וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנחם קורצקי בראיון: "התקופה בנתניה הייתה הכי קשה שלי כמאמן"

22.4.2016 / 17:00

"פיירברג נכנעה למקורבים, חשבתי שאציל את הקבוצה אבל השחקנים היו שבורים. ביקשתי להתפטר עוד קודם, עושים עוול לטביב". מנחם קורצקי שובר שתיקה ארוכה, מסביר למה עזב, ובטוח: "אני עדיין אחד הטובים בארץ. בנתניה עבדתי קשה מאי פעם, אבל זה היה גדול גם עליי". ראיון

צילום מסך

בווידאו: משדר הספורט היומי אחרי עלייתה של מכבי חיפה לגמר הגביע

יש מאמנים שגוזרים על עצמם שתיקה במכוון. יש אחרים שמחכים לניצחונות כדי לדבר. ויש מאמנים שתמיד מוכנים לשתף ולספר מה הם עוברים ומה יושב להם על הלב. מנחם קורצקי תמיד נמנה על הקבוצה השלישית. חברים שלו אפילו אומרים לו לא פעם שהוא פתוח יותר מדי עם התקשורת.

בחודש האחרון קורצקי שתק. אחרי ששלח מסרון לגורמים השונים בו הודיע על החלטתו להתפטר ממכבי נתניה, הוא הוריד פרופיל ולא חזר לטלפונים ולהודעות שנשלחו אליו.

עכשיו החליט לספר על התקופה במכבי נתניה, על מה שהוא מרגיש כלפי עצמו וכלפי חבריו המאמנים, וגם לפתוח את האמת שלו על אלי טביב.

מאמן מכבי נתניה, מנחם קורצקי. ניב אהרונסון
שובר שתיקה ארוכה. מנחם קורצקי/ניב אהרונסון
במכבי נתניה עבדתי הכי קשה מכל המועדונים בהם אימנתי. השקעתי הכי הרבה זמן ומחשבה, אבל כנראה שזה היה גדול גם עלי"

מנחם, לא אופייני לך להיעלם לתקופה כה ארוכה.

"עברתי תקופה קשה במכבי נתניה והייתי חייב להתנתק. רציתי לשמור לעצמי דברים ולא לדבר יותר מדי".

כל התקופה במכבי נתניה הייתה קשה או שהיה גם פרק זמן של כיף?

"כיף לא היה לי כי אני לא יכול לקבל הפסדים בכיף. נוצר מצב שלא הצלחתי להביא תוצאות עם הקבוצה וקשה לי עם זה. אני לא אחד שיודע להסתיר רגשות או לברוח מאחריות. לא קל לי לבוא לקבוצה ולא להביא בה תוצאות. הקבוצה לא ניצחה וכל שבוע היה צריך לבוא ולתת הסברים לכל העולם".

אתה מדבר על החודשיים בנתניה, אבל השנה וחצי האחרונות שלך לא קלות. הייתה ירידת ליגה עם הפועל פתח תקוה בעונה שעברה ועוד קודם סיימת בבית"ר ירושלים בצורה צורמת שלא לדבר על זה שהעונה לא הסתדרת עם בעלי הפועל פתח תקוה לפני שהגעת לנתניה.

"ועדיין התקופה במכבי נתניה הייתה הכי קשה שלי כמאמן. בכל המקומות האחרים היו לרוב תוצאות טובות. נכון שבהפועל פתח תקוה בעונה שעברה ירדנו ליגה, אבל היינו בתמונה והיינו קרובים להישאר. מה שמניע אותי בסופו של דבר זה לראות את הפירות בסוף השבוע ואם אתה מגיע לנתניה ושבוע אחרי שבוע אתה מפסיד, אז אתה מבין שאתה במצב רע. שתבין, במכבי נתניה עבדתי הכי קשה מכל המועדונים בהם אימנתי. השקעתי הכי הרבה זמן ומחשבה, אבל כנראה שזה היה גדול גם עלי".

מנחם קורצקי מאמן מכבי נתניה (במרכז) עם עוזרו עומר פרץ והשחקנים. ניב אהרונסון
"היה קשה להרים את השחקנים אחרי כל הפסד". קורצקי עם שחקני נתניה/ניב אהרונסון
"הייתה יותר מדי שליליות סביב הקבוצה וכל הבלגן בין הקהל לדורון שלא הוסיף. מבחוץ חשבתי שאציל את הקבוצה אבל מבפנים זה היה קשה כי השחקנים כבר היו די שבורים"

מה הייתה הבעיה? הרי יש שחקנים סבירים והתוצאות נוראיות.

"המצב המנטלי בקבוצה היה קשה מאוד וגם לי היה קשה להרים את השחקנים אחרי עוד הפסד ועוד הפסד. מכבי נתניה זה מועדון גדול בכדורגל הישראלי ואין לי ספק שהוא יחזור להיות כזה, אבל התקופה שהייתי בנתניה לא היתה קלה".

אבל בתקופה שאתה ודורון אוסידון הייתם הכל דפק כמו שעון והיה כסף למשכורות. למה הייתה בעיה מנטלית?

"קודם כל התוצאות שנגררו משבוע לשבוע לאורך תקופה ארוכה. הגעתי במצב בו כולם הורידו אותנו ליגה, אבל אני עדיין האמנתי שניצחון או שניים ישנו את המומנטום. הייתה יותר מדי שליליות סביב הקבוצה וכל הבלגן בין הקהל לדורון שלא הוסיף. מבחוץ חשבתי שאציל את הקבוצה אבל מבפנים זה היה קשה כי השחקנים כבר היו די שבורים והיה קשה להרים אותם אחרי עוד ועוד הפסדים".

במסרון ההתפטרות ששלחת בין היתר לראשת העיר, כתבת שגורמים שונים הקשו עליכם לעבוד.

"אני לא בא בטענות. אני יודע שעבדתי עם דורון אוסידון והוא נתן לי הכל כדי להצליח. לצערי היו במכבי נתניה דברים לא פשוטים כמו אותן פציעות בתחילת העונה. מאבק האוהדים שהיה מול דורון בתקופה בה אני הייתי לא היה מוצדק. אוהדים סימנו אותו כאשם וזה לא היה נכון".

עוד לפני ההתפטרות של אוסידון שהובילה לעזיבה שלך, ביקשת ממנו להתפטר אחרי ההפסד שלכם בעכו. הוא ביקש ממך להישאר ונענית לזה אבל כעבור שבוע התפטרת.

"אני הכי אמיתי וביקשתי אחרי שהפסדנו בעכו לעזוב. מאמן שמביא את התוצאות שאני הבאתי לא יכול להישאר ולכן ביקשתי לעזוב. עזוב את כל הנסיבות ועזוב את כל התירוצים. היו סיבות מוצדקות יותר ומוצדקות פחות אבל בשורה התחתונה הביאו אותי כדי להביא תוצאות ולא הצלחתי. דורון נתן לי רוח גבית ואמר לי שהוא סומך עלי בליגה הלאומית שאחזיר את נתניה חזקה לליגת העל וזה עזר לי כל שבוע להניע מחדש גם את עצמי וגם את הקבוצה. אבל באמת שאחרי כמה ימים מהמשחק בעכו, הכל הסתיים גם מבחינת דורון וגם מבחינתי".

זאת אומרת ששבוע לפני עזיבתך, ניהלת שיחה עם דורון בה קבעת שבעונה הבאה מעלים את הקבוצה מהלאומית.

"דורון הביא אותי בעקבות המלצה של עודד מכנס. עודד עזב די מהר ודורון עזב אחרי זה וכשהוא כבר לא היה במערכת, לא היה מקום שאני אשאר. במבחן התוצאה הקבוצה ואני לא עמדנו".

יו"ר מכבי נתניה דורון אוסידון. יוסי ציפקיס
"אוהדים סימנו אותו כאשם וזה לא היה נכון". דורון אוסידון/יוסי ציפקיס
"פיירברג הביאה את דורון, אבל אני חושב שהיא הייתה צריכה ללכת עם התהליך שלה עד הסוף ולעמוד מאחורי דורון עד הסוף. היא נכנעה לסוג של לחץ מהקהל ומהמקורבים, וחבל"

אחרי שעזבת היו עיתונאים שקראו לך פחדן. אפילו כינו אותך שפן.

"לא שמעתי מה אמרו עלי. תיארתי לעצמי שאנשים שלא נמצאים בתוך המערכת יגידו עלי דברים. ניסיון החיים לימד אותי לא לשפוט אף אחד ואני מציע לאחרים לא לשפוט אותי. ההרגשה שלי הייתה שאני צריך לעזוב. אני שלם עם העזיבה".

אתה גם שלם עם ההגעה לנתניה?

"בדיעבד יכולים להגיד שעשיתי טעות ואולי גם אני יכול לחשוב כך מדי פעם, אבל זו מכבי נתניה וזה מועדון ענק בכדורגל. לכן אני לא מצטער שבאתי. עברתי משהו חזק בנתניה שמאוד חישל אותי ומאוד חיזק אותי. אני מקווה שלהבא אצליח יותר בהחלטות שלי".

לפני שנתיים היית אחד המאמנים המוערכים בליגה.

"גם אחרי התקופה ברעננה, הייתה תקופה טובה שהתחילה בבית"ר ירושלים. אני לא זוכר שעד שהגעתי לבית"ר, מישהו דיבר על הקבוצה בשנים האחרונות כקבוצת צמרת. באתי לבית"ר ושיניתי אצל אנשים הרבה בתפיסה. הצלחתי עם השחקנים שהבאתי וכל שחקן השתדרג אצלי. בשורה התחתונה עזבתי את בית"ר במקום הרביעי כשהיא מעל הציפיות. הבעיה היא שמעמד המאמנים בארץ הולך לכיוונים לא טובים. אני בחרתי דרך שאני לא מוכן לשחק את המשחק הזה ולא מוכן שישחקו בי. אני רואה את האופנה שנהייתה בכדורגל הישראלי לאחרונה וזה עושה רע למאמנים. אני מקווה שאנשים יתעשתו ויבינו שזו לא הדרך. צריך לתת למאמן לעבוד ולסיים עונה ולא אחרי שתיים, שלוש תוצאות לא טובות ישר מתחיל מדד הלחץ ושעון הפיטורין יתחיל לתקתק. בדרך כלל פיטורי מאמנים לא מוכיחים את עצמם וצריך כבר להפסיק את האופנה הזו. צריך שיפסיקו להנמיך את מעמד המאמן".

למי נתח העוגה הגדול ביותר בהרעת מעמד המאמן: תקשורת? בעלי קבוצות? קהל? מאמנים בעצמם שלא יודעים לשמור על הכבוד שלהם ושל חבריהם?

"אני לא מבין את התקשורת בכל מה שקשור למעמד המאמן. אני זוכר לפני שנתיים ושלוש איך הייתם תוקפים כל בעל קבוצה שהיה מתערב בעבודת המאמן והיום אתם זורמים עם זה בקלות ואפילו מקבלים את זה. היום שומעים יותר ויותר אמירות על יושבי ראש ובעלי קבוצות שמבינים בכדורגל ולכן מותר להם להתערב במה שקורה בקבוצה ובעבודה של המאמן. ובכל זאת אני אומר שהאשמה הגדולה היא במאמנים. לא בתקשורת ולא בבעלי הקבוצות".

יכול להיות שאתה מרשה לעצמך לדבר כך ולעזוב קבוצות כי אתה לא חי מהכדורגל בעוד שלמאמנים אחרים זו הפרנסה היחידה?

"המקצוע שלי הוא עדיין אימון כדורגל ואני לא מזלזל בו. הלוואי שהייתי משקיע בעסק הפרטי שלי עשרה אחוז ממה שאני משקיע בכדורגל. אז באמת הייתי מסודר כלכלית".

בנתניה הרגשת שמתערבים לך בעבודה?

"ממש לא. בדיוק ההפך. דורון אמר לי: 'תעשה מה שאתה מבין. אל תשאל אותי איך לשחק ועם מי'".

בחלון ההעברות הוא שחרר שחקנים, דבר שהגביר את הביקורת כלפיו.

"הוא היה חייב לעשות זעזוע במועדון ואני שם לרגע בצד את ארון שוינפלד שבאמת היה שחקן מצוין. אבל יתר השחקנים אכזבו ולא נתנו את התפוקה ולכן חשבנו שאם נעשה גם רענון בשחקנים, אולי נצליח. העסקה של דורון על שוינפלד הייתה טובה והוא היה חוטא אם הוא לא היה עושה אותה".

אחיך התמודד על ראשות העיר ברמת השרון וכל הנושא המוניציפלי קרוב אליך. איך אתה רואה את המעורבות של העירייה בנתניה בכל מה שקורה במועדון?

"גברת פיירברג באה בכוונות טובות כי לא היה מי שיחזיק את הקבוצה. היא לא מחפשת רע עבור מכבי נתניה. היא הביאה את דורון, אבל אני חושב שהיא הייתה צריכה ללכת עם התהליך שלה עד הסוף ולעמוד מאחורי דורון עד הסוף. היא נכנעה לסוג של לחץ מהקהל ומהמקורבים, וחבל".

סלובודאן דראפיץ' מאמן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
"מבחינתי הוא אחד ממאמני העונה". סלובודאן דראפיץ'/קובי אליהו
"בניתי קבוצות טוב, בחרתי שחקנים נכונים, עברתי תקופות שחישלו אותי ואני מאמן יותר טוב היום. בכל הקבוצות שהייתי ראו טביעת אצבע של מאמן"

איציק כהן הוא שחקן שאתה מאמין בו והוא התרסק במכבי נתניה.

"קשה להיות בנעליים של שחקני מכבי נתניה וזה לא רק איציק. השחקנים שיחקו טוב בהמון משחקים והכדור לא נכנס והם הפכו למתוסכלים. איציק חלוץ מצוין שנקלע לתקופה קשה ואני בטוח שהוא יהיה מהגורמים שיחזירו את מכבי נתניה חזקה לליגת העל".

עד כמה התקופה במכבי נתניה שהצטרפה לשנה מאוד מורכבת שעברת, פגעה בשם של מנחם קורצקי?

"מי שמכיר אותי יודע כמה אני לא שחצן, אבל אני יכול לומר לך עם כל הצניעות שאני מהמאמנים היותר טובים שיש בארץ מבחינת כל הפרמטרים".

הביטחון שלך כמאמן לא נפגע?

"ממש לא. בדיוק ההפך. בניתי קבוצות טוב, בחרתי שחקנים נכונים, עברתי תקופות שחישלו אותי ואני מאמן יותר טוב היום. בכל הקבוצות שהייתי ראו טביעת אצבע של מאמן".

אפרופו מעמד המאמן, סלובודאן דראפיץ' עושה כזו עונה נהדרת ואפילו לא זכה עדיין להארכת חוזה.

"עבדתי עם אלי טביב ואני אומר לך שתשעים אחוז מהסטיגמות שיש עליו, לא נכונות. צריך לדעת להבין את הראש של אלי ואני בטוח שסלובו מבין את זה וימשיך בבית"ר. סלובו מבחינתי הוא אחד ממאמני העונה".

היכן לדעתך עושים עוול לאלי טביב?

"יש לאלי בעיה של הסברה והאשמה היא בו כי הוא מעדיף לשתוק ולא להכחיש או להסביר דברים. אבל אלי אדם שונה ממה שמציירים אותו. אני יכול לספר לך על מקרה שקרה לאחרונה ואותי הוא מאוד ריגש. יש לנו חבר משותף שלא מרגיש טוב ואני יודע שאלי מוכן לתת הכל כולל הכל כדי שהאיש ירגיש טוב והוא לא חסך בכלום. ואני אומר את זה בלי שאני מחר אלך לעבוד אצל אלי ואין שום אינטרס מאחורי הדברים. אלי צריך יותר לשתף ולהסביר את עצמו".

איך אתה רואה מהצד את הסיפור שלו עם עומר אצילי?

"אפשר להבין את שני הצדדים. עומר רוצה לדאוג לעתיד שלו ורוצה להתקדם ומצד שני אלי שרוצה לדאוג לאינטרסים של בית"ר ירושלים. בסופו של דבר הם יוכלו לפתור את הדברים בשיחה בארבע עיניים".

אמרת שדראפיץ' הוא אחד משני מאמני העונה שלך. מי השני?

"חד משמעית חיים סילבס".

אז אתה מפרגן לזה שהחליף אותך ברעננה.

"חיים הביא את רעננה למקומות עליהם לא חלמו ברעננה. עם כל הכבוד לברק בכר שעושה עונה מדהימה, ההישג של חיים בקנה מידה ישראלי יוצא מגדר הרגיל. בחרתי בסלובו קצת לפני ברק בכר כי נתוני הפתיחה של ברק היו יותר טובים וסלובו הגיע לבית"ר מליגה לאומית וצריך לזכור לו את זה".

עוד מלווה אותך שיחת הטלפון ההיא עם אוהד בית"ר ירושלים?

"דואגים להזכיר לי את זה מדי פעם, אבל באמת שאני אחרי זה. אני לא יכול להתנתק ממה שהיה לגמרי. למדתי הרבה מאותו מקרה".

מנחם קורצקי מאמן מכבי נתניה. אדריאן הרבשטיין
"מה שעברתי חיזק אותי". מנחם קורצקי/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully