וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומס תנועה: הסיבות לקריסה המהדהדת של טוטנהאם

16.5.2016 / 9:00

היעדר המשמעת, ההשפעה של המורה הרוחני והפיאסקו הגדול בסטמפורד ברידג'. אחרי עונה אדירה, התרנגולים ומאמנם מאוריסיו פוצ'טינו התפרקו ברגעי האמת. מיכאל יוכין על האתגר הגדול של הארגנטינאי, שעומד בפני אתגר חדש לקראת העונה שבפתח

one

כאשר טוטנהאם ספגה אתמול (ראשון) חמישייה בניוקאסל, היא לא רק איפשרה לארסנל לחלוף על פניה ולסיים גבוה יותר בטבלה בפעם ה-21 ברציפות, אלא גם לא הצליחה לשבור את השיא הפרטי שלה. בעונת 2012/13, עם אנדרה וילאש בואש הפורטוגלי על הקווים, השיגו התרנגולים 72 נקודות – המאזן הטוב ביותר שלהם מאז הקמת הפרמיירליג. החבורה של מאוריסיו פוצ'טינו הייתה אמורה לשפר אותו ללא בעיות העונה, אך זה לא קרה. עם שתי תוצאות תיקו ושני הפסדים בארבעת המחזורים האחרונים, היא נעצרה על 70 נקודות.

זה לא אומר, כמובן, שהקדנציה הקצרה של וילאש בואש הייתה טובה יותר בהשוואה לזו של הארגנטיני, אבל צריך לקחת את הדברים בפרופורציות. 72 הנקודות של הפורטוגלי הספיקו רק כדי לסיים במקום החמישי, עם קבוצה שהלכה והשתפרה לאורך העונה. מאבק האליפות לא היה רלוונטי כי מנצ'סטר יונייטד ברחה לכולן בעונת הפרידה של אלכס פרגוסון, אבל בכל עונה אחרת המאזן היה אמור להספיק כדי להעפיל לליגת האלופות. בפועל, זה לא קרה כי ארסנל זכתה בנקודה אחת יותר ועקפה את טוטנהאם בישורת האחרונה. התוצאה שהרסה את הכול מבחינת וילאש בואש הייתה 2:2 בסטמפורד ברידג' מול האקסית צ'לסי, שלושה מחזורים לסיום העונה. נשמע מוכר? לגורל יש דרכים משונות לצחוק על אנשים.

בנוסף, וילאש בואש הביא במו ידיו הכנסות חסרות תקדים למועדון כאשר שידרג את גארת בייל לרמה של כוכב על. לפני הפורטוגלי, היו לוולשי 21 שערים בחמש עונות. איתו, הוא הגיע לכמות זו תוך עונה אחת. היה זה וילאש בואש ששינה אחת לתמיד, באופן נחרץ, את התפקוד של בייל. הוא לא רק שיחרר אותו מתווית המגן השמאלי שהוסט לקיצוני, אלא ביטל את הקשר שלו לאגף. בייל קיבל יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו על המגרש, והפך לאחד הכוכבים הגדולים של הליגה. ריאל מדריד לא הייתה משלמת שיא עולמי של 100 מיליון יורו על בייל מודל 2012. היא שילמה על בייל מודל 2013. הפרס של הפורטוגלי? הוא פוטר כבר בדצמבר אחרי שהתקשה להשיג תוצאות מיידיות בקבוצה החדשה שבנה ללא בייל.

שחקני טוטנהאם מאוכזבים. GettyImages
קריסה ספקטקולרית. שחקני טוטנהאם מאוכזבים/GettyImages

הדקות האחרונות מול צ'לסי כמשל

התקשורת לא עשתה חיים קלים לווילאש בואש, בלשון המעטה. לעומת זאת, את פוצ'טינו היא מלטפת ומשבח, ויש לכך סיבה טובה. העבודה הטקטית של הארגנטיני במהלך השנתיים בווייט הארט ליין מרשימה. הוא הצליח למצות חלק ניכר מהפוטנציאל של כוכביו הצעירים, וטוטנהאם הציגה העונה לפרקים כדורגל משובח במיוחד, ואולי הטוב ביותר בפרמיירליג. ההנהלה עשתה מאמץ עליון לשמור עליו ולהבטיח את המשך כהונתו, ובצדק. המשכיות קריטית מבחינת המועדון, והחוזה החדש לחמש שנים עליו חתם פוצ'טינו בשבוע שעבר חיוני עבור התפתחותו ארוכת הטווח. ואולם, עדיין רחוקה הדרך מלהגדירו כאחד המאמנים הטובים בעולם. זו הגזמה, ובמשחק הליגה האחרון ספגה טוטנהאם שער על כל שנת חוזה של המנג'ר.

הקריסה הייתה ספקטקולרית, אבל הפיאסקו הגדול מכולם התרחש דווקא בסטמפורד ברידג' לפני כשבועיים. טוטנהאם הייתה זקוקה לניצחון כדי לשמור על מאבק האליפות בחיים והובילה 0:2 בהפסקה. הקאמבק המצוין של צ'לסי לא גרם לה להתעלות, אלא לאבד את העשתונות. אחרי שער השיוויון של אדן הזאר בדקה ה-83, לא עשו התרנגולים כל מאמץ לכבוש את שער הניצחון. הם התמקדו בקרבות פיזיים עם שחקני היריב, ספגו בדקות אלה ארבעה כרטיסים צהובים וסיימו את המשחק עם שמונה. ההשתוללות של מוסא דמבלה הביאה להשעייתו הארוכה, והוא הצטרף ביציע לדלה עלי שסיים את העונה ימים קודם לכן, בגלל המכה המכוערת בשחקן ווסט ברומיץ' שבוע קודם לכן.

אלה היו סימנים מובהקים להיעדר משמעת, וזהו הרי אחד מתחומי האחריות החשובים ביותר של מאמן. מבחינה זו, גדול מאוד כשלונו של פוצ'טינו, והוא לא הצליח להחזיר את חניכיו למסלול בשני המחזורים האחרונים. חסרונם של עלי ודמבלה התברר כקריטי, אך גם הראש של יתר הכוכבים לא היה במקום הנכון. אחרי שספגה 26 שערים בלבד ב-35 המשחקים הראשונים, הוציאה טוטנהאם תשעה כדורים מהרשת בחמש המחציות האחרונות של העונה. אפילו הוגו לוריס נראה כמו שוער חובב וחסר מוטיבציה אחרי ההפסקה בסיינט ג'יימס פארק. ניוקאסל כבשה שער על כל שנה בחוזהו החדש של פוצ'טינו – מתנה נאה ללא ספק לרגל האירוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מאמן מארסיי, מרסלו ביילסה. GettyImages
המורה הרוחני. ביילסה/GettyImages

ביילסה מתיש את השחקנים

"זו בעיה מנטלית", אמר המנג'ר כאשר התנצל בפני האוהדים, וזה נכון – אבל זו לא כל התמונה. כדי להשלים אותה, צריך להבין את הגישה של פוצ'טינו, לנתח את עונותיו הקודמות ולהסתכל גם על הישגיו של המורה הרוחני שלו, מרסלו ביילסה. המאסטרו המשוגע זוכה להכרה על סגנונו המיוחד ועל הדרך בה בנה את נבחרת צ'ילה, אך הוא לא הצליח במועדונים באירופה כי סיום העונה תמיד היה גרוע.

ב-2011/12, כאשר הגיע לבילבאו, נדמה היה שמקום בליגת האלופות נראה בהישג יד בתחילת מרץ, אך הבאסקים סיימו במקום העשירי, עם נקודה אחת בלבד בארבעת המחזורים האחרונים, וגם הובסו על ידי אתלטיקו מדריד בגמר הליגה האירופית. בעונה שעברה הוא הגיע למארסיי, והוביל את הטבלה באמצע העונה בחג המולד, שלוש נקודות לפני המיליארדרים מפריס. אלא שבסיבוב השני הקבוצה בקושי הצליחה לנצח, ורצף של ארבעה הפסדים באפריל חיסל אפילו את התקוות להעפיל לליגת האלופות, כשהקבוצה סיימה במקום הרביעי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמש שנים, חמש חתיכות. פוצ'טינו מאריך חוזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך גם פוצ'טינו

זה קורה כי ביילסה מתיש את השחקנים. הם יכולים להתחבר אליו, אך לאורך זמן אובססיית הלחץ הבלתי פוסק במהלך משחקים והעומסים הגבוהים באימונים נותנים את אותותיהם. פוצ'טינו, ששיחק אצל ביילסה בניואלס אולד בויס בתחילת הקריירה ומגדיר אותו כמודל לחיקוי, סובל מתסמונת זהה לאורך הקריירה. בעונת 2010/11 הייתה אספניול בתמונת ליגת האלופות בינואר, אבל סיימה במרכז הטבלה עם 12 הפסדים ב-18 המחזורים האחרונים. התסריט חזר על עצמו גם ב-2011/12, עם תקוות גדולות לאירופה באמצע העונה והתרסקות לתחתית בסיבוב השני, כולל נקודה אחת מסכנה בחמישה המחזורים האחרונים.

העונה המלאה היחידה בסאות'המפטון נפתחה עם בליץ מרשים ודהירה בצמרת, אך זה לא החזיק מעמד. לקדושים היו שישה ניצחונות ב-11 המחזורים הראשונים ותשעה ניצחונות בלבד בכל 27 המשחקים הנותרים. וגם בטוטנהאם זה בא לידי ביטוי בעונה שעברה, אם כי במידה פחותה. כאשר הכרטיס לליגת האלופות נראה באופק במהלך מרץ בא רצף אומלל באפריל ומאי, שכלל גם הפסד ביתי לאסטון וילה של האקס טים שרווד אשר פינה את המקום לפוצ'טינו.

לאור היסטוריה זו, הגיוני היה לצפות שטוטנהאם תקרוס גם העונה. פוצ'טינו עשה הכול על מנת למנוע זאת, ביצע רוטציה נרחבת בתפקידים לא מעטים, והשאיפה לזכות באליפות היסטורית גרמה לשחקנים למתוח את עצמם עד קצה גבול היכולת הפיזית. כאשר החלום נעלם, ההתפרקות הייתה מוחלטת. לטוטנהאם לא נותרו כוחות פיזיים ומנטליים, והיא לא הייתה בשלה להתמודד אפילו עם עשרה שחקנים של ניוקאסל. המסורת הלוזרית של המועדון לא ממש הועילה ברגעים אלה.

תקציר: ארסנל - אסטון וילה 0:4. GettyImages
ארסנל שוב סיימה מעל היריבה הגדולה. ג'ירו/GettyImages

ליגת האלופות משנה את הכול

פוצ'טינו, שהגדיר את הפיאסקו כמשחק הגרוע בחייו, יצטרך להפיק לקחים לקראת המשך דרכו, ואולי להפחית מעט את האינטנסיביות של האימונים. בעונה הבאה הוא יערוך את הופעת הבכורה שלו בליגת האלופות – מפעל חדש עבורו, אשר מצריך שינוי דרמטי בחלוקת הכוחות של השחקנים. אם ימשיך לשחק אותה ביילסה עד הסוף, הנפילה ב-2016/17 עלולה להיות כואבת הרבה יותר.

ובינתיים, ארסנל יכולה לחגוג את St Totteringham's Day הכי מוזר מבין ה-21. אם מישהו היה אומר לארסן ונגר בתחילת העונה שהוא יקדים לא רק את התרנגולים, אלא גם את שתי נציגות מנצ'סטר, בעוד צ'לסי תיעלם במרכז הטבלה, הוא היה מאושר. ארסנל התעלתה העונה על כל היריבות פרט לאחת, ואפילו הייתה יציבה יותר מכל היריבות פרט לאחת. רק לסטר הקדימה אותה, אך מבחינת המיקום זו עדיין העונה הטובה ביותר של התותחנים מאז 2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully