תפקידים ב-4:3:3 של מכבי וגם בכל עמדות הקישור של הפועל. הוא תמיד הבין את הצרכים של הקבוצה ותמיד היה יכול לשחק בכמה תפקידים".

בכל חלון ההעברות השם שלו נזרק לאוויר, ובטח לקבוצות בהן מאמנים אנשים שאימנו אותו במכבי. הוא מועמד לוולנסיה? אתה רוצה אותו? אתה יכול בכלל להביא אותו?

"גם אם כן, לא אגיד לך את זה", הוא מחייך דרך הטלפון. "לערן יש את התשוקה והרמה כדי לשחק במקומות האלה, אבל זה כל מה שאגיד בנושא הזה".

seperator

פאקו תמיד נשאר ג'נטלמן, גם כשהוא ממש מנסה להתחמק מסוגיה. בסיום השיחה היה חשוב לו לבקש: "תמסור ד"ש לכל העיתונאים הישראלים. אני באמת מתגעגע אליהם - הם תמיד היו הוגנים כלפיי".

אז נאחל לך לפגוש את מכבי באירופה, בעונה הבאה או בעוד שנתיים.

"אני מאחל למכבי וגם לעצמי שניפגש באירופה. זה יהיה סימן לכך שגם אני וגם הם עובדים כמו שצריך".

orenjos@walla.co.il

ערן זהבי מכבי תל אביב עם פאקו אייסטרן מאמן. ברני ארדוב
במשרה מלאה. זהבי עם פאקו/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully