וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת משוריינים: בלוג פתיחת המחזור על המלחמה בין פיב"א ליורוליג

3.1.2016 / 14:00

שיטת המשחקים החדשה של היורוליג הגבירה את המאבק בינם לבין אנשי פיב"א, שעדיין לא מוותרים על הרעיון להקים ליגת האלופות. בלוג פתיחת המחזור על המלחמה בין עסקני היבשת שתכריע היכן הפועל ירושלים תשחק בעונה הבאה ושהטרידה גם את מכבי תל אביב

צילום מסך

בווידאו: משדר מיוחד של משחק מקדים לקראת המשחק

פתיחת השלב השני במפעלים השונים באירופה בפתח, והתרחיש שמציג העיתונאי הרוסי אלכסנדר ברמינסקי מציג מצב אבסורדי למדי. "חוסר הוודאות לגבי העונה הבאה הוא אחד הדברים שמניע חלק מקבוצות היורוקאפ העונה לעשות את הטוב ביותר כדי לנסות לזכות במפעל. הן יודעות שזכייה בטורניר תכניס אותן לליגה האקסקלוסיבית של היורוליג בעונה הבאה, בעוד שאי זכייה והן תצטרכנה ליהנות מהרבה מאוד מזל כדי להיות במפעל הבכיר ביבשת, או להמתין בסבלנות לתוצאה של המאבק בין פיב"א ליול"ב. כולם ראו שעד יומיים לפני ההגרלה של המפעל הבכיר של פיב"א השנה לא ידעו מי הקבוצות המשתתפות, לא היה לו שם, ועד עכשיו הוא גם לא יותר מדי אטרקטיבי, אז המאבקים ביורוקאפ השנה מקבלים משמעות שונה לחלוטין".

השבוע ייפתח היורוקאפ, כשלארבע הרוסיות שמשתתפות בשלב השני - ניז'ני נובגורוד, סראטוב, קאזאן וזניט סנט פטרסבורג סיכוי טוב יותר להגיע בעונה הבאה ליורוליג, שהפך ממפעל פרטי למפעל סגור כמעט לגמרי. חוסר הוודאות מלווה גם את הפועל ירושלים, שעוקבת אחר וועדת המשחקים של פיב"א. הוועדה תחל השבוע בגיבוש ליגת האלופות, כשברקע מאיימים ביורוליג לא לבטל את היורוקאפ, לנסות לעשות אותו אולי יותר אטרקטיבי, ועל הדרך להוציא את האוויר מהמפעל הבכיר של פיב"א. בלוג פתיחת המחזור ניסה להבין לאן נושבות הרוחות באחד המאבקים החשובים ביותר שיש בכדורסל האירופי, אם לא החשוב שבהם.

דונטה סמית' שחקן הפועל ירושלים (ימין) עם יותם הלפרין. ברני ארדוב
מאמצים כבירים. הלפרין וסמית'/ברני ארדוב

בתחילת חודש נובמבר הודיעה היורוליג על הסכם חדש שנחתם בינה וחברת הניהול והמיתוג IMG ל-11 קבוצות שקיבלו רישיון להשתתף במפעל ל-10 שנים: פנאתינייקוס, אולימפיאקוס, צסק"א מוסקבה, פנרבחצ'ה/אולקר, אנדולו אפס איסטנבול, ריאל מדריד, ברצלונה, לבוראל קוצ'ה, ז'לגיריס קובנה, מילאנו ומכבי תל אביב. כמו כן הוכרז כי היורוליג תעבור שינוי ומהשנה הבאה ישחקו במפעל 16 קבוצות בלבד, בשיטת בית של שני סיבובים, מה שמבטיח לכל קבוצה 30 משחקים, ולאחר מכן פלייאוף ופיינל פור. על פי המתווה שפורסם, חמש הקבוצות הנוספות שייכנסו למפעל יהיו אלופת היורוקאפ, קבוצה נוספת שתעלה משלב מוקדמות, ועוד שלוש אלופות ממדינות שונות. בנוסף הוכרז כי היורוקאפ תכלול החל מהעונה הבאה 24 קבוצות, 21 שיכנסו על פי ההישגים במדינות ועוד שלוש על ידי כרטיסים חופשיים.

ההכרזה הזאת הייתה נקודת מפנה במאבק. עד אז הייתה חוסר וודאות כיוון שפיב"א איימה לגזול מהיורוליג את הבכורה והציעה לכל קבוצה כ-30 מיליון דולר אם תשתתף במפעל הבכיר שלה. "אנחנו קוראים לפיב"א להצטרף אלינו", נכתב בהודעה הרשמית של קבוצות היורוליג לאחר שהן הודו לאיגוד הכדורסל האירופי על ההצעה שקיבלו. הצהרות של כמעט שנה על הקמת הצ'מפיונס ליג, עם קבוצות הצמרת של הכדורסל האירופי, התנפצו בישיבה אחת ובהודעה לעיתונות שהוציאה לפיב"א את כל האוויר מהמפרשים.

"צריך להבין שלפני שהתקבלה ההחלטה הזאת, ההצעה של פיב"א נבחנה בקפידה", מספר בכיר במכבי תל אביב. "החשש העיקרי היה העבר לעומת התוצאות והמותג החזק שהיורוליג מציג. פיב"א הציגה הרבה מאוד מספרים מבלי להגיד מי הגופים שעומדים מאחוריה, בעוד היורוליג, שבא אחרי שנים של הצלחות בגיוס כספים ובספונסרים גדולים מאוד, בא עם שיטה חדשה, שתגדיל את ההכנסות הישירות של הקבוצות, ועם גוף כלכלי ניהולי מוכח שהציג דרך להגדלת ההכנסות".

ברגע אחד עברה פיב"א להתמודד עם היורוקאפ במקום עם היורוליג. "לכולם ברור שהיורוליג תישאר הליגה הגדולה, העשירה והחשובה באירופה בשנים הקרובות", אומר ברמינסקי, "אלא שעיקר הבעיה כעת הוא הרצון של היורוליג לא לוותר על היורוקאפ, וכאן פיב"א נכנסת לתמונה. בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות במינכן הבינו ראשי הליגות השונות, לאחר שנפגשו עם היורוליג ופיב"א, שכדי לא לאבד את הלגיטימציה של הליגה עצמה, עליהן לשאוף לליגה שנייה חזקה ביותר. בעוד היורוקאפ נותן פחות או יותר מוצר ידוע מראש גם אם ייכנס לשם עוד כסף, פיב"א עכשיו צריכה לבוא עם הצעה לליגה שנייה חזקה מספיק כדי לגרום לקבוצות לא להישאר ככועות ביורוליג, אלא לעשות צעד ולחזור אליה".

מבעלי מכבי תל אביב דייויד פדרמן, שמעון מזרחי. ברני ארדוב
גם הם התלבטו. מזרח ופדרמן/ברני ארדוב

כאמור, בפיב"א אירופה מנסים בימים אלה למצוא את הנוסחה לליגה מספיק תחרותית כדי שתהיה טובה יותר מהיורוקאפ. כדי לעשות זאת ינסו במפעל לגייס ספונסר מספיק חזק, אך במקביל למצוא מבנה תחרותי הולם. כבר עכשיו ברור שפיב"א תעניק שריון לקבוצות גדולות שיבחרו לשחק אצלה, במקביל למקומות שינתנו לקבוצות שתסיימנה במקומות הראשונים במדינות המובילות ביבשת. עוד דובר בישיבה שנערכה לפני מספר שבועות כי בניגוד ליורוליג, מדינה אשר לאחת מנציגותיה ישוריין מקום במפעל, תזכה למקום נוסף על פי הישגים בליגה, כך שלא יהיה מצב בו ליגה תיוצג על ידי נציגה משוריינת בלבד. דבר נוסף שמסתמן הוא כי מספר הקבוצות במפעל יהיה גדול מהיורוליג, לפחות 24, אם לא יותר. שאר הקבוצות, שלא יכנסו לליגת האלופות, ישחקו ביורופקאפ, שצפוי להמשיך להתקיים.

בפיב"א מסמנים מספר קבוצות מפתח שעליה לנסות לפתות – ולנסיה ומלאגה מספרד, חימקי מוסקבה, אוניקס קאזאן ולוקומוטיב קובאן מרוסיה, הכוכב האדום בלגרד וצדביטה זאגרב, נציגות הליגה האדריאטית, אלבה ברלין ובאיירן מינכן מגרמניה, וילרבאן ושטרסבורג מצרפת, א.א.ק אתונה מיוון, גלאטסראיי מטורקיה, וכן הפועל ירושלים מישראל. "אין ספק שהשם של הפועל ירושלים נמצא בין הקבוצות שאנחנו רוצים לראות", סיפר אחד מנציגי פיב"א בועדות השונות, "אנחנו רוצים קבוצות גדולות, עם אולמות גדולים ומשווקים גדולים כדי שנוכל לתת תחרות ראויה ליורוליג". נימבורק הצ'כית, שביחד עם אוסטנד ו-וילרבאן היו שלוש הקבוצות שנטשו העונה את היורוקאפ לטובת היורופקאפ, צפויות לקבל שריון בליגת האלופות של פיב"א.

אלא שגם ביורוליג עוד לא אמרו את המילה האחרונה. לליגה הבכירה יש כאמור מקום לשלוש מקומות לאלופות מדינות שונות, אך ייתכן מאוד שהמקומות הללו ישוריינו לטובת קבוצות גדולות שעשויות לעשות את הדרך למפעל של פיב"א אירופה. "אם באיירן מינכן לא תיקח אליפות, סביר מאוד להניח שהיא תקבל כרטיס חופשי ליורוליג", העריך אותו גורם בפיב"א. "נראה שגם קבוצה נוספת מה-VTB תקבל שריון, אם לא תהיה זוכה ביורוקאפ מהמפעל הזה. מי שהולכת להיפגע הכי הרבה מהסיטואציה הזאת היא צרפת או הליגה האדריאטית, ככל הנראה לאלופת הליגות הללו לא יהיה מקום ודאי ביורוליג, אלא אולי במוקדמות".

סבטיסלב פשיץ' מאמן באיירן מינכן. Marko Metlas, GettyImages
באיירן מינכן עלולה לקבל כרטיס חופשי. פשיץ'/GettyImages, Marko Metlas

בתוך כל הקלחת הזאת נמצאת גם ליגת העל שלנו, ושתי הנציגות הבכירות של הכדורסל הישראלי - מכבי תל אביב והפועל ירושלים. הצהובים, שנמצאים בימים אלה בסכסוך עם מנהלת הליגה, הבטיחו כידוע את מקומם ביורוליג לעשור הקרוב. במנהלת הליגה רוצים לדאוג לאינטרסים של כל הקבוצות, אך יבינו אם ירושלים תהיה משוריינת בליגת האלופות, במיוחד לאור העובדה שישראל צפויה לקבל במקרה הזה נציגה שנייה. שמואל פרנקל, יו"ר המנהלת הוא חבר בוועדת הכספים, והמנכ"ל עדלי מרכוס חבר בוועדת המשחקים. "אנחנו בטוחים שהם מייצגים את האינטרסים של ליגת העל בצורה הטובה ביותר", אמר השבוע אחד מחברי הדירקטוריון. "לא רואה מצב שרק ירושלים תשוריין, אבל צריך לשמוע מה מתוכנן ואיזו ליגה בדיוק תקום".

בהפועל ירושלים שומעים את הקולות, מחכים להתפתחויות ולא ממהרים לקבל החלטה חפוזה וללכת עם אחד הגופים. אחד מאנשי הקבוצה אמר השבוע בבדיחות הדעת במהלך המשחק בנס ציונה: "עוד לא הודחנו מהיורוקאפ, אז הכרטיס שלנו ליורוליג עדיין פתוח". לחלום תמיד אפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully