וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמו ימי החסד? המבחן הגדול של ז'אן טבק במכבי תל אביב

3.12.2015 / 13:45

האימונים המתישים, המשקה המוזר, החיפוש הכושל אחרי מנהיג והייאוש מהסגל שקיבל. ז'אן טבק מתחיל להבין את גודל הברוך אליו נקלע במכבי תל אביב, מה השתנה בשבועיים שחלפו מאז נחת ביד אליהו, ואיזו מהפכה מתכנן הדור הוותיק בהנהלה לקראת העונה הבאה?

עריכת וידאו: מרום שפיצר

עם הגעתו של ז'אן טבק למכבי תל אביב, הפציע בקבוצה שחקן חיזוק נוסף: שיקוי ירקרק-צהבהב מוזר, שהשחקנים הצטוו לשתות מדי יום ביומו לאחר האימונים, gatorade. המשקה שהשימוש בו מאוד נפוץ בעיקר בספורט האמריקאי, מכיל חומרי אנרגיה, ובינתיים מעורר, לצד המרץ המיוחל, בעיקר רגשות מעורבים. "הייתי מעדיף לוותר עליו, אבל מתרגלים לטעם", הודה אחד השחקנים.

אין זה סוד שהמאמן הגיע לקבוצה שבורה עם סגל בעייתי במיוחד. גורם המעורה בנעשה במועדון מספר: "כבר בימים הראשונים שלו בישראל, ולאחר שדיבר עם הרבה אנשים בקבוצה ובסביבתה, ז'אן הבין שאין הגנה ואין אינטנסיביות. היו הרגלים רעים באימונים, והוא רצה הגנת ברזל. הוא הבין שעם הסגל הזה אי אפשר להגיע רחוק".

"לפני שהגעתי, לא ידעתי שהקבוצה במצב כזה", הודה השבוע טבק. "לא משנה כמה תצפה ותחקור אנשים מסביב לקבוצה, עד שלא תהיה נוכח כאן יום יום ותשוחח עם השחקנים לא תוכל לדעת מה קורה בפנים. רק אז אתה מבין לעומק את הבעיות".

מכבי תל אביב אצל ססארי (20:00, שידור חי בוואלה! ספורט)

מאמן מכבי תל אביב ז'אן טבק עם דראגן בנדר. קובי אליהו
"הבין שעם הסגל הזה אי אפשר להגיע רחוק". ז'אן טבק/קובי אליהו

"אחד הדברים שהכי מרגיזים את טבק באימונים זה ששחקנים לא שומרים", מספר עד ראייה שצפה באימונים של הקרואטי. "הוא עוצר לא אחת את האימונים, צועק, מסביר שוב ושוב שלא יתקבל אצלו רפיון באינטנסיביות, ובכלל, הוא 'קורע' את השחקנים באימונים. הם אולי מותשים, אבל הם צריכים להבין שהעידן של גיא גודס נגמר, ושיש משמעת חדשה בקבוצה. משמעת שאולי הם לא היו רגילים לה עד עכשיו".

טבק קיים לא מעט שיחות עם השחקנים - חלקן נערכו בארבע עיניים, אחרות היו באסיפות קבוצתיות - והבהיר להם שלא יקבל דרך אחרת מלבד הפגנת מוטיבציה, אנרגיות ורעב. הוא הסביר שכך הוא נהג בעצמו כשחקן, ושזו דרכו גם כמאמן.

גורם בקבוצה מספר כי "ז'אן קשוח וסמכותי, הוא דורש הרבה מהשחקנים ואני יכול להגיד שלא כולם מתים על זה, אבל זו השיטה שלו, וכרגע אין להם ברירה. השחקנים יודעים שאחרי שהמאמן הלך, כל העיניים מופנות אליהם".

בראיונות לכלי התקשורת הישראליים, לפני ואחרי המשחקים, טבק הפגין כנות מרשימה ולא ניסה לטשטש את האמת. "הקבוצה חוזרת להרגלים הישנים", אמר בדאגה השבוע, אך את הנאומים חוצבי הלהבות הוא שומר בכל זאת לחדר ההלבשה. "הוא אומר לשחקנים: 'זה פשוט לא מקובל אצלנו'. הוא פשוט שוטף אותם", אומר הגורם.

"יש שחקנים שמרגישים חסרי אונים מהמצב, כי הם מרגישים שהם לא מצליחים לענות על הציפיות, גם בעיני עצמם וגם בעיני האחרים", סיפר השבוע טבק. "מבחינתי, כמאמן, הדרך להוציא אותם מהמצב זה לדבר איתם, להגיד להם שישלטו יותר בדברים שניתנים לשליטה תוך כדי משחק. צריך לעשות כמה שינויים, אבל אני מודע לכך שאין לנו זמן".

כפי שפורסם כאן, במכבי מתכוונים לערוך שידוד מערכות כשרק מקומם של יוגב אוחיון, דווין סמית' וסילבן לנדסברג מובטח לעונה הבאה. בימים האחרונים, לאחר שוויטור פבראני כבר נחתך מהקבוצה, שוחח טבק עם ההנהלה וביקש לשחרר גם את הסנטר ארינזה אונואקו ולהחליפו בסנטר אחר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מאמן מכבי תל אביב, ז'אן טבק. קובי אליהו
"עוצר לא אחת את האימונים וצועק". ז'אן טבק/קובי אליהו

"דברים נהדרים אף פעם לא מגיעים ממקום נוח"

לפני משחקו הראשון על הקווים ביד אליהו, מול צסק"א מוסקבה, כתב טבק על הלוח בחדר הכושר: "דברים נהדרים אף פעם לא מגיעים ממקום נוח". הוא בוודאי התכוון לשיטה שלו, שבעקבותיה נגזרו על השחקנים שעות ארוכות ואינטנסיביות על המגרש באימונים.

זו לא הייתה הפעם היחידה שהקרואטי השתמש בלוח המחיק כדי להעביר מסרים ולהסביר את חשיבות ההגנה לשחקניו, שרובם פחות מתחבר לצד הזה של המגרש. לכל שחקן הוא העביר גם הוראות אימון אישיות בנפרד.

מי שמקבל יחס אישי במיוחד, בניסיון של המערכת לחלצו מהתקופה הקשה, הוא ג'ורדן פארמר. טבק נועד איתו לא פעם, וגם המנהל ניקולה וויצ'יץ' שוחח איתו רבות. הם דורשים ממנו להשקיע יותר בהגנה ולחדור יותר לסל בהתקפה. בינתיים אין התקדמות משמעותית: הגארד צבר 29 דקות בלבד בשני המשחקים שניהל הקרואטי ביורוליג.

"כפילוסופיה, אנחנו מבינים מה הוא מנסה לעשות והעקרונות שלו מאוד הגיוניים - להפעיל יותר לחץ ואגרסיביות על היריבה, לתמוך יותר אחד בשני", מסביר פארמר. "כל מאמן אומר דברים טובים, תשחקו עם הגנה טובה, תעצרו את הקלעים בצבע, תכפו עליהם זריקות מרחוק, תשלטו בריבאונד. בכל העולם מאמנים רוצים פחות או יותר את אותם דברים, עכשיו זה בידיים שלנו לעשות את זה כמו שצריך על המגרש".

"שיחקתי בקבוצות רבות ולמדתי שמנהיגות לא מקבלים, אלא לוקחים", אמר טבק. "מנהיג בעיניי הוא מי שמראה זאת גם בחדר ההלבשה, שעומד מאחורי החברים שלו לקבוצה ותומך בהם בזמנים הטובים והרעים. יש לנו בחורים כאלו בחדר ההלבשה".

ג'ורדן פארמר מכבי תל אביב עם ז'אן טבק. ברני ארדוב
מקבל יחס אישי. ג'ורדן פארמר/ברני ארדוב

"אתה חושב שהבעיה היא רק בהתקפה? גוד פור יו"

לכאורה, לא הרבה השתנה מאז שטבק הגיע. תחת גודס עמדו הצהובים על תוצאה ממוצעת של 74 נקודות זכות ו-83 נקודות ספיגה. במשחק שניהל אבי אבן, בבית מול דרושפאקה, הפסידה מכבי 84:73. תחת טבק, התמונה דומה להפליא, והקבוצה הפסידה בממוצע 85:75. הנסיבות שלו מעט מקילות, מאחר שבשני המשחקים הללו הוא פגש את צסק"א ואת מלאגה, שתי הקבוצות החזקות בבית.

לאחר ההפסד בנהריה נראה טבק מחויך, שלו לכאורה, והשיב לכל השאלות באריכות ובסבלנות. הוא הודה שכאשר חתם על החוזה במועדון, הוא לא ידע כמה רבות וחמורות הן הבעיות, ואף ענה בציניות לאחד הכתבים: "אתה חושב שרק ההתקפה היא בעיה? גוד פור יו".

יותר מכל ניכר בטבק - האיש שאמור לטלטל את המערכת הצהובה - הייאוש מהסגל שעומד לרשותו. האם זהו ארגז הכלים שבאמצעותו הוא אמור לתקן את הכשלים ולחולל נפלאות? התשובה ברורה ואינה מעודדת. בשיחות עם השחקנים הוא ניסה להפגין ביטחון, אבל כשדיבר עם אנשים מחוץ למערכת נשמע המאמן אחרת.

דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מתכוונים להעמיק עוד יותר את מעורבותם. דייויד פדרמן/ברני ארדוב

מה טבק צריך לעשות כדי להישאר?

במהלך המגעים שהובילו למעברו של טבק מפואנלברדה לתל אביב, לא רק משך החוזה עמד במחלוקת בין הצדדים - אלא גם זהות עוזר המאמן. הקרואטי רצה להביא איתו את עוזרו מהקבוצה הספרדית, פרנסיסקו הרננדס, אולם נתקל בסירוב מצד ההנהלה ונאלץ לוותר.

לגבי משך החוזה, כשהמאמן דרש לחתום לעונה וחצי והצהובים הסכימו להתחייב רק לעונה הזו, הושגה פשרה. אם תרצה להחליפו בקיץ, תיאלץ מכבי לשלם לו פיצוי.

אחרי התבוסה בשבוע שעבר במלאגה אפשר היה לשמוע ניצני ביקורת על ניהול המשחק של טבק, אבל רק בחדרי חדרים. בינתיים, עך אף השקט התעשייתי שמופגן כלפי חוץ, ממשיכה לגעוש הגיזרה בין הדור הוותיק לדור הצעיר בהנהלה.

הגווארדיה הוותיקה החליטה לקחת את המושכות בידיים עוד במהלך המשבר שהוביל לפיטוריו של גודס, וזה לא ייעצר כאן. דיוויד פדרמן ושות' מתכוונים להעמיק עוד יותר את מעורבותם בנעשה ולקחת בעצמם את ההחלטות הנוגעות לבניית הקבוצה לעונה הבאה, מבחירת הצוות המקצועי ועד איוש סגל השחקנים. "יש המון מתח בתוך ההנהלה, וכל הפסד שמתרחש לא ממש מרגיע את הגיזרה", מעיד גורם המעורה בפרטים.

הגורם מוסיף: "מה שהולך שם זו ממש מלחמה, הוותיקים מתכוונים להשתלט על כל ההחלטות בקיץ ולא לתת יותר יד לצעירים בהחלטות, הם רוצים קו עקבי והגיון בבנייה, מה הצעירים עשו לדעתם במכבי , נכשל. המאבקים בתוך הקבוצה הם ממש קשים. לא ברור אם פיני יגיע, אבל ארז אדלשטיין הוא מועמד חזק אם טבק לא ימשיך".

אבל מי יעמוד על הקווים בעונה הבאה? תשובה ברורה אין לאיש, והתחושה היא שרק הצלחה חדה וברורה תשאיר את טבק בתפקיד.

"יש בהנהלה מי שרוצה לראות את ארז אדלשטיין על הקווים בעונה הבאה, תחת המטרייה של פיני גרשון בתפקיד כזה או אחר, למשל מנהל מקצועי".

- איך זה יכול להיות, לאור הסכסוך המתוקשר בין גרשון לוויצ'יץ'?

"כישלון של טבק יכול להיות קריטי גם להמשך דרכו של וויצ'יץ', ואולי להביא למהפכה ממשית בקיץ. בכל אופן, השם של אדלשטיין היה ונותר חזק מאוד, והמשחקים הבאים עשויים להיות גורליים לעתידו של טבק, למרות שלא הוא הביא את הקבוצה למצב כזה".

"להגיע לקבוצה כמו מכבי זו לא טעות, ולעולם לא תהיה בחירה שאינה נכונה", הסביר טבק לפני היציאה לססארי. "אני לא יודע מה הוביל לבעיות, אבל השחקנים עצובים מהמצב וגם איבדו לא מעט מהביטחון שלהם. חלק מפתרון הביעה זה שינוי סגנון המשחק, כי הסגנון שהיה עד עתה לא יכול להצליח. אם נשנה דברים וסגנון, אולי זה יתאים יותר לקבוצה. צריך למצוא דרכים לשחק באופן שונה שיתאים יותר לשחקנים שלנו".

טבק מבין שגם אימפריות נוספות, ריאל מדריד ופנאתינייקוס, נמצאות במצב ביש (גם אם טוב מזה של מכבי), ומתקשה להיתלות בהישג שאליו הגיע עם ויטוריה לפני שלוש שנים: גם אז הוא עמד במאזן 6:1, ממש כמו עכשיו, אבל הצליח להעפיל עם הקבוצה הבאסקית לטופ 16 ואף לשלב רבע הגמר. "מכבי אינה ויטוריה שהייתה אז, ואני לא הארי פוטר", אמר המאמן.

"מה שהוכח עבור אחרים, יכול לעבוד ולהתאים להם יותר", הוסיף טבק. "קבוצות כמו מכבי, פאו וריאל תמיד מנסות להשתפר תוך כדי עונה, וכך גם אני כמאמן. זה לא משהו יוצא דופן או משהו לא חיובי, וזה מה שאנחנו עושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully