וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן חושים: האם זינדין זידאן באמת משפיע כמאמן ריאל מדריד?

17.2.2016 / 13:00

קשר אישי לשחקנים, גיבוי פומבי לרונאלדו, רוטציה מקוצרת, משימות מיוחדות למודריץ' ומרסלו, ובעיקר טונות של כריזמה. האם זינדין זידאן אחראי לשינוי בריאל מדריד או שמא מדובר באשליה רגעית בחסות לו"ז נוח? סיכום החודש הראשון של זיזו המאמן ואזהרה לגבי התנפצות המיתוס

one

בווידאו: תקציר ה-2:4 של ריאל מדריד על אתלטיק בילבאו

נציגי 98', האנשים שהביאו לצרפת את הגביע העולמי, הם תמיד המרואיינים הכי מבוקשים. כשלורן בלאן הפך למאמן מצליח וקיבל גם את התפקיד בנבחרת, הם הודו כמעט פה אחד: "תמיד ידענו שיהיה מאמן גדול". כשדידייה דשאן החליף אותו, החברים שוב התגאו: "הוא היה המאמן שלנו על המגרש כבר אז". דווקא במקרה של הכוכב הגדול ביותר, זינדין זידאן, התגובות נעו בין "אף פעם לא חשבתי שיאמן קבוצה" ל"טוב, זה הולך להיות מעניין".

רונאלדו נטש את מסיבת העיתונאים לפני המשחק של ריאל מדריד ברומא (21:45, ספ 5 ו-HD)

זינדין זידאן התלהב מההופעה של רונאלדו בשבת: "סלחו לי, אבל הוא היה משהו בן זונה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
seperator

אז בלית ברירה, אחרי שזידאן מונה למאמן ריאל מדריד בתחילת ינואר, פנו בצרפת לשחקני העבר שעבדו בנבחרת תחת מישל פלאטיני, הכוכב הגדול הקודם של הטריקולור, שעשה הסבה דומה ונכשל בגדול. ז'אן פיליפ דוראן, קשר מארסיי בעבר, סיפר: "פלאטיני הגיע כאל, כולם התלהבו ממנו, אבל הוא לא היה 'ראש גדול'. מהר מאוד הוא האשים אותנו וקרא לנו 'מסריחים'. המיתוס התנפץ מהר מאוד, אולי תוך 10 דקות של אימון".

זידאן, לעומת פלאטיני, שרד את 10 הדקות הראשונות של האימון. המיתוס עדיין לא נופץ, ואפילו עשה לו שירות נהדר ביחסים עם כוכבי הקבוצה. חמשת השבועות הראשונים שלו כמאמן ריאל מדריד, בחסות היריבות הנוחות והתקשורת המחבקת, נתנו לאוהדים רבים את התחושה כי רוחות חדשות מנשבת בסנטיאגו ברנבאו. האם מדובר ברוחות של שינוי או במשב חולף שיסתיים במיתוס מנופץ?

מאמן ריאל מדריד זינדין זידאן. GettyImages
עדיין בירח דבש. זינדין זידאן/GettyImages

הנוכחות של זידאן לא הייתה זרה לשחקני ריאל מדריד. הוא היה שם כיועץ המיוחד של פלורנטינו פרס, הנשיא שגם הביא אותו בזמנו לפרויקט הגלקטיקוס ב-2001. לאחר מכן היה חלק מהמועדון בתפקידים שונים גם בתקופת ז'וזה מוריניו, ואצל קרלו אנצ'לוטי כבר היה עוזר המאמן בזכייה בגביע האלופות העשירי. ההיכרות הזו דווקא הייתה אמורה להזיק לכוכב העבר הצרפתי וכביכול לגרום להתפוגגות ההילה שלו, לאור חילוקי הדעות בעבר עם כריסטיאנו רונאלדו למשל. אולם, מרגע שקיבל את התפקיד נפתח דף חדש. מכל הבחינות.

ברגע שרונאלדו יישר קו, נסללה עבור זידאן הדרך למעבר חלק מקבוצת המילואים לקבוצת הבוגרים עמוסת הכוכבים והאגו. קארים בנזמה ורפאל וראן מעריצים אותו, לוקה מודריץ' הודה פעמים רבות כי מדובר באליל שלו ואת חאמס רודריגס ואיסקו לקח המאמן החדש כפרויקט שיקום. "כשהוא מדבר, כולם מקשיבים", אמר אחד השחקנים לכתבה ב"אל קונפידנסיאל". "הוא כריזמטי בטירוף, מדבר איתנו הרבה יותר ואי אפשר שלא להיסחף אחרי האישיות שלו".

אז הם נסחפו. אחרי רפא בניטס המרוחק, שנכנס מראש לסיטואציה בעייתית ולחבורת שחקנים שלא האמינה בו מהרגע הראשון, זידאן היה התרופה המושלמת עבור רבים בסגל. אנצ'לוטי, המאמן בדרכו מנסה זידאן ללכת אחרי ששימש כעוזרו, אמר: "לזיזו יש את הכריזמה והאישיות הנדרשת לסחוף שחקנים אחריו. אנשים אולי אומרים שהוא חסר ניסיון, אבל יש לו את כל מה שצריך כדי להיות מאמן גדול".

מאמן ריאל מדריד, זינדין זידאן, עם שחקן הקבוצה, לוקה מודריץ'. AP
זכה להתאמן אצל האליל שלו. לוקה מודריץ' עם זינדין זידאן/AP

אם לגבי הכריזמה לאיש לא היה ספק, הרצון של זידאן לפתח קריירה אמיתית כמאמן היווה סימן שאלה לא קטן. בקבוצת המילואים קסטיאה, בן טיפוחיו של פרס היה רחוק מלהרשים. הוא קיבל את הקבוצה בליגה השלישית, פתח עם הפסד בדרבי לאתלטיקו מדריד ב' ובשלב מסוים אף הופיעו דיווחים כי הנשיא מתכוון לפטרו. "בפעם הראשונה שביקרתי אצלו, הוא היה מוגבל מאוד בצורת האימון שלו ולא שלט בקבוצה", הודה גי לאקומב, מי שהיה מאמנו הראשון של זידאן בקאן. "15 ימים לאחר מכן, הוא כבר היה בטוח בעצמו, אבל עדיין לא ניצח משחקים. אז שינינו את השיטה. הוא למד לעבוד בהתאם למגבלות".

כך, דווקא במהלך התקופה הלא ממש מוצלחת הזו בריאל ב', נראה שזידאן החליט סופית להתמקד באימון. "אם הייתם שואלים אותי כשהיינו שחקנים... כנראה הייתי אומר שלא, שאין סיכוי שהוא יאמן", צוטט בעיתון "אס" ראול האגדי. "אבל ביקרתי באימון שלו בקסטיאה בעונה שעברה וראיתי עד כמה הוא מחויב לתפקיד ולשחקנים שלו. הוא יודע מה הקבוצה צריכה, יודע מה האוהדים רוצים והוא מסוגל לספק את זה".

הדרישות הבלתי אפשריות של אוהדי ריאל ידועות לכל: ניצחונות ללא הפסקה וכדורגל אטרקטיבי. בניטס היה סביר במטרה הראשונה, אך כשל בשנייה. קריאות בוז ליוו לא אחת את משחקי הבית בתקופתו, והעניין הזה היה הראשון לטיפולו של זידאן. לוח משחקים נוח, במיוחד בכל הקשור למשחקים בסנטיאגו ברנבאו, סייע לו עד מאוד. 20 שערים בארבעת משחקי הבית עד כה עשו את העבודה. גם דקות של חרדה במפגש האחרון מול אתלטיק בילבאו, שהצליחה לשלוט לפרקים ולאיים על שערו של קיילור נבאס, לא שינו את התחושה מבחינת האוהדים שמשהו טוב קורה. הם חזרו ליהנות.

בזכות החגיגות הביתיות, המאזן של זידאן זהה כרגע לזה של בניטס בתחילת דרכו: חמישה ניצחונות ותיקו אחד, אצל זידאן כבשה ריאל שער אחד יותר. אבל צריך לזכור את הלו"ז הנוח של הקבוצה - משחק אחד בשבוע, ארבעה מתוך שישה בבית - ולכן גם לסייג. בשני משחקי החוץ היחידים עד כה, ריאל חזרה מסביליה עם 1:1 מול בטיס וגירדה 1:2 בגרנאדה הודות לטיל אדיר של מודריץ'. דרגת הקושי תעלה עד סוף החודש, עם סדרת משחקים שתחל ברומא ותסתיים בדרבי הביתי מול אתלטיקו. אולי אז גם תצוצנה ביקורות ראשונות להפרת ירח הדבש.

מאמן ריאל מדריד, רפא בניטס. AP
תוצאות זהות, אבל נקודת פתיחה שונה לגמרי. רפא בניטס/AP

אז מה בעצם שינה זידאן? ראשית, הוא קיצר את הרוטציה לעומת תקופת בניטס ומאמין ב-11 די קבועים, כמו המנטור אנצ'לוטי. שנית, כמי שדוגל בהנעת כדור מרגל לרגל, הוא עבד עם שחקניו על החזקת כדור והגברת האינטנסיביות במשחק. במונחי לה ליגה - יותר גווארדיולה ופחות מוריניו. ריאל אכן מחזיקה בכדור בכ-60 אחוזים מהזמן בתקופת זידאן לעומת 56 אחוזים אצל בניטס, אבל המצבים שלה ממשיכים להגיע מכדורי רוחב או התקפות מעבר מהירות. ההסתמכות הכמעט מוחלטת על נשק המתפרצות, כפי שהיה בכל השנים האחרונות, עדיין לא פחתה ובטח שיהיה קשה לשנות את הנוסחה תוך כדי תנועה. ובנוגע לאינטנסיביות, ריאל מנסה ללחוץ יותר ומחלצת קצת יותר כדורים, אבל התיאום הקבוצתי בנושא עדיין לוקה בחסר.

השחקנים רוצים לעמוד בדרישות הלחץ של זידאן, שהבהיר כי אצלו כולם יעבדו בהגנה וילחצו את הכדור, אך כרגע לא עושים זאת בהרמוניה. וכשיש לחץ יחידני, נוצרים חורים ונגרמות טעויות. כך, ריאל שמרה על רשת נקייה רק פעמיים בתקופת זידאן ובסך הכול ארבעה פעמים ב-24 המשחקים האחרונים שלה בכל המסגרות. הפן ההגנתי לא נותן שקט למאמן החדש, והדאגה רק גברה בעקבות משחק הנפל של יקירו וראן בשבת וההרחקה שלו שהצטרפה לפציעה של פפה.

את מודריץ', מי שהיה הסייען הראשי לחוליה האחורית, שלח זידאן צעד אחד קדימה. הקרואטי וטוני קרוס התחלפו במשימות, והמאמן הצרפתי מכריח את מודריץ' לבעוט יותר לעבר השער ולבצע כניסות לרחבה כפי שעשה למשל בימיו בטוטנהאם. במקביל, ריאל מתחילה את רוב ההתקפות שלה דרך צד שמאל של מרסלו, בו רואה זידאן את ממשיך דרכו של רוברטו קרלוס. אז בהיעדרו של מרסלו מול בילבאו, היו רגעים רבים שהנעת הכדור של ריאל לקתה בחסר. ומנגד, כשהוא נמצא, מדובר בעוד שחקן שעמדת המוצא שלו ברוב המקרים היא בחצי המגרש של היריבה. בכל מקרה, ההגנה תמיד בבעיה.

עניין מרכזי נוסף הוא החיבור עם רונאלדו. כאמור, השניים לא ממש חיבבו זה את זה כשזידאן היה עוזר מאמן, אבל על פי הדיווחים הניחו את המשקעים בצד לטובת הקבוצה. מאותו רגע, זידאן מקפיד לשבח את רונאלדו בכל הזדמנות, לעתים אפילו בצורה מופרזת כמו בסוף השבוע האחרון, כמי שיודע עד כמה זקוק כוכב לליטוף הזה לאגו. בצד המקצועי, זיזו רוצה את רונאלדו יותר באגף שמאל. הוא מעוניין לראות את הכוכב הגדול שלו מבצע את החיתוכים המפורסמים מעמדת המוצא, בדיוק כפי שעשה בשער המהיר לרשת בילבאו בשבת. כאשר ראה את רונאלדו בורח יותר מדי לאמצע במצב של 1:1, קרא אותו אליו וביקש ממנו לחזור למקום ממנו הוא יכול, לטעמו, להשפיע יותר על המשחק וליהנות מיתרון קבוע מול כל מגן.

מאמן ריאל מדריד, זינדין זידאן, עם כריסטיאנו רונאלדו. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
זוז שמאלה, חביבי. זינדין זידאן עם כריסטיאנו רונאלדו/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

"זידאן תמיד ידע לא לייצר ויכוחים", מסביר לוואלה! ספורט העיתונאי הצרפתי סולן שרייה. "צריך לגרור אותו לעימות, כמו במקרה של מטראצי. הוא לא יגיע לעימות מיוזמתו, בטח לא עם כוכב כמו רונאלדו. הרי זידאן הוא הראשון שיכול להבין אותו. הוא מעולם לא אמר דבר רע על מישהו, וזה מה שמייחד אותו. זה חלק מהכריזמה ומהמיתוס של זיזו, שעומד עכשיו למבחן כשהוא בתפקיד המאמן".

לעניין המיתוס התייחס גם ריימונד דומנק, מאמן נבחרת צרפת בגמר הגביע העולמי ב-2006 שבו נגח זידאן במטראצי. "למיתוס יש יכולת לעורר אמוציות מכל הסוגים אצל אנשים", אמר דומנק ל"לה מונד". "הוא לא חלקלק וגם לא בחור נחמד. הוא מסוגל לעשות הכול וזה מה שהופך אותו לסוג של אל שהוא אנושי. גם תקרית הנגיחה המפורסמת הייתה חלק מהמיתולוגיה שלו. הרי אין אנושי יותר מבחור שנוגח במי שהעליב אותו. אנשים ראו רק שחקן אחד בסיפור הזה, אבל אף אחד לא חשב לרגע איך הרגישו למשל תוראם, הנרי, ויירה, מאלודה או סניול. הוא עשה מהלך רע ואחרים הפסידו את הגביע העולמי. הוא נהנה מחסינות מתוקף היותו מיתוס. מעניין איך יגיב כמאמן אם יום אחד יגיע שחקן שיאבד עשתונות וברגע יקלקל לו את כל התכניות. שווה לחכות ולראות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully