וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחש חנק: סיפור ההצלחה של בוגדן בוגדנוביץ' בפנרבחצ'ה

12.4.2016 / 13:00

מנער סורר שנחנק באמצע משחק על ידי מאמנו בפרטיזן, הפך בוגדן בוגדנוביץ' בעזרת החיבוק החם של אוברדוביץ' לשחקן המאני-טיים הטוב ביבשת. עם תווית של סטף קרי האירופי ורצף סלי ניצחון משוגעים במיוחד, בפנרבחצ'ה מחכים להתפוצצות רגע לפני המעבר לתחנה הבאה: ה-NBA

שחקן פרטיזן בלגרד בוגדן בוגדנוביץ' מול שחקן באיירן מינכן מלקולם דילייני. Sebastian Widmann, GettyImages
תקרית משונה. בוגדנוביץ'/GettyImages, Sebastian Widmann

בוגדן בוגדנוביץ' נשבע שזהו יומו האחרון במדי פרטיזן. כעוס ונסער הוא יצא מחדר ההלבשה, צעד לכיוון אוטובוס הקבוצה, ונעצר לפני הכניסה. לא היה חסר הרבה כדי שימשיך לעבר גדוד העיתונאים שחיכה לו, יפרוק את אשר על ליבו וייצור עוד סערה.

זמן קצר לפני כן מאמנו, דולה וויושביץ', איבד את העשתונות וחנק אותו לעיני המצלמות, במה שהוגדר כאקט חינוכי אחרי עבירה טכנית שספג. פרטיזן ניצחה את המשחק ההוא, אבל בוגדנוביץ' רתח מבפנים. "הלכתי הביתה בידיעה שהסיפור שלי בפרטיזן הסתיים לגמרי. עד כמה שאהבתי את המועדון, לא ראיתי את עצמי נשאר אחרי מקרה כזה. הרגשתי מושפל, כעסתי. הוא זה שטעה, לא אני. למה זה מגיע לי?", אמר כמה ימים אחרי שהמאמן עם הפיוז הכי קצר באירופה התנצל פומבית והחזיר את המצב לקדמותו.

זו הייתה נקודת מפנה בקריירה של הכישרון הסרבי. שנתיים עברו, והחניקה ההיא קיבלה משמעות אחרת לגמרי. מאז הוא בלתי ניתן לחניקה, פיזית ומטאפורית. הכי קרוב שיכול להיות לחייל ממושמע, והכי רחוק שיכול להיות מצ'וקר. את ההתפרצות של וויושביץ' הוא הפך לקריאת השכמה. ועכשיו ז'ליקו אוברדוביץ' עושה ממנו שחקן המאני-טיים הטוב באירופה.

צפו בתקרית החניקה

קשה לומר שבוגדנוביץ' סבל אצל וויושביץ' בפרטיזן. עובדתית, המאמן הוותיק היה זה שהעניק לו את ההזדמנות האמיתית הראשונה בקבוצת הפאר הסרבית.הוא גם זה שדאג לשחרר את דנילו אנג'ושיץ', שחקן בית מבטיח נוסף שישב על המשבצת שלו, כדי להמחיש עד כמה הוא מאמין בו. כשלאו ווסטרמן, הרכז המוביל של פרטיזן, נפצע וגמר את העונה, דולה החליט שלא להחתים זר ולתת לבוגדנוביץ' את המפתחות בעמדת הרכז הזרה לו. אבל סיפור ההתבגרות של בוגדנוביץ', אולי איש המפתח של פנרבחצ'ה בסדרה המרתקת מול ריאל מדריד, לא היה קורם עור וגידים אילולי איש אחד, שבניגוד לוויושביץ' היווה עבורו גם מודל לחיקוי, היה נכנס לתמונה. קוראים לו ז'ליקו אוברדוביץ'.

לפני האיחוד עם השועל הסרבי בקיץ 2014 הוצמדה לבוגדנוביץ' תווית של ילד רע. בתקשורת הסרבית התלהבו מהכישרון, אבל התריעו מפני האנוכיות שלו וסגנון המשחק הסוליסטי. לא פעם הוא התעמת עם שחקנים יריבים. פעם אחת, אחרי הפסד בדרבי הנצחי לכוכב האדום, הוא רתח על השופטים והודיע לעיני המצלמות כי הוא מחרים את נבחרת סרביה כאות מחאה. הסרבים אוהבים את הספורטאים שלהם ייצריים וחמי מזג, אבל האמירות הללו, מיותר לציין, נחשבו לחציית גבול, הגם שהתבררו מהר מאוד כאיומי סרק שנולדו בלהט הרגע.

גם העזיבה את פרטיזן לוותה בפרשיה חדשה שנוצרה סביבו: וויושביץ' התנגד נחרצות למעבר, וביקר קשות את בוגדנוביץ', כשלטענתו הגארד נתן את מילתו ב-2012 לכך שיישאר בבלגרד לפחות שלוש שנים תמורת דקות משחק מיידיות, הסכם שהופר משום שלבש את מדי פרטיזן במשך שתי עונות בלבד. אבל החיזור מצד אוברדוביץ' היה קורץ במיוחד, ולא באמת הותיר לפרטיזן אלא להשלים עם האובדן. גם הסכומים הנאים שהוצעו לו בטורקיה (חוזה לארבע עונות עם שכר עונתי של קרוב למיליון יורו) נראו מפתים, בטח על רקע העובדה שפרטיזן הלינה את שכרו במשך מספר חודשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ז'ליקו אוברדוביץ' עם בוגדן בוגדנוביץ', פנרבחצ'ה אולקר. GettyImages
קשר מיוחד. בוגדנוביץ'/GettyImages

מאז ועד היום בוגדנוביץ' הוא סוג של אנדרדוג: על אף שזכה פעמיים בפרס הכוכב העולה של העונה ביורוליג, למרות שהפך לנשק חשוב בנבחרת סרביה החל מגיל 21, אפילו כשנבחר בסיבוב הראשון בדראפט – היו כאלה שפקפקו בו. לעתים קרובות התבלבלו בינו לבין האיש אותו ירש בפנרבחצ'ה, בויאן בוגדנוביץ' הקרואטי, שמלבד שם שמצלצל דומה, הוא חולק עמו גם סט כישורים כמעט זהה. כשדייויד סטרן קרא בשמו בבחירה ה-27 של פיניקס, הוקרנו ב-ESPN בכלל מהלכים של עמיתו הקרואטי. כשנחת לראשונה באיסטנבול, אוהדים חילקו לו גופיות של בוגדנוביץ' הראשון.

"בפנר לא ידעו למה לצפות. סמכו על ז'ליקו שהוא יודע מה הוא עושה, ידעו שמדובר בכישרון גדול, אבל גם חששו שבוגדנוביץ' צעיר ולא בוגר מספיק כדי להתחיל לתת תפוקה מיידית בקבוצה בסדר הגודל הזה", אומר העיתונאי הטורקי ג'אן קורל. "אחרי כל זה, החתימו את אנדרו גאודלוק. בשלב הזה כולם כבר הנמיכו ציפיות מבוגדנוביץ'. חשבו שהוא לא יותר מנכס עתידי".

במקביל, גם ב-NBA מפלס ההתלהבות ירד. "הוא לא קלע מספיק טוב כדי להיות שוטינג-גארד מוצלח, אבל גם לא בדיוק רכז, בטח לא בליגה הטובה בעולם. הוא לא מהיר במיוחד, לא שולט בכדור בצורה טובה במיוחד, לא אתלטי במיוחד...מה שיש לו להציע זה חוש מצוין לצבירת נקודות. אבל מחוץ מזה, הוא פשוט בינוני בכל הקטגוריות", אמר אחד הג'נרלים מנג'רים ב-NBA בקיץ ההוא.

אבל אוברדוביץ' העניק לו יחס VIP, ודאג להבהיר שבוגדנוביץ' הוא כוכב כאן ועכשיו. הסרבי הצעיר היה הפרויקט האישי שלו. ההתחלה הייתה לא קלה, ואכן נדרשה תקופת התאקלמות. אבל כשהיא הסתיימה, וזה קרה מהר מהצפוי, בוגדנוביץ' החל לתת תוצרת. בסופו של דבר התברר כי הוא מסוגל לבלוט גם לצידו של סקורר דומיננטי מסוגו של גאודלוק. הוא הרשים עם 10.6 נקודות, 3 ריבאונדים ו-2.8 אסיסטים בממוצע ביורוליג, אבל התקשה לעמוד בכמה מבחני בגרות חשובים, בעיקר בהצלבה (8 נקודות כולל 25 אחוז בלבד מהשדה בסדרה מול מכבי תל אביב) ובמשחקים המכריעים על תארים בטורקיה.

פתאום שוב החלו להעלות ספקות בנוגע להימור של אוברדוביץ'.

בוגדן בוגדנוביץ', פנרבחצ'ה. GettyImages
הספק הוסר. בוגדנוביץ'/GettyImages

החיבור המושלם בין בוגדנוביץ' לאוברדוביץ' קיבל משנה תוקף בתחילת העונה הנוכחית: המאמן חרג ממנהגו כשהפליג במחמאות על כוכבו הצעיר, והצהיר בתקשורת הטורקית כי "כל ילד צעיר שרוצה להיות כדורסלן צריך ללמוד על עבודה קשה מבוגדן בוגדנוביץ'". אוברדוביץ' אף נראה מבלה במחיצתו במשחק של קבוצת הכדורגל של פנרבחצ'ה. שבירת הדיסטנס המוקדמת והקרבה הייחודית עם המאמן הוותיק, קרבה לה זכו יחידי סגולה דוגמת דיאן בודירוגה ודימיטריס דיאמנטידיס, נתנו את התחושה שזו הולכת העונה שלו.

ובכן, התחושות האלה התאמתו ובגדול. אלה לא המספרים (11 נקודות, 3.1 ריבאונדים, 3 אסיסטים בממוצע ביורוליג – שיפור קל ביחס לעונה שעברה) כמו שזו האווירה הכללית. בוגדנוביץ' פתח את העונה ביכולת פושרת עם 9.6 נקודות בלבד בממוצע בשלב הבתים, אך מאז תחילת הטופ 16 פנרבחצ'ה מופקדת בידיו, והוא מציג מספרים משודרגים עם 12 נקודות, 3.3 ריבאונדים ו-3.5 אסיסטים למשחק.

ובעיקר אלה סלי הניצחון הגדולים שרשם העונה, ממרחקים ודרגות קושי שונות, שזיכו אותו בכינוי חדש ומחייב – סטף קרי האירופי. זה החל בבאזר-ביטר משוגע מחצי מגרש שהעניק לפנר ניצחון 76:77 על יסילגריסון בליגה הטורקית; נמשך בשלשת ניצחון מרהיבה בשניות האחרונות של גמר הגביע מול דרושפאקה; והסתיים, לעת עתה, בצ'אקה מטר וחצי מחוץ לקשת שהכניעה את אנקרה, שוב בשניית הסיום. פלא שאפילו טייריס רייס כינה אותו בטוויטר "מלך הקלאץ' של הכדורסל האירופי"?

מאמן פנרבחצ'ה ז'ליקו אוברדוביץ'. GettyImages
שבירת דיסטנס מוקדמת. אוברדוביץ'/GettyImages

הפריחה של בוגדנוביץ' הביאה להתעניינות מחודשת מצד פיניקס, המחזיקה בזכויות עליו ועל פי דיווחים, עשויה לנסות להחתימו ולשלם פיצוי נכבד לפנר כבר בקיץ הקרוב. גם הפעם, אם זה יקרה, נראה שזה לא יהיה יפה במיוחד. לפני כמה חודשים בוגדנוביץ' המריא בהפתעה לאריזונה, וכעבור פחות מ-24 שעות צולם לצד מאמן הסאנס דאז, ג'ף הורנסק, במשחק בייסבול. אוברדוביץ', על פי דיווחים, נאלץ לקיים שיחת הבהרה נוקבת עם כוכבו, אך ג'נרל מנג'ר פיניקס ריאן מקדונו מיהר להודות בתקשורת האמריקאית כי "ניפגש איתו בקיץ. יש דרכים לשחרר אותו מהחוזה בפנרבחצ'ה ולהביא אותו ל-NBA, רק נצטרך להבהיר לו מה יהיה תפקידו ומה אנחנו מתכננים עבורו".

בסדרת ההצלבה המרתקת מול ריאל מדריד, שתחל הערב (שלישי), יש לבוגדנוביץ' צ'אנס אמיתי להוכיח שהווינריות החריגה שהפגין מוקדם יותר העונה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בשלבים המכריעים של העונה. כך יוכל לספק חבל הצלה גם לו עצמו וגם למורו ורבו ז'ליקו אוברדוביץ', שהקדנציה שלו בפנרבחצ'ה עוד לא משופעת בתארים והצלחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully