וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל נבו בראיון: "אנשים הביטו עליי מהצד, ולא ניסו לעזור לי"

10.12.2015 / 17:00

הנס שכמעט גרם לו להחמיץ את אליפות אירופה ("הייתי קרוב לוותר"), הפרידה מקאופמן ("חוץ מלוסטיג, אף אחד לא זרם עם המהלך"), הפנטזיות להגיע גם לטוקיו ("זה יהיה סוג של קאמבק") והביקורת על התנהלות הענף ("חסר בסיס לפירמידה"). גל נבו פותח את הלב בבלוג האולימפי

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

בווידאו: גל נבו אחרי הזכייה במדליית הארד באליפות אירופה

כמעט שבוע עבר מאז שגל נבו הצליח להשתיק לא מעט אנשים שאולי חשבו שהוא כבר מעבר לשיאו. מדליית הארד שהוא השיג באליפות אירופה בבריכות קצרות הייתה כנראה החשובה ביותר שהוא גרף מבין השמונה שיש לו בסך הכול בזירה היבשתית, בעיקר לנוכח השינוי המשמעותי שהוא עבר בשנה האחרונה, אבל לא רק. "היו לי מדליות והישגים טובים יותר מהמדליה הזו", אומר נבו בראיון לוואלה! ספורט. "אבל זו המדליה הכי מיוחדת בגלל כל מה שעברתי בשבועיים האחרונים".

נבו מספר את מה שאף אחד לא ידע עד עכשיו על כך שהוא היה קרוב מאוד לפספס את האליפות הזו. לפני שבועיים נולדה
בתו הבכורה גוני, אבל לא הכול הלך חלק, ובתקופה שאחרי הלידה עניינים בריאותיים מנעו ממנו להיות מרוכז בשחייה, ואת הלילות הוא מצא את עצמו מעביר בבית החולים. הנטייה לוותר על התחרות הייתה הרבה יותר קרובה ככל שחלף הזמן, ונבו מצא את עצמו מרוכז בעיקר בבריאות הילדה ופחות בבריכת השחייה שכמובן נדחקה ברגעים האלה. "חזרנו לבית החולים, היו כמה בעיות, ולא ידעתי עד כמה זה ישפיע על התחרות עצמה. ידעתי שאני מאוד רוצה לקחת מדליה בתחרות". נבו השיג כאמור את המדליה השנייה של ישראל באליפות אחרי שסיים שלישי במשחה ל-400 מעורב אישי, המשחה החזק ביותר שלו, עם 4:04.68 דקות.

מחר בחלק השני של הבלוג: האם ישראל נהנית מיתרון בתחרויות הג'ודו?

השחיין הישראלי גל נבו. קובי אליהו
"אמרתי לעצמי שאם הסיפור הזה יימשך עוד יום אחד, אני כבר אוותר על התחרות. היה לי מזל גדול". גל נבו חוגג עם המדליה/קובי אליהו

- עד כמה זה היה קרוב שתחליט להרים ידיים ולוותר על התחרות?

"מאוד קרוב. חזרנו לאשפוז בבית החולים מסיבה בריאותית של הילדה. בחלק מהלילות הייתי עם אשתי ועם הבת בבית החולים, ויום לפני שהייתי צריך להצטרף לנבחרת במלון עם כל ההכנות, הן השתחררו מבית החולים. אמרתי לעצמי שאם הסיפור הזה יימשך עוד יום אחד, אני כבר אוותר על התחרות. היה לי מזל גדול".

- איזה תגובות קיבלת על הזכייה במדליה?

"היו המון תגובות. כל הזמן אומרים לי מזל טוב כפול. הכול הפך להרבה יותר מיוחד כי זה קרה כאן בארץ. יש כל כך הרבה אנשים שעוזרים לי, וידעתי שזו הזדמנות טובה להוקיר להם תודה, להביא את הביצוע הטוב מולם ואין דרך טובה יותר מאשר להראות להם את הפירות של ההשקעה בי".

- בכלל נדמה שקצת נעלמת מהעין. אתה הרבה פחות במוקד לעומת שחיינים אחרים, כמו טומרקין, מורז וקלונטרוב.

" עשיתי את הקריטריון (לריו, א.ק), ועדיין להרבה אנשים הסיפור שלי נראה כמובן מאליו. גם באליפות העולם הייתה לי הופעה בסדר, לא משהו מיוחד, אבל נכנסתי עוד פעם ל-16 האחרונים. לא הצלחתי להביא הישג יוצא דופן. יעקב (טומרקין, א.ק) נותן עבודה, וזה טבעי".

- אתה מרגיש שבאליפות הזו הצלחת להוכיח שאתה רלוונטי יותר ממה שחושבים?

"היה קצת עניין של להוכיח, אבל לא בקטע של רלוונטי, אלא להראות שיש תוכנית אחרת ממה ששחיינים מכירים. המערכת, אולי חוץ מגילי לוסטיג (מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, א.ק), לא כל כך זרמה עם המהלך שעשיתי. הסתכלו מהצד, ולא ניסו לעזור".

השחיין יעקב טומרקין עם ליאוניד קאופמן, גל נבו. קובי אליהו
"היה חשוב לי לפתוח את הראש למאמנים ולשחיינים בארץ ולהראות להם שיש עוד מסגרות, ולא רק מסגרת אחת שדרכה אפשר להצליח. אני מקווה שהמערכת תדע גם להיות גמישה יותר בעתיד". נבו וטומרקין עם קאופמן לפני למעלה משלוש שנים/קובי אליהו

כשנבו מדבר על התוכנית ועל המערכת, הוא מתכוון להחלטה שלו ושל גיא ברנע, שני השחיינים הוותיקים בנבחרת, להיפרד מליאוניד קאופמן אחרי שנים ארוכות. השניים החלו להתאמן אצל מאמנים אישיים אחרים, כשנבו בחר ללכת עם שחיין העבר אהוד סגל בצעד שמשמעותו עזיבת החממה של קאופמן ו-וינגייט ויציאה להרפתקה חדשה שלא ברור היה איך והאם היא תועיל לשיפור הביצועים שלו.

- אתה מרגיש שהצלחת להראות באליפות הזו לשחיינים אחרים שיש דרך אחרת חוץ מהדרך המוכרת?

"ללא ספק, זה חלק מהעניין. היה חשוב לי לפתוח את הראש למאמנים ולשחיינים בארץ ולהראות להם שיש עוד מסגרות, ולא רק מסגרת אחת שדרכה אפשר להצליח. אני מקווה שהמערכת תדע גם להיות גמישה יותר בעתיד".

- מה אתה מרגיש שהרווחת מהשינוי הזה?

"הדבר הראשון שהבנתי זה שהייתי צריך לעשות את השינוי הזה טיפה יותר מוקדם. אני ניגש אל השחייה מכיוון אחר לגמרי. אם לפני זה הגעתי ל-400 מכיוון של מרחק, כמות עבודה והרבה שעות במים, עכשיו אני מגיע מהצד השני של האיכות, וזה אומר פחות שעות במים, פחות מרחק. לקח לי זמן ללמוד, אבל אני מרגיש שאני מצליח למצות מהאימונים הרבה יותר ממה שהיה קודם, והכוונה שלי להגיע בשיא לאולימפיאדה".

- בלונדון סיימת עשירי במשחה ל-400 מעורב אישי ועשירי בחצי המרחק. אתה מרגיש שאתה יכול בריו לעשות צעד נוסף קדימה?

"אני מרגיש שחיין יותר טוב. אני מכיר את עצמי יותר טוב. הצלחתי לפרוץ באימונים גבולות שלא הכרתי בעצמי. עדיין לא הצלחתי לעשות תוצאות יותר טובות ממה שעשיתי עם ליאוניד, אבל ללא ספק אני מרגיש שזה אפשרי והאפשרות הזו די מרגשת אותי".

- איך אתה מסתדר מבחינה כספית ועם ספונסרים?

"אגודת הפועל ירושלים תומכת בי, יחד עם הספונסרים מימון ישיר ואלטשולר שחם, שהצטרף בשנה האחרונה מאז הקריטריון, והם גם עוזרים לי לשלם למאמן. יש גם את ספידו שמלווים אותי כבר הרבה שנים".

גל נבו,שחיין ישראלי. קובי אליהו
"ללא ספק מקום בחצי גמר זו המטרה שלי בריו". נבו/קובי אליהו

- כשאתה מסתכל על גיא ברנע שלא הבטיח עדיין קריטריון לריו, אתה חושב שהוא יכול לעשות את זה?

"אני חושב שכן, אני מאוד רוצה שהוא יעשה את זה. בפעם שעברה הוא היה רחוק כמה מאיות מהקריטריון וזה הכי אכזרי שיכול להיות. עכשיו הוא שם את כל הביצים בסלסלה הזו. הוא מבלה את רוב הזמן שלו בארה"ב ונסע לשם עם המאמן שהביא אותו לבייג'ינג. הוא רוצה לעשות כל מה שהוא יכול כדי להיות שם ואני מאוד מקווה שזה יצליח".

- התחילו לך כבר מחשבות מה יקרה אחרי ריו? אתה תהיה בן 28.

"אחרי האולימפיאדה אני מתכוון להמשיך לשחות כדי לראות מה אני יכול לעשות במסגרת התוכנית החדשה שלי. אני מרגיש שמצאתי לי באמצעות התוכנית הזו עוד מרווח שאני אוכל לנצל אותו, אבל אני מחפש עוד הזדמנויות, כמו קורס מאמני שחייה, וגם עשיתי תואר בכלכלה. אני מנסה לחפש עוד התמחויות כדי לצבור טיפה ניסיון".

- טוקיו 2020 זה משהו שאפשרי מבחינתך?

"אם זה יקרה, זה יהיה סוג של קאמבק. בכל מקרה, אני אצטרך לפרוש בשיא. אתה עובד כל כך קשה וכל עוד אתה יכול לרכוב על הגל הזה, אני לא רואה סיבה להפסיק מיד אחרי האולימפיאדה".

- סיימת תחרות מצוינת מבחינתך עם מדליה, אבל השאלה מה אפשר לקחת מהתחרות הזו קדימה לריו.

"בוא נגיד שאני יודע שאני יכול להיות טיפה יותר רגוע בתקופת חידוד כל עוד עושים עבודה מדויקת כמה חודשים לפני. זה לא שאני מתכוון שוב לבלות שבועיים בבית חולים לפני ריו, אבל אני יכול להיות יותר בטוח בעצמי. בתקופה מאוד מלחיצה שחיינים צריכים לשמור על הגוף שלהם. כל יום אתה דואג מאיך שאתה מרגיש במים, ואני חושב שזה נתן לי שקט. יותר חשוב זה מה אתה עושה בחודשים הארוכים לפני".

- אז מה המטרה הריאלית שתציב לעצמך לקראת ריו?

"ללא ספק מקום בחצי גמר. אני רוצה מאוד לשבור שיא אישי ולהיות יותר טוב ממה שהיה בלונדון. אני חושב שאם אצליח לעשות את זה, זה יהיה בסביבות הגמר. יש כל כך הרבה שחיינים וכל כך הרבה תחרות, ואני רוצה להתרכז במה שאני יכול לעשות".

טקס פתיחת אליפות אירופה בבריכות קצרות בנתניה. ברני ארדוב
"מה שחסר זה תרבות שמתחילה מלמעלה ועד למטה, והדברים האלה לוקחים זמן". אליפות אירופה בווינגייט/ברני ארדוב

- נותרו מתח או משקעים עם ליאוניד אחרי הפרידה?

"אני לא חושב שיש מתח, כל אחד עסוק במטרה שלו".

- היו כבר שחיינים שהביעו עניין בתוכנית שלך ובדקו אפשרות לחקות אותך?

"אני עוזר למי ששואל אותי. אנשים מתעניינים ורוצים לדעת איך ומה אני עושה. לפעמים מצטרפים אלינו שחיינים פה ושם לאימונים. יש אווירה טובה עם ליאוניד, אין מתח, הכול בסדר".

- אליפות אירופה הסתיימה, והייתה חוויה מרתקת עבור כל מי שהיה בווינגייט, ועדיין נשאלת השאלה מה יהיה פה עוד כמה שנים מבחינת השחייה הישראלית.

"נגעת בדיוק בנקודה. מה שחסר פה זה הבסיס של הפירמידה שתמיד חסר לנו. תמיד יש שחיין, שניים או שלושה שבאופן טבעי מצליחים, אבל עד שלא יהיו שמונה בריכות בארץ כמו זו בווינגייט, יהיה קשה לבסס איזשהו משהו. לא חייבים יציעים בבריכה, אבל צריך שיהיה מתקן ראוי ותקני. כך אתה מגדיל את הבסיס של הפירמידה".

- וכשאתה מסתכל על האליפות הזו, היא יכולה לשנות את ההתייחסות כלפי השחייה?

"אני רואה בתקשורת כמי שאמורה לקחת חלק בזה. יש דברים שצריכים לקרות בכל תחרות בינלאומית גדולה, כמו שידורים בוקר וערב, וגם כתב בשטח. מספיק שיש לך את זה, וכבר מכל תחרות גדולה המודעות לתחום עולה. ראית כמה זה היה פשוט באליפות הזו. לא האנשים שהיו בבריכה עשו את הבאז, אלא התקשורת והטלוויזיה. קח למשל את זה שלפני שלוש שנים נסענו שישה שחיינים ישראלים לאליפות אירופה בבריכות קצרות, חזרנו עם שלוש מדליות, היו שמונה או תשעה שיאים ישראלים ואף אחד לא התעסק בזה. פתאום כשזה בארץ והבאנו שלוש מדליות רואים את זה כ'וואו', אבל אנשים שוכחים שכבר היינו שם. זה לא משהו חדש".

- ולהערכתך תהיה מהתחרות הזו המשכיות?

"זה צריך לקרות עוד כמה פעמים עד שלאט לאט החשיפה לשחייה תחלחל. מה שחסר זה תרבות שמתחילה מלמעלה ועד למטה, והדברים האלה לוקחים זמן. רוצה לבדוק המשכיות? תראה אם בעוד חמישה חודשים בלונדון (שם תתקיים אליפות אירופה, א.ק) ישלחו מישהו לשדר את התחרות בעברית, ואם יהיו כתבי שטח שיעבירו דיווחים. בכל מקרה, זה כיף שאנשים פתאום מדברים על קטינקה הוסו (שזכתה בשבע מדליות באליפות אירופה בנתניה, א.ק), ואלה אנשים שלא הבינו בשחייה. זה יפה לראות את זה".

שגיא מוקי ג'ודוקא ישראלי. GettyImages
איך הוא התמודד עם שאלת הג'ודו? שגיא מוקי/GettyImages

החידון האולימפי

שגיא מוקי, אלוף אירופה, לפני שבועיים טומרקין קיבל 4.5 נקודות. עכשיו הזמן שלך להשיב על החידון האולימפי שלנו. שאלה ראשונה, תתרכז. איזה ישראלי זכה במדליה באולימפיאדת סידני 2000?

"רגע, חכה שנייה. סידני? אריק סיים חמישי. הקיאק אם אני לא טועה. קלגנוב בארד".

נכון. שאלה שנייה. מה השיא האישי של הקופץ לגובה דימה קרויטר?

"וואו, שאלה קשה. 9.20 משהו, לא? לא יודע".

לא כל כך בכיוון. 2.29, לא נורא, שאלה באמת קצת מתקילה. שאלה שלישית, לישראל יש שלוש מדליות ארד באליפויות העולם בג'ודו. מיהם המדליסטים?

"יש את אליס, יש את גולן ויעל".

דימיטרי קרויטר. AP
אם רק היה קופץ תשעה מטרים...קרויטר/AP

תשובה מדויקת, היית מפתיע אותי אם לא היית יודע. סחטיין, שתיים משלוש. שאלה רביעית, עם איזה מדליות חזרה נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית מהמשחקים האירופיים בבאקו?

"הייתה מדליית כסף. אני זוכר שרק הגעתי, והן זכו וחיבקתי אותן. היו עוד? רגע, זה כולל ריבקין?".

לא, הנבחרת.

"אני הולך על מדליית כסף ומדליית ארד".

לא מדויק. שתי מדליות כסף ואחת מארד. חצי תשובה נכונה. 2.5 נקודות מתוך 4. שאלה חמישית, מי השחיין הישראלי שהגיע הכי רחוק באולימפיאדה?

"יעקב טומרקין, הגיע לגמר האולימפי וסיים שביעי".

נכון מאוד. 3.5 נקודות, והנה שאלה אחרונה. מי מהאתלטים הבאים לא הופיע כספורטאי בלונדון? זוהר זימרו, דונלד סנפורד, היילה סטאין וג'יליאן שוורץ.

"רגע, אני מתלבט בין סטאין לשוורץ. אני הולך על שוורץ".

טעות. היילה סטאין. סיימת עם 3.5 נקודות.

"גם טוב".

  • עוד באותו נושא:
  • גל נבו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully