וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד Elo: דירוג הקבוצות שזכו בדאבל

שפיגל? זנדברג? נמני? ברקוביץ'? העלייה של מכבי תל אביב לגמר פתחה אפשרות לדאבל וחידדה שאלה: איזו קבוצה מכל אלו שזכו בשני התארים המרכזיים צברה את הנתונים הטובים ביותר. הדירוג המלא, והקצת מפתיע

תקציר גמר גביע המדינה 2015/ההתאחדות לכדורגל

בווידאו: מכבי תל אביב משלימה דאבל בעונה שעברה

העלייה של מכבי תל אביב לגמר הגביע שוב פתחה את האפשרות לשיא צהוב. הטרבליסטית עוד תגמור את העונה עם דאבל - הישג חסר תקדים, שיצטרף להישג חסר תקדים בפני עצמו: ארבע אליפות רצופות, דבר שלא הושג מאז תחילת שנות ה-60 של הפועל פתח תקוה.

חצי הגמר המרגש והדרמטי מול סכנין חידד לנו שאלה: מיהי באמת הדאבליסטית הכי טובה בהיסטוריה. הוויכוח הזה מושפע לא מעט מרגש, אהבה, נוסטלגיה. אנחנו ניסינו לעשות זאת בעזרת תוכנת ה-Elo, סוקרת את כל התוצאות של הקבוצות לאורך ההיסטוריה ושופטת את הנתונים לפי אלגוריתם מתמטי.

שיטת Elo מדרגת קבוצות ספורט באמצעות נוסחה שנותנת ציון המתחשב בדירוג הנוכחי של כל קבוצה, בהתחשב במספר משתנים וקבועים. שהמוצאה בשנות ה-50, מאפשרת להשוות בין שתי קבוצות מתקופות זמן שונות, מאחר שהיא שומרת על אותה רמת ניקוד לאורך השנים. קביעת המדד לכל קבוצה מתבצעת באמצעות הזנת כל התוצאות בתולדות ליגת העל, החל מ-1959, מה שמאפשר גם את חישוב ההסתברות של תוצגות המפגשים העתידיים. את השיטה ייבאו לארץ גדי נבו ועידן פלק.

דרור קשטן מאמן מכבי תל אביב לשעבר (אמצע) עם אבי נמני, ניר קלינגר. קובי אליהו
גיבורי הדאבל של מכבי תל אביב ב-1996/קובי אליהו

למקום הראשון הגיעה, תאמינו או לא, מכבי תל אביב של שנות ה-90. יש האומרים שהשושלת הנוכחית של הצהובים גדולה יותר ואיכותית יותר, ייתכן שזה נכון, אבל על פי הפילוח הקר של הנתונים מכבי תל אביב עונת הדאבל עם קשטן היא הדאבליסטית הכי טובה.

הציון שלה בסוף העונה הוא הגבוה ביותר. אחוזי ההצלחה שלה הם הגבוהים ביותר, למרות שהפיק העונתי שלה נמוך מהדאבליסט שנמצאת במקום השני. הציון הסופי הוא הקובע, והוא כולל אחוזי הצלחה, שקלול של תוצאות, של שיא שנתי. ובציון הזה מכבי תל אביב של קשטן מנצחת.

במקום השני נמצאת הפועל תל אביב של אלי גוטמן. הקבוצה אמנם זכתה בתואר המרכזי בעזרת שיטת הקיזוז, אבל המספרים שלה הם מדהימים בכל קנה מידה. אחוזי הצלחה נדירים, ציון מרשים בסוף העונה ושיא תוך כדי עונה אליו לא הגיע אף קבוצה שזכתה בדאבל.

אותה הפועל תל אביב הקדימה בדירוג הזה אפילו את קבוצת הטרבל של מכבי תל אביב מהעונה שעברה. לא פעם בעונה שעברה השוו בין הקבוצות הללו, אולי הקבוצות הכי טובות בליגה שלנו בעשור האחרון, אבל לפי מדד Elo מכבי תל אביב של פאקו פחות מוצלחת מהפועל תל אביב של גוטמן. היא טובה ממנה בכל פרמטר, ובטח בפער ניכר באחוזי ההצלחה.

במקום הרביעי נמצאת בית"ר ירושלים של יצחק שום והכסף הגדול של גאידמק. לבית"ר יש אחוזי הצלחה גבוהים משל מכבי תל אביב של העונה שעברה, אבל הציון הסופי שלה בסיום הליגה נמוך יותר וגם הפיק אליו הגיעה תוך כדי שנת המשחקים לא עבר את הטרבליסטית. כאמור, הציון הסופי הוא הקובע, והוא מכיל את כל הנתונים.

שחקני בית"ר ירושלים בחגיגות הדאבל. אסף שקד
עידן טל ובן שושן חוגגים דאבל ב-2008/אסף שקד

נכון לעכשיו, אם מכבי תל אביב הנוכחית תתמיד בקצב צבירת התוצאות שלה, היא אולי תעבור את בית"ר, ובכך תרשום הישג יפה - שלוש קבוצות של מכבי תל אביב ברביעיה המובילה. נכון לעכשיו בית"ר של שום מקדימה אותה בציון הסופי (בין היתר, גם כי מכבי תל אביב הנוכחית לא הובילה את הטבלה ברוב העונה האחרונה), אבל תוצאות טובות שיובילו לאליפות רביעית אמורות לשנות את הדירוג.

בינתיים, את החמישיה הראשונה סוגרת, נחשו – מכבי תל אביב. יפה. הקבוצה הראשונה שזכתה בדאבל בעונת 57/58 מציגה נתונים שנותנים לה המון כבוד מבחינת ההיסטוריה. אחוזי ההצלחה שלה נמוכים רק משתי הדאבליסטיות שבמקום הראשון והשני לפי הדירוג, ומכאן גם הציון הסופי המרשים.

בשלושת המקומות הבאים נמצאות קבוצות שהן לא מכבי תל אביב. הפועל תל אביב של דרור קשטן, מכבי נתניה המדהימה של שמוליק פרלמן מעונת 77/8 (שזכתה גם היא בטרבל – אליפות, גביע ואינטרטוטו, ונבחרה על ידי האתר לפני הרבה שנים לקבוצה הכי טובה בהיסטוריה), ומכבי חיפה של שלמה שרף, עם ברקוביץ', בנין ועטר הצעירים.

סוגרות את הרשימה עוד שתי קבוצות של מכבי תל אביב, בהן הקבוצה שניצחה 0:5 בדרבי, זו מעונת 69/70 ונחשבת על ידי לא מעט אוהדים ותיקים לטובה ביותר בהיסטוריה של הצהובים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully