וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוס של ב"ש עלה על רב"ש? השוני והדמיון בין ברק בכר לרן בן שמעון

האחד מדרבן באמצעות פתקים, האחר יצר עיתונים פיקטיביים. הראשון מעורב בכל פרט ופרט ומקרב אליו שחקנים, בעוד השני מאציל סמכויות ושומר על דיסטנס. מה למד ברק בכר מרן בן שמעון ("סגנון משחק דומה, אישיות שונה") בתקופה בקרית שמונה וכיצד הפך למאמן בכיר ממנו?

one

בווידאו: תקציר המפגש הקודם בין בכר לבן שמעון, בו הפועל באר שבע ניצחה את מכבי פתח תקוה 2:5

לקראת סוף חודש פברואר 2012, נכנס מאמן עירוני קרית שמונה דאז, רן בן שמעון, לחדר ההלבשה של קבוצתו. לפני עוד אימון שגרתי, הוא החליט להפתיע את השחקנים כשהחל לחלק להם פתקים ריקים. השחקנים היו אז בעיצומה של עונה חלומית ובדרך אולי לאליפות היסטורית, ורק חיכו למוצא פיו של הקואץ'. אחרי כמה שניות זה קרה. "אני רוצה שכל אחד מכם יכתוב מה הוא מתכוון לעשות כדי שבעוד חודשיים נהיה האלופים", ביקש בן שמעון והוסיף: "ואני מבטיח לכם שאם תיישמו את זה, אז עוד חודשיים אנחנו נשב כאן, נפתח ביחד את הפתקים ונראה מה כל אחד עשה כדי שידברו על כולנו ויזכרו אותנו לעד כאלו שלקחו אליפות בקרית שמונה".

בזמן שהשחקנים מילאו את המשימה שהטיל עליהם בן שמעון, עוזרו ברק בכר עמד בצד והיה פשוט מוקסם מהמהלך של המאמן. בכר ראה כיצד השחקנים שוקעים במחשבה עמוקה לגבי הדבר שהם צריכים לעשות כדי לזכות באליפות, תוך כדי הבנה שבסוף העונה, בתסריט חיובי או שלילי, הפתקים ייפתחו ויהיה ניתן לבחון מי אכן עמד בהתחייבות שלו. "אין ספק שהמהלך הזה של רן לא נועד רק כדי לשבור שגרה", קובע אחד משחקני עונת האליפות ההיא. "באותו רגע הבנו שאין סיכוי שלא נמלא אחר הדברים שאמרנו, כי מי שייצא לא טוב מזה אלה רק אנחנו". מיד אחרי עניין הפתקים, בן שמעון החל את האסיפה הטקטית וכמו תמיד ניתח עד לגורם הכי קטן את הדברים שהוא דורש מהקבוצה שלו ואת ההתאמות ליריבה.

במבט לאחור, אותו אימון שגרתי היה יום חשוב מאוד בקריירה של עוזר המאמן הצעיר ואולי גם של הכדורגל הישראלי. נראה שאז בכר הבין מה הקו שהוא רוצה ללכת בו. קו של משמעת טקטית וניתוחים מקצועיים ברמה הכי פרטנית וגבוהה שיש, ולצדם מהלכים שוברי שגרה, כאלה שדורשים מהמאמן לחשוב מחוץ לקופסה והופכים קבוצה איכותית ליחידה דורסת ומגובשת. כזו שקשה לעצור. "מי שמכיר את ברק יודע שהוא מאמן פתוח מאוד, מאוד שונה", מסביר אחד משחקניו בהפועל באר שבע. "הוא תמיד מחפש את הדברים מעבר, ועם זאת שם דגש על טקטיקה והתאמות. לא סתם אנחנו מגיעים מוכנים ופעמים רבות גם משחקים בצורה שונה מול כל יריבה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
רן בן שמעון מאמן עירוני קרית שמונה בכדורגל. ברני ארדוב
למד , שכלל ופיתח. ברק בכר מאחורי רן בן שמעון על הספסל של עירוני קרית שמונה ב-2012/ברני ארדוב

אותה עונה מדוברת הסתיימה לה באליפות היסטורית של קרית שמונה, שהפכה לאלופה הראשונה מאז 1999 שאינה אחת מארבע הגדולות. התואר הסנסציוני הזה סימן את בן שמעון כיורש האפשרי למאמנים הגדולים בישראל, ובסיומה הוא עזב דווקא לקפריסין. היום, שלוש שנים וחצי אחרי האליפות ההיא, ובן שמעון שוב יפגוש את עוזרו, הפעם כשהוא מאמן את מכבי פתח תקוה ואילו בכר מגיע כמאמן מוליכת הטבלה הפועל באר שבע. זהו עימות מקדים למשחק בין הקבוצות בשמינית גמר הגביע, כשרבים כבר מכתירים את המפגש הכפול כקרב בין המאמנים הטובים ביותר בישראל כיום.

מבט על הדרך של השניים מראה לא מעט קווים מקבילים, אבל גם הבדלים רבים. מה בכר לקח מהתקופה כעוזרו של בן שמעון, באילו נקודות אפשר למצוא דמיון מוחלט, מהם הדברים שהמאמן הצעיר שכלל ופיתח, והכי חשוב: האם בלי לשים לב, בן שמעון הפך את עוזרו למאמן הטוב בישראל ולזה שיוביל שוב קבוצה שאינה נמנית על מועדון ארבע הגדולות לאליפות היסטורית - ארבעים שנה בדיוק אחרי הנפת הצלחת האחרונה בנגב? ניסינו לבדוק.

ברק בכר מאמן עירוני קרית שמונה עם אדריאן רוצ'ט. קובי אליהו
"שניהם מאמינים באותם עקרונות". אדריאן רוצ'ט לצד ברק בכר/קובי אליהו

אם צריך להבין מה בכר לקח מבן שמעון, הרי שהדברים העיקריים הם החריצות, המקצוענות והמשמעת הטקטית. רב"ש, כך מספר כל מי שעבד תחתיו או לצדו, דואג לנתח יריבות בצורה הכי פרטנית שיש. הוא שם דגש על משמעת ולפעמים גם מאבד את שלוות הנפש כשהוא רואה שחקן שמפר את ההוראות הטקטיות.

בכר ראה את הדברים בעונת האליפות (העונה היחידה בה השניים עבדו כצוות), ועוד לפני כן כשחקן פעיל תחת בן שמעון, וכמאמן החליט לאמץ את העניין. לטענת רבים, הוא אף שכלל אותו כשהוא מעניק חשיבות עצומה לניתוח טקטי של משחקי קבוצתו ושל היריבה. בכר מקדיש שעות ארוכות ללמידת כל הרגל של שחקני היריבה ולפי זה מתאים את השיטה. "מי שמכיר את שניהם יודע שסגנון המשחק הוא מאוד דומה", מסביר אדריאן רוצ'ט, ששימש כקפטן קרית שמונה אצל שני המאמנים. "שניהם מאמינים באותם עקרונות, מבקשים הנעת כדור בלתי פוסקת ולחץ אחרי איבוד כדור, וזה בולט בקבוצות שלהם. האסיפות מאוד דומות וגם ההכנה למשחק והאימונים הטקטיים".

כדי להבין את משמעות הניתוח הטקטי עבור בכר, צריך ללכת קצת אחורה, לעונת 2012/13, אז הגיע גילי לנדאו לקרית שמונה ובכר המשיך כעוזר. לנדאו רצה לראות האם הוא יכול לסמוך על מי ששיחק אצלו בהכח רמת גן גם בנושא של ניתוח המשחקים, ולכן נתן משימה לעוזר הצעיר וביקש ממנו לקחת חמישה משחקי קלאסיקו בין ברצלונה לריאל מדריד ולנתח את הצד הקטלאני.

המאמן החדש האמין שבכר יגיע עם תובנות בסיסיות, אך אחרי כמה ימים הופתע כשקיבל מחברת שלמה ובה עוזרו פירק לגורמים את ברצלונה, ניתח כל טעות אפשרית של ההגנה, הציג יתרונות שלא נוצלו מספיק בהתקפה ועוד דברים שגרתיים שהשחקנים נוטים לעשות ואפשר לעצור אותם אם ישימו דגש עליהם. לנדאו היה המום והבין באותו רגע שאם יש משהו שהוא יכול להיות שקט לגביו זה נושא הניתוחים הטקטיים. "ברק זה ילד ששיחק אצלי בגיל 16 בהרכב בהכח רמת גן, וזו הייתה סגירת מעגל עבורי כשהוא שימש כעוזר המאמן שלי", נזכר לנדאו. "המשימה הראשונה שנתתי לו הייתה לקחת חמישה משחקי קלאסיקו, והוא באמת ניתח אותם נהדר".

"ברק שכלל את כל הקטע של שימוש במידע ונתונים", מוסיף שחקן ששיחק תחת המאמן בקרית שמונה. "לפעמים זה נראה שהוא משתמש בכל נתון אפשרי שקיים - מהדברים הפיזיולוגיים ועד חולשות של כל שחקן יריב. למשל נגד דינמו מוסקבה, תוך כדי משחק היה נדמה לי לפחות שאני מתמודד נגד יריבה ישראלית, כי פשוט הכרתי כל מהלך של כל שחקן ואת צורת המחשבה שלהם. ידעתי בדיוק מה הם הולכים לעשות. לא סתם כמעט עברנו אותם. וזו קבוצה שבארץ כנראה הייתה לוקחת אליפות בהליכה".

גילי לנדאו מאמן עירוני קרית שמונה. אדריאן הרבשטיין
הציב לבכר את אתגר הקלאסיקו. גילי לנדאו/אדריאן הרבשטיין

אולם, בכר לא מתעסק רק בטקטיקה. מדי פעם, כאמור, הוא מקפיד לשבור שגרה כדי להכניס רוח חיה למועדונים בהם הוא עובד. אם בן שמעון החליט על פתקים, בכר שלקח ממנו דוגמה, מנסה לעשות דברים מיוחדים לשחקנים כדי להכניס בהם מוטיבציית שיא ולגבש אותם. כך היה בקרית שמונה לפני מפגש עם מכבי תל אביב, כשהמאמן הגיע עם שני עיתונים פיקטיביים אותם הכין. בראשון הופיעה כותרת המחמיאה לחבורה הצפונית שניצחה את האלופה, ובשני כותרת המספרת את סיפורו של עוד ניצחון קליל של מכבי תל אביב. השחקנים עלו בטירוף וניצחו את הצהובים 1:3.

גם במחנה האימונים לפני תחילת העונה שעברה היה מקרה דומה. במשך כחודש, ביחד עם אנשי המועדון, ניסה בכר לגייס למשפחות של כל השחקנים לטובת יצירת סרטון וידאו מיוחד. הבעיה הגדולה ביותר הייתה להגיע למשפחתו של רוג'רס קולה בזמביה, אך גם זו נפתרה כשהסוכן דודו דהאן נכנס לסוד העניינים והצליח להגיע למשפחה שצילמה גם היא קטע. בכר והצוות שמרו בכספת - טוב, לא בדיוק כספת, אבל בתיקייה סודית במחשב - את הסרטונים והציגו אותם בהפתעה גמורה בפני השחקנים בזמן המחנה. אחרי שבועיים שלא ראו את המשפחות, העיניים של רבים מהשחקנים לא נותרו יבשות.

את כל אותם דברים שאינם נוגעים אך ורק לעניינים המקצועיים, בכר לא עושה לבד אלא בשיתוף פעולה מלא עם מי שהולך איתו בשנים האחרונות והפך לחלק ממנו בכל מה שנוגע לנושאים אלו, היועץ המנטלי איתן עזריה. בכר מאמין כל כך בעניינים המנטליים, ולכן צירף אליו את עזריה, גם הוא מגן ימני בעברו, שהמשיך יחד איתו להפועל באר שבע. השניים חושבים כל העת על דרכים להגיע לראש וללב של השחקנים.

כך היה ב-7 בינואר אשתקד. המאמן הגיע למגרש בקרית שמונה והבין שמדובר ביום גשום במיוחד, בו אימון לא יהיה כל כך אפקטיבי. אז הוא החליט לשבור שגרה. השניים החלו לארגן את חדר האסיפות, הכינו עוגיות וכוסות תה, והשחקנים שחשבו שהם מגיעים לעוד יום מיוזע, הופנו לתוך החדר והופתעו לשמוע מה תכנן להם המאמן. בכר חילק אותם לארבע קבוצות, כשלכל אחת "מאמן משלה". המאמנים היו רוצ'ט, שיר צדק, השוער השלישי רום אילוז ועודד אלקיים, כשכל קבוצה קיבלה חלק מהמשחק מול מכבי נתניה שנערך שבת קודם לכן והתבקשה לנתח אותו. אחרי כשעה של עבודה, השחקנים התכנסו וכל "מאמן" הציג את המסקנות שלו - כאלה שבכר יישם במשחק שלאחר מכן מול מכבי פתח תקוה.

גם בנושא זה בכר למד מבן שמעון, שכבר בימיו בקרית שמונה ציוות לצדו את פסיכולוג הספורט אלעד אשכנזי ודאג לא פעם ששחקנים אצלם זיהה ירידה מנטלית יילכו לשיחה עם הפסיכולוג. לא פעם, מעידים בקרית שמונה, ההחלטה של בן שמעון להפנות שחקן לאשכנזי התבררה כבינגו. "אלעד הוא פסיכולוג במלוא מובן המילה והרבה שחקנים היו שופכים את הלב בפניו", מסביר שחקן ששיחק אצל בן שמעון ובכר בקרית שמונה. "אצל איתן זה היה יותר מצגות שהוא מכין ועבודה עם ברק. הוא היה מגיע לכל האימונים ועומד על הדשא". אשכנזי, אגב, הלך עם בן שמעון לכל קבוצה בה עבד מאז וגם היום נחשב לאחד מהגורמים החשובים בהצלחה של מכבי פתח תקוה. "ברק לקח מרן הרבה", קובע ויאם עמאשה, "ואחד הדברים זה השימוש בפסיכולוג ספורט. לכל אחד מהם יש אמנם כריזמה אחרת וניהול משחק שונה, אבל יש ביניהם הרבה קווים דומים, במיוחד בשיטת ורצינות האימונים".

שחקני מכבי פתח תקוה חוגגים עם רן בן שמעון. יוסי ציפקיס
מקרב את השחקנים אליו. רן בן שמעון/יוסי ציפקיס

לא רק דמיון יש בין השניים, אלא גם לא מעט נקודות שונות. אחת הבולטות היא תפיסת העולם של מאמן באר שבע ביחס לקשר שלו עם שחקנים ועם הצוות מסביבו, וקור הרוח במקרים של משבר.

בעוד בן שמעון מקרב אליו את השחקנים ופעמים רבות דואג לחבק ולערוך לא מעט שיחות אישיות גם עם מי שנחשב לשחקן ה-20 או ה-23 בסגל כדי לשמור את כולם סביבו, בכר מרוחק יותר ודואג לא להפוך לחבר של השחקנים. למרות החביבות כלפיהם, הוא מקפיד לשמור גם על דיסטנס וללכת עם הקו המקצועי שלו, ללא קשר למעמד השחקן.

כך למשל היה עם צדק, שנחשב היום ל"שחקן של בכר". באמצע עונת 2013/14 הקפטן של קרית שמונה נפצע לשלושה חודשים, אך כשחזר לכושר גילה שבכר מעדיף את קאסיו פרננדס ומתן אוחיון, וזאת למרות מעמדו כשחקן המוביל של קרית שמונה. כשהבלם הבין שהוא מוצא עצמו בחוץ, הוא ביקש לעזוב לבני יהודה ואפילו קיבל את ברכת הדרך מבכר. בסופו של דבר היה זה איזי שרצקי שהטיל וטו על המהלך ברגע האחרון, וצדק שב אל ההרכב רק כאשר בכר האמין כי זה נכון מקצועית.

מקרה דומה התרחש בתחילת העונה הנוכחית עם אליניב ברדה. הקפטן של באר שבע לא אהב את העובדה שהוחלף בשלב מוקדם מול תון השוויצרית ובהמשך גם בליגה, כשברקע נשמעו בתקשורת קולות המעידים על סכסוך בין השניים. למרות המעמד הכמעט אלוהי של ברדה בבאר שבע, בכר החליט ללכת עם הדרך המקצועית שלו, אך בו בזמן הסביר לקפטן את הצעדים שנקט וכן מה הוא מצפה ממנו.

בכר ממעט להתייעץ עם שחקנים ומעדיף לעשות את זה עם הצוות שלו. הגישה הזו פינתה את ברדה להתעסק בנעשה על המגרש, והתוצאות נראו בשטח כשהחלוץ בתקופה הטובה ביותר שלו בליגת העל עם 10 שערים. "ברק קרוב מאוד לשחקנים, אבל לא הופך ל'חבר' שלהם", מדגיש אחד השחקנים שהתאמנו תחת בן שמעון ובכר. "הוא אוהב להתעסק בצד המקצועי ובגלל האופי שלו השחקנים ברובם מתחברים אליו. זה נכון במיוחד ל-15-16 שנמצאים ברוטציה".

שחקני הפועל באר שבע, שיר צדק, אליניב ברדה. קובי אליהו
שני מקרים מייצגים. שיר צדק עם ברק בכר/קובי אליהו

ומה לגבי האישיות? "לשניהם אישיות שונה", אומר רוצ'ט. "רן אולי טיפה יותר משוחרר ולפעמים שובר יותר דיסטנס. הוא היה מעורב גם בדברים אישיים ששחקנים שיתפו אותו, ואלה היו יחסים שהרגשת שאפשר לשתף ולהתייעץ בדברים שלא קשורים לכדורגל".

גם בנוגע ליחס של הצוות המקיף את המאמן, בכר שונה מאוד מבן שמעון. בעוד מאמן מכבי פתח תקוה מעדיף לשלוט ודואג להיות מעורב בכל פרט ופרט, בכר פועל אחרת. הוא מאציל סמכויות ונותן לא פעם לצוות שסביבו לקבוע. "רן אוהב להיות מעורב ולהחליט על כל דבר קטן", מסביר שחקן שמכיר את השניים. "הרבה פעמים הוא היה עושה איתנו גם את תרגילי החימום והכושר. ברק נותן הרבה יותר חופש לצוות, בקשר למה צריך לעשות וכמה זמן".

ההבדל הבולט מכולם הוא האופי. ברגעי משבר, העידו גורמים בהפועל ומכבי תל אביב, בן שמעון נטה לרכז אצלו את כל הסמכויות, לדרוש יותר מהשחקנים ופעמים רבות נכנס לסוג של מערבולת. בכר, לעומת זאת, שומר על קור רוח לאורך כל הדרך, עד כדי כך שלאחרים קשה להבין מה באמת עובר בראשו. גם בתחילת העונה, כשלא הכל הלך חלק עבור הפועל באר שבע, הוא לא נתן לדבר להסיח את דעתו וחזר למאבק האליפות. "הוא מנהיג שקט עם לב זהב", מסביר לנדאו. "יש מנהיגים רעשניים וקולניים, אבל הוא מנהיג שקט. מי שעבר את רן בן שמעון וגילי לנדאו והוסיף תכונות מעצמו, לא יכול להיות שלא להיות מאמן מצוין. כשאתה מקבל את ההזדמנות צריך לקחת אותה, וברק לקח בגדול. אני מאוד שמח בהצלחתו".

ולטענת מקורביו, בכר גם התחיל מנקודה מאוד נמוכה מבחינה תקשורתית. "יש יותר מדי אנשים שחיכו לברק בפינה", קובע גורם בבאר שבע. "כל תיקו, הפסד או סתם משחק לא מרשים, והם ניסו לייצר משבר או מחשבה שברק לא מתאים ללחץ הזה. הוא הוכיח אחרת. לא רק שהוא מתאים ללחץ הזה, אלא הוא מתאים להוביל את באר שבע לפסגות אליהם עדיין לא הגיעה".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע (ימין) עם רן בן שמעון מאמן מכבי פתח תקוה. רוני לבנה
גישה שונה ברגעי משבר. ברק בכר עם רן בן שמעון/רוני לבנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully