וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורטאי השנה לשנת 2015: המצעד האלטרנטיבי

31.12.2015 / 13:00

בגרמניה בחרו בטריאתלט שעשה היסטוריה, ביפן כולם עדיין נדהמים מאוצ'ימורה, ההולנדים הלכו על מחליק על הקרח, בגולף מצדיעים לילדת הפלא ובאיחוד האמירויות עושים כבוד לספורט הפראלימפי. ספורטאי השנה במדינות השונות בגלובוס רק יכולים לעורר קנאה

AP
סינקי קנגט מחליק על הקרח הולנדי. GettyImages
חגג לצד דפנה סחיפרס. קנגט/GettyImages

הולנד: סינקי קנגט - החלקה על הקרח

להולנד לא נותרו הרבה ברירות בבחירה שלהם לגבי ספורטאי השנה אחרי שקנגט בן ה-26 זכה בחודש מרץ באליפות העולם והפך להולנדי הראשון שזוכה בתחרות ההחלקה במסלול קצר. בלי קשר, הוא חגג השנה גם זכייה באליפות אירופה, ועם העיטורים הללו לא היו להולנדים ספקות מי ייבחר לצידה של אלופת העולם ב-200 מטר, דפנה סחיפרס. השנה הזו לא הייתה פשוטה עבור קנגט שהסתבך שנה קודם לכן בתקרית מאוד לא דיפלומטית. במהלך אליפות אירופה שנערכה בדרזדן, קנגט התקשה לראות את המנצח הרוסי ויקטור אן חוגג עם מדליית הזהב, ולעיני המצלמות הניף לעברו שתי אצבעות משולשות, מה שגרם להדחתו מהתחרות. כעת נראה שקנגט התגבר על הבושה, ומכוון גבוה עוד יותר אחרי מדליית הארד שהשיג בסוצ'י.

קירני ג'יימס, וייד ואן ניקרק, במרכז, לשון מריט. GettyImages
הדהים את האלוף האולימפי ואלוף העולם. ואן ניקרק לצידם של ג'יימס ומריט/GettyImages

דרום אפריקה: וייד ואן ניקרק – אתלטיקה

אף אחד לא ממש יכול היה לחזות שדווקא בקרב שבין האלוף האולימפי ב-400 מטר, קירני ג'יימס, לבין אלוף העולם לשון מריט בריצת הגמר באליפות העולם בבייג'ינג, וייד ואן ניקרק יהיה זה שיזכה לסיים את המסלול ראשון. רק באפריל 2014 ירד הדרום אפריקאי לראשונה בקריירה מ-45 שניות, אבל התוצאה שלו הלכה והשתפרה ככל שחלף הזמן עד ל-43.38 בתחרות היוקרתית שנערכה הקיץ, מה שהקנה לו מעמד מכובד בין ארבעת האצנים המהירים ביותר בהיסטוריה של הריצה הזו אחרי מייקל ג'ונסון, הארי ריינולדס וג'רמי וורינר. ואן ניקרק, רק בן 23, הבטיח לאחרונה "ב-100 אחוז שהעם שלנו יהיה גאה בי באולימפיאדה". עכשיו זה הזמן שלו להוכיח.

ברונט קמפבל שחיינית אוסטרלית (שמאל) עם אחותה קייט קמפבל. רויטרס
נותרו אחיות טובות. ברוט וקייט קמפבל/רויטרס

אוסטרליה: ברונט קמפבל – שחייה

ברונט קמפבל הוכיחה בקיץ האחרון שהיא השחיינית המהירה בעולם כיום. עם שתי מדליות זהב במשחים ל-100 ו-50 חופשי ואחת נוספת ב-4X100 חופשי יחד עם חברותיה, קמפבל השאירה אבק ליריבות שלה בגיל 21, כולל לאחותה המבוגרת יותר קייט שגדולה ממנה בשנתיים. באוסטרליה מצפים בקוצר רוח לראות איך תופיע ברונט לאירוע החשוב של השנה בריו אחרי שעשתה את הפריצה הגדולה שלה בשנה האחרונה. בלונדון היא וקייט העפילו לחצי הגמר ב-50 חופשי, אבל פספסו את האפשרות להעפיל לגמר וסיימו במקומות התשיעי והעשירי המאכזבים. למרות המתח הספורטיבי עם האחות, ברונט מצהירה: "זה עסק לכל דבר. אנחנו מתחרות כשאנחנו בבריכה, אבל זה לא משהו אישי. זה עובד בדיוק כמו שוונוס וסרינה נאבקות על המגרש ומנסות לגנוב את החלום האחת מהשנייה".

יאן פרודנו זוכה איש הברזל. GettyImages
השלים את המשימה תוך פחות משבע שעות ו-50 דקות. פרודנו/GettyImages

גרמניה: יאן פרודנו – טריאתלון

בגרמניה עשו השנה כבוד ליאן פרודנו בן ה-34, שעשה היסטוריה כשהפך לטריאתלט הראשון שזוכה גם במדליית הזהב אולימפית בטריאתלון וגם מוכתר כאלוף העולם באיש הברזל. פרודנו זכור בשנים האחרונות בעיקר בזכות הזכייה שלו בזהב בבייג'ינג שהייתה הפתעה גדולה בענף אחרי שהוא גבר על האלוף האולימפי מסידני, סימון וויטפילד, אבל אם מישהו חשב שהוא נעלם אחרי המקום השישי בלונדון, הרי שהשנה הוא הצליח להתבלט גם בתחרויות איש הברזל, כשבאליפות העולם שנערכה בהאיטי הוא השאיר מאחור יריבים גדולים וזכה במקום הראשון. מוקדם יותר השנה הוא זכה באליפות אירופה תוך שהוא קובע שיא חדש ומשלים 3.8 ק"מ של שחייה, 180 ק"מ של רכיבה על אופניים ומרתון תוך פחות משבע שעות ו-50 דקות.

אנה פנינגר ספורטאית סקי אלפיני. GettyImages
ספורטאית השנה שלוש שנים ברציפות. אנה פנינגר/GettyImages

אוסטריה: אנה פנינגר – סקי אלפיני

עבור האוסטרים, אף אחד לא ממש מרים גבה כשפנינגר גורפת את תואר ספורטאית השנה זו השנה השלישית ברציפות. האוסטרית בת ה-26 מוכיחה משנה לשנה שלא די לה, וממלאת את ארון הגביעים שלה בעוד ועוד תארים חשובים. החל מ-2012 בחרה פנינגר להתמקד ב"סללום" מבין שאר המקצועות של הסקי האלפיני, וההצלחה לא איחרה לבוא. בשנה האחרונה היא התכבדה בשתי מדליות זהב ואחת מכסף באליפות העולם, אבל לא הכול ורוד מכיוון שלפני חודשיים היא נפצעה והתבשרה שהיא תיעדר כשנה. בינתיים יהיה לה זמן להמשיך ולהיאבק למען זכויות הצ'יטות שנמצאות בסכנת הכחדה, פעילות שהיא עוסקת במקביל להצטיינות שלה בספורט.

קוהיי אוצ'ימורה מתעמל יפני. AP
אף אחד בעולם לא מצליח לעצור אותו. אוצ'ימורה/AP

יפן: קוהיי אוצ'ימורה - התעמלות מכשירים

אין סופרלטיב שקוהיי אוצ'ימורה לא קיבל בשנים האחרונות, אבל אחד הקשיים היותר גדולים של ספורטאי הוא לשמור על יציבות לאורך זמן. מבחינת אוצ'ימורה, האלוף האולימפי המכהן, זה בכלל לא עומד בספק, וגם אם לרגע נדמה היה שהזכייה השישית שלו בתואר אלוף העולם נמצאת בסכנה בגלל הקובני מנריק לארדוט שהפתיע, היפני ידע להשלים תחרות מעולה ולשמור על התואר כשבדרך חזרה מגלזגו היו לו על הצוואר שלוש מדליות. "אף פעם לא חשבתי שהתחרות יכולה להפוך לקלה יותר", אמר לפני שנה בנימה מעט שחצנית, אבל דאג להסביר שהתחרות היא בסך הכול שיקוף של האימונים היומיים שלו, וכך הפך למתעמל הגדול בכל הזמנים.

מוחמד חמאדי ספורטאי פראלימפי. GettyImages
הגיע שלוש עשיריות אחרי המנצח. מוחמד חמאדי/GettyImages

איחוד האמירויות: מוחמד חמאדי – T34 800 מטר (פראלימפי)

T34 הוא אחד מבין שמונה דגמים בספורט הפראלימפי שמיועדים לנכים שסובלים משיתוק מוחין. חמאדי, שבלונדון זכה בשתי מדליות, כסף ב-200 מטר וארד ב-100, השתתף בחודש שעבר באליפות העולם וחזר ממנה עם שלוש מדליות כסף ואחת מארד בתחרות שנערכה בדוחא. לצערו הרב, במקצה ל-800 מטר הוא סיים בסך הכול שלוש עשיריות אחרי המנצח הטוניסאי וואליד קטילה שקבע שיא אליפות חדש. חמאדי מאוד מקווה שהיכולת שלו מאליפות העולם תשוחזר גם בריו, וגם באיחוד האמירויות בונים עליו, במיוחד לאור העובדה שהוא היה היחיד בנבחרת שחזר עם מדליה.

מייקל קונלן מתאגרף אירי. GettyImages
אחרי הארד בלונדון, מה הוא זומם לריו? מייקל קונלן/GettyImages

אירלנד: מייקל קונלן – אגרוף

אחרי שהפך לאירי הראשון שזוכה באליפות העולם באגרוף ובאליפות אירופה, קונלן זכה להכרה במדינה שלו כספורטאי הטוב ביותר, וזה לא דבר של מה בכך. המתאגרף בן ה-24 הגיע למשחקים האולימפיים בלונדון כספורטאי צעיר, ולמרות זאת הוא חזר עם מדליית ארד מכובדת. מאז האולימפיאדה הוא החליט לשנות משקל ועבר מ-52 ק"ג ל-56 ומתברר שההחלטה הזו הייתה מוצלחת. "זה לא מלחיץ אותי שאני אגיע לריו עם כל הלחץ עליי, להיפך. זה רק נותן לי יותר ביטחון", הוא אמר לאחרונה. "לא משנה מי יעמוד מולי, לא אתן לו לעצור אותי".

ליסנדרה גוארה רוכבת אופניים קובנית. GettyImages
מעבר להישגים, ההחלקה הכואבת שלה תיזכר על ידי רבים. ליסנדרה גוארה/GettyImages

קובה: ליסנדרה גוארה – אופניים

לצד המתאגרף אנדי קרוז, גוארה זכתה להימנות כספורטאית השנה של קובה, כשמה שבעיקר הביא לה את התואר היה מדליית הארד באליפות העולם בפריז ושתי מדליות הכסף במשחקים הפאן-אמריקאים בטורונטו. גוארה מתחרה במסגרת מרוצי האופניים בשם "קיירין" שבהם יש שישה עד תשעה מתחרים שפותחים יחד מאחורי קובע קצב שמגביר בהדרגה את הקצב ועוזב את המסלול לאחר 600-700 מטר במהירות של כ-50 קמ"ש, ומאותו הרגע מאיצים המתחרים עד לסיום המרוץ לאחר שני קילומטר. הבחירה בה מתרחשת למרות שאחד הדברים שיותר ייזכרו ממנה השנה הוא ההחלקה הכואבת במסגרת התחרויות בטורונטו, כשבשלב רבע הגמר תוך מאבק מול המקסיקנית לוז גקסיולה היא איבדה שליטה על אופניה, עפה ונזקקה לאחר מכן לארבעה תפרים.

לידיה קו גולפאית ניו זילנדית. GettyImages
ילדת הפלא של הגולף ממשיכה לשבור שיאים. לידיה קו/GettyImages

ניו זילנד: לידיה קו – גולף

לידיה קו היא התופעה המשמעותית ביותר בעולם הגולף בשנה האחרונה. אף אחד לא האמין כשקו (18), ילידת דרום קוריאה שהיגרה עם משפחתה לניו זילנד בגיל 12, זכתה במייג'ור, מכיוון שעד אז אף גולפאי לא עשה את זה בגיל כל כך צעיר, גם לא טייגר וודס. חודשיים אחרי תחילת השנה קו התייצבה במקום הראשון בעולם, כל זאת בגיל 17, תשעה חודשים ושמונה ימים ושוב: הפכה לצעירה ביותר, בגברים ובנשים, שכבשה את הפסגה בדירוג העולמי. "אין לי ספק שבשנה הקרובה היא יכולה לשחזר את מה שהיא עשתה, ויותר מכך. עם יותר ביטחון עצמי שגם ככה יש לה, היא תעשה את זה", מבטיח אחד המומחים בתחום, פיל טטאורנג'י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully