וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרחים לג'ורדי: המעבר המוצלח של מהראן ראדי להפועל באר שבע

18.12.2015 / 15:50

המתיחות עם פאקו, השיחות התכופות עם קרויף וההחלטה שחרצה את גורלו. השנה הקשה שעבר מהראן ראדי, המכונה בקישור של באר שבע, יכולה להסתיים בניצחון על מכבי תל אביב ובעיקר על מיטרוביץ' ואיגייבור. הבלוג של יצחקי עם סיפור מרתק ומסר מדאיג לבתי המשפט בישראל

one

בווידאו: תקציר ה-1:2 של הפועל באר שבע על קרית שמונה

הרגע הזה בדרבי שבו מהראן ראדי הוחלף במחצית היה כנראה נקודת השבר מבחינתו, הרגע שבו הוא הבין שמכבי תל אביב והוא, כבר לא. במחצית הראשונה הוא סלל את הדרך באמצעות שער בדקה העשירית, אבל במחצית ניגש אליו פאקו, והסביר: "מצטער, אבל אני צריך חילוף". זה היה רק המחזור ה-20 ובאותו רגע חל המפנה. ראדי הבין שלא משנה מה יעשה במכבי, מיטרוביץ' ואיגייבור תמיד יקבלו עדיפות על פניו. אז הרומן עם פאקו הסתיים בסוף העונה, אבל כשהגיע מאמן סרבי שאימן את מיטרוביץ' בפרטיזן, ראדי קלט את המסר ועשה את כל הדרך לבאר שבע כדי להוכיח למכבי תל אביב, אבל בעיקר לעצמו, שהוויתור עליו היה מהיר מדי. אולי כזה שאפילו שווה אליפות.

הסטטיסטיקה של ראדי תחת פאקו מעט מטעה. הוא שותף כמעט בכל המשחקים של מכבי תל אביב בעונה שעברה, אבל פתח רק 13 פעמים בליגה, הרבה פחות מאשר אצל פאולו סוזה. "אני זוכר את התקופה הזאת. בכל פעם שראדי היה טוב, פאקו כאילו לא רצה שיתרומם והחזיר אותו לספסל. גם ג'ורדי הבין את זה", אמר שחקן ששיחק עם ראדי בעונה שעברה. "אם אני צריך לסכם את זה, אז יכול להיות שפאקו הוא הסיבה העיקרית שבגללה מהראן עזב את מכבי תל אביב. מה שעשה לו היה מגעיל, יוקאנוביץ' רק נתן את החותמת".

ראדי הרגיש באותה תקופה שהתרומה של הזרים במרכז הקישור של מכבי תל אביב, נוסא איגיבור וניקולה מיטרוביץ', היא פחותה משלו. הוא תהה מדוע פאקו מעדיף את השניים הללו על פניו. טבלאות הסטטיסטיקה רק חיזקו את הרצון שלו ללכת, והדרבי היה הנקודה המרכזית שבה הוא הבטיח לעצמו שבמכבי תל אביב הוא לא נשאר. "ראדי אמר לנו שאם הוא ימשיך במכבי, הוא ייעלם מהנוף. הוא עשה החלטה אמיצה עם הרבה סיכון, אבל נבונה", סיפר לנו אותו שחקן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מהראן ראדי שחקן הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
לא רצה להיעלם מהנוף. מהראן ראדי/יוסי ציפקיס

ככל שמעמיקים בסיפור של ראדי במכבי תל אביב, מבינים יותר שחוסר ההערכה שקיבל גם בתקופה בה שיחק בהרכב היה כנראה הרבה יותר מכריע, מסתבר, מאשר המספרים. עוד לפני הגעת יוקאנוביץ', הוא החליט להיכנס לשיחה עם ג'ורדי קרויף. "לא טוב לי", הסביר הקשר למנהל המקצועי. קרויף מיד הבין. "אני מאוד מעריך אותך, אבל אולי כדאי שתישאר עוד עונה איתנו, תילחם", פתח המנג'ר את השיחה. "מצד שני, אני מכיר אותך. אתה בנאדם שרוצה לשחק ואני אישית לא יכול להבטיח לך שזה יקרה העונה. כשיבוא מאמן, אתה תראה שאין פרות קדושות. הוא יכול להעדיף שחקן מסוים על שחקן אחר".

ראדי הקשיב, וחיכה. אבל ככל שהאימונים התקדמו, גילה שה"פרות הקדושות" משחקות לפניו. שחקני מכבי תל אביב סיפרו השבוע כי באימונים יוקאנוביץ' היה עורך שיחות בצדי המגרש עם מיטרוביץ', וראדי היה מביט עליהן מהצד. "יוקאנוביץ' היה נותן למיטרוביץ' לפתוח בכל מסגרת. הוא היה אז הבייבי שלו וזה מובן. למיטב זכרוני הוא גם אימן אותו, כך שאין סיבה שהוא לא ייתן לו דקות. את מהראן זה שבר". וראדי החליט להסתכל קדימה. השיחה הבאה עם קרויף לא איחרה לבוא. "אני רוצה לעזוב", קבע ראדי בשיחה. לקרויף לא נשארה ברירה. "תחליט מה שתחליט, לא אעמוד בדרכך", אמר לו. "אבל תזכור, אם תחליט שאתה רוצה להישאר, אקבל אותך בזרועות פתוחות".

ראדי יכול היה להישאר במכבי תל אביב, אבל הוא בחר שלא. הוא עבר תקופות קשות, שמע קריאות "מחבל" מהיציע בתקופות ביטחוניות רגישות וגם פחות, אבל בחר להתעלם. אבל לא רק הוא בחר לעשות זאת, אלא גם השחקנים שלצדו. רובם שתקו לנוכח המראות הקשים. ראדי הבין שמלחמה של חבריו באוהדים תסכן את העתיד שלהם, אבל במכבי היה מי שתהה מדוע הכוכבים הגדולים שקוראים למלחמה בגזענות לא עמדו לצדו בחזית ברגעים הקשים הללו.

אם תשאלו את ראדי, הרי שאת הלקח הכי גדול צריכים ללמוד בבתי המשפט בישראל. אחד מהם הוא להקשיח את העמדות מול קריאות של אוהדים קיצוניים שמשקפים מיעוט, ולא להסתפק בעונש מאסר על תנאי, קנס של 5,000 שקל או 120 שעות עבודות שירות. "זה מיעוט קטן אבל מסוכן. אם אתה חושב שהיה לנו קל לשבת בצד ולשתוק, אתה טועה", אמר אחד השחקנים ששתק אז. "פשוט ידענו מה תהיה תגובת הקהל. מספיק ש-30 קיצוניים רוצים לגמור אותך לא משנה מה האחרים יגידו. תראה מה קרה עם יוסי בניון במכבי חיפה". שלא תטעו, לקריאות הגזעניות לא היה חלק בהשפעה של ראדי לעזוב. הוא גם לא הזכיר זאת בשיחות עם קרויף.

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב (אמצע) עם מהראן ראדי, נוסא איגייבור. ברני ארדוב
החברים לא עמדו לצדו בחזית. מהראן ראדי בחגיגות הגביע של מכבי תל אביב/ברני ארדוב

בחזרה לשיחות. ההערכה הזאת של קרויף היא לא דבר מובן מאליו בכדורגל שלנו. בכלל, ראדי ונציגיו רונן וגלעד קצב הרגישו כל העת שקרויף מעריך אותו מאוד ולא היה ספק שיאפשר לו לעזוב. "ברגע שמהראן קיבל הצעה, הוא קיבל אור ירוק ללכת. מדהים שקרויף נתן לו לעבור דווקא למועדון שמתחרה איתו ראש בראש על האליפות, זה מעשה ג'נטלמני וראוי להערכה", סיפרו אז בסביבתו של השחקן.

הדרך לבאר שבע נסללה תוך יום אחד. רונן קצב נפגש עם קרויף, וזה הבהיר לסוכן בשיחה כי "אין לי בעיה שיעבור לבאר שבע, אבל בתנאי אחד: שמיץ' ישתכנע שהמעבר הוא נכון". באותו לילה נערכה שיחה בין גולדהאר לקרויף, בה הסביר האחרון את הסיטואציה שנוצרה. "ראדי כבר לא יכול להיות כאן. הוא טיפוס שרוצה לשחק", אמר קרויף בשיחה. גולדהאר אישר את המעבר ללא היסוס וקצב קבע לראדי פגישה אישית בביתה של אלונה ברקת, כדי לחתום על חוזה לשנתיים בבירת הנגב.

"מכבי תל אביב כיבדה את מהראן לאורך כל הדרך. הם העריכו אותו מקצועית וחברתית, חשבו שיש לו תרומה חשובה למכבי החדשה, אבל מצד שני ג'ורדי תמיד היה הוגן לבוא ולומר שיכול להיות שישחק פחות, שהוא מכבד אותו ולא יעמוד בדרכו, וזה מה שקרה בפועל. חוץ מזה, צריך להחליף קבוצה כל כמה שנים, לא?", מספר סוכנו רונן קצב. "אני לא יודע אם ההחלטה של מכבי היא טעות או לא, היא פשוט החלטה מקצועית. היו עוד קשרים בסגל ואם מהראן היה נשאר אין לי ספק שהיה משתתף ברוטציה. אבל לפעמים צריך לקבל גם את הרצונות של השחקן".

מיטש גולדהאר, ג'ורדי קרויף, מכבי תל אביב. מכבי תל אביב בכדורגל, אתר רשמי
ג'ורדי קרויף שכנע את מיטש גודלהאר והדרך לבאר שבע נסללה/אתר רשמי, מכבי תל אביב בכדורגל

ההשתלבות בבאר שבע לא הייתה פשוטה. ראדי הגיע לקבוצה של בכר, שמשחק עם שיטה כמעט זהה: אוגו קשר אחורי קבוע מאחור, ואיתו מתחרים שני שחקנים נוספים על שתי עמדות: גורדנה, שהיה בכושר טוב, והובאן. את כל השלושה הביא אלישע לוי וסידר להפועל באר שבע קישור אחורי חזק לשנים הקרובות. "מהרגע הראשון היה ברור שראדי וגורדנה יתחרו על העמדה השלישית בקישור", סיפר השבוע שחקן בבאר שבע. ההתחלה הייתה קשה. ראדי שיחק לסירוגין ולרגעים מסוימים היה נראה שגורדנה עשוי להמשיך ולהיות שחקן מוביל בקישור.

במשחק הזכור בעכו גורדנה פתח, באר שבע הפסידה, ומאז הוא לא ראה הרכב במשחקי הליגה, למרות המספרים המכובדים שלו בעונה שעברה. ראדי, שהיה שותף לקונצרט נגד מכבי פתח תקוה, פתח בכל המשחקים למעט משחק אחד בגביע הטוטו. אבל כאן לא הסתיים הסיפור. בכר הבין שראדי והובאן, שני קשרים מובילים בני 33, זקוקים לאלטרנטיבה ואותה, הוא החליט, צריך למלא קשר בכיר, כנראה זר. ההסבר של בכר הוא פשוט: לא בטוח שראדי והובאן יצליחו "לסחוב" עד הסוף, ובמאבק עיקש מול מועדון גדול עם סגל רחב שעוד יתחזק, הוא צריך אלטרנטיבה טובה גם לשחקני המפתח שלו בקישור. "לראדי אף פעם לא היה קל להתמודד עם סיטואציות. אבל בניגוד לעונה האחרונה במכבי, גם שחקן זר לא יבהיל אותו. הוא יתמודד עם הסיטואציה עד הסוף, כיוון שהוא מבין ויודע שבכר מעריך אותו. ומבחינתו, זה הדבר הכי חשוב", אמר לנו מקורב לשחקן השבוע.

בשני בערב, ראדי יעלה בפעם השנייה בהרכב הקבוצה מול מכבי תל אביב, במשחק שעשוי לקבוע רבות לגבי המשך המאבק על התואר. "בשביל להבין את הסיטואציה, אקח אותך טיפה אחורה. כשראדי הגיע למכבי, אנשים הרימו גבה. 'שחקן בן 29 מגיע מסכנין?' הם שאלו. כי אצל מכבי זה היה משהו שנראה קצת חריג", סיכם קצב את המעבר. "אבל מי שמבין בכדורגל ומכיר את האיכויות שלו, יודע שהרמה היא לא משהו שנפגע אצל ראדי במהלך השנים. בנוסף לאיכויות, יש לו גם מספרים מדהימים".

seperator

כמה חודשים אחרי שהפרשנים הפכו את איגיבור לקשר המושמץ במכבי, ומיטרוביץ' נפגע מהדיבורים סביב עתידו, אין ספק שלראדי יש עוד דרך אחת להוכיח שהוא ניצח במאבק הזה - ניצחון בבלומפילד. ואליפות בתום העונה, אם באר שבע תצליח לנשל את הצהובים מהכתר, תהפוך אותו לשחקן היחיד בישראל שזוכה באליפות בארבע השנים האחרונות ברציפות.

הפרחים לג'ורדי קרויף.

שחקן מכבי תל אביב, מהראן ראדי, עם שורה אובארוב. קובי אליהו
ייקח ממכבי תל אביב גם את האליפות? מהראן ראדי עם שורה אובארוב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully