וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרינו המבול: האפקט השלילי של ההכרזה המוקדמת על גווארדיולה

21.3.2016 / 8:56

כוכבי מנצ'סטר סיטי לא קיבלו מההנהלה הבהרות לגבי עתידם לקראת המהפכה הקיצונית שמתכנן גווארדיולה, וחלקם כבר יושבים על המזוודות. התוצאה – קריסה מוחלטת בחודשיים האחרונים. הבלוג של יוכין על אפקט המינוי המוקדם של פפ, שימצא את עצמו בליגה האירופית

one

צפו בתקציר הדרבי של מנצ'סטר

ברוך הבא לליגה האירופית, פפ גווארדיולה. למאמן הקטלוני עדיין לא הייתה הזדמנות להתנסות במפעל המשני של אופ"א, אבל אחרי הפסדה של מנצ'סטר סיטי בדרבי אתמול האפשרות הזו הופכת ריאלית ביותר. נקודה בלבד מפרידה בין התכולים במקום הרביעי לווסטהאם ומנצ'סטר יונייטד, ושתי היריבות נראות נחושות יותר להשיג את הכרטיס למוקדמות ליגת האלופות. בקצב הנוכחי, אפילו המקום החמישי כלל לא מובטח לסיטי, אולם דרכה לליגה האירופית סלולה הודות לזכייה בגביע הליגה. המוטיבציה של השחקנים נראית בשפל חסר תקדים, ורק שינוי קיצוני בגישה יציל את העונה שמסתמנת כפיאסקו מהדהד.

יום אחרי הכרזתו של גווארדיולה כמאמן החדש של הקבוצה החל מהעונה הבאה, ניצחה סיטי בסנדרלנד. היא דורגה במקום השני, שלוש נקודות בלבד מלסטר המפתיעה, ונחשבה לפייבוריטית ברורה לזכות באליפות. שישה משחקי ליגה נערכו מאז, ארבעה מהם בבית, והקבוצה של מנואל פלגריני צברה בהם ארבע נקודות בלבד. ניצחון אחד בלבד יש לה בתקופה זו, וגם הוא על נועלת הטבלה המסכנה אסטון וילה. למעשה, השערים שכבשה לרשת וילה היו היחידים של סיטי בכל המסגרות בחודש מרץ. מעבר לכך, היא הפסידה מאז ההודעה הדרמטית לכל הקבוצות מהחלק העליון של הטבלה – לסטר, טוטנהאם, ליברפול, וכעת גם מנצ'סטר יונייטד.

ג'ו הארט שוער מנצ'סטר סיטי. רויטרס
דווקא הוא מכולם? הארט/רויטרס

מפייבוריטית לאליפות לבדיחה

אמנם נכון כי כושרה של סיטי לא היה מזהיר גם לפני פברואר, במיוחד מול קבוצות צמרת. היא לא הצליחה לחבר רצף של שני ניצחונות ליגה רצופים מאז אוקטובר, והיכולת לא תמיד השביעה רצון, במיוחד בחלק האחורי. ובכל זאת, סיטי הייתה מועמדת טבעית לסיים בפסגה אשר קרסה לחלוטין והתפרקה לחתיכות קטנות בחודשיים האחרונים. מדוע? לא צריך להיות גאון כדי להבין את התשובה.

לאחר מינויו של גווארדיולה מנינו כאן שלוש סיבות עיקריות לעיתוי הבעייתי של הפרסום. הראשונה הייתה לאפשר לפלגריני לחפש את קבוצתו הבאה בראש שקט, וזה אכן קורה. זניט נראית בשלב זה מועמדת מובילה לזכות בשירותיו, וסוכנו של הצ'יליאני אף אישר את המגעים עם הרוסים. המנג'ר הוא לא הבעיה המרכזית כעת, גם אם הוא לא מרגיש עוד מחויב להיות נחמד כלפי התקשורת הבריטית. "אתם יכולים לשאול מה שבא לכם, ואני אענה מה שבא לי", הוא הגיב אתמול בתוקפנות לא ממש אופיינית אחרי ההפסד. הסיבה השנייה היא הצורך לסגור סופית עם פפ ולמנוע ממנו לחתום בקבוצה אחרת, והיא לא רלוונטית לגבי הסוגיה שלנו.

הסיבה השלישית היא לב העניין – שמו של גווארדיולה מושך שחקנים, ולמועדון קל יותר לנהל משא ומתן עם כוכבי רכש פוטנציאלים. טבעי שמאמן חדש ירצה להתאים את הסגל לצרכיו, וכאשר התהליך מתבצע באופן נכון הוא צפוי להתבטא בהעלאת מוטיבציה של השחקנים הקיימים שרוצים להילחם על מקומם. במקרה של סיטי, העסק יצא לגמרי מכלל שליטה מהרגע הראשון, והאשמה נופלת באופן ישיר על ההנהלה. היא לא השכילה להבין את הצורך במידתיות, ואיבדה את אמון השחקנים. כולם מרגישים שלא סופרים אותם, ללא קשר להישגיהם בתקופה הקרובה, אז למה בכלל להתאמץ?

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. AP
עיתוי בעייתי. פפ/AP

לא סופרים אפילו את הסמלים

המחדל החל ימים ספורים אחרי ההכרזה על מינויו של פפ, כאשר בצהובונים נפוצו שמועות על רצונו של המאמן החדש לבצע שינוי בין הקורות. ג'ו הארט נמצא לכאורה בדרך החוצה, בעוד קלאודיו בראבו על הכוונת של גווארדיולה. בהמשך נקשר גם שמו של מנואל נוייר לקבוצה, על אף שהסיכוי שיימכר על ידי באיירן מינכן שואף לאפס. כך נחצה באופן מיידי קו אדום ברור. דווקא את הארט אתם רוצים לזרוק? הרי אין שחקן יציב יותר בקבוצה כולה, אין שחקן אהוב יותר בקרב האוהדים, והוא גם הסמל האולטימטיבי של המועדון בו חתם לפני עשור בגיל 19 – הרבה לפני שהבעלים מאבו דאבי השתלטו על העסק.

ביחד עם הקפטן וינסנט קומפני, וגם המגן הארגנטיני פאבלו סבאלטה, אשר הצטרפו ב-2008, מהווה הארט גשר לעבר. השלישייה הזו היא הלב הפועם של הקבוצה, ועל כך דיבר השוער עצמו באמצע פברואר. "אני לוקח חסות על שחקני הרכש האנגלים, קומפני אחראי על האירופאים ועל דוברי הצרפתית, ופאבלו מטפל בדוברי הספרדית. אנחנו הבסיס", הוא אמר, והוסיף: "אני רוצה להישאר כאן כמה שיותר. אני רוצה שיזכרו אותי כשחקן שאהב את המועדון". את הבסיס הזה, מתקבל הרושם, גווארדיולה רוצה להסיר בדרך לבנות קבוצה חדשה לגמרי. רק בשבוע שעבר דווח כי הקטלוני הורה לראשי המועדון למכור את קומפני בגלל שהוא נוטה להיפצע יותר מדי.

למתבונן מבחוץ אין אפשרות לדעת בוודאות אם הפרסומים נכונים. אין לו גם יכולת להאזין לשיחות הפנימיות בתוך המועדון. עם זאת, אנחנו יכולים להקשיב למה שיש לסיטי לומר בנושא. לא שמענו הכחשות. לא שמענו הסברים כלשהם. דממה מוחלטת. מנגד, הארט התבטא באופן שונה בתכלית לפני שבועיים. "אף אחד לא חסין. אנחנו לא ריהוט, ויהיה מטופש להאמין שישאירו אותנו רק כי אנחנו ותיקים". כלומר, הוא לא קיבל הבטחות כלשהן. סביר להניח שאיש לא קיבל אותן. למעשה, בכל הסגל הנוצץ של סיטי יש רק כוכב אחד בטוח לחלוטין במעמדו לקראת עידן גווארדיולה. קוראים לו קווין דה בראונה, והוא בכלל פצוע (וזו סיבה חשובה נוספת לתוצאות הגרועות, אך היא לא יכולה להוות תירוץ).

וינסנט קומפני שחקן מנצ'סטר סיטי לאחר שנפצע. רויטרס
גם הוא עלול למצוא את עצמו מחוץ לסגל. קומפני/רויטרס

באיירן לא ביצעה שינויים ב-2013

תארו לעצמכם מה היה קורה בבאיירן מינכן בתחילת 2013 לו בתקשורת היו דנים במכירה הצפויה של בסטיאן שוויינשטייגר, טוני קרוס ותומאס מולר. האם הבווארים היו שומרים על הריכוז וזוכים בטרבל עם יופ היינקס? למזלם של הגרמנים, יש להם הנהלה שפויה שלא הסכימה למהפכה בסגל. יש להם גם מסורת ושורשים, בניגוד לתדמית המלאכותית של סיטי. גווארדיולה, אגב, לא היה מתנגד להשתחרר מהסמלים ולהחליף אותם בדוברי ספרדית. קרוס נמכר לריאל מדריד בקיץ 2014, את שוויישטייגר העזיב פפ בסופו של דבר בחלוף שנתיים בתפקיד, והוא לא פסל גם את מכירת מולר, אך במקרה זה נתקל בווטו מוחלט מצד קרל היינץ רומניגה ושותפיו. ואולם גם הסיפורים האלה צצו זמן רב אחרי הגעתו למועדון. באיירן דאגה להבהיר לכוכביה כי מעמדם איתן, ובאה על שכרה.

ואכן, שני כוכבים חדשים בלבד הגיעו למינכן בקיץ 2013. מריו גצה "נגנב" במבצע מפוקפק מדורטמונד, בעוד טיאגו אלקנטרה הגיע מברצלונה על תקן הנדוניה של פפ. שלושה שחקנים משמעותיים בלבד עזבו – מריו גומז, לואיז גוסטבו ואמרה ג'אן. איש מהם לא היה בהרכב בגמר ליגת האלופות מול דורטמונד בכל מקרה. כך עושים זאת נכון, ואפילו השינויים האלה לא היו מושלמים מבחינת המועדון.

ברור שבסיטי נדרש רכש משמעותי יותר משני שחקנים לקראת בואו של גווארדיולה, אך זה לא אומר שצריך להחליף את כל הסגל. עזיבתם של יאיא טורה ומרטין דמיצ'ליס בלתי נמנעת, אבל חיוני לשמור על המרקם ולהימנע מזעזועים קיצוניים. לו היו הארט, קומפני וקון אגוארו מקבלים הבהרה ברורה לגבי עתידם, גם שחקנים אחרים היו משתוקקים להוכיח את עצמם. לעומת זאת, אם אפילו הסמלים לא רצויים, מה יגידו פרננדו ופרננדיניו?

תוסיפו לכך מאמן שדואג בעיקר לעתידו לקראת עזיבה, ותקבלו חבורה שלא ממש אכפת לה מהמתרחש. הראש של חלק ניכר מהשחקנים נמצא במקום אחר, והם לא רואים את עצמם בסגל בעונה הבאה. הם שמחים לזכות בגביע הליגה, ויתנו פייט גם על הבמה הגדולה בליגת האלופות ברבע הגמר מול פריס סן ז'רמן, אבל למה להם להשקיע בליגה ולשפר את עמדת המוצא של גווארדיולה? הוא הרי לא מסתכל לכיוונם ונפגש עם צ'יקי בגיריסטיין באמסטרדם כדי לתכנן את הסגל החדש שלו. האליפות אבודה ממילא, אז מה ההבדל בין מקום רביעי לחמישי? שיתכבד פפ לשחק בליגה האירופית. שיהיה לבריאות.

סרחיו אגוארו, מנצ'סטר סיטי. AP
צריך הבהרות. אגוארו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully