וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ישפוט את השופטים: היחסים הסבוכים בין השופטים לקבוצות הליגה

23.5.2016 / 11:36

יו"ר אחד התפרץ לחדר ההלבשה, אחר תקף על הפרקט והמאמנים לא מפסיקים להתלונן. ובאיגוד: שופטים משובצים למשחקים ונמחקים ומתחת לפני השטח נשמעות טענות לסגירת חשבונות אישיים. איך מנהלים בתוך כל הבלגן הזה משחקי פלייאוף סוערים?

ONE

בווידיאו: המשחק הראשון בין הפועל ירושלים להפועל תל אביב

רמי כהן הוא לא אחד שמפחד להגיד מה הוא חושב, אבל קשה גם להגיד שהוא אימפולסיבי. לא קל להוציא את יו"ר הפועל תל אביב מהכלים, וגם אם התשובות שלו נראות פרובוקטיביות ומרגיזות לעיתים, הן מדודות ומחושבות. אלא שבסיום המשחק הראשון בין קבוצתו לבין הפועל ירושלים, ביום חמישי, כהן היה אחוז תזזית. הוא רץ במבואת הארנה וחיפש את חדר השופטים, עד שמצא אותו ואמר להם בדיוק את דעתו עליהם. "ארז גוריון ודודי רומנו הגיעו למשחק כשבכוונתם לגנוב את ההצגה, תוך שהם מעניקים העדפה ברורה לקבוצה הביתית והפייבוריטית מלכתחילה", נכתב בהודעת הקבוצה למחרת.

ההתנפלות של האדומים הגיעה במקביל לתמונות מעין שרה: יו"ר עירוני נהריה, ניסים אלפסי, רדף אחרי השופט גילי כהן, תוך כדי תנועות מאיימות. בינתיים, ביד אליהו דיבר מאמן מכבי תל אביב, ז'אן טבק, על חוסר כבוד כלפי שחקניו הישראלים, וגם קולו נשמע בכל מקום. ואם המתקפה הגדולה של הקבוצות על השופטים לא הספיקה, אז מסתבר שגם באיגוד השופטים עצמו לא שקט, כשמאבקי שליטה וחשד כבד להדלפות גורם לתחושות קשות בקרב חלק מהשופטים.

"אנחנו חייבים לוודא שהמשחקים יעברו בצורה הכי מקצועית, הכי הוגנת והכי ישרה, על זה אני מקפיד ולא יעזור לאף אחד שום דבר", אמר לוואלה! ספורט גוני צחר, יו"ר איגוד השופטים. אז למה יש כל כך הרבה בלאגן סביב עניין השיפוט דווקא ברגעי ההכרעה של העונה?

ניסים אלפסי, יו"ר עירוני נהריה. אדריאן הרבשטיין
אלפסי הסתער על השופטים/אדריאן הרבשטיין

"מתקפה כזו חריגה לא הייתה כבר חמש שנים"

המראות של מאמנים משתוללים על הקווים הפכו שכיחים באולמות הכדורסל בישראל, וגם באירופה, הרבה יותר ממה שרואים ב-NBA. אבל מה שקרה בסוף השבוע האחרון לא זכור באחרונה. "הפעם היחידה שאני זוכר מתקפה כל כך חריגה כזו הייתה בפלייאוף ב-2011, כשבני השרון האשימו את משה ביטון בהדחה שלהם", אומר אחד מבכירי השופטים בארץ, "כל הדבר הזה הוא תוצאה ישירה של מתקפות חסרות תקדים על השופטים במהלך כל העונה. מדי פעם קמה קבוצה, טוענת שהיא קופחה, שיש שיפוט מגמתי נגדה, וזה נותן לגיטימציה לקראת המתקפה החזיתית הנוכחית".

ניסים אלפסי שלח ביום שישי מכתב לשרת הספורט ובו ביקש לעצור את משחקי הפלייאוף עד לעשיית סדר באיגוד השופטים. גם היו"ר הנהרייני לא ציפה באמת שמשחקי הפלייאוף ייעצרו, אבל המטרה הייתה להציף את הנושא. "עכשיו לך תשים את עצמך בנעליו של השופט שעולה הערב (שני) למשחק מספר 2 בין הפועל אילת לנהריה", ממשיך שופט בכיר. "על כל שריקה גבולית שלו לטובת נהריה יגידו באילת שזה בגלל הלחץ שהופעל עליו, ועל כל שריקה הפוכה יגידו בנהריה שהוא בא לסגור חשבון. העובדה שעסקני הספורט יכולים לעשות דברים כאלה היא מחפירה".

בחלק מהקבוצות טענו במהלך הימים האחרונים שמספר השופטים שיכולים להעביר משחק בצורה ראויה הוא נמוך ביותר. "יש שלושה או ארבעה שופטים בכירים טובים, ועוד שניים או שלושה סבירים", אומר מנהל בכיר בקבוצת ליגת העל, "אם תיקח את כל היתר, או שהם לא מספיק טובים, או שלחילופין הם סובלים מבעיות של אגו ולא יודעים להתנהל על המגרש. הדבר הזה יוצר בעיות גדולות ומביא הרבה מתחים ועצבים. גם איגוד השופטים בחר בשבועות שלפני הפלייאוף לשבץ מספר שופטים לכמה משחקים באותו מחזור. הם פשוט לא סומכים על השופטים האחרים שיש להם".

עוד באותו נושא

ליגת העל: הפועל תל אביב ניצחה את הפועל ירושלים ואיזנה ל-1:1

לכתבה המלאה
שופטי הכדורסל ספי שמש, גילי כהן, אלעד לייבוביץ'. ברני ארדוב
מתקפה יוצאת דופן/ברני ארדוב

מי מחק את גילי כהן מהשיבוץ לדרייב אין?

"יש מעט מדי שופטים בכירים - שישה או שמונה", מודה צחר, שנכנס לתפקידו כיו"ר איגוד השופטים לפני חודשים ספורים בלבד. "הבכירים הם בטופ של היורוליג. עמית בלק עכשיו זומן למחנה ב-NBA. יש לנו מספר שופטים כאלה".

אלא שהבעיות מתחת לפני השטח לא פחות חמורות ממה שרואים על הפרקט. למשחק שנערך אמש בין הפועל תל אביב להפועל ירושלים בדרייב אין שובץ מלכתחילה גילי כהן, שעמד בלב הסערה במשחק בנהריה. אלא שכהן לא היה שם: בשבת בבוקר, כשפורסם השיבוץ באופן רשמי, הופתע השופט לגלות כי הוסר מהשיבוץ.

"הוא בכלל לא שובץ", טוען צחר, "התהליך הוא פשוט וברור, הוא עובד כך שיו"ר הוועדה המקצועית, דוד דגן, מגיש את ההמלצה שלו. היו"ר בודק ומאשר, או מעיר לו, ואם צריך לשנות אז משנים. יושבים ומחליטים, כשההחלטה בסוף היא של היו"ר. לפני כל משחק דגן צריך להגיש את זה, וביקשתי שיגיש את זה שלושה משחקים מראש. אני רואה את זה ומאשר, ורק אז זה מופץ. כל מה שלפני כן הוא רק ספקולציות".

אלא שבמציאות, כך מעידים מספר שופטים, התמונה אחרת. השיבוץ ידוע לכולם עוד לפני שמופץ באופן רשמי. יו"ר איגוד השופטים היוצא אבי ביצור כלל לא התערב בשיבוצים של דגן, מבכירי השופטים בהיסטוריה של הענף. מעטות הפעמים שגם קודמו בתפקיד, ראובן וירובניק, היה עושה כך.

אצל צחר זה נראה אחרת. "הוא מחזיק את השיבוצים לפעמים יום או יומיים, ככל הנראה מעביר את זה לחוות דעת של אנשים שונים, כי הוא עצמו לא שופט", מספר אחד משופטי ליגת העל. "בסופו של יום, לרוב אין שינויים. צריך להבין, כל מי שאינו בתוך איגוד השופטים הוא בעל אינטרס כזה או אחר, ואם יש אנשים שמתערבים בשיבוצים, שזה הדבר הכי משמעותי, זה אסון".

בסוף השבוע האחרון העלו הצדדים הילוך במלחמה ביניהם. "גוני נחוש לנקות את האיגוד מהקליקות שהקבוצות מדברות עליהן, והוא רוצה שהכל יהיה מקצועי נטו", אומרים מקורביו וטוענים כי מוזר כיצד דו"ח השיפוט מהמשחק בנהריה ודו"ח מבקר השופטים הגיע קודם לתקשורת ורק לאחר מכן לאיגוד השופטים. צחר אף הוציא אי-מייל זועם לשופטים. "הדרישה היחידה מהשופטים היא שמירה על עקרונות האיגוד: יושרה, נראות ומקצועיות", כתב היו"ר, "הבעיה שבגינה כל הרעש האחרון היא שיבוץ השופטים הבכירים. בנושא זה מאז כניסתי לתפקיד ניסיתי לעשות שני דברים עיקריים - שיבוץ רק מקצועי וראוי. שוויון - כמה שניתן בין כל השופטים".

שופטים טוענים כי צחר, שנחשב למקורבו של יו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי, מונע על ידי גורמים שמנסים להזיק לאיגוד השופטים. "חלק מהדברים שהוא עושה הם נגד ההיגיון ומהווים פגיעה אישית באנשים, ולאו דווקא מקצועית", מספר אחד משופטי העבר, שמשמש חלק ממערכת איגוד השופטים. "הפגיעה בגילי כהן והוצאתו מהמשחק אמש נגרמה רק כי הוא נחשב לשופט המקורב ביותר לדגן. צחר נחוש לטפל גם בדגן ולהביא לסיום תפקידו".

"בכל מחזור יש מספר שופטים שלא משובצים", אומר צחר, "יש 24 שופטים, שאחד מהם לא עבר את המבחנים ונמצא כרגע בחוץ. שבעה או שמונה הם צעירים שעוד לא מתאימים למשחקים האלה, כך שנותרנו עם 15 או 16 שופטים לרבע גמר הפלייאוף. בכל שבוע יוצא ששלושה או ארבעה אמורים לשבת בחוץ".

השופטים במשחק האליפות בין מכבי תל אביב לבין מכבי חיפה. ברני ארדוב
בעיות בשיבוצים/ברני ארדוב

פרנקו להגנת השופטים: "אנחנו טועים יותר מהם"

בתוך כל הקלחת הזאת, צריכים שופטי הכדורסל להעביר את המשחקים הכי אמוציונליים, קשים ומתוחים שיש. "אני לא מקנא בשופט שעובר את מסכת הלחצים הזאת", אומר אחד ממאמני ליגת העל, "הקהל קורא על כל הבלאגן, שומע על התלונות, וזה ממש לא מוסיף".

הראשונים לעבור את מסכת האש היו השלישיה ספי שמש, דן ילון וכפיר מועלם, שצלחו - ולא בקלות את משחק מספר 2 בין הפועל תל אביב להפועל ירושלים, כשבכל שריקה הספסלים והקהלים השתוללו. "השיפוט לא מעסיק אותנו ולא צריך להעסיק אותנו", יצא מאמן האלופה דני פרנקו להגנה על אנשי המשרוקית. "אמרתי לשחקנים שכמו שאנחנו רוצים להיות טובים, גם הם רוצים להיות טובים. אם הם יעשו טעויות או לא, זה חלק מהמשחק. המאמנים והשחקנים מבצעים יותר טעויות מהם במהלך המשחק. אנחנו צריכים לדעת לנצח, ולא בדיבורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully