וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירוק כבר לא עולה: כך נקלעה פנאתינייקוס למשבר היסטורי

1.2.2016 / 14:00

מושפלים בדרבי, סופגים קנסות ומתמקדים בשחקנים בינוניים מישראל. לראשונה מאז 2010, עלולים היוונים למצוא את עצמם מחוץ להצלבה. זה רק סימפטום למצב הביש שבו הם נמצאים מאז השתלט בנו של בעל הבית על המועדון והראה לז'ליקו אוברדוביץ' את הדרך החוצה. מאחורי הק?ל??עים

one

אווירת מבוכה שררה לפני שבוע במתחם התקשורת בהיכל השלום והאחווה, בסיום הדרבי בין אולימפיאקוס לפנאתינייקוס. אחרי שני הפסדים במפגשים קודמים העונה, השפילו האדומים את יריבתם השנואה בדרך לניצחון ליגה 66:80 - לא לפני שברחו ל-19:49 עוד במהלך המחצית הראשונה. "אנחנו לא בטוחים שסשה ג'ורג'ביץ' ישרוד את הלילה", כתבו לי עיתונאים מקומיים בוואטסאפ, ולא הסכימו להבהיר אם הם חוששים לתפקידו כמאמן פאו או לשלומו בכלל.

את המבוכה קטע משפט שאמר אחד הכתבים, ספק בציניות, ספק ברשעות, ספק ברצינות. "דימיטריס ינאקופולוס משתגע עכשיו, ושוב מחפש לשלוף שפן מהשרוול", טען כנגד בעל הבית הקפריזי של הירוקים. "אני מתערב איתכם שעוד מעט הוא ייכנס לכאן ויודיע שהחתים את דיוויד בלאט".

לבסוף, ג'ורג'ביץ' שרד את הלילה ובלאט לא בא. בלאט גם לא מטלפן. ינאקופולוס נפגש עם המאמן הסרבי למחרת ההשפלה והבטיח לו את שרשרת החסינות (לפחות עד מועצת השבט הבאה). הוא גם אירגן לו חיזוק משמעותי. טוב, לא באמת משמעותי. בסוף השבוע בישרה פאו על החתמתו של מרקז היינס, שאותו רכשה מדינמו ססארי. הוא, ולא אחר, אמור להושיע את הקבוצה שמחזיקה בקו האחורי שלה את דימיטריס דיאמנטידיס וניק קלאתיס.

מאמן נבחרת סרביה סשה ג'ורג'ביץ'. GettyImages
קיבל את שרשרת החסינות, בינתיים. ג'ורג'ביץ'/GettyImages

איך אומרים ביוונית "'הבן של' הרס הכל"?

העונה הזו מסתמנת כעונת הנפילה של האימפריות באירופה. באופן סמלי, זה קורה רגע לפני שהיורוליג הופכת לליגה מצומצמת וכמעט סגורה: 6 מ-11 הקבוצות שחתמו על חוזה לעשור עם ג'ורדי ברתומאו אינן נמצאות במקום שמוליך להצלבה. מכבי תל אביב וארמאני מילאנו נשרו ליורוקאפ, וריאל מדריד ניצלה ברגע האחרון. ז'לגיריס קובנה ניצבת כצפוי בקרקעית הטופ 16, בעוד ברצלונה, אולימפיאקוס ופנאתינייקוס נמצאות באופן מפתיע בעמדת הדחה.

תשעה מחזורים עוד בקופה, והתמונה עוד יכולה להשתנות. לכל אחת מהקבוצות שבמשבר יש את הסיבות והתירוצים שלה. אבל אם ריאל יכולה לתלות את הקשיים שלה בשובע ובעומס, ואולימפיאקוס סובלת ממכת פציעות חמורה, אז במקרה של פאו - כמו במכבי - מדובר בבעיה יסודית יותר ולכן היא מדאיגה יותר. כן, גם ביוון יודעים לדקלם את המנטרה שלפיה "הבן של בעל הבית הרס הכל". במקרה שלהם, יש לא מעט ראיות שמוכיחות את צדקת הטענה.

ההידרדרות החלה בקיץ 2012. לאחר אובדן האליפות לאולימפיאקוס, לקחו הבעלים הוותיקים - האחים תנאסיס ופאבלוס ינאקופולוס - צעד לאחור. שניהם חצו כבר את גיל ה-80, ובריאותו של פאבלוס לא הייתה בשיאה, אז הוא העביר את המושכות לבנו הצעיר דימיטריס. הראשונים לזהות מה עומד לקרות היו המאמן ז'ליקו אוברדוביץ' ועוזרו דימיטריס איטודיס, שמיהרו לעזוב אחרי 13 שנים משותפות על הקווים ועל הספסל. כל הצוות הטכני והמנהלי בפאו הוחלף, ולמעשה, חוץ מדיאמנטידיס ומאנטוניס פוטסיס על הפרקט, לא נותר זכר אמיתי לאימפריה שפעם הייתה באתונה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
דימיטריס דיאמנטידיס שחקן פנאתינייקוס. GettyImages
חוץ מדיאמנטידיס ומפוטסיס על הפרקט, אין זכר אמיתי לאימפריה שפעם הייתה באתונה/GettyImages

בשלוש העונות האחרונות פנאתינייקוס לא חזרה לפיינל פור, ולמען האמת גם לא הייתה קרובה אליו; היא אמנם זכתה בשני דאבלים ביוון, אולם ג'ורג'ביץ' הוא כבר המאמן החמישי שעובד בשורותיה בתקופה הזו; גם הקהל מצביע ברגליים - ובארבעת משחקי היורוליג האחרונים עומד ממוצע הצופים באואקה על 7,361 (בשעה שתכולת האולם מתקרבת ל-19 אלף מושבים).

ולא ככה זה היה אמור להיראות בעונת הפרישה של יהלומידיס. הירוקים השקיעו לא מעט ירוקים בהחתמת שחקני העתיד של יוון, ובראשם ולאדו יאנקוביץ', ואסיליס חרלאבופולוס וניקוס פאפאס. קלאתיס הוחתם על חוזה עתק של יותר משני מיליון דולר בעונה, ואליו הצטרף גם הסנטר הסרבי האימתני מירוסלאב ראדוליצה, שהיה בגדר פנטזיה עבור אוהדים רבים בתל אביב.

אלא שזה לא ממש עובד. פאו פתחה את הטופ 16 במאזן 3:1, ממש כמו שעשתה בשלב הראשון של היורוליג, ובסוף השבוע האחרון ניצחה בקושי בבית את דרושפאקה האפורה והמציקה. יאנקוביץ' ופאפאס מרבים להיפצע, שיאם של פוטסיס וג'יימס גיסט (ובוודאי דיאמנטידיס) מאחוריהם, אוגניין קוזמיץ' מאכזב, ג'יימס פלדיין וסשה פאבלוביץ' לא מתאימים לרמות הגבוהות, קלאתיס אינו יציב וראדוליצה לא מסוגל לסגור אפילו 20 דקות בממוצע למשחק - כפי שקרה לו ביורובאסקט בנבחרת סרביה, וגם שם הוא אומן בידי ג'ורג'ביץ'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משאראס עד היינס: עשרה "ישראלים" בחמש שנים

פנאתינייקוס סיגלה לעצמה מסורת חדשה בחמש השנים האחרונות: בכל עונה היא אוספת לפחות אקס אחד מהליגה הישראלית. ואם בעבר היה מדובר בכוכבים הגדולים שדרכו בארץ הקודש, דוגמת עודד קטש, אריאל מקדונלד ושרונאס יאסיקביצ'יוס, הרי שעכשיו כבר מדובר במצעד הפלופים - או סתם בשחקנים שהצליחו בקבוצות קטנות ושאינם מתאימים למועדון בסדר הגודל הזה. היינס הוא ה"ישראלי" העשירי שמגיע לאואקה מאז 2012, ואולי הכי פחות מוצלח.

לראשונה מאז 2010, ניצבים הירוקים בפני הדחה כבר בשלב הטופ 16, ומי שסופג את מירב האש הוא ינאקפולוס ג'וניור, שהרוויח ביושר את הביקורת נגדו. בעונה שעברה, לאחר ניצחון דרמטי על צסק"א מוסקבה ברבע הגמר, דווח כי ינאקופולוס צעק לעבר השופט בירידה מהמגרש: "אהרוג אותך ואת משפחתך, זאת הבטחה. אז*** את אמא שלך, את אשתך ואת הילדים שלך מול הפנים שלך".

וזה לא היה המקרה היחיד. לאחר אחד הדרבים נגד אולימפיאקוס, הוא התייצב לצד דלת הכניסה של חדר ההלבשה האדום ותועד כשהוא מאיים בצעקות על ואסיליס ספאנוליס. "אני מקווה שהבת שלך תיוולד מתה, שאשתך תמות, צא החוצה לכאן אם אתה גבר, יא בן ****, יא כו***". במהלך העונה שעברה "התפטר" ינאקופולוס מנשיאות המועדון והעביר אותה למאנוס פפאדופולוס, כדי שהוא עצמו לא יישא בתפקיד רשמי ופאו לא תספוג עוד את הקנסות הכבדים בשביל התנהגותו.

ארינזה אונואקו שחקן מכבי תל אביב זורק עונשין. ברני ארדוב
אם היינס הגיע, אז למה לא הוא? אונואקו/ברני ארדוב

אלוורטיס וצרצריס לא נוגעים בקבוצה הבוגרת

ומה הלאה? הייאוש ניכר על פניהם של אוהדי פאו הוותיקים. לפני 20 שנים בדיוק זכתה הקבוצה בפעם הראשונה בגביע אירופה לאלופות, ובארון שלה יש כבר שישה תארים יבשתיים, אבל השביעי נראה רחוק מתמיד. אנשיה לא מסתירים את השינוי ומתייחסים בפומבי ובאופן מוצהר לליגה היוונית כאל מטרת העל שלהם. שניים מסמלי העבר, פראגיסקוס אלוורטיס וקוסטאס צרצריס, משמשים בתפקידים רשמיים במועדון, אבל דווקא במחלקת הנוער. בקבוצה הבוגרת הם לא נוגעים.

הכדורסל היווני נמצא במשבר. במהלך השבועיים החולפים צברו ארבע נציגות המדינה (שתי הגדולות מאתונה, יחד עם אריס ופאוק סלוניקי) שמונה הפסדים רצופים בשני המפעלים האירופיים הבכירים, שנשברו בזכות ניצחונות דחוקים. להזכירכם, מדובר במדינה שהשתתפה בשישה משבעת גמרי היורוליג האחרונים.

בצמרת היורוליג אפשר למצוא דווקא מאמנים שעבדו בעבר באולימפיאקוס ובפנאתינייקוס והמשיכו הלאה בחייהם: אוברדוביץ' (פנרבחצ'ה), איטודיס (צסק"א), דושאן איבקוביץ' (אנאדולו אפס) ויורגוס ברצוקאס (לוקומוטיב קובאן) משייטים לשלב הבא, בזמן שאתונה ופיראוס משוועות לדמויות שיוציאו אותן מהמשבר.

כעת מדווחים ביוון שפנאתינייקוס מתכוונת להמשיך להתחזק ושהיא מחפשת סנטר. מי יודע, אולי בקרוב היא תנחית גם את ארינזה אונואקו. מסורת זו מסורת, לא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully