וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האלוהים של באיירן מינכן": דייויד אלאבה בדרך לשדרוג גדול בקריירה

16.3.2016 / 14:00

גווארדיולה, שאחראי על הציטוט בכותרת, רצה אותו בסיטי, גם ברצלונה חשקה בו, אבל האוסטרי בן ה-23, שיכול לשחק בכל עמדה, צפוי להישאר בבוואריה. הכסף הענק הוא רק חלק מהשדרוג של אחד הכוכבים הגדולים של באיירן

מאמן באיירן מינכן, פפ גווארדיולה, עם דויד אלאבה. GettyImages
גווארדיולה ואלאבה/GettyImages

כל מי שצפה אפילו במסיבת עיתונאים אחת של פפ גווארדיולה מאז הגיע לבאיירן מינכן והחל לדבר בגרמנית, ודאי הבחין בכך שהמילה "סופר" חוזרת אינספור פעמים. היא חוזרת כל כך הרבה שהיא אפילו הפכה לאיזשהו קאלט בגרמניה. כולם מתלוצצים על ה"סופר" שחוזרת לרוב כמה במשפט אחד והקטע הפך לבדיחה נפוצה. אחד שזכה להתייחסות כזו היה דייויד אלאבה. כשנשאל על הבלם/מגן/קשר האוסטרי במסיבת עיתונאים באוקטובר, אמר מאמן באיירן: "דייויד הוא סופר סופר שחקן. הוא מתנה גדולה גדולה מאוד עבור פ.צ. באיירן. דייויד הוא האלוהים שלנו. הוא שיחק העונה כבר בכל עשר העמדות על המגרש".

21:45, 5+: באיירן מינכן מארחת את יובנטוס

דייויד אלאבה שחקן באיירן מינכן מול לורנצו דה סילבסטרי, שחקם פיורנטינה. רויטרס
אלאבה מול סילבסטרי מפיורנטינה ב-2010/רויטרס

לפני חודש כשנשאל לגביו, אמר המאמן הקטאלני: "זה כבוד עצום להיות המאמן של דייויד. בעשר השנים הקרובות הוא יהפוך לאחד השחקנים הטובים בהיסטוריה של באיירן מינכן. יש לו תשוקה לשחק בכל עמדה והוא תמיד נותן כל מה שהוא יכול בכל עמדה כדי לעזור לקבוצה". אחרי הדברים האלה לא פלא שכאשר יצאה ההודעה על מעברו של גווארדיולה בקיץ למנצ'סטר סיטי, נפוצו מיד שמועות על כך שאלאבה הוא היעד מספר אחת שלו בקבוצתו החדשה. אפשר להגיד על התקופה של המאמן הקטאלני בבאיירן הרבה דברים, משהו שאף אחד לא יכול לקחת ממנו הוא העובדה ששחקנים רבים עברו שדרוג משמעותי אצלו. ג'רום בואטנג, שהפך לאחד הבלמים הטובים בעולם, בולט מאוד לעין, כמובן שגם שחקנים כמו חואן ברנאט ואפילו תומאס מולר והולגר באדשטובר (בין הפציעות שלו), אבל כנראה שאלאבה עבר את השדרוג הגדול ביותר. לכן לא מפתיע שגווארדיולה רוצה אותו איתו בסיטי או שלפחות התקשורת מיהרה להסיק שפפ + סיטי = פנייה לאלאבה שחתום בבאיירן עד 30 ביוני 2018.

אלאבה בן ה-23 היה מגן שמאלי מצוין עוד לפני שיופ היינקס פינה את המשרד שלו בזבנר שטראסה לטובת גווארדיולה. גם אז הוא היה שחקן שיכול לשחק בקישור האחורי ואפילו כקשר שמאלי, אבל הוא היה הרבה פחות פיזי וגם לא שיחק כבלם ולא היה מגוון כל כך, טכני כל כך, עקבי כל כך ובעיקר חכם כל כך. אלאבה הפך תחת גווארדיולה לשחקן הכי יציב בסגל מבחינת ההופעות שלו על המגרש. הוא כמעט לא תופס ימים רעים, מחפה בעזרת המהירות שלו על שגיאות בהגנה (בלט במיוחד במשחק מול בורוסיה דורטמונד וההתמודדות מול פייר אמריק אובמיאנג) וגם מהווה סכנה תמידית לשער היריבה. השחקן שפעם חלק אגף עם חברו הטוב ו"אחיו הגדול" פרנק ריברי בשיתוף פעולה שעשה מצוין לשניהם, הפך להרבה יותר מפרטנר מצוין עבור הקשר הצרפתי הוותיק, שבשל פציעה לא הרבה לשחק העונה. לא פלא שאפילו המנהל הספורטיבי של באיירן ושחקן הגנה ענק בעצמו לשעבר, מתיאס זאמר, אמר על אלאבה: "דייויד הוא כישרון של פעם במאה. גם שחקנים גדולים אחרים שיחקו בעמדות שונות והחליפו מדי פעם, כמו פיליפ לאהם, פאולו מאלדיני או לותר מתיאוס". דיטמאר המאן סיכם את זה ב"תענוג לראות את הילד הזה משחק כדורגל".

אלאבה הוא בנו של מוזיקאי ניגרי בשם ג'ורג', שהגיע לאוסטריה כחייל שהוצב שם בשנות ה-80'. בשנות ה-90' הוא היה ראפר בהרכב Two in One וחרך את מצעד הפזמונים באוסטריה עם הלהיט "שיר אינדיאני". אמו של דייויד, שמתעקש על שם זה ולא על ההגייה האוסטרית הקלאסית של "דויד", היא פיליפינית שאפילו נבחרה בשנות ה-80' למיס פיליפינים. אלאבה הוא כנראה הכדורגלן הראשון ואולי האחרון שחוגג את הזכייה בליגת האלופות עם דגל פיליפינים בין שאר הדגלים שנשא עימו (אוסטריה וניגריה גם יוצגו בכבוד). אחותו של אלאבה, רוז מאי, היא זמרת שכיכבה בעבר בתכנית ריאליטי מוזיקלית באוסטריה ועושה את צעדיה הראשונים בעולם המוזיקה היום. לצערו של דייויד, כל הכשרון המוזיקלי מאביו הלך לאחותו ולא נשאר לו כמעט כלום. הוא הביע על זה צער לא מעט פעמים, אבל עדיין ממשיך לנסות לשיר. רק שתמיד חוזרת אותה בדיחה עבשה במקרה שלו והמוזיקה: "עדיף שתתרכז בכדורגל ותישאר שם".

בסטיאן שווינשטייגר שחקן באיירן מינכן (שמאל) עם הרמאן גרלאנד. GettyImages
"קטנצ'יק, תארוז את התיק, אתה נוסע עם הקבוצה למשחק". הרמן גרלאנד עם בסטיאן שווינשטייגר/GettyImages

את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת של באיירן מינכן רשם אלאבה כבר בגיל 17, שבעה חודשים ו-18 ימים. הוא נכנס כמחליף בדקה ה-59 ברבע גמר הגביע מול גרויטר פירת כשהתוצאה הייתה 2:2 ובישל לריברי שער כעבור דקה ובנגיעה השנייה שלו בכדור. המשחק נגמר עם 2:6 גדול לבווארים. לפי החוקים בגרמניה, אלאבה עדיין לא יכול היה להיות חתום על חוזה מקצועני באותה תקופה והמנהל המקצועי של באיירן דאז כריסטיאן נרלינגר הצהיר: "הילד הזה הוא העתיד. בשנייה שבה הוא יהיה בן 18, הוא יקבל חוזה מקצועני". אלאבה עלה לקבוצה הבוגרת של אוסטריה וינה כבר כשהיה בן 15 ומיד לאחר מכן עבר לאקדמיה של באיירן מינכן בזבנר שטראסה, שם עבר דרך כל הקבוצות הצעירות. בגיל 17 ו-112 יום כבר שותף במשחק של נבחרת אוסטריה כשנכנס כמחליפו של כריסטיאן פוקס בהפסד 3:1 לצרפת בחוץ במוקדמות מונדיאל 2010.

לאחר משחק הבכורה שלו בבאיירן, כאמור בגביע מול גרויטר פירת, נזכר אלאבה איך התבשר על כך שייכלל לראשונה בסגל של הקבוצה הבוגרת. הרמן גרלאנד, עוזר המאמן הנצחי בבאיירן והאיש עם טביעת עין מקצועית חדה במיוחד, קשור בצורה הדוקה מאוד גם לקבוצות הצעירות של המועדון. הוא עוקב אחרי השחקנים, מכיר את כולם, יודע במה הם טובים יותר, במה הם לא טובים, במה הם צריכים להשתפר. הוא גם עובד איתם הרבה ומייעץ למאמנים מי מתאים לקבוצה הבוגרת, מי עדיין לא מתאים ומי לעולם לא יתאים. גרלאנד, המכונה "טייגר", הוא כמו אבא בשביל השחקנים. הוא היה זה שהתעקש בזמנו שפיליפ לאהם יישאר במועדון ואפשר לומר שהוא לא טעה בגדול. גם על הקריירה של כוכבים כמו בסטיאן שווינשטייגר, תומאס מולר והולגר באדשטובר הייתה לו השפעה עצומה. בחזרה לאלאבה ולאותו משחק. האוסטרי סיים אימון ב-19:00 ועזב את המתחם בחזרה אל דירתו בעזרת חבר שכבר אז היה לו רישיון נהיגה. אז צלצל הסלולרי שלו וגרלאנד היה על הקו: "איביצה אוליץ' חולה. קטנצ'יק, תארוז את התיקים שלך, אתה נוסע למשחק".

גרלאנד, שחקן עבר לא רע בעצמו, דיבר על אלאבה באותם ימים בהתרגשות שלא יודעת גבולות: "הוא התאמן איתנו בקבוצה הבוגרת כמה פעמים. בכל פעם שזה קרה חזרתי הביתה במצב רוח טוב. זו חוויה לראות אותו משחק, תאווה לעיניים, ממש תענוג. הוא בדיוק הטעם שלי מבחינת שחקן". באותם הימים אלאבה עוד חלם להגיע לארסנל של ארסן ונגר, אותה העריץ, מה שנראה היום כחלום של הצד השני שלא יתממש. גרלאנד סיפר שכשאלאבה היה בן 15 הוא אמר לו: "דייויד, עשה לי טובה ואל תשחק בנבחרת אוסטריה, זה לא ייתן לך כלום. כאן אנחנו יכולים לעזור לך ולבנות אותך יותר. זה לא כל כך עבד".

דייויד אלאבה שחקן נבחרת אוסטריה. GettyImages
הפך לפנים החדשות של נבחרת אוסטריה המצליחה. אלאבה חוגג את העלייה ליורו/GettyImages

אלאבה, לו יש כאמור אמא פיליפינית ואב ניגרי, מגדיר את עצמו כ"וינאי בלב ובנשמה" ובחר לשחק באוסטריה. כוכב באיירן הפך לפנים החדשות של הרנסנס בנבחרת אוסטריה שבמשך שנים דשדשה בתחתית של אירופה ואת מוקדמות יורו 2016 סיימה עם 28 נקודות מ-30 אפשריות בבית שכלל את רוסיה, שבדיה, מונטנגרו, ליכטנשטיין ומולדובה. הסגל האוסטרי מורכב מכישרונות צעירים רבים וגם משחקנים עם ניסיון בבונדסליגה ובפרמיירליג, אבל אין בכלל שאלה מי הכוכב הגדול ביותר בסגל. מרסל קולר הפך את אלאבה בקמפיין הנוכחי לאיש שלו ולכוכב הגדול ביותר. אלאבה בעיקרון מתופקד בקישור האוסטרי, אבל נהנה מחופש פעולה ותנועה נרחב בקישור ובהתקפה וגם עוזר להגנה. הוא מראה איזה נכס הוא עבור כל מאמן עם העזרה שלו בכל חלקי המגרש.

לפיכך, לא מפליא שגם גווארדיולה - מלך הרוטציות בכל הזמנים - הפך את אלאבה למניה הבטוחה שלו בהרכב. אפילו הכוכבים הגדולים ביותר מקבלים לפעמים מנוחה ויורדים קצת לספסל אצל פפ, בין אם מדובר באריאן רובן, רוברט לבנדובסקי, תומאס מולר, טיאגו אלקנטרה או פיליפ לאהם, רק מנואל נוייר ואלאבה תמיד על הדשא. גם המאמן הקטלאני מבין שהוא לא יכול בלי השוער שלו ובלי האיש הכי חשוב שלו במגרש. העמדה האהובה על המגן/קשר/בלם האוסטרי היא בקישור האחורי. הוא לא מסתיר את זה, תמיד אומר את זה בריש גלי ולא מתבייש. כמובן שהוא מוסיף לאחר מכן את קלישאת ה"אשמח לשחק איפה שהמאמן יבחר לשים אותי", אבל הוא תמיד מודה שהתפקיד האהוב עליו הוא בקישור.

בצוק העיתים ובשל הפציעות הרבות של מהדי בנעטיה, ג'רום בואטנג, חאבי מרטינס והולגר באדשטובר, באיירן מינכן נשארה בלי בלמים. בתקשורת הגרמנית העריכו שגווארדיולה ישלח את אחד הקשרים האחוריים לעמדת הבלם כדי לסגור את החור. נכון, יוזואה קימיש אכן נשלח לשם כדי לסתום את החור, אבל איתו תופקד כמובן אלאבה. הוא לא מת על העמדה הזו וגם מודה בכך, אבל מוסיף הרבה מהירות, עוצמה פיזית, טכניקה, חוכמה ואפילו ניסיון על אף גילו הצעיר למרכז ההגנה. גווארדיולה כבר אמר שהוא יכול להיות הבלם הטוב ביותר בעולם אם ישתקע בעמדה הזו, אבל גם זה לא גורם לאלאבה להראות סימנים שירצה להישאר בעמדה הזו אחרי שניסה כל עמדה אחרת במגרש.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן (ימין) עם דייויד אלאבה. GettyImages
ייאלץ להסתדר במנצ'סטר סיטי בלעדיו כנראה. גווארדיולה ואלאבה/GettyImages

קצת לפני חג המולד האחרון העניקה באיירן מינכן מתנה לאוהדיה כשהעלתה תמונה של תומאס מולר, חאבי מרטינס, ג'רום בואטנג וצ'אבי אלונסו עם חולצות עליהן מודפסות השנים שעד אליהן האריכו את חוזיהם. אחרי החגיגות של אוהדי באיירן מהחדשות המשמחות, נשאלה השאלה המתבקשת: מה עם אלאבה? מתי הוא יאריך את החוזה. מאז פורסם שברצלונה רוצה אותו מאוד, שגווארדיולה שואף לקחת אותו איתו לסיטי, אבל באיירן נעמדה על הרגליים האחוריות והניחה את כל כובד משקלה כדי להשאיר את אלאבה בדרום גרמניה. הכותרת של בילד אפילו צעקה: "באיירן ניצחה את פפ במלחמה על אלאבה". לא פחות. הידיעה עצמה בישרה שהבווארים הגיעו לסיכום על חוזה חדש, לפיו ירוויח אלאבה 12 מיליון יורו לעונה בכל אחת מחמש העונות הקרובות, לעומת שבעה מיליון שהרוויח עד כה.

מפתח השכר הזה הוא מפתח שכר שהיה שמור בעבר רק לאריאן רובן, פרנק ריברי, פיליפ לאהם ובסטיאן שווינשטייגר. היום נראה שגם מולר הגיע לשם ובקרוב מאוד גם אלאבה יגיע לשם כשפרט לסכום העצום שירוויח, האוסטרי מקבל עליו גם אחריות כאחד הכוכבים הגדולים של המועדון וכאחד מהסמלים והפרצופים הבולטים שלו. בקצב הזה, גווארדיולה יוכל להגיד לכולם: צדקתי, אלאבה אכן הפך לאגדה בבאיירן מינכן. לצערו של גווארדיולה, הוא ייאלץ כנראה להסתדר בלעדיו בסיטי.

דייויד אלאבה שחקן באיירן מינכן (שמאל) עם האפיפיור פרנציסקוס. GettyImages
אלאבה במפגש עם האפיפיור פרנציסקוס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully