וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג Elo לקבוצות ליגת העל: משחק העונה האיכותי אי פעם

התיקו בבלומפילד, שנתן להפועל באר שבע סיכויים של 80 אחוז לאליפות במאבק מול מכבי תל אביב, היה אחד האיכותיים אי פעם לפי המדד המתמטי שמדרג את משחקי ליגת העל בכל הזמנים

one

ארפד אלו, פיזיקאי ושחמטאי, המציא בשנות ה-50 שיטה על שמו, Elo, לדירוג שחקני שחמט. השיטה מורכבת מנוסחה ומטרתה לקבוע את ה"דירוג" הנוכחי של כל שחמטאי, בהתחשב במספר משתנים וקבועים. שיטת Elo היגרה למקצועות ספורט נוספים, כגון טניס. בשנים האחרונות, ב-ESPN, למשל, החלו לעבוד עם נוסחאות Elo כדי לקבוע את חוזקן של קבוצות NBA ו-NFL. גם בפוליטיקה האמריקאית משתמשים בדירוג זה.

ועכשיו, ה-Elo הגיע גם לוואלה! ספורט. גדי נבו - יועץ אסטרטגי עם תארים במשפטים, כלכלה ומנהל עסקים, ועידן פלק - אנליסט בוגר תואר בכלכלה ובמתמטיקה, ייבאו וייצרו את הנוסחא והתאימו אותה במיוחד לליגת העל בכדורגל. מעתה, בכל שבוע יוצגו מאזנים ויחסים לקראת המחזור - הן במאבקי הראש בראש והן במאבקים הכלליים, כגון זהות האלופה וזהות היורדת. בעתיד יוצגו כלים מורכבים נוספים - כגון השוואה בין מאמנים, השוואה בין אלופות משני עשורים שונים, וכו'.

היתרון המרכזי בשיטה זו, שהיא מאפשרת להשוות בין שתי קבוצות מתקופות זמן שונות, מאחר והיא שומרת על אותה רמת ניקוד לאורך השנים. איך קובעים מדד Elo של קבוצה? הזנו את כל התוצאות בתולדות ליגת העל, החל מ-1959. לאחר שכל קבוצה קיבלה "ציון", שמורכב ממספר משתנים (מדדי ביתיות, הפרשי שערים, תוצאות משחקי קודמים ועוד) היא סוחבת את אותו ציון עד למשחק הבא, וכך אפשר לחשב את ההסתברות של תוצאות מפגשיה העתידיים. בכל שבוע, כמובן, בהתאם לתוצאות המשחקים, ישתנו דירוגי ה-Elo של הקבוצות השונות, ובהתאם לכך גם התחזיות והטבלאות.

התיקו במשחק העונה חתם באופן כמעט סופי את תמונת האליפות, שלושה מחזורים לסיום העונה: להפועל באר שבע יש סיכוי של 80.16% לזכות בתואר ראשון זה 40 שנה, בעוד שלמכבי תל אביב, המפגרת אחריה בשלוש נקודות, יש 19.84% בלבד להשלים אליפות רביעית ברציפות.

ציון ה-Elo של הפועל באר שבע עומד כעת על 1667, ומכבי תל אביב הרחק מאחוריה, עם 1614. הציונים היו דומים גם לפני המשחק, אך מכבי תל אביב פספסה את ההזדמנות לסגור את הפער בטבלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשחק אתמול (שני) בבלומפילד היה אחד האיכותיים ביותר על הנייר בתולדות ליגת העל - בשקלול של ציוני ה-Elo המשותפים לשתי הקבוצות.

הציון המשותף למכבי תל אביב ולהפועל באר שבע היה 3,281, בעוד שהשיא שייך למכבי חיפה ולהפועל תל אביב במשחק העונה של עונת הקיזוז: 1,662 לחיפה ו-1,691 להפועל, וביחד 3,353. במקום השני נמצא המשחק בין השתיים בעונה העוקבת (1,646) להפועל תל אביב (1,638) - 3,284.

מדיה 2

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully