וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד ELO: מה הסיכוי של מכבי תל אביב להדהים את הכדורגל הישראלי במוצ"ש?

הפלייאוף הזה הקפיד להפתיע אותנו, אבל עדיין: רצינו לבדוק לפי השיטה המתמטית מה הסיכוי שהפועל באר שבע תחגוג במוצ"ש או תגמור כלוזרית הגדולה מכולן. לפי השיטה, האלופה די ברורה

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: רן צימט

בווידאו: התוכנית "עמה יעמיק"

מהם בדיוק הסיכויים של מכבי תל אביב להדהים שוב את הכדורגל הישראלי ולקחת בפוטו פיניש אליפות מדהימה ורביעית ברציפות? מהם בדיוק הסיכויים של הפועל באר שבע לאבד את היתרון בטבלה ולהיזכר כפספוס הכי גדול של הכדורגל הישראלי? לפי מדד ELO, לא הרבה האמת. אבל מהו אותו מדד מתמטי שמנסה שחגיגות האליפות יהיו במוצ"ש בטרנר? בואו נסביר קודם.

ארפד אלו, פיזיקאי ושחמטאי, המציא בשנות ה-50 שיטה על שמו, Elo, לדירוג שחקני שחמט. השיטה מורכבת מנוסחה ומטרתה לקבוע את ה"דירוג" הנוכחי של כל שחמטאי, בהתחשב במספר משתנים וקבועים. שיטת Elo היגרה למקצועות ספורט נוספים, כגון טניס. בשנים האחרונות, ב-ESPN, למשל, החלו לעבוד עם נוסחאות Elo כדי לקבוע את חוזקן של קבוצות NBA ו-NFL. גם בפוליטיקה האמריקאית משתמשים בדירוג זה.

ועכשיו, ה-Elo הגיע גם לוואלה! ספורט. גדי נבו - יועץ אסטרטגי עם תארים במשפטים, כלכלה ומנהל עסקים, ועידן פלק - אנליסט בוגר תואר בכלכלה ובמתמטיקה, ייבאו וייצרו את הנוסחא והתאימו אותה במיוחד לליגת העל בכדורגל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

היתרון המרכזי בשיטה זו, שהיא מאפשרת להשוות בין שתי קבוצות מתקופות זמן שונות, מאחר והיא שומרת על אותה רמת ניקוד לאורך השנים. איך קובעים מדד Elo של קבוצה? הזנו את כל התוצאות בתולדות ליגת העל, החל מ-1959. לאחר שכל קבוצה קיבלה "ציון", שמורכב ממספר משתנים (מדדי ביתיות, הפרשי שערים, תוצאות משחקי קודמים ועוד) היא סוחבת את אותו ציון עד למשחק הבא, וכך אפשר לחשב את ההסתברות של תוצאות מפגשיה העתידיים. בכל שבוע, כמובן, בהתאם לתוצאות המשחקים, ישתנו דירוגי ה-Elo של הקבוצות השונות, ובהתאם לכך גם התחזיות והטבלאות.

לפי המדד הזה, מדד הסיכויים לצלחת, הצ'אנס של מכבי תל אביב לקחת אליפות במוצ"ש לא עולה על 10 אחוז. אם רוצים, אפשר לומר שהסיכויים של באר שבע לחגוג אליפות היסטורית הם 90 אחוז. הדבר השני שנבדק: הסתברויות לכל תוצאה בשבת. כאן 66 אחוז סיכוי שבאר שבע תנצח במשחק שלה מול סכנין, בעוד שהסיכוי של מכבי תל אביב לנצח את מכבי חיפה הוא קטן יותר – 61 אחוז. כמעט בכל מדד של תוצאה אפשרית בשני המשחקים, באר שבע אמורה להיות בסדר. אבל זוהי רק תוכנה. והפלייאוף האחרון הוכיח לנו שהכל תמיד מוכן להפתעה הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully