וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבלתי רצוי לבלתי ניתן לעצירה: העונה המדהימה של יואניס בורוסיס

17.3.2016 / 8:00

בקיץ, לאחר ששוחרר מריאל, הסנטר בן ה-32 היה אחד השחקנים הכי פחות מבוקשים בשוק – כזה שגם מכבי תל אביב העדיפה לוותר עליו. כעת הוא פורח בוויטוריה. נתראה בתואר ה-MVP ובפיינל פור?

צילום מסך

בווידאו: התכנית "משחק מקדים"

על פניו זה היה עוד משחק בעונה הנהדרת של ויטוריה, אבל עבור רבים זה היה המשחק ששינה הרבה מאוד. ב-3 לינואר אירחו הבאסקים את ריאל מדריד, במחזור ה-14 של הליגה הספרדית. שתי הקבוצות היו צמודות בטבלה, ועוד לפני המשחק התקשורת הספרדית התעניינה בעיקר ביואניס בורוסיס, עד אז המצטיין של ולימיר פראסוביץ', אחרי שנזרק בסיום העונה הקודמת מריאל מדריד, אלופת אירופה, ופינה מקום ברוטציה של פאבלו לאסו. 24 נקודות, 8 ריבאונדים ומדד 37 - יותר נקודות ונקודות מדד מכל הגבוהים של הבלאנקוס ביחד - זה מה שסיפק בורוסיס באותו הערב והוביל את קבוצתו לניצחון 80:86. "בשבילי זה עוד ערב בעונה טובה מאוד", אמר היווני בלי להתרגש, "שמתי את מה שהיה בקיץ מאחורי ואני מתרכז במשחק הבא".

לסנטר בן ה-32 יש בהחלט סיבה טובה להתעסק במה שקורה על המגרש. פתאום, כשהקריירה שלו הצביעה לכיוון אחד בלבד, למטה, הוא הפך לשחקן הפנים הטוב ביותר ביורוליג ובספרד, כשהוא עוקף בקלות את הכוכבים של ריאל מדריד, ברצלונה, צסק"א מוסקבה והיווניות. הוא כבר זכה שלוש פעמים בתואר שחקן המחזור של היורוליג, פעמיים בשחקן החודש של הליגה הספרדית, ומוביל את קבוצתו, שנכנסה לבית המוות בטופ 16 עם ציפיות רק לנסות ולרשום סיבוב מכובד, ליתרון ביתיות בסדרת ההצלבה שתחל בחודש הבא. די מדהים לשחקן שבחודש אוגוסט היה לאחד הסנטרים הכי פחות מבוקשים באירופה.

seperator

בשבוע השני של אוגוסט קיבל בורוסיס את הודעת השחרור מריאל מדריד. היווני הוצע לכל הקבוצות הצמרת של אירופה - מצסק"א מוסקבה, דרך מכבי תל אביב ואפילו לקבוצות יורוקאפ – אך כולן סירבו. "אני זוכר שאחרי משחק נהדר נגד סלובניה באליפות אירופה בדקתי וראיתי פתאום שאין לו קבוצה", נזכר העיתונאי הספרדי מנואל קונסטנס, "ביררתי בכמה קבוצות בספרד ואמרו לי שהוא הוצע, אבל לא בטוחים שבגיל שלו, ובמחיר שהוא מבקש, אפשר לעשות איתו יותר מדי, ושהם בטוחים שבסופו של דבר הוא ימצא את עצמו בקבוצה שתיתקע בלי גבוה".

וכך אכן היה. אחרי הקמפיין הנהדר בנבחרת יוון הצטרף הסנטר לוואסיליס ספאנוליס וניקוס זיסיס ופרש מהנבחרת, ושבועיים לאחר מכן, כמה ימים לפני פתיחת הליגה הספרדית, הודיעה ויטוריה די במפתיע על החתמתו. "צריך להבין שבורוסיס הגיע בקריירה שלו לשכר של שבע ספרות", ממשיך קונסטנס, "בוויטוריה, אם תחבר שלושה שחקנים, לא תגיע לשכר הזה. מדובר בקבוצה שנמצאת אחרי משבר כלכלי לא קטן, ואם הם הצליחו להביא את בורוסיס, אז תבין לבד באיזה מצב לא פשוט הוא היה".

ההערכות בספרד היו שהסנטר נמצא בירידה, אבל את התשובות הוא סיפק כבר במשחקו השני ביורוליג במדי הבאסקים - נגד האקסית אולימפיאקוס, שם הוא נחשב עד היום כאישיות לא רצויה אחרי פרשיית הסמים בה היה מעורב (למרות שיצא נקי), ולאחר שנחשפו הקלטות בה קרא לבעלי הקבוצה "אידיוטים". 28 נקודות, 12 ריבאונדים ומדד 44 - המספרים הטובים ביותר בקריירת היורוליג שלו - גרמו לאנשי הכדורסל באירופה להבין שאולי, רק אולי, הם בעצם טעו טעות מרה.

באמצע הסיבוב הראשון של היורוליג, כשכבר היה ברור שבורוסיס נמצא על הגל, הוא כבר היה נשמע אחרת מהשחקן הלחוץ שחיפש קבוצה במהלך הקיץ. "המספרים שלי לא חשובים, ואני אומר את זה לחברים שלי לקבוצה", אמר אחרי סיבוב ראשון של 15 נקודות ו-9.6 ריבאונדים למשחק, "אנחנו צריכים לדאוג לקבוצה, וזה לא משנה אם אני אקלע 30 נקודות ונפסיד את המשחק. עדיף שננצח את המשחק ושכולם יעזרו לקבוצה לעשות את זה. נכון ששחקנים מסוימים צריכים להתעלות ברגעים מכריעים ולקלוע יותר נקודות, אבל הקבוצה חייבת לעבוד ביחד. אני מרגיש שאני אחד השחקנים המנוסים, אבל לא המנוסה ביותר".

שחקן קוצ'ה לבוראל יואניס בורוסיס. GettyImages
אף אחד לא צפה שהחיבור הזה יעבוד כל כך טוב. בורוסיס/GettyImages

אז האם אפשר לומר שהקבוצות באירופה פשוט פספסו את בורוסיס, שמעמיד אחרי 20 משחקים 14.4 נקודות ו-9.6 ריבאונדים בממוצע למשחק? התשובות די מפתיעות. "כן, השם שלו הוצע גם לנו בקיץ, אבל לא היה אחד שחשב שזה רעיון טוב, והאמת, במצב העניינים אז, שכבר היו שחקנים חתומים, לא בטוח איפה הוא היה משתלב", אומר גורם במכבי תל אביב – אותה מכבי תל אביב שהחתימה את ויטור פבראני. אחרי הניצחון של ריאל מדריד על ויטוריה בחצי גמר הגביע הספרדי בו קלע בורוסיס 16 נקודות והוסיף 13 ריבאונדים אמר פאבלו לאסו שוויתר עליו: "אני חושב שהפרידה עשתה רק טוב לשני הצדדים. יואניס היה צריך מקום שהוא יוכל לפרוח בו, והוא לא היה באמת מאושר מדקות המשחק שלו כאן".

בשנה הראשונה של בורוסיס במדריד הוא דווקא היה די טוב עם 8.3 נקודות ו-5.9 ריבאונדים אך הלך ודעך ככל שהתקדמה העונה, למרות 12 נקודות ו-9 ריבאונדים בהפסד בגמר למכבי תל אביב. בשנה שלאחר מכן הפריחה של פליפה רייס וההגעה של גוסטבו איון הפכו אותו לרלוונטי פחות, ועל אף העובדה שהקבוצה זכתה ביורוליג, דקות המשחק שלו קוצצו בחצי, והמספרים? 5 נקודות ו-3 ריבאונדים בממוצע, כשבפיינל פור הוא קולע נקודה אחת בסך הכל ומוסיף ריבאונד אחד. מסלול הירידה כלל גם תקרית עם נמנייה בייליצה בסיום המשחק נגד סרביה באליפות העולם ב-2014, והתדמית הלא נקייה של היווני קיבלה עוד טוויסט.

אז מה גורם לשילוב בינו לבין קוצ'ה לבוראל לעבוד כל כך טוב? "כשהגעתי לכאן, הכרתי את הקבוצה יוצא מן הכלל", סיפר בראיון בדצמבר, "שיחקתי נגד ויטוריה מספר פעמים בשנים שלי ביורוליג ונגד השחקנים הללו גם, והייתה לי הכרות עם המערכת בזכות השנים שלי. יש פה קבוצה חדשה ולא חשבתי שזה יתחבר כל כך טוב וכל כך מהר, המאמן שלנו עושה עבודה נהדרת באימונים וכל השחקנים ממש מאושרים".

גם קונסטנס מנתח ונותן הרבה קרדיט לפראסוביץ'. "החיבור שלו עם בורוסיס יוצא מן הכלל", אומר העיתונאי הספרדי, "זה נראה כאילו השניים נועדו אחד לשני. אתה לא רואה בהרבה קבוצות שנותנים לסנטר להוביל את הקבוצה גם מבחינת מנהיגות וגם מבחינת תפוקה. בורוסיס בנוי לזה, והעובדה שהוא בא מקבוצה מנצחת בה ראה את ההצלחה מהצד, רק הביאה אותו רעב יותר".

יואניס בורוסיס במדי ריאל מדריד. GettyImages
איבד את מקומו ברוטציה של הבלאנקוס. בורוסיס/GettyImages

סיפור ההצלחה של בורוסיס מיוחד גם כי הוא קורה בקוצ'ה לבוראל ויטוריה, קבוצה שבשנים האחרונות לא הצליחה לממש את הפוטנציאל שלה, ואחרי עידן דושקו איבנוביץ' הפכה לקבוצת טופ 16, אך לא יותר מזה ביורוליג. השנה, דווקא במצב כלכלי לא טוב, ובבית מוות שכולל את ריאל מדריד, צסק"א מוסקבה, ברצלונה, חימקי מוסקבה ואולימפיאקוס, הצליחו הבאסקים להגיע למקום השני, כשניצחון הערב (חמישי) במוסקבה ייתן להם גם את המקום הראשון בבית ואולי יסלול את דרכם בחזרה לפיינל פור. הפסד, והמאבק על הכניסה להצלבה ייפתח מחדש.

"אין ספק שאם נגיע לפיינל פור זה יהיה הישג עצום לקבוצה הזאת", אמר בורוסיס אחרי הניצחון על ריאל מדריד בטופ 16. "אנחנו מרגישים שזאת עונה מיוחדת, ושיש לנו הזדמנות לעשות היסטוריה ואנחנו לא רוצים לפספס אותה".

שחקן קוצ'ה לבוראל יואניס בורוסיס. GettyImages
תואר ה-MVP בדרך. בורוסיס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully