וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסט ראשון: הדרך של שון דאוסון ל-NBA תעבור בפיינל פור?

31.3.2016 / 14:00

ההתעניינות של ניו אורלינס ופיניקס, ההסבר לוויתור על מכבי תל אביב והפועל ירושלים, וההחלטה להמשיך בראשון לציון גם בעונה הבאה (אם לא יקבל חוזה מעבר לים). חלום ה-NBA של שון דאוסון זקוק הערב לגושפנקא בזירה האירופית, והאב ג'ו מתגאה: "הוא השחקן הכי טוב בארץ"

יח"צ - חד פעמי

בווידאו: משחק מקדים (גם) מתכוננת למשחק של ראשון לציון הערב

"זה לא עובד ככה, במיוחד בישראל, אבל אני בן אדם ישר והוגן", מעיד על עצמו ג'ו דאוסון, אביו של שון. "ראשון לציון עשתה כל מה שביקשנו, ולא אכפת לי אם שון יגיע ל-NBA כבר בקיץ הקרוב, אבל מה שחשוב זה שהוא יעשה את הצעד הבא. שון הוכיח שהוא השחקן הכי טוב בישראל, הוא שיחק עם ראשון באירופה וזה הפך אותו לשחקן יותר טוב, כי הוא צריך לשחק שני משחקים בשבוע. הצעד הבא הוא לשחק בליגת הקיץ ולראות איך הוא משתלב. נסדר לו מאמן אישי שיעבוד איתו, הוא לא עבד ככה עד עכשיו. אם הוא יסיים את ליגת הקיץ, שם הוא יתמודד מול שחקנים ברמה של NBA, ולא יקבל חוזה בארה"ב - נחזור לראשון לציון".

רק מיקי ברקוביץ' אחד מפריד בין שון דאוסון לבין מלכות הסלים של מכבי ראשון לציון בכל הזמנים. מספר 8 בכתום פתח את השבוע עם תצוגת ענק נגד הפועל חולון, ועקף בבת אחת את לושיוס דייויס וג'יימס גאלי בדירוג קלעי המועדון. הוא תרם 22 נקודות, 13 ריבאונדים, 5 אסיסטים ומדד 35, אבל אולי מה שמרשים יותר מכל - זה היה משחקו ה-17 ברציפות בדאבל פיגרס בליגה, מה שמלמד על לא מעט בגרות ויציבות.

דאוסון רק בן 22 ושלושה חודשים, ויש לו חוזה לעונה הבאה בראשון לציון, אבל הוא דווקא היה שמח להשאיר לברקוביץ' את הבכורה ולא לדלג גם מעליו. כי הוא חולם על מחוזות אחרים לגמרי: להגיע ל-NBA, ואם אפשר, כבר בעונה הבאה. הערב (חמישי, 21:00, שידור ישיר בספורט 5) הוא ילכוד לא מעט מבטים, כשינסה להוביל את קבוצתו להישג השיא שלה בכל הזמנים באירופה. ואיפה בדיוק עומד החלום שלו כרגע?

שון דאוסון שחקן מכבי ראשון לציון (שמאל) מול הפועל חולון. ברני ארדוב
בדרך ל-NBA? שון דאוסון/ברני ארדוב

רגע לפני פתיחת הפלייאוף בעונה שעברה הוציאה מכבי ראשון לציון הודעה מפתיעה על הארכת החוזה של שון דאוסון בשנתיים. למעשה, הכוכב של הכתומים היה חתום כבר על חוזה, אך הקבוצה רצתה לתת לו את המעמד ואת הטריגר לא לחשוב על עזיבה. רבים ראו במהלך הזה נקודת מיקוח טובה מול הגדולות של הליגה, שלטשו עיניים לעברו, אך בראשון דחו כל הצעה אפשרית, ודאוסון נשאר בעיר היין.

"מהרגע ששון שיחק, כשאפי בירנבוים עוד היה בראשון, אנשים פנו אליי", מנסה ג'ו דאוסון להסביר את הצעד של בנו. "הדבר הכי חשוב לשחקן צעיר זה דקות משחק, ואני יודע שיש אנשים שאומרים שהוא היה מתפתח יותר במכבי תל אביב. למכבי יש את הפלוסים שלה, להפועל ירושלים יש את הפלוסים שלה, אבל הדבר הכי חשוב זה הביטחון שלו בעצמו, וזה רק יגיע עם משחק. גם בראשון יש בעיות, אבל זה הגיוני. הוא עובר אצל מאמנים שונים, וזה חלק מתהליך הגדילה שלו".

משפחת דאוסון ראתה איך הילד מתפתח, כשעוד לפני החתימה שמעו על המחשבה של הקבוצה ללכת לאירופה. בפועל, דאוסון הצעיר חזר מאליפות אירופה אנמית שבה לא בלט, ופתח את העונה לא טוב. 4 מ-7 המשחקים הראשונים שלו העונה בליגה נגמרו עם 6 נקודות ומטה. בקבוצה ראו איך הלחץ מתחיל להשפיע עליו, והכדורים לא נכנסו, ואף היו כאלה שהציעו לו לדבר עם מישהו שיעזור לו להירגע, אבל ההחלטה הייתה להמשיך באותו קו ולהאמין בעצמו. זה עבד. "זה לא היה נראה הכי טוב בתחילת העונה, אבל שון הוכיח, ולא בפעם הראשונה, שהוא יודע לצאת מתקופות כאלה", אומר אחד מאנשי ראשון לציון.

דאוסון נחשב לאתלט פנטסטי, אבל שתי נקודות נחשבו ככאלה שיכולות לפגוע לו בסיכויים להגיע ל-NBA. הראשונה - ההגנה, עדיין נחשבת לפחות טובה שלו, למרות שהיא פחות חלשה ממה שהראה עד העונה. והשנייה - הקליעה מבחוץ. הוא לא זרק מספיק עד השנה, וקלע באחוזים שלא מתאימים לשחקן בעמדה מספר 2. העונה הוא קולע 1.3 שלשות למשחק מ-3.7 ניסיונות בליגה ובאירופה עומד על 0.8 שלשות מ-2 ניסיונות למשחק.

"לשון יש קליעה טובה, זאת האמת, ואני סוצך על הקליעה שלו", אומר מאמן ראשון לציון, שרון דרוקר, שעובד עם דאוסון כבר ארבע שנים, מאז נפגשו לראשונה בנבחרת העתודה. "אבל עדיין אני חושב שדברים טובים קורים כשהוא הולך פנימה, הוא כמעט בלתי עציר עם האתלטיות שלו ברגע שיש לו נתיב פתוח". ג'ו דאוסון מסכים: "אני לא חושב ששון לוקח יותר זריקות משלוש לעומת העונה שעברה, פשוט ראשון כקבוצה זורקת יותר מבחוץ. לשון יש קליעה טובה, וזה לא כדי להוכיח משהו ל-NBA, זה כדי לבנות את הביטחון שלו. בהתחלה אמרו ששון יודע להגיע לטבעת רק מצד אחד, ואז אמרו שהוא יודע להגיע משני הצדדים. אחרי זה אמרו שהוא זורק רק שלשה או שתיים למשחק, אבל איך הוא יבנה ביטחון אם הוא לא יזרוק יותר?".

דרוקר טוען כי הקליעה היא לא הדבר שעוקבים אחריו בשלב הזה: "אמרתי לשון שב-NBA וגם בקבוצות הגדולות ביורוליג לא מסתכלים רק על נקודות. צריך להראות הגנה, צריך להראות שאתה יודע למסור, שאתה יודע לעשות דברים למען הקבוצה - גג פה ושם, עזרה בשמירה, חיפוי הגנתי, דברים כאלה. דרך ליגת הקיץ לא מגיעים ל-NBA, אלא דרך סוכן חזק, ולהראות עקביות והתמדה ביכולת שלך וגרף של שיפור כל הזמן שרואים אותך גדל. בכל משחק שיש לו ארבעה או חמישה אסיסטים אני בא ואומר לו שזה הדרך הנכונה".

שחקן מכבי ראשון לציון שון דאוסון. ברני ארדוב
חייב לשפר את ההגנה והקליעה מבחוץ כדי להגיע לליגה הטובה בעולם. שון דאוסון/ברני ארדוב

אז איפה עומד חלום ה-NBA של דאוסון נכון לעכשיו? לפחות שבע קבוצות ראו אותו בפעולה במהלך העונה הנוכחית ועקבו אחריו, אם זה כאלה שהיו במשחקים בישראל, או סקאוטים שעוקבים אחרי משחקים במפעלים האירופיים, אם במגרש עצמו או באמצעות היוטיוב. אגב, רוב אותם סקאוטים שהגיעו לישראל עשו זאת כדי לראות את דראגן בנדר, ועל הדרך צפו גם בדאוסון. לא מעט אנשי מקצוע מעבר לים שוחחו עם דרוקר על האפשרות של צירופו של דאוסון, שישחק בוודאות בליגת הקיץ הקרובה. הקבוצות שעוקבות מקרוב ונראות כרגע כאופציות הריאליות למשחק בליגת הקיץ הן ניו אורלינס, וושינגטון ופיניקס.

כדי להפוך את החלום למציאות החליטו במשפחה לראשונה למנות לו סוכן, לאחר שבענייניו בארץ טיפל ג'ו בעזרת חברו, ששיחק לצידו, עורך הדין אמיר כץ. הבחירה הייתה בסופו של דבר בסוכן האמריקאי-ישראלי דניאל חזן, שמתגורר בארה"ב, במה שהיווה מקור לביקורת בכדורסל הישראלי. "כל זמן שמדברים עליו, זה אומר שעוקבים אחריו", אומר ג'ו דאוסון, כאמור הדמות הדומיננטית בקריירה של הבן שלו. "אני חושב ששון הוא השחקן הישראלי הכי טוב במדינה, אנשים לא אומרים את זה, אבל אם הוא כל כך טוב, והוא אפילו לא חצי ממה שהוא עוד יכול להיות, אז אני מרוצה וככה אני מסתכל על זה".

"לא אכפת לי מה אנשים חושבים", מוסיף דאוסון האב. "אמרו שעשינו טעות שנשארנו בראשון ושהוא לא יכול להתפתח כאן, ושעשינו טעות שבחרנו בסוכן שלקחנו, ועכשיו שהוא לוקח יותר מדי זריקות. כולם רוצים לומר לו מה הוא צריך ונכון לו לעשות. אני מכיר את הבן שלי. לפני שאנשים ידעו מי זה שון דאוסון, קיבלנו החלטות שתמיד היו הטובות ביותר עבורו".

- אז למה דווקא הלכתם לדניאל חזן, סוכן ללא שחקן ב-NBA?

"כי הוא צעיר, חכם, עובד קשה. דיברתי אולי עם 50 סוכנים, חברות גדולות, חברות בינוניות, ואני יודע מה אני מחפש. היו לי בעיות עם סוכנים לאורך השנים, ואני רוצה שלשון יהיה נוח, מישהו שיעבוד הכי קשה בשבילו. התרשמתי מאוד מדניאל כבר מהשיחה הראשונה שלי איתו. אף אחד לא הכיר אותו לפני, אבל בגלל העבודה שהוא עושה, והעובדה שהוא צעיר ורעב ויש לו שחקן שיכול להגיע ל-NBA, אז אני חושב שבעוד כמה שנים יגידו שהוא אחד הסוכנים הכי גדולים שיש. אני מאמין בו, הוא גרם לנו להרגיש בנוח. שון פגש שניים או שלושה סוכנים, וזה הסוכן שהוא הכי התחבר אליו. אני נותן לשון לקבל את כל ההחלטות. גם טיילר ואשתי הרגישו אותו דבר. כשאנחנו מסכימים על משהו, לא אכפת לנו מה אנשים אחרים חושבים".

הסקאוטים שעוקבים אחרי דאוסון מתרשמים מהגישה שלו ומהביטחון, ומהעובדה שלא מדובר בעוד שחקן אירופי. "אין ספק שזה לא מוצר מוגמר עדיין", אומר לוואלה! ספורט אחד הסקאוטים שהיה העונה בישראל. "כשחושבים על שחקן אירופי שהוא פוטנציאל ל-NBA, חושבים על שחקן עם גוף גדול, או עם הבנת משחק מיוחדת שאמורה לתת לו יתרון מסוים, או קליעה מיוחדת, דברים שיש לגל מקל ולעומרי כספי ושהביאו אותם ל-NBA. שון שונה. סגנון המשחק שלו מאוד אמריקאי, אבל הוא התחנך בכדורסל האירופי, וזה אמור לתת לו יתרון משמעותי".

בשיחות עם דרוקר רוצים אנשי ה-NBA נתונים לאו דווקא על היכולות של שחקן ראשון לציון: "ב-NBA לא מסתכלים בכלל אם הוא עושה סל או לא, הם שואלים על הרגלי העבודה שלו, אם הוא בגרף של שיפור, אם אכפת לו מהקבוצה. הם שואלים על אופי במשברים, בתקופות לא טובות, שואלים כמובן על הגוף שלו, אם הוא אחד שעובד ומשפר דברים ורוצה להתקדם. הרבה שאלות מעניינות שאנשים לא תמיד חושבים עליהן".

שחקן מכבי תל אביב דרגאן בנדר. ברני ארדוב
באו לראות אותו ועל הדרך צפו בדאוסון. דרגאן בנדר/ברני ארדוב

גם במשחקי היורופקאפ, כאמור, עקבו אחרי דאוסון, אבל הוא לא השחקן שמושך את רוב תשומת הלב כמו אנטה ז'יז'יץ' מציבונה זאגרב. הספקנים בכדורסל הישראלי טוענים שאם דאוסון לא יעשה הקיץ את הדרך אל מעבר לים, הוא יעבור לקבוצה אחרת בארץ או באירופה, למרות שהיו"ר יצחק פרי התבטא בשיחות סגורות ואמר כי "אני לא משחרר את שון גם תמורת מיליון דולר".

"אם נלך עכשיו למכבי תל אביב, זאת תהיה אותה סיטואציה כמו בקיץ האחרון", מסכם דאוסון האב למה בנו ימשיך בראשון לציון. "הוא היה אחד השחקנים הכי טובים בראשון בשנה שעברה, אז גם בעוד שנה הוא יהיה השחקן שבפוקוס. אנחנו אוהבים את ראשון, טוב לנו פה, ויש לנו חוזה. אנחנו לא רוצים ללכת למכבי, לא רוצים ללכת לירשלים ואני לא רוצה ששון יעזוב את ישראל. אני רוצה שהוא יישאר בבית. הוא רק בן 22, ויהיה לו הרבה זמן לשחק. אני יודע שתהיה לו קריירה גדולה, אבל אני רוצה שהוא יהיה בסדר בראש, אני לא אוהב את כל הכתבות האלה, אני רק רוצה שהוא יהיה בסדר. השנה הנוספת בבית תעשה לו טוב, ובשנה הבאה הוא ישחק עם אחיו טיילר, שעליו נדבר בעוד כמה שנים".

מאמן מכבי ראשון לציון שרון דרוקר. ניב אהרונסון
שיתוף פעולה עם דאוסון. שרון דרוקר/ניב אהרונסון
שחקן העבר ג'ו דאוסון (מימין). ברני ארדוב
לא ממהר לקחת את הבן שלו למכבי תל אביב. ג'ו דאוסון, מימין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully