וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמתו של זלאטן הרוסי: הפריחה של ארטיום דזיובה בזניט סנט פטרסבורג

17.4.2016 / 15:00

הוא גדל כאוהד ספרטק מוסקבה, אבל במדיה הפך לבדיחה, הוצג כרודף בצע ונאלץ לעבור ליריבה השנואה. הבלוג של יוכין על החלוץ שהפך מ-"שחקנצ'יק" לכוכב הנבחרת, התגבר אפילו על זלאטן המקורי ושוב היכה באקסית בקלאסיקו הרוסי

"לעולם לא אסלח על היחס כלפיי", אמר ארטיום דזיובה לפני הקלאסיקו הרוסי מול האקסית ספרטק מוסקבה, "אני לא שונא את המועדון עצמו, אבל לא אוכל לשכוח התנהלות של אנשים מסוימים. אני לא מתכוון להסתיר זאת, ואוכיח הכל על המגרש".

גורל מעניין יש לדזיובה. הוא אוטוטו בן 28, אך רק עכשיו מתחיל לקבל את ההכרה גם בזירה הבינלאומית, והעיכוב נובע מהטיפול לו זכה לאורך שנים ארוכות בקבוצה אותה אהב יותר מכל. דזיובה הוא ילד מוסקבה אהד את ספרטק מאז שהוא זוכר את עצמו. הוא התקבל לאקדמיה שלה בגיל שמונה, ובאותה תקופה זכו האדומים-לבנים באליפות אחרי אליפות עם אולג רומנצב המיתולוגי על הקווים. ספרטק התבססה על סגנון מסורתי של מסירות קצרות, טיפחה שחקנים שגדלו בבית הספר שלה, ונדמה היה שההגמוניה שלה בליגה הרוסית תימשך עשורים.

ארטם דזיובה במדי ספרטק מוסקבה. AP
הפך לבדיחה אצל האוהדים. דזיובה במדי ספרטק/AP

"תשאל את המאמנצ'יק"

ואולם, כאשר עלה דזיובה לבוגרים ב-2006, המציאות כבר היתה שונה בתכלית. רומנצב פרש, הפילוסופיה נזרקה לפח, הבעלים לאוניד פדון שרכש את המועדון ב-2003 הלך בכיוון של רכש כוכבים סיטונאי, ולנערי האקדמיה היה הרבה יותר קשה להוכיח את עצמם. השנים חלפו, דזיובה בקושי ראה דשא, ופעמיים אף נשלח בהשאלה לטומסק, אי שם בסיביר. את הכותרות הגדולות הוא קיבל מהסיבות הלא נכונות כאשר חברו לקבוצה, ולדימיר ביסטרוב, האשים אותו בגניבת כסף מארנקו בחדר ההלבשה. עם הזמן, הפך דזיובה לסוג של בדיחה מבחינת האוהדים.

בשנים האחרונות אהבו כולם לצחוק על החלוץ התמיר בגלל שתי הצהרות מעוררת מחלוקת. בעיצומה של תקופה חיובית ראשונה בספרטק, אמר דזיובה שהוא רואה בזלאטן איברהימוביץ' מודל לחיקוי. הוא הוסיף אמנם שיש פער עצום ביניהם, אך את זה העדיפו המלעיזים לא לשמוע. אם נהיה הוגנים, דווקא יש בסיס להשוואה, כי דזיובה מתנשא לגובה של 197 סנטימטרים, ושליטתו בכדור נהדרת עבור שחקן עם מימדים כאלה. הוא לא סתם שחקן מטרה, אלא בעל ראיית משחק משובחת ומסירה טובה. רחוק מאוד מזלאטן, אבל יש לאן לשאוף. רוב הרוסים, כולל אוהדי ספרטק, בחרו ללעוג לו.

ההצהרה השניה היתה בעייתית הרבה יותר. מתוסכל מכך שנותר על הספסל בדרבי מול דינמו מוסקבה בשלהי 2012, נשאל דזיובה לגבי העניין וסינן לעבר העיתונאי בזלזול: "תשאל את המאמנצ'יק שלנו". המאמנצ'יק היה אונאי אמרי הספרדי, שפוטר באותן דקות בעקבות התבוסה 5:1. לא מפתיע, כמובן, כי דזיובה קיבל כתוצאה מכך את הכינוי שחקנצ'יק, וזו היתה התדמית שלו אפילו כאשר כבש 17 שערים בעונת השאלה ברוסטוב ב-2013/14.

אונאי אמרי מאמן סביליה. GettyImages
תשאלו אותו. אונאי אמרי/GettyImages

חמדנות או שדרוג מקצועי?

הסקורר קיווה שההישג ישפר את מעמדו בקבוצת האם, אך בשלב מסוים הבין שהמצב אבוד, והוא קיבל את ההצעה של זניט, שהיתה נדיבה מאוד מבחינה כלכלית. צריך להכיר את היריבות המרה בין שני המועדונים כדי להבין את ההשלכות. מבחינת הרוסים, זה בערך כמו לחצות את הקווים מליברפול למנצ'סטר יונייטד, או אפילו מריאל מדריד לברצלונה.

דזיובה הצהיר בעבר לא פעם כי לא ילבש בשום אופן את החולצה של זניט, והמהלך התפרש כבגידה על ידי אוהדי האדומים-לבנים. הנשיא פדון עשה הכל כדי להציג את דזיובה כרודף בצע שהפר את מילתו. לא כולם קיבלו את טענותיו של החלוץ כי הוא מאס במצב בקבוצתו הלוזרית שלא נותנת לו במה ולא זכתה באף תואר מאז 2003. מנגד, האולטראס הידועים לשמצה של זניט לא ממש שמחו לקבל לקבוצתם שחקנצ'יק מספרטק, ועוד עם שכר של 3.3 מיליון יורו לשנה. אלכסנדר קרז'אקוב הוותיק והאהוב נזרק מהסגל בשל כך , וזה היה חטא בלתי נסלח מבחינת המאמן אנדרה וילאש בואש. החלוץ היה צריך להוכיח את עצמו לכולם.

הרבה מאוד סקפטיות היתה סביבו, והסיכויים להתרסקות היו גבוהים. אלא שדזיובה גרם לאינספור אנשים לאכול את הכובע. אחרי מספר שבועות של התאקלמות, הוא התחבר נהדר עם הולק, ושיתוף הפעולה ביניהם עלה על כל הציפיות. הברזילאי, שנחשב לשחקן אנוכי בשלוש השנים הראשונות ברוסיה, העמיד את כשרונו הפנומנלי לטובת הקבוצה, ומוביל בפער עצום את דירוג המבשלים בליגה עם 14 אסיסטים – מספר שהיה גבוה הרבה יותר אם חבריו לא היו מחמיצים. דזיובה השתלב במשחק הקבוצתי, החל לקרוע רשתות, והמצטיין במיוחד בליגת האלופות עם שישה שערים בשלב הבתים שאיפשרו לזניט לעלות בקלילות לשמינית הגמר.

ארטם דזיובה במדי זניט סנט פטרבורג. AP
כמו לעבור מריאל מדריד לברצלונה. דזיובה בזניט/AP

מנצח את זלאטן במוקדמות היורו

גם השינוי בעמדת מאמן הנבחרת פעל לטובתו של דזיובה. פאביו קאפלו, שהנהיג משטר צבאי, לא סימפט בלשון המעטה את האופי הקליל של החלוץ שלוקח את החיים עם חיוך. האיטלקי אפילו לא כלל אותו בסגל למונדיאל, אבל לאוניד סלוצקי, שירש אותו כאשר ההעפלה ליורו 2016 היתה בסכנה ממשית, שינה את הכל. מאמן צסק"א בנה את ההתקפה סביב דזיובה, וקיבל ממנו את שער הניצחון במשחק הגורלי נגד שבדיה. "זלאטן הרוסי" ניצח את זלאטן המקורי, והפך לגיבור האומה. בזכות רביעייה בליכטנשטיין הגיע דזיובה לשמונה כיבושים במוקדמות – המאזן הרביעי בטיבו בטורניר. רק רוברט לבנדובסקי, איברהימוביץ' עצמו ותומאס מולר כבשו יותר.

עיתונאים מרחבי היבשת, שכלל לא הכירו את דזיובה עד לפני שנה, מזהים אותו כיום ככוכב הנבחרת. כך, למשל, התבקשתי להשתתף בימים אלה במשאל מטעם ESPN בו מדרגים פרשנים את הכוכבים הבולטים של אליפות אירופה הקרובה. ברשימה המצומצמת שהוגשה לבחירה יש נציג רוסי אחד בלבד: דזיובה. אין ספק – המעבר מספרטק לזניט לא סתם שידרג אותו מבחינה מקצועית. הוא הפך אותו משחקנצ'יק לכוכב בקנה מידה אירופי.

ארטיום דזיובה במדי נבחרת רוסיה. AP
ההתקפה נבנתה סביבו. דזיובה בנבחרת/AP

הנקמה - טייק 1

החלוץ פורח, אבל לא לא יכול להתעלם מהשאלה – מה היה קורה לו היו מאפשרים לו לזהור בקבוצה בה גדל? הכעס על פדון, שהתעלם ממנו והציג אותו כחמדן, לא יודע גבול. המשחקים מול ספרטק היו קריטיים מבחינתו. "סימנתי אותם בתחילת העונה וחיכיתי להם בכליון עיניים", הוא אמר. בספטמבר התארחה זניט באיצטדיונה החדיש של ספרטק, וכל הזרקורים היו עליו. עד הדקה ה-87 היו המקומיים טובים יותר והובילו 1:2. ואז הגיע דזיובה עם שער השיוויון ששינה הכל. הוא שם את החולצה בפה, בנסיון לא לחגוג יתר על המידה מול אוהדיו לשעבר.

"זה היה המשחק הקשה ביותר בקריירה שלי מבחינה פסיכולוגית. הייתי חייב להבקיע. זה היה המבחן עבורי, כשחקן וכאדם. עמדתי בו. זה היה השער החשוב ביותר, כל הגישה שלי השתנתה אחריו", הצהיר החלוץ לקראת הקרב הגדול אתמול והבטיח לעשות הכל כדי למצוא את הרשת גם הפעם.

היה זה משחק מכונן גם מבחינת מאבק האליפות. זניט ביזבזה יותר מדי נקודות בסוף 2015 ובפגרת החורף היתה במקום השישי, במרחק שבע נקודות מהמובילה צסק"א. ואולם, החבורה של סלוצקי מגמגמת מאז נובמבר, בין היתר בגלל שהמאמן העדיף לספסל את ביברס נאתכו לטובת שיבוצו של אלן דזאגוייב בקישור האחורי, שם הוא נחוץ בנבחרת. ניגוד האינטרסים בתפקידו הכפול פגע בצסק"א, והיא ביזבזה יתרון גדול. עם ארבעה נצחונות רצופים, הפכה זניט לפייבוריטית לזכייה בתואר. אתמול, בעוד צסק"א בקושי חילצה תיקו מול לוקומוטיב, נדרש הניצחון החמישי ברציפות.

ארטיום דזיובה שחקן זניט סנט פטרבורג. GettyImages
ניסה לא לחגוג יותר מדי. דזיובה/GettyImages

הנקמה - טייק 2

לספרטק היו תוכניות אחרות – היא שחטה את ההגנה הרעועה של זניט והובילה 1:2 בהפסקה. המחצית השניה היתה שונה. היא התחילה עם השיוויון המהיר של הולק, ואז באה הנקמה המובטחת. הברזילאי הקפיץ כדור עדין לדזיובה שקבע 2:3 עם שערו ה-26 העונה בכל המסגרות. בשבוע שעבר הוא ציין את שערו ה-100 בקריירה כולה. כלומר, יותר מרבע מהם הובקעו מאז "בגד" וחתם בזניט.

דקות ספורות מאוחר יותר, ביצע דזיובה תרגיל מבריק ליד דגל הקרן, עבר שני שחקנים על מטבע כאילו היה זלאטן, ובישל את השער הרביעי למאוריסיו. זניט הביסה את ספרטק 2:5, וצימקה את הפער מצסק"א לנקודה בלבד. האליפות הראשונה בקיירה של מי שהתרגל להיות לוזר עם ספרטק קרובה מאי פעם, וכך גם הטורניר הגדול הראשון בחייו. אחרי שהיכה פעמיים באקסית, דזיובה מוכן להכות בכולם גם בצרפת בקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully