וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש הנכון: למה חורחה סמפאולי צריך להיות המאמן הבא של מנצ'סטר יונייטד

20.1.2016 / 14:00

המאמן הארגנטינאי, שעזב את נבחרת צ'ילה, מסתמן כאופציה הגיונית לאימון השדים האדומים אם לואי ואן חאל יעזוב בקיץ. הבלוג של יוכין מסביר למה יונייטד היא גם האופציה הנכונה ביותר מבחינת סמפאולי

one

בווידאו: תקציר הניצחון של מנצ'סטר יונייטד על ליברפול

הקיץ צפוי להיות מרתק במיוחד מבחינת שוק המאמנים בכדורגל האירופי. פפ גווארדיולה פנוי, ונמצא לפי כל הסימנים בדרך למנצ'סטר סיטי, אולם כל עוד הדבר לא פורסם רשמית ימשיכו השמועות על אופציות נוספות למלא את העיתונים. ז'וזה מוריניו פנוי אף הוא, אך מתקבל הרושם שאף מועדון צמרת לא מעוניין בשירותיו בשלב זה. הפורטוגלי שרף הרבה יותר מדי קשרים וגשרים, ולא יהיה פשוט להמר עליו.

כעת הצטרף לרשימת מאמני הצמרת שמחפשים עבודה גם חורחה סמפאולי, שהצליח לבטל אתמול את חוזהו עם ההתאחדות הצ'יליאנית בתום סאגה ארוכה ומכוערת. הארגנטינאי מעוניין להתנסות לראשונה בחייו באירופה, ויהווה אלטרנטיבה מרתקת במיוחד. צ'לסי הוזכרה באופן אובססיבי למדי בהקשר זה בשבועות האחרונים, אך מנצ'סטר יונייטד עשויה להיות מתאימה יותר. המצב האירוני למדי. השדים האדומים משתוקקים להחתים את גווארדיולה, אך הקטלאני עשוי להעדיף את היריבה העירונית, בעיקר בזכות החברות עם המנהל הספורטיבי צ'יקי בגיריסטיין והמנכ"ל פראן סוריאנו. מוריניו חולם לחתום באולד טראפורד, אך יונייטד ממש לא ששה לבחור בו. ניתן להניח בזהירות כי דווקא סמפאולי יכול להתברר כמועמד המנצח בקיץ, אם וכאשר לואי ואן חאל יסיים את תפקידו שנה לפני תום החוזה.

חורחה סמפאולי מאמן נבחרת צ'ילה. GettyImages
רוצה לעבוד באירופה. סמפאולי/GettyImages

"תערובת של גווארדיולה וביילסה"

שמו של הארגנטיני הולך לפניו אחרי שהצעיד את צ'ילה לזכייה הראשונה בתולדותיה בקופה אמריקה בקיץ האחרון, וגם הותיר רושם חיובי מאוד במונדיאל בברזיל שנה קודם לכן. האדומים שיחקו בהדרכתו בסגנון התקפי ואטרקטיבי, עם לחץ מאסיבי על כל המגרש. ויסנטה דל בוסקה, שהפסיד לצ'יליאנים עם ספרד ללא תנאי בגביע העולם, כינה אותם "11 קמיקזות". ואולם, סמפאולי גם גילה גמישות טקטית לא מבוטלת, במיוחד בגמר קופה אמריקה מול ארגנטינה, כאשר ויתר על הכדורגל המהיר ועיבה את חוליית הקישור על מנת למנוע את אספקת הכדורים מליאו מסי, קון אגוארו ואנחל די מריה.

הזכייה הפכה את סמפאולי לגיבור לאומי בצ'ילה, אפילו יותר מקודמו הארגנטיני מרסלו ביילסה, ממנו הוא למד רבות. עם זאת, תהיה זו טעות להגדיר את סמפאולי כממשיך דרכו האולטימטיבי של "המשוגע". הוא מעריץ לא רק אותו אלא גם את גווארדיולה. בראיון מרתק שהעניק השבוע לעיתון הספרדי "אל פאיס" סיפר סמפאולי: "הם שני המאמנים הטובים בעולם כי הם גורמים לשחקנים להאמין בהם. הרעיונות שלהם שונים כי אחד דוגל במעבר מהיר מהגנה להתקפה ובסגנון ישיר, והשני מתבסס על אחזקת כדור, אך המטרה של שניהם זהה – התקפה. למדתי משניהם ואני משלב בין המסקנות. צ'ילה שלי היתה תערובת של גווארדיולה וביילסה".

מצער שהקדנציה המרהיבה שלו הסתיימה בטונים כה צורמים. נשיא ההתאחדות סרחיו חדואה נמצא אשם בפרשת השחיתות המסועפת בפיפ"א, עזב את תפקידו, וקרב הירושה הייצרי התנהל גם על גבו של סמפאולי, בניגוד לרצונו. פרטי חוזהו הודלפו לתקשורת וגרמו לסערה, עיתונאים מסוימים החלו לבקר אותו בשל קשריו עם ההנהגה הקודמת, ובמהרה הבין הארגנטיני שהוא לא מעוניין להמשיך במצב החדש. יחסי העבודה עם הנשיא החדש ארטורו סלאח לא היו תקינים, האווירה התקשורתית הפכה לרעילה, והמאמן ביקש להשתחרר מהחוזה שהיה אמור להסתיים באוקטובר 2017.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן. GettyImages
סמפאולי למד ממנו המון. גווארדיולה/GettyImages

"חולם לאמן באירופה"

"אם אפילו אחוז אחד מהאוהדים לא מרוצה ממני, אני לא רוצה להמשיך", הוא הצהיר. סלאח סירב לדרישה בלי לקבל פיצויים דרקוניים בגובה 6.3 מיליון דולר, והסכסוך יצא מגבולות הטעם הטוב. סמפאולי התבדח שייאלץ לשדוד בנק כדי לצאת מתנאי העבדות, בעוד נשיא ההתאחדות התעקש להחזיקו על אף שהיה ברור כי אין בכך טעם. לבסוף, הגיעו הצדדים להסכם, במסגרתו שילם סמפאולי פחות ממיליון, וגם ויתר על הבונוסים שהגיעו לו על הזכיה בקופה אמריקה.

הוא לא ברח כדי לאמן באירופה, אך כעת זו בהחלט המטרה, והעיתוי מאפשר לו לשקול את האופציות העומדות בפניו בראש שקט. שתי קבוצות שהוזכרו כמועמדות פוטנציאליות להשתמש בשירותיו לא היו סבלניות מספיק להמתין לסיום הסאגה בצ'ילה, או אולי לא היו מעוניינות בסמפאולי מלכתחילה. רומא, שפיטרה את רודי גרסיה מינתה מיד את לוצ'אנו ספאלטי, ואתמול, בדיוק כאשר יצאה ההודעה הרשמית מצ'ילה – מונה גם מאמן חדש לפורטו במקומו של ז'ולן לופטגי. הדרקונים החתימו את ז'וזה פסיירו לעונה וחצי, אם כי זו לא בחירה פופולרית בקרב האוהדים, וכשלונו עד מאי עלול להביא לסיום דרכו במהירות בזק.

ססיליה לאגוס, עיתונאית בכירה בטלוויזיה הצ'יליאנית, סיפרה אתמול לוואלה! ספורט: "ברור שסמפאולי מת לאמן באירופה. זה החלום שלו כרגע, והוא ימתין להזדמנות שתגיע בקיץ. יש עניין ממספר קבוצות בברזיל, אבל הוא אמר שיישאר לגור בסנטיאגו בשלב זה. חודש יוני יהיה הקריטי מבחינתו". בגיל 55, מבין סמפאולי היטב שזו ההזדמנות הטובה ביותר. אם יישאר בדרום אמריקה, הוא עלול לא לאמן באירופה לעולם.

לואי ואן חאל מאמן מנ'צסטר יונייטד. GettyImages
יפנה את מקומו לסמפאולי? ואן חאל/GettyImages

צ'לסי לא טובה בשבילו

אז מה צפוי לו ביוני? צ'לסי מחפשת מאמן קבוע שיחליף את חוס הידינק הזמני, ולכן טבעי כי שמו של סמפאולי הוזכר באופן מתמיד בשבועות האחרונים. ואולם, לפי הדיווח שזכה לתהודה הגדולה ביותר, שפורסם ב"דון באלון" הספרדי דווקא, הציב המאמן הארגנטיני תנאי חשוב להגעתו לסטמפורד ברידג' – להחתים את אלכסיס סאנצ'ס מארסנל. הסיכוי לעסקה זו שואף לאפס. סאנצ'ס הוא אחד הכוכבים החשובים והאהובים ביותר בסגל התותחנים, הוא מרגיש כמו דג במים אצל ארסן ונגר, ואין לו כל כוונה לחצות את הכביש ליריבה העירונית, בה נוטים להחליף מאמנים כל שני וחמישי. סמפאולי, ששיבח פעמים רבות את העבודה של ונגר עם כוכב הנבחרת שלו, מבין זאת מצוין, ולכן יש כאן שתי אפשרויות בלבד. אם הדיווח על האולטימטום נכון, הרי שהמאמן מעביר מסר עדין לצ'לסי כי אינו מעוניין בתפקיד. אם לא, אזי סביר שכל הסיפור עם צ'לסי הוא המצאה.

בכל מקרה, קשה לראות את סמפאולי פותח את הקריירה האירופית בצ'לסי. הוא עקב אחרי הבעיות של מרסלו ביילסה בבילבאו ובמארסיי, וישאף להגיע למועדון שיבטיח לו יציבות. רומן אברמוביץ', שהעיף את המאמן הדרום אמריקאי היחיד שלו, לואיז פליפה סקולארי, אחרי חצי עונה, לא מאמין בפרוייקטים לטווח ארוך. לעומת זאת, מנצ'סטר יונייטד זקוקה ליציבות בעצמה. אם וכאשר יסיים ואן חאל את תפקידו בסיום העונה, ויש סיכוי סביר שכך יקרה, סמפאולי יהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית, בין היתר כי הסגנון שלו נתפס כשונה ב-180 מעלות ממה שהשדים האדומים מציגים כרגע.

חורחה סמפאולי מאמן נבחרת צ'ילה. רויטרס
רוצה מועדון שיבטיח לו יציבות. סמפאולי/רויטרס

דרבי מול גווארדיולה?

העונה השניה של ההולנדי מתאפיינת בתלונות בלתי פוסקות על כדורגל משעמם, ואפילו ואן חאל עצמו מסכים עם חלק מהטענות. האוהדים משתוקקים לכדורגל מהיר והרפתקני, ואין איש מקצוע מתאים יותר מהארגנטינאי כדי לספק את הסחורה. סמפאולי הצליח לא רק בנבחרת – יש לו נסיון עשיר בקבוצות בדרום אמריקה, ובמיוחד באוניברסידד דה צ'ילה. בחירה בו תהיה הימור לאור חוסר נסיונו בזירה האירופית, אך יהיה זה הימור מושכל והגיוני בתנאים שנוצרו. כמו כן, אין כיום בשוק המאמנים דמות מושכת יותר, אלא אם יעזו באולד טראפורד לבחור בביילסה עצמו.

בקיצור, זו לא הצהרה נחרצת, ונדרשת זהירות רבה, אבל הנה לכם תחזית – ביוני ימונה חורחה סמפאולי למאמנה החדש של מנצ'סטר יונייטד. עם יורגן קלופ בליברפול זה הצליח, גם אם באיחור קל. יהיה מעניין לראות אם צדקנו גם הפעם. תחשבו על דרבי בין סמפאולי לגווארדיולה במנצ'סטר – זו יכולה להיות חוויה אדירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully