וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבולדוג: בלוג הכדורסל הישראלי על רמי הדר, מאמן מכבי חיפה

9.1.2016 / 8:00

הוא הגיע לליגת העל מאוחר, מסתדר עם דרך קבלת ההחלטות במכבי חיפה ומוציא יותר ממה שהקבוצות שלו שוות. רמי הדר ינסה להוביל את מכבי חיפה לחצי גמר גביע המדינה, דרך היכולת ההגנתית, המאפיינת אותו ("מנטליות של בולדוג"). לא בטוח שאפילו זה יספיק לו כדי להישאר בכרמל

one

בווידיאו: ההפסד של חיפה להפועל תל אביב

אל המשחק במחזור התשיעי בעונה שעברה הגיעה מכבי חיפה בעיצומה של תקופה רעה. הירוקים הפסידו בארבעה מחמשת המשחקים הקודמים שלהם וידעו שמשחק חוץ באילת הוא ממש לא משחק בהזמנה. אלא שהשחקנים של רמי הדר סיפקו הופעה גדולה והגיעו לדקה האחרונה ביתרון עשר. בשלב זה, קאליף ווייאט המארחת השתלט על העניינים, קלע תשע נקודות מהירות ונתן לאילת ניצחון דרמטי. בסיום, גורמים בחיפה יצאו כנגד ההחלטה של רמי הדר, שלא לקחת פסק זמן בשלב קריטי ולתת לקבוצה להוציא את הכדור מתחת לסל. שבוע לאחר מכן אירחה חיפה את בני הרצליה והובסה 92:76. עם מאזן של שלושה ניצחונות בעשרה מחזורים, נדמה היה כי דרכו של המאמן, שקיבל את הקבוצה בפעם השנייה אחרי קדנציה בעפולה בליגה הלאומית, עומדת להסתיים.

אלא שאז חיפה עברה טלטלה אחרת. דמונטז סטיט וג'ף אלן נתפסו עם סמים קלים בדירתו של האחרון, שוחררו ולפתע, דווקא מהמצב הקשה, הירוקים עלו על דרך המלך. "הייתה לנו התחלה קשה לעונה שעברה", מודה הבעלים ג'ף רוזן, "אחרי שעשינו שינויים והתייצבנו, הפכנו לקבוצה שנלחמת על הפלייאוף וסיימנו עם מאזן חיובי. רמי הרוויח את ההתקדמות שלו כמאמן צעיר ואנחנו כמעט הפתענו את אילת בפלייאוף".

מהנקודה הנמוכה ההיא, הפך הדר לאחד המאמנים המוערכים בליגת העל. הוא כמעט הוביל את הקבוצה לגמר גביע המדינה והגיע למשחק חמישי ברבע גמר הפלייאוף מול אילת. הוא גם הפך לראשון מאז אבי אשכנזי שפותח עונה שנייה ברציפות בירוק והשילוב בין הצדדים נראה כמעט טבעי. רגע לפני המשחק הגדול ברבע גמר הגביע נגד מכבי תל אביב, בלוג פתיחת המחזור מנסה לתהות מה עושה הדר טוב כל כך ומיהו המאמן שרק בגיל 48 קיבל את הצ'אנס הגדול הראשון?

- מאמן מכבי חיפה רמי הדר. ברני ארדוב
מי אתה באמת, רמי הדר?/ברני ארדוב

הדר אימן במשותף עם מייקל קרטר את הפועל חולון למספר משחקים בעונת 1993/4, אך בעיקר קוטלג במשך שנים כמאמן ליגה לאומית. הוא הדריך בהצלחה את בית"ר בנימינה וכמעט עלה ליגה עם מכבי אשדוד ב-2009/10. הקבוצה סיימה שנייה והוא פוטר באמצע העונה הבאה. את העונה ההיא סיים במכבי באר יעקב והמשיך למכבי הוד השרון, קבוצת הבת של מכבי חיפה. במהלך העונה, נקרא לירוקים על מנת להחליף את עמי נאווי, בעוד הקבוצה שקועה במקום האחרון. ב-2012/13 נשאר בירוק כעוזר מאמן דומיננטי של בראד גרינברג, לצד עופר רחימי והשלישייה הזו הובילה את הירוקים לאליפות היסטורית. דווקא אז הוא החליט לשוב ללאומית וכמעט עלה ליגה עם הפועל עפולה. בקיץ שעבר שוב קיבל את הקריאה מחיפה והחליף במפתיע את דני פרנקו.

"רמי עשה דרך ארוכה מאוד עד שהגיע לליגת העל", מסביר אחד ממאמני הליגה, "היו לא מעט מאמנים, פחות ראויים ממנו, שקיבלו הזדמנות אמיתית לאורך שנות האלפיים. אבל רמי הוא לא מהמאמנים המתוקשרים, אלה שדוחפים את עצמם קדימה יותר מדי". מי שמכיר או סיקר את הדר, לא יכול לדמיין אותו בלי הסיגריה הנצחית ולא פעם הוא היה אומר אחרי ניצחון: "מה שאני צריך עכשיו זאת כוסית וויסקי טובה". לא בדיוק התדמית של המאמן החדש, אותה מייצגים דן שמיר, אלעד חסין ודומיהם הצעירים והידענים. "זה שהגעתי מאוחר עשה לי טוב, הגעתי כאדם הרבה יותר בשל", סיפר השבוע הדר בראיון ב"חמישיות" של ערוץ הספורט, "בליגה הראשונה, החומר שעומד לרשותך עוזר לך לעשות דברים הרבה יותר טוב. קצב הלימוד יותר גבוה וזה מאפשר לך להגיע לרמת ביצוע יותר גבוהה".

העובדה שהדר הגיע לליגת העל מאוחר כל כך, כנראה שגם עוזרת לו להסתדר היטב עם הבעלים הצבעוני ג'ף רוזן, שאוהב לקבל את ההחלטות: "לי ולרמי יש מערכת יחסים חזקה, שמבוססת על עבודה", אומר הבוס, "יש לנו עוד הרבה מה להוציא מהעונה הנהדרת הזו". בחיפה מספרים כי העובדה שהדר משתף פעולה עם החלטותיו של רוזן ומקורביו לא מטיחים בתקשורת האשמות על חוסר חיזוק, כפי שעשו מקורבי המאמנים הקודמים בחיפה, בהחלט עוזרת לשיתוף הפעולה הפורה: "רמי הוא מאמן הגנתי, עם מנטליות של בולדוג", מסביר רוזן למה בחר בהדר, "הוא מעביד את השחקנים בצורה קשה במיוחד כדי להשיג תוצאות".

השיטה של חיפה, בה הצוות של רוזן בוחר את השחקנים, מתאימה מאוד להדר, שהעיד השבוע: "העובדה שאני לא מנהל את סגל השחקנים והבחירה בהם גורמת לי להיות בפוקוס. כי אז אני לא מחפש כל הזמן בחוץ, אלא בפנים, במה שיש. מה שיש לי, אני אוהב אותו. יש מגרעות, יש מקומות שאנחנו פחות טובים בהם, אבל יש שחקנים שמוכנים להתאמן. יש לי כמאמן השפעה על הקבוצה וזה גורם הנאה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ג'ף רוזן בעלי מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
הצוות של ג'ף רוזן בוחר את השחקנים/אדריאן הרבשטיין

בעולם הכדורסל קיימות שתי גישות בולטות להנחלת שיטה לקבוצה. הראשונה, בה דבקים רוב המאמנים, גורסת כי יש להתאים את שיטת המשחק לסגל. השנייה, בה מאמין בין היתר הדר, כמו גם מאמן מכבי תל אביב ז'אן טבק, טוענת כי צריך להתאים את השחקנים לשיטה. לאורך הקריירה, הדר הפך למאמן הגנתי מרשים מאוד, כזה שגורם לקבוצה שלו לנשוך, לשרוט, לתקוף את היריבה וללחוץ בלי הרף. מהיום הראשון באימונים, מעידים שחקנים שעברו אצלו בשלוש העונות האחרונות, הוא דורש לתת הכול בהגנה, לכופף רגליים ולא לאפשר לשחקן שמולך לנצח אותך. הוא גורם לשחקנים להגיע בטירוף הגנתי ומאמנים יריבים מתקשים למצוא פתרונות.

"זה ה-DNA של רמי, זו השיטה שלו, זה מי שהוא וזה מה שהוא דורש", אומר מורן רוט, ששיחק תחתיו חצי מהעונה שעברה, "אינטנסיביות, לחץ ואגרסיביות בהגנה. גם בהתקפה הוא רוצה את זה, אבל יחד עם חופשיות לשחקנים. הוא מאמן מאוד ברור, שיודע מה הוא רוצה ורואים את זה על הקבוצה שלו. בעונה שעברה היינו אחת הקבוצות הקשוחות ונכון שהשנה יש לו שחקנים מאוד פיזיים והגנתיים, שמתאימים לאופי שלו, אבל גם בעונה שעברה, כשפחות היה, התאמנו את עצמנו לשיטה ולא להיפך".

יש שיאמרו כי הדר לא נהנה לגמרי ממכבי חיפה הגדולה, שהפכה לקבוצה משמעותית בכדורסל הישראלי תחת רוזן. דני פרנקו ובמיוחד בראד גרינברג זכו לאמן סגל נהדר, שכלל את גל מקל, דונטה סמית', פאט קלאת'ס, פול סטול, מורן רוט, עידו קוז'יקרו ובן רייס. הדר היה צריך להסתדר בעונה שעברה עם ג'ף אלן, אותו הביא מעפולה, רוט שהגיע באמצע העונה ואלכס צ'וברביץ' כשחקן מוביל. העונה הוא עם עוז בלייזר וחנן קולמן. הישגים? אמנם אין אליפות או גמר פלייאוף, אבל ביחס לסגל, הם לא פחות מרשימים.

"אני מייחס את העובדה שהקבוצות של רמי מוציאות יותר מעצמן ב-100 אחוז אליו", אומר רוט, "הוא מוציא משחקנים אלף אחוז. כישרון לא מספיק אצלו, שחקנים מבינים שהם צריכים להקיז דם ולהילחם כל שנייה. הקבוצה שלו אף פעם לא נשברת, אתה לא יכול להוריד את הרגל מהגז ולהתאים את עצמך לאגרסיביות של הקבוצות שלו, כי אחרת הן ינשכו ויעקצו אותך. זה מי שרמי, הוא לא מדבר הרבה, אבל הדרישות שלו מאוד ברורות ולפי זה השחקנים פועלים". רוזן מצטרף לשבחים: "העבודה הקשה של רמי, תשומת הלב שלו להגנה, האימונים האינטנסיביים והמסירות לארגון ולניצחון הם המתכון להצלחה, שלו ושלנו".

אלא שלצד ההצלחות של השנים האחרונות, להדר נוספה בקיץ נקודה לא נעימה לרזומה, לאחר שירד עם נבחרת הקדטים מדרג א' לדרג ב'. הדר היה בין המאמנים שראו בתפקיד כבוד, בעוד לא מעט מאמנים שהיו מועמדים, העדיפו שלא לקחת את התפקיד. ב"חמישיות", הוא גם דיבר על המחסור בידע של השחקנים והאשים את העובדה שזנח חלק מהדרך שלו ועבר לשמור אזורית עם הנבחרת. "חוסר ידע? אולי חוסר שליטה בנבחרת", אמר אחד מהורי השחקנים בשיחה עם וואלה! ספורט, "הנבחרת לא הייתה דומה לקבוצות שרמי מאמן. ההגנה? הגרועה באליפות. הנבחרת שיחקה לא טוב וחבל שמאמן כל כך מוערך בחר לדבר על קמפיין שיש לו חלק בחוסר ההצלחה והטיל דופי במערכת ובידע שיש או אין לשחקנים".

מורן רוט שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
רוט נהנה לשחק אצל רמי הדר/ברני ארדוב

ההצלחה במכבי חיפה לא נתונה לוויכוח, אבל גם בקבוצה אליה התחבר כל כך, המאמן לא מוותר לשחקנים על משחקים לא טובים. "כשרמי צריך, הוא נותן לנו בראש", אישר בסיום ההפסד להפועל תל אביב אחד השחקנים. הדר עצמו סירב לוותר לשחקניו השבוע ולדבר על מצבים מנטליים: "הם שחקנים מקצוענים, שמקבלים כסף על העבודה שלהם וצריכים לבוא ולעשות אותה", ענה בנחרצות לגבי השאלה האם להפסד תהיה השפעה לקראת הגביע.

למרות החיבור הטוב בינו לבין ההנהלה, רוזן לא היה מוכן השבוע לגלות האם ישאיר את הדר בשנים הבאות: "אנחנו לא מקבלים החלטות כאלה עד לסיום העונה". בסביבת הקבוצה מאמינים שרוזן ימשיך עם המאמן, אך יודעים שבמכבי חיפה קורים דברים לא צפויים לפעמים: "היינו בהלם כאשר הוחלט שלא להמשיך עם דני פרנקו. גם ההחלטה על אי המשך דרכו של בראד גרינברג לא הייתה טבעית. במכבי חיפה תמיד צריך לחשוב על הלא צפוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully