וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילבן לנדסברג: "מה עוד צריך לעשות כדי שיתייחסו אליי כישראלי?"

הקשיים אצל בלאט ("הייתי קולע 30 נק' באימון ורואה רק ספסל"), החיבור המיוחד עם טבק ("ממני הוא דורש יותר מכולם, כל יום זה שיעור"), הפריחה ("רק עכשיו התחלתי להבין מה רוצים ממני") והחיבה למוזיקה מזרחית ("לא מבין מילה, לא מפסיק לרקוד"). העוגן של מכבי ת"א בראיון

צילום מסך

בווידאו: משדר מיוחד של משחק מקדים לקראת המשחק

רגע לפני הופעת הבכורה שלו כמאמן בליגת העל, ב-22 בנובמבר ביד אליהו מול מכבי חיפה, ניגש ז'אן טבק לסילבן לנדסברג. מכבי תל אביב עלתה ללא יוגב אוחיון והקרואטי אמר למתאזרח: "הבנתי שאתה אוהב לעלות מהספסל". "המממ, כן, זה מה שעשיתי כאן עד עכשיו", השיב הגארד, שב-68 משחקי יורוליג עד אז פתח רק פעם אחת בחמישייה. "אז זה נגמר היום", הבהיר טבק, "אתה בחמישייה הפותחת".

הצהובים טיילו לניצחון 63:103, במה שסימן את תחילת התהליך להחזרת כוח ההרתעה שלהם. לנדסברג קלע 11 נקודות ולא הביט לאחור. מאז, הוא שותף בעשרה משחקים (החמיץ שלושה בגלל פציעה) ובכולם פתח בחמישייה. באף אחד מהם לא ירד מספרות כפולות, התייצב על 14.5 נקודות בממוצע למשחק והפך לקלע המוביל בקבוצה ולעוגן ההתקפי של טבק. ולא רק ההתקפי.

בגיל 25, לנדסברג גילה את גם ההגנה ומתברר שהוא יודע לשמור. כל כך הרבה פעמים הוא מצא את עצמו בקצה הספסל של דיוויד בלאט, ספג נזיפות פומביות ולא הצליח להסתיר את תסכולו והיום מדובר בשחקן הגנה לגיטימי. "ניקולה וויצ'יץ' כל הזמן צוחק עליי", מספר הגארד בראיון לוואלה! ספורט. "'הנה בא השומר הכי טוב באירופה', הוא אומר, בגלל שבמשך כל הקיץ שיגעתי אותו ואת גיא גודס בהודעות. עבדתי קשה על הצד ההגנתי והודעתי להם שעומד להגיע שחקן הגנה שהם לא הכירו קודם".

הערב (ראשון, 21:05, ערוץ 1) תעלה מכבי תל אביב לבירה בניסיון להכניע את האלופה הפועל ירושלים ולהשיג ניצחון עשירי ברציפות בכל המסגרות. אל תקנו את ההסברים לפיהם מדובר בעוד מפגש בליגה: מעבר להצהרת הכוונות אחרי ההפסד הביתי לאדומים בסיבוב הראשון ומעבר להעלאת הביטחון העצמי לפני פתיחת פרק היורוקאפ, המשחק הזה עשוי לחרוץ היכן ייערך הפיינל פור. הקבוצה שתסיים את העונה הסדירה במקום הראשון היא זו שתקבע את המיקום של משחקי ההכרעה על אליפות המדינה.

21:05, ערוץ 1: הפועל ירושלים - מכבי תל אביב

סילבן לנדסברג שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
משחק מפתח בירושלים. לנדסברג יסחוב את הצהובים?/ברני ארדוב

אחרי שלוש שנים בקצה הספסל, הפך לנדסברג למנהיג במכבי. הוא "נהנה" מהפציעות של ג'ורדן פארמר ובעיקר של אוחיון והשתלט על עמדת הגארד המוביל לצד טיילור רוצ'סטי. לזכותו ייאמר שהוא גם ידע לנצל את ההזדמנות ולקחת אותה בשתי ידיים. למעשה, ב-20 השנים האחרונות דגלו הצהובים בהצבת שני מוליכי כדור על המגרש. רק פעם אחת, ב-2009, היה להם "סקנד גארד" קלאסי בדמות מרקוס בראון. עכשיו הגיע תורו של לנדסברג.

זו כבר העונה השישית שלו בארץ. את ההיכרות הראשונה עם ישראל ערך ב-2009, כששיחק עם נבחרת ארצות הברית במכביה וכעבור שנה נחת במכבי חיפה, כשהיה רק בן 20. הוא נאלץ להפסיק את קריירת הקולג'ים באוניברסיטת וירג'יניה לאחר שלא עמד בדרישות האקדמיות ובשנתיים בירוק הפגיז 16.9 נקודות בממוצע, עד שהגיעה ההצעה ממכבי תל אביב.

"זה לא שלא שמרתי או לא רציתי לשמור", מתגונן הגארד כאשר הוא נשאל על השינוי שעבר, "חיפה הייתה המועדון המקצועני הראשון בקריירה שלי ושם פשוט נתנו לי את הכדור. כל מה שהייתי צריך לעשות זה לקחת אותו לסל ולצבור כמה שיותר נקודות. הייתי ממוקד יותר בהתקפה והאמנתי שככל שאקלע יותר, כך יגדל הסיכוי שלנו לנצח. הגעתי למכבי, מועדון גדול, עם ציפיות אחרות והתפקיד שלי השתנה. לקח לי זמן להבין איפה אני נמצא ומה אני באמת צריך לעשות. אני חושב שרק עכשיו אני מתחיל באמת להבין את זה".

לנדסברג, יליד ברוקלין, הוא בן לאב ממוצא יהודי ולאם נוצרייה ממוצא טרינידדי. את תעודת הזהות הישראלית קיבל מתוקף חוק השבות ודי נמאס לו לשמוע את המתקפה על הכדורסלנים המתאזרחים בכלל ואלה של מכבי תל אביב בפרט: "אני חי כאן כבר הרבה זמן, עוזב רק לשישה שבועות בשנה כדי להיות עם המשפחה שלי, התגייסתי לשירות מקוצר בצבא ואם עד עכשיו לא התייחסו אליי כישראלי אמיתי, מה עוד אני אצטרך לעשות בשביל זה?", הוא תוהה.

הוא גם הפך למעריץ מושבע של הזמר פאר טסי: "הכרתי אותו לפני שלושה חודשים, כששיחקתי עם מכבי נגד מילאנו בניו יורק והוא שר את התקווה. זו הייתה חוויה עוצמתית ומיוחדת. אני שומע המון מוסיקה מזרחית. לרוב אני לא כל כך מבין את המילים, אבל כשאתה שומע את המנגינות והקצב, אתה לא יכול שלא לרקוד". על הדרך, מדובר גם באחד השחקנים הפופולריים בחדר ההלבשה של מכבי, כזה שנחשב לאדם מצחיק במיוחד וחובב מתיחות. "הוא אוהב להחביא דברים לשחקנים, מרבה להתבדח, זורק קרח וגרביים על חברים לקבוצה. הוא תמיד ימצא דרך להעלות חיוך על הפנים של חבריו, גם בימים שהקבוצה מפסידה", מספר שחקן ששיתף איתו פעולה בעבר.

כל זה השתנה לפני כחודשיים, בסיום ההפסד הביתי למכבי אשדוד, שהביא לפיטוריו של גודס. לנדסברג ובריאן רנדל האשימו חלק מחבריהם בחוסר מחויבות ובחוסר אכפתיות כלפי המאמן. "סיל", כך מכנים אותו חבריו, היה עצבני במיוחד ואף טרק בעוצמה את הדלת כשעמד לצאת מההיכל.

סילבן לנדסברג שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
עונה שישית בישראל. לנדסברג במדי מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין

ידעת ימים לא קלים אצל בלאט. קיבלת 9.7 דקות למשחק וקלעת רק 3.4 נקודות

"אין אחד שיכחיש שבלאט מאמן גדול. הייתי הכי צעיר בקבוצה, השחקנים האחרים כבר הכירו את הרמות האלה ושיחקו לפני כן במועדונים גדולים. הכרתי את הכדורסל של מכבי חיפה: רצנו, עשינו פיק אנד רול, רק חיפשנו דרך להפציץ את הסל. הגעתי ליורוליג ופתאום נתקלתי בהגנה חזקה ואגרסיבית, בכל מיני שחקנים כמו ואסיליס ספאנוליס וחשבתי לעצמי, מה קורה כאן? מה זה הדבר הזה? היה לי קשה להסתגל. זו ממש שפה חדשה שהייתי צריך ללמוד".

לא היו לך רגעי שבירה, בהם הרגשת שאולי אתה לא במקום הנכון, שאולי אתה לא שייך לרמות האלה?


"לא פקפקתי בעצמי לרגע. כשראיתי שאני לא מקבל דקות, התייחסתי לאימונים כאל משחקים והגעתי בטירוף. בכל משחק אימון פנימי הייתי קולע 30 נקודות. החבר'ה בקבוצה שנאו לשמור עליי והיו שם שחקני הגנה נהדרים, כמו ריקי היקמן וטייריס רייס, דווין סמית' וג'ו אינגלס. היה מתסכל להרגיש שאתה טוב באימונים, שאתה מצליח להתמודד עם השחקנים הכי טובים בקבוצה ואז להגיע למשחקים ולשבת כל הערב על הספסל".

לפני שנתיים, כשזכיתם ביורוליג, אפילו לא שותפת בפיינל פור

"הדבר הכי חשוב שאקח איתי מהעונה ההיא זה את דפוס העבודה שסיגלתי לעצמי יחד עם טייריס, ג'ו, ריקי ויוגב אוחיון. לא שיחקנו הרבה. ישבנו המון על הספסל, אז פשוט היינו באים בכל בוקר יותר מוקדם כדי להתאמן ולעבוד קשה, לא בשביל שמישהו יראה אותנו, אלא בשביל שנרגיש את הכדור ואת המגרש והמשחק. זה נתן לכולנו ביטחון עצמי, שמר על הרמה הגבוהה שלנו ועם הזמן, התחלנו לשחק טוב יותר. זה היה יותר עניין מנטלי מאשר פיזי".

כמה זה חשוב מבחינתך לפתוח בחמישייה?

"לא בהכרח. גודס שאל אותי בעונה שעברה אם אני מרגיש שאני חייב לפתוח ועניתי לו בכנות שאצל בלאט התרגלתי כל כך להביא אנרגיה מהספסל, שלמדתי לאהוב את זה".

מה הביא לשינוי המחשבתי שלך בנוגע להגנה?

"מה שקרה בעונה שעברה. הייתה לי עונה טובה, עשיתי צעד גדול קדימה, הוכחתי לעצמי ולאחרים שאני יכול לשחק ברמות הגבוהות ביותר. אבל לצד המשחקים הטובים שהיו לי, לא הצלחתי לשמור על עקביות ועל יציבות. הייתי טוב, אבל לא מדהים. הבנתי שאני צריך לשפר דרמטית את ההגנה שלי. את הפלייאוף מול הפועל אילת החמצתי בגלל פציעה והרגשתי שיכולתי לעשות כל כך הרבה יותר".

אבל גם העונה, אצל גודס, היו לך עליות וירידות ועמדת רק על 6.2 נקודות בערב. את השדרוג האמיתי עשית דווקא כשהגיע טבק, מאמן בעל אוריינטציה הגנתית מובהקת

"הוא באמת מאמן גדול, עוזר לי בכל כך הרבה דברים, מלמד אותי לעבוד בדרך שונה. ממני הוא דורש דברים בהגנה באופן מיוחד, יותר מאחרים. לפעמים אני מגיע מוקדם יותר לפני אימונים והוא עובד איתי באופן אישי. כל יום הוא שיעור עבורי".

ז'אן טבק מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
אחראי לשינוי הגדול. טבק/קובי אליהו

אלעד חסין הביא את לנדסברג לארץ כשאימן את מכבי חיפה, בעוד שבתל אביב היססו אם להחתימו מאחר שלא היו בטוחים שיקבל אזרחות ישראלית. "עקבתי אחריו במשך שנתיים וידעתי שיש לו קשר ליהדות", מספר חסין," הוא היה אמור להיבחר באזור סוף הסיבוב הראשון בדראפט, אבל נאלץ לעזוב את הקולג' מוקדם מדי. כשדיברתי עם הסוכן שלו הוא התלבט, כי הייתה לו הצעה גם ממונטפסקי סיינה. ג'ף רוזן לא כל כך התלהב ממנו, אבל שכנעתי אותו שזו יכולה להיות אחת ההחתמות הגדולות עבורנו, שזה שחקן ישראלי שינפק תרומה של זר".

כשחסין מסתכל על לנדסברג, הוא נזכר במתאזרח אחר שעבר תהליך התאקלמות די ממושך והפך לכוכב על במכבי תל אביב. "בשבילי, הוא ממשיך דרכו של דיוויד בלו. הוא סמל להתנהלות נכונה. כשהיה צריך לעבור את המסלול הצבאי, הוא לא התבכיין ולא ניסה להתחמק. הוא הבין איך שחקן מתאזרח צריך להתנהג, עם כל הזכויות והחובות".

הוא לא ממש השקיע בהגנה כששיחק אצלך

"סילבן תמיד היה ידוע בתור סקורר גדול. בחיפה הוא היה שחקן צעיר והמספרים האישיים שלו היו חשובים לי, אבל זה גם עניין של בגרות ובשלות. יש לו עוד לאן להשתפר, אבל בשנתיים האחרונות אפשר לראות איך הוא הפך לשחקן שלם יותר, הוא רגוע, נותן למשחק להגיע אליו ולא כופה את עצמו".

בשבוע שעבר ניצחו לנדסברג ומכבי את בני הרצליה, אותה מאמן מיקי גורקה. בין השניים קשר מיוחד, זכר לימים המשותפים בעונת 2011/12 בחיפה, אז קלע הגארד 20.7 נקודות למשחק, הכי הרבה לשחקן ישראלי מאז דורון ג'מצ'י ואמיר כץ ב-1999.

"אני מדבר הרבה עם סיל ורואים עליו שהוא חזר להיות שחקן שמח", מספר גורקה, "יכולת גבוהה תמיד הייתה לו, אבל לאחרונה הוא שילב אותה עם מחויבות הגנתית. כשאתה נמצא בקבוצה גדולה כמו מכבי תל אביב, באיזשהו שלב אתה מבין שההתקפה לא תספיק ברמות האלה".

לנדסברג חתום במכבי תל אביב עד 2018, עם סעיף יציאה ל-NBA והוא עדיין לא נואש מהחלום. "כמו כל ילד שגדל על מגרשי הכדורסל בארצות הברית, ברור שאני חולם, רוצה ושואף לשחק בליגה של הטובים באמת", הוא מודה, "זה לא חלום שאתה יכול לנטוש. אני לא יודע אם ההזדמנות הזו תגיע ואני תמיד מנחה את הסוכן שלי לא לדבר איתי ולא לספר לי על הצעות לפני שהעונה נגמרת, כדי שדעתי לא תוסח".

עוד לפני סיום חוזהו, תארח נבחרת ישראל את הבית המוקדם ביורובאסקט בעוד כשנה וחצי. לנדסברג זומן בעבר לסגל על ידי אריק שיבק, אולם לבסוף החליט המאמן ללכת, כמעט כמו תמיד, על שחקן באחת מעמדות הפנים. "זה יהיה כבוד גדול עבורי לייצג את המדינה, בעיקר כשהמשחקים ייערכו בתל אביב", מסכם הגארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully