וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליגת הפיתוח: בלוג פתיחת המחזור עם הזינוק הגדול של דיאנטה גארט

20.12.2015 / 10:50

הצטיין נגד סטף קרי, העדיף את אירופה על שיטוטים בין ה-NBDL לספסלי ה-NBA והצליח להוציא את הכדור מהידיים של איזיאה סוואן. דיאנטה גארט מככב במדי אשדוד, ולכולם כבר ברור: לא כדאי לבנות על עונה שניה שלו אצל צביקה שרף

one

בווידאו: תקציר הניצחון של אשדוד על מכבי תל אביב

כשאנשי ליגת ה-NBDL מנסים לדוג שחקנים באמצעות העתיד הצפוי להם ככוכבי NBA, אחד הפתיונות המוצגים להם הוא סיפורו של סונדיאטה גיינס, בנו של קורי גיינס שכיכב בעבר בישראל. ב-2010 גיינס, אז בן 24, לא היה על הרדאר של הליגה הטובה בעולם, עד שרשם פתיחת עונה מוצלחת במדי איידהו סטמפיד. בסגל של יוטה ג'אז התפנה מקום בסגל, וגיינס הוחתם על חוזה לעשרה ימים ברגע שההזדמנות הזו נפתחה.

כבר עם משחקו הראשון, יום לאחר החתימה, הוא גרם לתהיות מה בדיוק עשה בליגה המשנית, אך הפיצוץ הגדול הגיע במשחקו החמישי: קליבלנד, עם לברון בשלהי הקדנציה הראשונה, הגיעה לסולט לייק סיטי, וגיינס כיכב ברבע האחרון מול 20 נקודות של קינג ג'יימס. בפיגור שתי נקודות, חמש שניות לסיום, שרטט ג'רי סלואן תרגיל לגיינס, והשחקן ששבועיים קודם לכן עוד חרש את ארצות הברית באוטובוסים קלע על הבאזר, ונתן ליוטה את ניצחון.

דיאנטה גארט שחקן יוטה ג'אז. AP
דיאנטה גארט עם טיי קורבין, בבכורה המוצלחת ביוטה/AP

גארט השתייך ב-2012/13 לפיניקס, אך מיעט לשחק (19 משחקים בלבד) והעביר את מרבית זמנו בליגת הפיתוח. בהמשך הוא נופה מהסגל של אוקלהומה סיטי, רגע לפני פתיחת העונה, והיה על סף חתימה באיווה, גם היא מה-NBDL. ב-11 בנובמבר 2013, רגע לפני תחילת ה-D ליג, הוא הלך לקניות שגרתיות בוולמארט. עם החלב ביד, ליד המדף של הדגנים, הוא קיבל טלפון מהסוכן שלו: "הג'אז רוצים שתגיע באופן מיידי".

הוא עזב הכל, ועלה על מטוס ליוטה. את היממה שנותרו לו עד הבכורה נגד ניו אורלינס הוא העביר בלמידת התרגילים של הג'אז, שבעצם לא הצליחו ליישם אותם והיו תקועים על מאזן 8:0. ברבע השני, פחות מ-48 שעות אחרי הביקור בוולמארט, הוא עלה על המגרש, ותוך חצי דקה קבר את השלשה הראשונה שלו. המאמן טיי קורבין התלהב, נתן לו את המפתחות ברבע האחרון, והוא הוביל את יוטה לניצחון הבכורה באותה עונה.

"הדבר היחיד שאני מתחרט עליו זה שההורים שלי לא הספיקו להתחבר ל- League Pass (שירות הווידאו של ה-NBA, א.ש.) סיפר בחדר ההלבשה לאחר המשחק. "מעכשיו בטוח שהם יהיו מחוברים".

seperator

אחרי הפתיחה המסחררת, ההמשך היה סביר אך לא יותר עבור גארט, שזכה לחוזה עד לסיום העונה במדי הג'אז. היו לו רגעי שיא, ביניהם 15 נקודות נגד מיודעתו פיניקס, ו-13 נקודות במשחק צמוד נגד סטף קרי וגולדן סטייט, אבל את מרבית זמנו הוא העביר כשחקן משלים שעלה לשחק כשטריי ברק הצעיר קיבל מנוחה. לאורך התקופה בסולט לייק סיטי הוא נחשב לגניבה, בעיקר לאור השכר הנמוך שלו - 719 אלף דולרים, והאנרגיות שהביא מהספסל.

לקראת סיום העונה, אחרי פגרת האולסטאר, הוא בלט יותר עם 5.5 נקודות למשחק ויותר זמן פרקט, אך התקוות למימוש האופציה לעונה נוספת התבדו כשבקיץ 2014 הוא נשלח בטרייד לטורונטו תמורת סטיב נובאק, ומיד לאחר מכן שוחרר. גם את תקופת המבחן בפורטלנד הוא לא צלח, ומשם המשיך לאותה איווה, שם רשם עונה מוצלחת ונבחר לאולסטאר של הליגה.

צביקה שרף: "רצינו מאוד את דיאנטה, אבל בהתחלה הוא לא היה בכסף שלנו. זה עניין של טיימינג. אני אוהב שחקנים שהם לא רוקיז"

בקיץ האחרון הוא ניסה את מזלו בליגת הקיץ במדי לוס אנג'לס קליפרס, כשבמקביל סוכניו מציעים אותו לשוק האירופי, שם כבר רשם נסיונות לא מוצלחים בצרפת (נאנטר) ובקרואטיה (KK זאגרב). גארט, שיווקו הסוכנים, לא רוצה לשוב להיות שחקן ספסל ב-NBA, "הסיטואציה לא מתאימה לו", והוא ישמח להיות מוביל באירופה. "הוא הבין שהסיכוי להזדמנות כמו ביוטה נמוך", מספר אחד ממקורביו, "והכסף בליגת הפיתוח הוא נמוך מדי, אז הכיוון היה חזרה לאירופה". גארט לא בלט במדי הקליפרס, מלבד הצגה נגד מיאמי בה קלע 20 נקודות, שגם היא לא תפסה את אור הזרקורים לנוכח העניין ברוקי ברנדן דוסון. חלום ה-NBA ננעל עבורו, והוא נאלץ לממש את הצהרות הסוכנים ולחזור ליבשת הישנה.

השכר שדרשו אנשיו של גארט הרתיע את כל קבוצות ליגת העל שהן לא מכבי תל אביב או הפועל ירושלים, שאינן נוטות להמר על שחקנים מסוגו. איך הוא נחת בסופו של דבר באשדוד? "חיפשנו בקיץ לשנות קונספציה, הלכנו על שני גארדים, והיו לנו מספר מועמדים", משחזר המאמן צביקה שרף, "כשנתנו לי את השם של דיאנטה רצינו אותו מאוד, אבל בשלב ראשון הוא לא היה בכסף שלנו. זה גם עניין של טיימינג, ומה שהפחיד את האנשים שהוא לא הצליח באירופה. אני מאוד אוהב לקחת שחקנים שהם לא רוקיז. אני יודע שהשנה הראשונה בליגה האדריאטית היא קשה, בקבוצות כמו זאגרב, הכוכב האדום, עם המאמנים הסרבים והקרואטים. בשביל השחקנים האלה זה שוק. זו הטירונות של אירופה.

"דיברתי איתו, יחד עם יניב בורגר. היה לנו שלושה לילות של שיחות ארוכות, הצגתי לו את נסיוני ואת הדרך שלי, את השחקנים שאימנתי באירופה ואחרי זה הכפילו את שכרם בקבוצות יורוליג או הלכו ל-NBA, והצגתי לו את הדברים בצורה הכי פתוחה וברורה. הסוכן שלו אמר 'It looks too good'. אמרו לנו שיתנו תשובה תוך 48 שעות, הוא חתם ובא לפה. בספסלים של ה-NBA הוא לא רוצה לשחק, הוא רוצה לשחק 30-35 דקות באירופה".

דיאנטה גארט שחקן מכבי אשדוד/באר טוביה. ברני ארדוב
אורלנד: "הכימיה בין גארט לסוואן מצוינת". אשדוד מנצחת בהיכל/ברני ארדוב

ההצלחה של גארט העונה מסחררת: הוא מוביל את ליגת העל עם 19.7 נקודות למשחק, כולל 39.6 אחוזים מחוץ לקשת, ומוסיף להן 5.2 אסיסטים ו-2.5 ריבאונדים. פעמיים העונה צלף מעל 30 נקודות, כולל בניצחון הענק על מכבי תל אביב ביד אליהו, קלע סל ניצחון נהדר על מכבי קרית גת, והוא אחת הסיבות המרכזיות לכך שלשם שינוי, אשדוד מדורגת בחלק העליון של הטבלה. "שחקן עם יכולות כמו שלו לא עוצרים באחד על אחד", מספר מאמן בליגת העל שכבר נכווה מגארט, "הכדור אצלו ביד כל הזמן, ולכן או שעוצרים את השחקנים שלידו, או שמנסים להוציא לו את הכדור מהיד. הוא מספיק אינטליגנט כדי להסתדר ככה או ככה".

העובדה שגארט פורח לצד שחקן דומיננטי כמו איזיאה סוואן, אחד שלא נוטה לתת לגארדים שלצדו לבלוט, לא מובנת מאליה. "הכימיה ביניהם מצוינת ורואים את זה", מעיד קפטן אשדוד יהוא אורלנד, "סוואן לקח צעד אחורה בכל מה שנוגע להובלת כדור, הוא נותן לגארט להוביל את הכדור כמעט ב-90 אחוז מהמקרים. דיאנטה שחקן שחייב את הכדור, הוא לא יהיה שחקן של תפיסה וקליעה כמו סוואן שיכול לקלוע 6 שלשות בלי להקפיץ. דיאנטה צריך את הכדור, והצעד אחורה שסוואן תורם לגארט. איזיאה שאני מכיר מהתקופה בראשון לציון לא היה מוותר על הכדור, הוא התבגר. בסופו של דבר, אתה נבחן לפי הצלחת הקבוצה".

באשדוד מעידים על החיבור הנהדר בין גארט, שכבר שיחק ברמות הגבוהות ביותר, ליתר חבריו לקבוצה. "אחד השחקנים האחרונים שאימנתי בסיטואציה כזאת היה פטריק בברלי, שכבר היה באולימפיאקוס, הלך ל-NBA, נחתך ובא אליי לסנט פטרסבורג, ומשם הלך ליוסטון והפך לשחקן משמעותי עם חוזה גדול מאוד", משחזר שרף, "אני מכיר את האנשים האלה, והסברתי גם לדיאנטה: נוצר מצב שהסקאוטים ב-NBA מעדיפים לראות איך השחקן משחק באירופה מאשר יושב על הספסל ב-NBA. הוא החליט שהוא לא מוכן לדלג יותר בין ליגת הפיתוח לספסל ב-NBA, וזה המקום הקלאסי בשבילו. אני לא רוצה להחמיא לעצמי שהם בדקו עליי. זה נתן משהו, כי יש הרבה מאוד שחקנים שאימנתי והלכו קדימה".

צביקה שרף מאמן מכבי אשדוד. לירון מולדובן
"יש הרבה שחקנים שאימנתי והלכו קדימה". צביקה שרף/לירון מולדובן

בקיץ הבא דיאנטה גארט כבר יהיה סחורה מסוג אחר באירופה. אחרי שהסיר מעליו את התווית השלילית ביבשת, הוא עבר לרמה הבאה ונראה שאין סיכוי ריאלי שישחק בארץ מחוץ להפועל ירושלים או למכבי תל אביב. "אין ויכוח שהוא לא יהיה פה בעונה הבאה", מודה שרף, "אני לא יודע אם מכבי יודעים מה הם עושים בשבוע הבא, אבל אני מעריך שאם הוא ימשיך ככה עד סוף השנה ויראה את הקשיחות הדרושה, קבוצות היורוליג שעוקבות ירצו אותו".

אורלנד טוען, שהרוב תלוי בהצלחה של אשדוד: "זה תלוי מאוד איך הקבוצה תסיים את העונה, אם נסיים גבוה או שנעוף בסיבוב הראשון בפלייאוף. אם נגיע לפיינל פור, יש סיכוי שגארט יצליח להשתחל, ובכוונה אני משתמש במילה הזאת, לקבוצת יורוליג. אם נסיים 7-6 והוא יהיה טוב, תהיה לו שנת ביניים ביורוקאפ.

"קשה לי לראות קבוצת יורוליג, במיוחד במתכונת החדשה, לוקחת אותו ונותנת לו את המושכות. צריך שהכל יסתדר לו, ואם לא אז הוא יגיע לשנת ביניים ביורוקאפ, ומשם זה תלוי סיטואציה. ראינו שחקנים נהדרים בישראל שהלכו ליורוקאפ ונחתכו, כמו איבן אסקה השנה. הלחץ הוא אחר, ב-NBA לפעמים אין לחץ, ביורוליג יש אריות, אם לא תהיה טוב שני משחקים אתה לא תשחק יותר. תהיה לו שנת מבחן, לראות אם הוא באמת מתאים לרמות הגבוהות, או בסך הכל שחקן יורוקאפ".

דיאנטה גארט שחקן מכבי אשדוד מול אי ג'יי רולנד שחקן הפועל ירושלים. יוסי ציפקיס
בעונה הבאה ביחד? גארט מול אי ג'יי רונלד/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully