וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבוסה המרה של ליגת האלופות: כך נותרה פיב"א עם יורופקאפ משופר

20.3.2016 / 15:51

חרף ההבטחות למהפך ביבשת, לפחות 80 אחוזים מהקבוצות הבכירות יישארו ביול"ב. המפעל החדש, שחלם על ריאל, צסק"א ומכבי תל אביב, יסתפק באלופות איסלנד, רומניה ובלגיה. בצרפת ובאיטליה פרץ מרד, בטורקיה מופעלים לחצים פוליטיים והפועל ירושלים עשויה להישאר ביורוקאפ

one

ראשי פיב"א יתייצבו מחר (שני) מול המצלמות, חנוטים בחליפות יוקרתיות ועניבות נוצצות, ויפזרו חיוכים מדושני עונג. אולי הם גם ידאגו להצטלם עם גביע אירופה לאלופות המיתולוגי, ההוא שעטוף ברשת סל מזהב ושאוהדי מכבי תל אביב מכירים היטב מהימים של טל ברודי, שמוליק זיסמן ונדב הנפלד. צמד המילים "צ'מפיונס ליג" ייאמר שוב ושוב בהשקת המפעל החדש, אבל אפילו האירוע המרשים ביותר לא יצליח להסתיר את השורה התחתונה והעגומה.

בתחילה קראו למפעל הזה יורופליג. אחר כך הוא הפך ליורוקאפ. בהמשך שינו את שמו ליורוצ'אלנג'. כיום הוא נקרא יורופקאפ. ובכן, בעונה הבאה יישא המפעל השלישי בחשיבותו את השם המחייב "ליגת האלופות". חרף הדיבורים על מפץ גדול בכדורסל האירופי, האיומים לפיצול וההבטחות ליטול את ההגמוניה מהיורוליג, הגביע שיוצג בפריס הוא לא יותר מגירסה מתקדמת של אותו יורופקאפ ידוע לשמצה.

דווקא כשנראה היה שג'ורדי ברתומאו וחבורתו עומדים לרדת מנכסיהם, הם הנחיתו מכות נוקאאוט כואבות ומדודות על יריביהם מפיב"א. בתחילה, כשאיש לא הבין מאין מגיע הכסף הגדול שמוצע לקבוצות על ידי ההתאחדות העתיקה, צסק"א מוסקבה ופנאתינייקוס כבר היו מוכנות לעשות את הצעד ולחזור לחיקה, אבל היורוליג הצליחה להשאיר לצידה את קבוצות העילית; אחר כך, כשהמועדונים שנותרו מחוץ לליגה הסגורה לקו בהלם ונדמה היה שיעזבו בכל מחיר, הצליחה יול"ב להותיר בכיסה את המפעל השני בחשיבותו ובאיכותו (ולהפוך גם אותו לליגה חצי סגורה).

אז כן, פיב"א תוכל להתהדר בקבוצות טובות, בכירות ועשירות יותר לעומת אלו שיש לה כיום. כשחושבים על זה, היא בסך הכל נהנית מהשלל שחילקו לה הברתומאו'ז: ביורוליג וביורוקאפ שיחקו העונה 60 קבוצות, ובעונה הבאה יצטמצם מספרן ל-40 בלבד. במילים אחרות, אפשר לומר שבמפעל החדש יתחרו על המקום ה-41 ביבשת.

מבין 32 הקבוצות שהעפילו העונה לטופ 16 ביורוליג ולשמינית גמר היורוקאפ, רק שלוש סגורות לעונה הבאה בפיב"א - וגם הן לא בדיוק נמנות על הקצפת של הענף: קרשיאקה ובאנוויט הטורקיות וז'ילונה גורה הפולנית; גלאטסראיי שוכבת על הגדר; לימוז' ושטרסבורג לא קיבלו החלטה סופית, אבל נוטות להישאר ביורוקאפ; ייתכן שתגיע גם נציגה מליגת ה-VTB (וזו לא תהיה, אם בכלל, חימקי מוסקבה או לוקומוטיב קובאן, אלא קבוצה בסדר הגודל של ניז'ני נובגורוד וזניט סנט פטרסבורג). כלומר, לפחות 25 - וכנראה הרבה יותר - מבין 32 הקבוצות הבכירות שהיו העונה במפעלים היבשתיים, יישארו ביול"ב גם בעונה הבאה.

ג'ורדי ברתומאו מזכ"ל פיב"א היורוליג. ברני ארדוב
מכת נוקאאוט לפיב"א. ברתומאו/ברני ארדוב

מסתמן: דרושפאקה תישאר ביורוליג

כך תיראה היורוליג: 11 הקבוצות שקיבלו חוזה מובטח ומשוריין לעשור הבא, בצירוף אלופות גרמניה, ה-VTB, האדריאטית, היורוקאפ וקבוצה נוספת שתקבל "כרטיס חופשי". אל תצפו למאבק עקוב מדם על הכרטיס הזה. מדובר במכרז תפור: הקבוצה ה-16 במפעל הבכיר תהיה דרושפאקה, שקיבלה כבר העונה את הכרטיס בזכות בעלת הבית שלה, "דואוש", ספונסר מרכזי של ברתומאו; לקראת עונת 2017/18 יעבור הכרטיס הזה לנציגה רביעית מספרד.

פיב"א, בצדק רב, משתמשת בדרושפאקה כדי להמחיש מה כל כך מקולקל ועקום בשיטת השריונים של היורוליג. "אצלנו לא משריינים", הם תוקפים. "אנחנו לא נמכור כרטיס לשום קבוצה רק בגלל שבעל הבית שלה מפטם אותנו בכספים והופך לספונסר שלנו. אנחנו ניתן את המקומות שלנו לקבוצות שראויות להם - אלו שיזכו באליפות".

דברים יפים, נכונים, ספורטיביים וכל כך לא מציאותיים. כי בשנת 2016, לא הכדור שנכנס לסל מדבר, אלא הכסף שמשתלשל לכיס. הקבוצות שמן הסתם יזכו באליפות ברוב המדינות הבכירות ביבשת משוריינות כבר מזמן במפעל אחר. לאור העובדה שפיב"א כבר הודיעה ש-32 קבוצות ירכיבו את הליגה הזו, מרביתן יהיו לא פחות ממביכות. בליגת האלופות ישחקו אלופות ממדינות בינוניות וסבירות (במקרה הטוב), דוגמת איסלנד, בלגיה, רומניה, בולגריה והונגריה.

המכה הניצחת האחרונה הושגה רגע לפני השקת הצ'מפיונס ליג, כשביורוקאפ ביקשו להיפגש עם נציגי המועדונים כדי, על פי הדיווחים שנפוצו, "לשים מקל בגלגלים של פיב"א". ובכן, מרוב מקלות לא נשארו גלגלים.

ההסכמים המשמעותיים ביותר נחתמו עם נציגות ספרד וליגת ה-VTB. לא פחות מ-75 אחוזים מהקבוצות שהגיעו בארבע השנים האחרונות לחצי גמר היורוקאפ הן רוסיות וספרדיות; מי ישחקו בפועל במפעל החדש? מועדונים שאולי הגיעו פה ושם, אחת לכמה שנים, לרבע גמר היורוקאפ. למעשה, מדובר בקבוצה השביעית או השמינית בטיבה בספרד, החמישית או השישית ב-VTB ובאדריאטית, והחמישית בגרמניה.

המפעל שחלם לגייס את ריאל מדריד, צסק"א, פנאתינייקוס ומכבי תל אביב, נותר עם בילבאו, וולגוגראד, פרנקפורט ואולי הפועל ירושלים.

רק אולי. כי ירושלים מתמהמהת ולא מחליטה לאן היא הולכת. בחודשיים האחרונים, כשנראה היה שהמומנטום בצד של פיב"א, קראו ביול"ב את ההצהרות המפוצצות של ראשי האלופה הישראלית - על כך שמדובר במפעל האיכותי ביותר באירופה - והתפוצצו בעצמם. אין זה מקרי, אומרים ביורוקאפ, שהאדומים לא הוזמנו לפגישה בשבוע שעבר.

אבל זה לא אומר שירושלים לא תמצא את עצמה משחקת ביורוקאפ גם בעונה הבאה. הדלת לא נסגרה בפניה, למרות שנטיית הלב הטבעית שלה הייתה ללכת עם פיב"א, אחרי 13 עונות רצופות במפעל המשני של יול"ב.

כך או אחרת, אורי אלון צריך לפעול מהר. חוץ ממנו, יש עוד ראשי מועדונים שעדיין לא קיבלו החלטה ועשויים להתחרות איתו על המקומות הנותרים ביורוקאפ. ברשימה הזו אפשר למצוא את לייטובוס ריטאס וילנה, ונטספילס, בי סי קייב, ריגה, בודוצ'נוסט, אולימפיה לובליאנה ופרטיזן בלגרד. לא לכולם יהיה מקום.

בתום שנים של גרירת רגליים והימנעות מאתגרים, הכדורסל הישראלי שב לראות במסגרת האירופית מקפצה, כנראה בזכות ההצלחה של מכבי ראשון לציון ביורופקאפ. לא מן הנמנע שבעונה הבאה, לראשונה זה יותר מעשור, נראה חמש נציגות במסגרות השונות (כולל מכבי תל אביב והפועל ירושלים), כשהקבוצות הקטנות יותר ישחקו בפיב"א.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מילקו בייליצה שחקן דרושפאקה (ימין) עם מטין טורן. GettyImages
ב-2016 מה שחשוב הוא הכסף. דרושפאקה/GettyImages

לפני סגירת הקלפיות: לחצים של הרגע האחרון

רגע לפני סגירת הקלפיות, יש כמה זירות מעניינות שנותרו פתוחות. איגוד הכדורסל הצרפתי נחשב חזק במיוחד במדינה, אבל הקבוצות הצרפתיות יצאו למרד נגד הסיכום בינו לבין פיב"א, כשמי שמוביל אותו הוא דווקא נשיא וילרבאן, טוני פארקר, שאמר בשבוע שעבר כי "השאיפה שלנו הייתה ונותרה לשחק ביורוליג". לימוז' ושטרסבורג אף השתתפו בכנס של היורוקאפ, וכל זה קורה כשבצרפת יודעים שהאלופה שלהם לא תקבל כרטיס ליורוליג.

באיטליה פרץ מרד דומה, כשאחרי ההסכם שנחתם בין האיגוד המקומי לבין פיב"א, התברר שאין בו ממש. ארמאני מילאנו תשחק ביורוליג, בעוד דינמו ססארי, טרנטו ורג'ו אמיליה הודיעו שהן לא מחויבות לחוזה ושהן בדרכן ליורוקאפ. בסוף השבוע נועדו ראשי האיגוד עם מנהלת הליגה ועם הקבוצות, וסוכם שכל מועדון יוכל לפעול כרצונו, ללא קשר להסכמים הבין איגודיים שנחתמו.

יוון מתלבטת ומתחבטת. אולימפיאקוס ביורוליג, גם פנאתינייקוס (שהייתה הקבוצה ה-11 והאחרונה לחתום על ההסכם עם ברתומאו), ועדיין לא ברור לאן ילכו א.א.ק אתונה, פאוק ואריס סלוניקי.

התכונה המרתקת ביותר נרשמת בטורקיה. נשיא פיב"א אירופה הוא טורגאי דמירל, לשעבר יו"ר האיגוד הטורקי, שנחשב מקורב לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. על הקבוצות במדינה מופעל לחץ כבד להירשם למפעל החדש, אבל מפת האינטרסים סבוכה: היורוליג נושאת את שמה של חברת התעופה טורקיש איירליינס, שלוש חברות נוספות מטורקיה משמשות ספונסריות למפעל, ושלוש הקבוצות העשירות כבר סגורות בליגה הזו (פנרבחצ'ה, אנאדולו אפס ודרושפאקה); גלאטסראיי לא ששה להתחייב לפיב"א, ועשויה להעדיף את היורוקאפ, כך שבינתיים נותר המפעל החדש עם קבוצות ברמתן של קרשיאקה, באנוויט ואנקרה.

seperator

לסיכום, כך זה אמור (פחות או יותר) להיראות:

ספרד: ריאל, ברצלונה ולבוראל קוצ'ה ויטוריה ביורוליג; מלאגה, ולנסיה וגראן קנאריה ביורוקאפ, ואחת מהן תשתדרג למפעל הבכיר בתום העונה הבאה. לפיב"א יישארו קבוצות דוגמת סראגוסה, פואנלברדה ובילבאו.

ליגת ה-VTB: צסק"א ביורוליג; גם האלופה (או סגניתה של קבוצת הצבא האדום) תצטרף אליה, ושלוש קבוצות לפחות ביורוקאפ (מן הסתם יהיו אלה חימקי, לוקומוטיב, קאזאן, ניז'ני ו/או זניט). לפיב"א שוב יישארו פירורים בדמות נימבורק, וולגוגראד ויניסיי קרסנויארסק.

הליגה האדריאטית: האלופה ביורוליג, ושלוש קבוצות נוספות (לפחות) ביורוקאפ. כלומר, לא מן הנמנע שהכוכב האדום בלגרד, צדביטה זאגרב, בודוצ'נוסט ומגה לקס יהיו הארבע הללו, ופיב"א תוכל, במקרה הטוב, להתהדר באימפריה המתפרקת של לובליאנה.

גרמניה: תשחק על פי אותו מתווה. כלומר, באמברג, אלבה ברלין, באיירן מינכן ואולדנבורג ביול"ב, בעוד שבליגה החדשה יופיעו קבוצות בסדר הגודל של אולם, לודוויגסבורג ופרנקפורט, יריבתה הנוכחית של ראשון לציון ברבע גמר היורופקאפ.

איטליה: ארמאני מילאנו משוריינת ביורוליג, שלוש קבוצות ישחקו ביורוקאפ (כנראה ססארי, רג'ו אמיליה וטרנטו). לפיב"א נותר להתנחם בזרועותיהן של אבלינו, ונציה, וארזה ודומותיהן.

ישראל: מכבי תל אביב ביורוליג, הפועל ירושלים עשויה למצוא את עצמה לבסוף ביורוקאפ. בפיב"א יופיעו הקבוצות האחרות שיואילו להשתתף במפעל יבשתי, כמו מכבי חיפה, ראשון לציון ואולי נציגה נוספת.

שחקני הפועל ירושלים ליאור אליהו, מאט ג'נינג. ברני ארדוב
בהפועל ירושלים עדיין לא החליטו, ועלולים לשלם על כך ביוקר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully