וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארק ליונס: "אתה מבין למה הם במכבי וירושלים ואני לא? כי לי אין תשובות"

15.2.2016 / 11:11

הפריחה מול הגדולות ("תמיד בא להוכיח"), ההפיכה של מכבי ראשון לציון ל"לוב סיטי" ("היה ברור באיזה סגנון נשחק") וחצי הגמר נגד אשדוד ("רק עוד משחק"). מארק ליונס "מחכה להזדמנות טובה", ומכוון גבוה: "מרגיש שייך ל-NBA"

צילום ועריכה: קובי אליהו

בווידאו: מסיבת העיתונאים לקראת חצי גמר הגביע

אחת התמונות הכי הזויות של העונה בכדורסל הישראלי הייתה בתום משחק רבע גמר הגביע בין בני הרצליה למכבי ראשון לציון. שתי דקות עברו מאז קלע מארק ליונס את סל הניצחון ששלח את קבוצתו לחצי גמר הגביע, ובעוד שאר שחקני ראשון לציון חוגגים באקסטזה מוחלטת, ליונס התיישב ביציע ליד עמדת הראיונות וחיכה שיקראו לו. השחקן קר הרוח, שקלע את הסל הכי חשוב של קבוצתו עד כה העונה, לא נראה אפילו מעט נרגש באותו הרגע.

כשבוחנים את התמונה הזו אפשר להבין את התשובה של ליונס לשאלה האם המשחק נגד אשדוד בחצי גמר הגביע הערב (שני) הוא הגדול ביותר של ראשון לציון העונה: "המשחק נגד אשדוד הוא בסך הכל עוד משחק. אנחנו צריכים לקשור את השרוכים שלנו ולעלות לשחק כדורסל, אם ננצח אז ננצח, אם נפסיד נלמד מהטעויות שלנו. אני אוהב כדורסל, אין שום ספק, אבל אני אף פעם לא מתרגש יותר מדי, ואף פעם לא מתאכזב יותר מדי. כיף לקלוע סל ניצחון, אבל זה לא שזכינו הרגע באליפות. כשנזכה באליפות או בגביע, אז אני אתרגש. עד אז זה לא אומר כלום". רגע לפני שהוא ינסה להוביל את קבוצתו (היחידה העונה שיכולה לזכות עוד בטרבל) לתואר ראשון והיסטורי, מארק ליונס עונה בכנות על כל שאלה בראיון לוואלה! ספורט, ומכוון הכי גבוה שאפשר.

מארק ליונס שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
"כשאתה מנצח, זה משנה הכל". ליונס/ברני ארדוב

אם מסתכלים על המספרים של ליונס העונה, הם פחות מרשימים מהעונה שעברה. אשתקד רשם הרכז במדי עירוני נהריה 18.4 נקודות למשחק לצד 4.7 אסיסטים ו-2.9 ריבאונדים. העונה הוא עומד על 16.3 נקודות, 5.7 אסיסטים ו-2.6 ריבאונדים, לצד 16.3 נקודות, 4.6 אסיסטים ו-1.9 ריבאונדים ביורופקאפ. הוא בדרך להיות השחקן הראשון מאז טימי באוורס שקולע בשתי העונות הראשונות שלו בליגה יותר מאלף נקודות, ולרבים נראה שהוא העונה טוב בהרבה ממה שהיה כששיחק בעין שרה.

"אני חושב שההבדל המשמעותי בין העונה שעברה בנהריה לעונה הנוכחית בראשון הוא שאני יכול להציג את המשחק שלי על במה ומפעלים יותר גדולים", מספר הגארד האמריקאי, "בשנה שעברה שיחקתי טוב, עירבתי את החברים שלי לקבוצה במשחק, לא סיימנו במקום האחרון בליגה כמו שכולם חשבו שנסיים, ועכשיו אני בקבוצה שבה יותר אנשים עוקבים אחריי ואנחנו מנצחים הרבה יותר מאשר בעונה שעברה. כשאתה מנצח, זה משנה הכל. הניצחונות גורמים לכולם להיראות הרבה יותר טוב".

דיאנטה גארט שחקן מכבי אשדוד/באר טוביה (ימין) עם מארק ליונס שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
"זה לא שהמשחק בינינו לבינם יהיה הקרב ביני לבין דיאנטה גארט, אבל אין ספק שזה הולך להשפיע על התוצאה"/ברני ארדוב

- בראשון אתה לא הכוכב של הקבוצה.

"כשדיברתי עם קואץ' דרוקר בקיץ אמרתי לו - אני מוכן לעשות כל מה שאתה רוצה שאני אעשה. לא אכפת לי מה אני צריך לעשות. כל עוד אנחנו מנצחים משחקים, שום דבר אחר לא חשוב לי. לא משנה אם אני הכוכב או אם אני עולה מהספסל, אני רק רוצה לנצח. אז כל השאר לא באמת משנה לי".

אבל אם יש משהו שיושב לליונס בראש זה הקבוצות בהן הוא משחק, והכסף אותו הוא מרוויח. השחקן, ששיחק במכללת קסביאר ואריזונה בשנתו האחרונה, התרגל לתנאים הגדולים, ומחשיב את עצמו לשחקן לרמות הגבוהות. המספרים שלו בישראל ולפני זה גם בקרואטיה עומדים בקנה אחד עם הציפיות שלו. "לפעמים זה מפריע לי שאני לא משחק בקבוצות גדולות כמו ששיחקתי בימים במכללות. אני הולך לאיפה שאלוהים מכוון אותי. לא דואג לדברים האחרים, אני מרגיש שהמקום שלי הוא ברמות הכי גבוהות שיש. מקווה שאגיע לשם בקרוב מאוד".

- המשחקים הטובים שלך העונה היו נגד מכבי תל אביב בחוץ והפועל ירושלים ווילרבאן בבית. אתה בא חם למשחקים נגד הגדולות?

"כנראה שבמשחקים הגדולים, נגד הקבוצות הגדולות, יותר דברים מתחברים לי. אני תמיד מגיע מוכן לשחק, לא משנה לי היריבה באמת. זה לא שאני מסתכל על השחקנים שמולי ואומר – וואו, השחקן הזה מרוויח ככה וככה. בשבילי הם שחקנים רגילים שעומדים מולי, זה לא משהו שמשנה לי יותר מדי במשחק".

- אתה יכול להבין למה אתה לא שם, במכבי או בירושלים, ושחקנים אחרים כן?

"אתה מבין למה הם נמצאים במכבי וירושלים ואני לא? אני שואל אותך כי לי אין את התשובות. אלה החלטות של המאמנים של הקבוצות, באמת שאני לא יודע למה. אני מוכן להתקדם, אבל אני רוצה להגיע למקום שיקבל אותי בצורה טובה. מקווה שאקבל את ההזדמנות הגדולה".

שחקן מכבי ראשון לציון מארק ליונס מול שחקן מכבי תל אביב דווין סמית'. ברני ארדוב
"אתה מבין למה הם נמצאים במכבי וירושלים ואני לא? אני שואל אותך כי לי אין את התשובות. אלה החלטות של המאמנים של הקבוצות, באמת שאני לא יודע למה"/ברני ארדוב
"כשאני רואה את כריס או שון רצים, אני מרים להם את הכדור לשמים. ההגנה לא יכולה לעשות כלום"

מכבי ראשון לציון נמצאת לאחרונה בתקופה פחות טובה במסגרת המקומית: שישה הפסדים בשבעה משחקים, במקביל להצלחה באירופה, שם הגיעו הכתומים לשמינית גמר היורופקאפ של פיב"א. "אנחנו עדיין קבוצה טובה שתילחם, אבל כמה קבוצות באו לכאן, עם היכולת הכי טובה שלהם", מסביר ליונס את ההפסדים האחרונים, כולל הפסדים לשלוש הקבוצות האחרונות בטבלה, "אנחנו עדיין אחת הקבוצות הכי טובות בליגה, והמאזן שלנו עדיין מראה את זה. כל קבוצה רוצה לבוא ולנסות לנצח אותנו, אנחנו קבוצה שכיף לראות אז קבוצות רוצות לשחק מולנו. אני לא חושב שבאנו עם בעיה של גישה למשחק מול הקבוצות הקטנות. יש לנו עונה נהדרת, אנחנו בטופ 16 של אירופה, אנחנו אחת הקבוצות הכי טובות בליגה ואנחנו בפיינל פור של הגביע. אני חושב שכל קבוצה בליגה תקנה את מה שאנחנו עושים עד עכשיו".

- המילה עייפות כל הזמן חוזרת מהצד שלכם. אתה חושב שברגע שתסיימו את הקמפיין האירופי תחזרו להציג את היכולת מפתיחת העונה?

"אני לא חושב שאי פעם עזבנו. זה לא שאנחנו מובסים בכל משחק ב-20 הפרש. אנחנו מפסידים משחקים צמודים, אני לא יכול לזכור משחקים שלא היינו במשחק עצמו, וכולם רוצים להציג את היכולת הכי טובה נגדנו. אנחנו נהיה בסדר ונכנס לפלייאוף ומשם נוכל רק ללכת ולהתקדם".

מי שתפסה את מקומה של ראשון לציון כאחת הקבוצות החמות בליגה היא מכבי חיפה, עם ניצחונות ענקיים על מכבי תל אביב והפועל ירושלים. "לא ראיתי את המשחק בין מכבי לבין חיפה, אבל עקבתי אחרי התוצאה. חיפה היא קבוצה טובה, היא אחת הקבוצות שבאמת יכולה לזכות באליפות בליגה הזאת. יש להם מאמן מצוין, חבורה חזקה מאוד של שחקנים, צריך להוריד את הכובע בפניהם. זה לא משנה איך מכבי שיחקו, אלא יותר משנה איך חיפה שיחקו במשחק הזה, תנו להם את הקרדיט".

הגארד בן ה-26 הוא אחד מחבורה צעירה ומבטיחה בראשון לציון, שמציגה כדורסל מרשים. "כל החבר'ה הצעירים בקבוצה שלנו מתקדמים בצורה מרשימה, אפשר לראות את זה כמעט בכל יום. הם עובדים נורא קשה באימונים, הם מקשיבים, וזה הדבר הכי משמעותי אצלם. הם מקשיבים כי הם רוצים להתפתח ולהיות שחקנים טובים".

- קוראים לכם "לוב סיטי" של ישראל בזכות ההאלי הופים המדהימים שלכם. זה משהו שאתם עובדים עליו?

"כשחתמתי בקבוצה בקיץ וידעתי פחות או יותר מי השחקנים שמגיעים לכאן, ידעתי איזה סגנון משחק נשחק, זה היה לי ברור מראש. שון דאוסון וכריס רייט באותה קבוצה יחד איתי, לא היה לי ספק. אין שום סיבה למסור לכריס רייט כדור מוקפץ, זה רק יעזור להגנה. אתה צריך להרים לו את הכדור לשמיים כי הוא קופץ יותר גבוה מכל שחקן אחר. כשאני רואה את כריס או שון רצים אני מרים להם את הכדור לשמים, ההגנה לא יכולה לעשות כלום".

לצד ליונס, הכוכב הגדול של הקבוצה הוא דריל מונרו, שחקן שהיה על גבול הרמות הגבוהות לאורך כל הקריירה שלו, ומועמד מוביל לתואר ה-MVP של הליגה. "דריל הוא שחקן שמביא הרבה מאוד מנהיגות לפרקט", מעיד החבר לחמישייה של שרון דרוקר, "בזמן המשחק זה שחקן שאתה תמיד יכול לסמוך עליו, הוא בא מוכן למשחקים, וקשה מאוד לעצור אותו. הוא אחד המוסרים הכי טובים שיש בליגה הזאת, בלי שום קשר לעמדה שמשחקים, אחד המוסרים הכי טובים בליגה".

מארק ליונס שחקן מכבי ראשון לציון (ימין) עם איזייה סוואן שחקן מכבי אשדוד/באר טוביה. ברני ארדוב
מוכן. ליונס מול אשדוד/ברני ארדוב

הערב יפגוש ליונס את דיאנטה גארט ומכבי אשדוד בחצי גמר הגביע, כשבמפגש היחיד העונה בין הקבוצות התפתח קרב נהדר בין השניים, כשהשחקן של צביקה שרף מנצח 25:32, אך ראשון יצאה עם הניצחון. "סביר להניח שהמאצ'אפ ביני לבין דיאנטה גארט יהיה המכריע במשחק הזה, אבל יש להם חבורה של שחקנים טובים. יש להם את דיאנטה, אייזיאה סוואן וצ'ארלס תומאס, הפורוורד הישראלי שלהם (יהונתן שולדבראנד, א.ש) קולע מצוין מבחוץ. הם קבוצה טובה, זה לא שהמשחק בינינו לבינם יהיה הקרב ביני לבין דיאנטה גארט, אבל אין ספק שזה הולך להשפיע על התוצאה".

- גארט כבר רשם עונה טובה ב-NBA. לראות אותו איתך באותה הליגה נותנת לך תקוה להמשך?

"אני תמיד הרגשתי שאני שייך ל-NBA. להגיע ל-NBA לא אומר עד כמה אתה טוב, אלא יש בזה הרבה מאוד מרכיבים אחרים. יש הרבה מאוד שחקנים טובים שלא מגיעים ל-NBA, אז אני לא מסתכל על זה ככה. אני מסתכל על דיאנטה כשחקן, ואומר, הוא שחקן ממש טוב, ואני ממש מעריך את צורת המשחק שלו".

- זאת העונה האחרונה שלך בישראל?

"אני מקווה להישאר בישראל, אבל זה לא תלוי בי, זה תלוי בהנהלות של הקבוצות בישראל ובסיטואציות. יש כמה קבוצות בישראל שמשחקות במפעלים הבכירים, ושיש להם את הכסף הגדול לשלם לשחקנים טובים. זה לא שאין כסף טוב בישראל, השאלה היא אם רוצים לתת לך אותו".

מארק ליונס שחקן מכבי ראשון לציון. ברני ארדוב
מארק ליונס שחקן מכבי ראשון לציון/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully