וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא רק רוצה לבעוט: מה עובר על אלירן עטר במכבי חיפה?

7.12.2015 / 12:00

השיחה בבית המאמן, הסולחה עם ריאן ופירוק ה"רביעייה" שנסעה יחד, היו אמורים לעזור. אבל בקבוצה מוגבלת התקפית, גם החלוץ הכי כישרוני הפך לצלף עם מעצור. אלירן עטר מוכן לעשות הכול, כולל לפרוק עצבים עם רובה מפלסטיק. מה עבר עליו בסיבוב הראשון? הבלוג של יצחקי

one

בווידאו: שער השדה היחיד העונה של אלירן עטר - ב-0:4 של מכבי חיפה על הפועל עכו

את הסיפור הזה אף אחד מהשחקנים לא יוכל לשכוח. הוא הגיע טעון למתח האימונים בכפר גלים. התקופה הייתה תקופת אי ודאות מבחינת הקבוצה, שאחרי מחנה אימונים טוב באוסטריה, מתקשה לשחזר את היכולת בליגה. אחרי האימון, הוא המתין ברכב לרגע הנכון. כשהשחקנים עמדו לצאת, הוא הוציא מהמושב האחורי את שהטמין שם בדיוק לרגע הנכון. כמה ימים קודם לכן, ממש כמו בסרט אימה, אלירן עטר הניח שם רובה אוויר. כשהשחקן הראשון יצא, עטר דרך את הנשק. כשהחברים יצאו אחריו, הוא התחיל לירות. הכדור פגע בהם, שחקן אחר שחקן. חלקם התכופפו, אחרים שכבו על הקרקע. כאילו מתוך סצנה של מחזה טראגי, הכדורים סביבם.

למזלם של שחקני מכבי חיפה, עטר שומר קרוב ללוקר שלו רק רובה מפלסטיק, ובכל פעם שמישהו מעצבן אותו – הוא חוטף כדור קטן וצוחק. גם במגרש, עטר אמור להיות יורה הכדורים הטוב ביותר שיש למכבי חיפה. יחד עם ברק יצחקי, כך סבורים רבים, הוא אוחז בתואר הכדורגלן המוכשר בישראל. אבל כמו שהקבוצה נראית העונה, כך גם עטר עד עכשיו, סוגר סיבוב ראשון מאכזב מאוד. מלך השערים ומלך הבישולים של מכבי חיפה, עם מספרים שיכולים היו לקבל תאוצה אם רק היו לידו הכוכבים שמשחקים לצד ברק. צלף עם מעצור, קוראים לזה השחקנים של מכבי חיפה. אבל גם בתקופות קשות, הם מזכירים, קשה לקחת לו את הכישרון.

20:55, ערוץ 1: הפועל חיפה נגד מכבי חיפה

מכבי חיפה גיששה אצל ז'אורז'יניו מבני סכנין

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלירן עטר שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
צלף עם מעצור. אלירן עטר/יוסי ציפקיס

הרביעייה הסודית

כמו שהבנתם, בתוך הדמות המקועקעת שנראית כאילו משדרת קור, מתחבא עדיין ילד. וכמו בחלומות הטובים של כולנו, עטר רוצה להיות הגיבור של המחזה הטראגי שחוזר על עצמו עונה אחר עונה – מכבי חיפה לא מצליחה להתרומם למרות עוד ועוד כישרון בחלק הקדמי, למרות עומס של שחקנים מוכשרים, בטח ביחס לקבוצה שמתמודדת רוב העונה בתחתית. השאלה המרכזית שבדקנו במקרה של עטר: מי אחראי לכך שהוא עדיין לא מספק את המספרים של ערן זהבי - למרות חצי העונה הראשונה שהבטיחה רבות, למרות הכישרון. הביצה או התרנגולת.

בראיון שקיימנו איתו בתחילת העונה, הודה אלירן עטר שברק יצחקי הוא השחקן המוכשר בישראל, ולא שכח לפרגן לחברו לקבוצה איתי שכטר אותו הגדיר כחלוץ הטוב ביותר בישראל. מאז פתיחת העונה, יצחקי לא מרבה לשחק במכבי תל אביב, שכטר לא פוגע, ועטר נמצא בעונה סבירה שבה הוא עדיין מלך הבישולים ומלך השערים של מכבי חיפה. גם אם ינסה להתעלם ממנה, ההשוואה בין הכישרון שלו למספרים של זהבי היא כמעט בלתי נמנעת. ההגעה למכבי חיפה רק העלתה את רף הציפיות ממנו, מתוך תקווה שהוא יוכל להוביל את הקבוצה של מרקו בלבול ורוני לוי לגבהים חדשים. את העונה שעברה עטר פתח עם שישה שערי ליגה. העונה הוא עם שלושה, שניים מהם בפנדל. ולכך, כפי שתראו מיד, יש סיבות מגוונות.

מיד לאחר שפרשת עטר-לוי הסתיימה בשיחה בארבע עיניים בביתו של המאמן בנתניה, אחד הדברים שלוי דאג לפרק הוא את הרכב שבו נסעה ה"רביעייה" – עטר, בניון, דגני וסאן מנחם. במועדון שמעו כי במהלך הנסיעות לצפון התנהלו מספר שיחות שלא לרוחו של המאמן, וזה דאג להפריד בין השחקנים. היום עטר מגיע עם סאן מנחם מאזור תל אביב, דגני שעבר לרמת גן אוסף את שכטר מנתניה ובניון בנפרד. חשוב להבהיר, לוי לא חשד שעטר מתסיס את הרביעייה נגדו, אבל הוא חשב שפירוק השותפות הזאת, שמביאה לעיתים לדיבורים מיותרים בדרך לאימון ואף משליכה עליו לעיתים קרובות, מזיקה לקבוצה. ללא קשר לכך, גם שחקנים אחרים התבקשו שלא להגיע בקבוצות לאימון.

כך למשל, שחקנים דיווחו לנו השבוע כי לחדרו של לוי הגיע מידע לפיו אחד השחקנים פלט במהלך אחת הנסיעות מילים מיותרות כנגד ההתנהלות המקצועית, מה שיצר אווירה לא נעימה בתוך הלובי בכפר גלים. לאחר שהרביעייה "הופרדה" מחלקיה, מדווחים בחיפה על שיפור ניכר במערכת היחסים בין כל אחד מהם למאמן. "מערכת היחסים הקיימת בין עטר לרוני היא טובה, בניגוד למה שחושבים. רוני לא עשה את המהלך הזה כדי להפריד בין השחקנים חלילה, אלא להפך, כדי לחבר אותם. אתה שואל אותי אם חלקם התקדמו מקצועית מאז? אולי. אבל היה חשוב שיהיה שקט בגזרה הזאת ואחרי מספר שבועות זה אכן קרה. קשה מאוד להתמודד עם בעיות מקצועיות וחברתיות גם יחד".

לא רק מערכת היחסים בין לוי לעטר חזרה לכשהייתה. עטר תיקן את היחסים גם עם איסמעיל ריאן, לאחר מספר עימותים ביניהם – אחד במהלך הטיסה מאוסטריה ואחד על הדשא בכפר גלים, כשלאחרונה לקח אותו לשיחה. ריאן הבין את המסר והשניים יישרו את ההדורים. "רוני הבהיר לעטר בשיחה כמה חשוב שהוא ישמש דוגמא לשחקן צעיר. עטר קלט את העניין. הוא הבין שאם לא יסיר את המחסום הזה, תהיה בעיה. השיחה הזאת הייתה חייבת להתקיים", הסבירו בחיפה. ריאן עדיין לא נמנה בסגל חבריו הקרובים (בניון, שכטר, מנחם וטואטחה), אך עדיין, בחיפה מזהים רגיעה בעניין הזה.

יוסי בניון, אלירן עטר, איתי שכטר. ניב אהרונסון
הרביעייה המפורסמת פורקה. יוסי בניון ואלירן עטר, חצי מהרביעייה, בתמונה עם איתי שכטר/ניב אהרונסון

פחות טקטיקה, אבל פחות מספרים

אז אחרי שהבעיות בחדר ההלבשה נפתרו, אפשר לדבר על העניין המקצועי. עטר של העונה הנוכחית משחק באותה עמדה בה שיחק בעונה שעברה, פרט להבדל אחד: אצל לוי הוא מקבל יותר משימות. העובדה שאיסמעיל ריאן מתופקד בעמדה הנוכחית שלו, קשר אמצע-שמאל, נועדה כדי לסייע לעטר לא מעט פעמים במאבק ההגנתי שלו. אלא שבחלק מהמקרים עטר לא ממש נשמע להוראות ולא עשה הגנה, וריאן נאלץ לסגור אותו. במשחקים האחרונים עטר קיבל הוראה להיצמד יותר להוראות הטקטיות שהוא מקבל, ואת זה במכבי חיפה מצפים שהוא ישפר. "אין בעיה שעטר יגנוב מעט מבחינה טקטית, אבל יספק מספרים", מסביר גורם במכבי חיפה במבט מהצד. "אבל ברגע שהמספרים נמוכים, ברור שרוני מצפה ממנו לעשות יותר הגנה. מצד שני, עטר הוא מלך השערים והבישולים שלנו. זה אומר הרבה יותר על הקבוצה מאשר עליו".

עטר לוקח קשה הפסדים. מאז הריב המתוקשר עם לוי, מספרים שחקנים, הוא השחקן העיקרי שלוקח את ההפסדים ללב. הוא וקינן. אבל איך יכול להיות שבתקופה שבה כל כך הרבה שחקני בית, ושחקנים שמשחקים כבר שנים במועדון, עטר הוא זה שפורק את התסכול בחדר ההלבשה? "זה לא עניין של סמל, כי עטר לא גדל כאן. הוא פשוט לוקח הפסדים ללב כי קשה לו להפסיד. וכמו שאתה יודע, העונה לא ניצחנו הרבה. זאת התוצאה", הסבירו לנו חבריו לחדר, ואחד מהם בטוח ש"אם היו לידו שחקני התקפה בכושר טוב, עטר לא היה נופל מערן זהבי גם מבחינת מספרים. היו לו העונה בעיות עם המאמן, וכשהן נפתרו הקבוצה לא הצליחה וזה פגע גם בכושר שלו. בקבוצה יותר טקטית, כמו של רוני, לשחקנים כמו עטר קשה לבצע כמה משימות. הוא כבר לא חופשי כמו פעם, למרות שרוני בכלל לא מגביל אותו מבחינת הפעולות האישיות בחלק הקדמי. רק שהעונה זה פחות מצליח".

אז מה בעצם חסר לרוני לוי? בדיוק זה, פעולות אישיות. אלא שבקבוצה כל כך מוגבלת התקפית, עטר, זה ברור, לא בועט מספיק לשער. אז שאלנו. ההסבר לכך הוא פשוט: "יש לנו בעיה בהנעת הכדור", מסבירים השחקנים. "עטר מקבל פחות כדורים בחלק הקדמי, הקבוצות כבר יודעות להתגונן ומחפות על המגן כשהוא נכנס לאמצע, והוא נאלץ לשחרר את הכדור. בעבר היו יותר שחקנים שעוזרים לו, אבל כשאתה צריך לעשות פעולות אישיות ואין לך מספיק שחקנים שמצטרפים, גם לך קשה לבוא לידי ביטוי".

אלירן עטר שחקן מכבי חיפה עם מאמנו רוני לוי. יוסי ציפקיס
לא תמיד נשמע להוראות הטקטיות. אלירן עטר עם רוני לוי/יוסי ציפקיס

עדיין באנקר

כן מספרים, לא מספרים, ביום שישי, וזאת עובדה - בחיפה החסירו פעימה כשעטר נטש את האימון בשל כאבים במפשעה. בלעדיו, הם חושבים, הקבוצה הרבה פחות מאיימת ממה שהיא. למרות המגבלה הטקטית שלו, עטר הוא עדיין הבאנקר הכי גדול של לוי בהרכב. "נכון שרוני מצפה ממנו להרבה יותר, אבל הוא יודע שאין לו עוד שחקן עם כשרון כזה בחלק הקדמי", אמרו במועדון. "פלט יודע לשמור כדור עם הגב, לנתר, עזרא לא הוכיח שהוא מספיק חד בפעולות האישיות, שכטר לא כובש, בניון לא משחק קבוע. זה האיש היחיד שהוכיח שהוא מסוגל לעשות פעולה אישית גדולה ברגע אחד. אין סיכוי שרוני יוותר עליו, אלא אם כן יש כאן שיקולים אחרים, מעבר לכישרון".

אבל יש עוד הסבר לעניין הזה: בחיפה מסיקים שאיומים למסגרת הם פונקציה של שליטה במשחק. אבל גם כשחיפה שולטת העונה בהחזקת הכדור, היא שולטת באחוזים נמוכים – 55 עד 60 אחוז בלבד, פחות בהרבה בהשוואה לקבוצות הגדולות ששיחקו כאן. בגביע הטוטו, למשל, נטע לביא הצעיר רץ יותר מכל שחקן אחר בקבוצה, 12 קילומטר, כך לפחות על פי הלוח שלוי תלה בחדר ההלבשה. זה לא רק ההסבר לשאלה האם שחקני חיפה לא רצים מספיק, אלא גם מסביר למה לוי תרגל אותו בהרכב לקראת הדרבי. השחקנים בטוחים שהעובדה הזאת תגרום לאוברניאק לצאת יותר קדימה, וכך אולי היתרונות שלו בחלק הקדמי יבואו לידי ביטוי בכדורים חכמים שיגיעו לעטר, ושמול אחת משתי ההגנות הגרועות בליגה לא תהיה לו בעיה לעשות פעולות אישיות.

חבריו של עטר מספרים שכמעט שלוש שנים, ליתר דיוק - מאז פברואר 2013, הוא מתרפק על הרגעים בהם הבקיע בדרבי. בפעם ההיא הוא גם ירה באחוזים גבוהים, לפחות כמו עם הרובה מפלסטיק.

שוט.

אלירן עטר שחקן מכבי חיפה עם האוהדים. יוסי ציפקיס
בין היחידים שלוקח ללב, והאוהדים מעריכים את זה. אלירן עטר/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully