וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישלון אינו יתום: הפנים שמאחורי הקריסה של מכבי תל אביב

12.11.2015 / 7:00

פארמר לא הפסיק להחטיא, רנדל לא קלע, הגארדים מסרו רק שני אסיסטים וההגנה רשמה חטיפה אחת - כך מעלה ניתוח הרבע הרביעי מול באמברג ואשדוד, בו הובסו הצהובים 60:27. וגם: האם מכבי תנקום את נקמתה של הפועל תל אביב, ואיך הפסד לדרושפאקה יותיר סיכוי ריאלי לטופ 16?

צילום ועריכת וידאו: קובי אליהו

בווידאו: אבי אבן במסיבת העיתונאים לקראת דרושפאקה

השנה היא 1962. אלופת המדינה בכדורסל, הפועל תל אביב, מעיפה בסיבוב הראשון של גביע אירופה לאלופות את פנאתינייקוס ומעפילה למפגש כפול בשמינית הגמר מול דרושפאקה. במגרש הפתוח בחולון מנצחים האדומים 65:69 בתום הארכה, אבל מפסידים בגומלין 75:70 ומודחים על חודה של נקודה.

הביקור באיסטנבול, שבעיתונות העברית דאז נקראה "קושטא", עורר שורת סקנדלים. הפועל הקדימה לנחות בטורקיה שלושה ימים לפני הגומלין - ולמחרת בבוקר נשלחה להתאמן בבית ספר תיכון, רק כדי לגלות שאולם ההתעמלות תפוס כבר לטובת תרגילי סדר של התלמידים; השחקנים התבקשו לשחק בחצר, אבל אז התברר שאין כדורים בנמצא.

מיד עם ההדחה הלין המאמן שמעון (צ'ינגה) שלח כי "הבחורים שלנו שיחקו מצוין, אולם לטורקים היה יתרון - השופטים שיחקו לצידם", ושחקני הקבוצה העידו כי ראו לאחר המשחק את צמד השופטים, מיוון ומיוגוסלביה, יוצאים בלוויית עסקן כדורסל מקומי לחנות ידועה בעיר ורוכשים ארבעה מעילי עור יוקרתיים ב-1,000 לירות טורקיות.

אהרל'ה ויסברג | מאחורי הק?ל??עים בפייסבוק

21:15, שידור ישיר בוואלה! ספורט: מכבי תל אביב נגד דרושפאקה

seperator

53 שנים חלפו מאז, ודרושפאקה מעולם לא הצליחה לעבור שוב שלב במפעל הבכיר באירופה. הערב (חמישי, 21:05, ערוץ 10) היא שוב פוגשת יריבה תל אביבית, במשחק שעשוי להכריע מי מהן תעבור שלב העונה באותו מפעל בכיר. עשוי להכריע, אבל לא בוודאות.

מרכוס סלוטר שחקן דרושפאקה. קובי אליהו
יבעט במכבי? מרכוס סלוטר/קובי אליהו

עשר קבוצות כבר חזרו ממאזן 4:1 ועלו לטופ 16

הדבר האחרון שמכבי תל אביב יכולה להרשות לעצמה הוא להגיע לקו מחצית הדרך עם ניצחון בודד בחמישה משחקים - ועוד כשהיא סוחבת הפסד בפער דו ספרתי לבאמברג והפסד ביתי לדרושפאקה, יריבותיה על הכרטיס לטופ 16. אבל מתברר שגם ממאזן 4:1 אפשר לחזור, ולא מעט קבוצות עשו זאת בשנים האחרונות.

אשתקד זה לא קרה: שבע קבוצות סיימו כך את הסיבוב הראשון, וכולן הודחו בסיום השלב; אלא שבכל עונה אחרת - מאז הנהגת השיטה הנוכחית ב-2008/09 ועד לעונת 2013/14 - הייתה לפחות קבוצה אחת שהתאוששה מ-4:1 והעפילה לטופ 16. עשר קבוצות עלו שלב אחרי פתיחה כזו, ו-20 לא שרדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סטטיסטיקה והסתבכות

טובי הנומרולוגים והאסטרולוגים יתקשו להתמודד עם החילוף על הקווים במכבי תל אביב: לראשונה בכל הזמנים (עד שיוכח אחרת), המאמן שפוטר ומחליפו הזמני חוגגים יום הולדת בדיוק באותו תאריך, מאחר שגם גיא גודס וגם אבי אבן הם ילידי 13 במארס.

את הרחש המלחיץ של ההיכל ירגיש אבן כששחקניו יעלו לרבע הרביעי. זה טבעי ואפילו מתבקש, לאור מאורעות השבוע האחרון: הצהובים הוליכו בתום שלושה רבעים על באמברג ועל מכבי אשדוד, אבל דווקא ברגעים המכריעים קרסו לתוך עצמם וספגו תבוסה מהדהדת של 60:27 ב-20 דקות (26:9 ביורוליג, 34:18 בליגה).

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב (שמאל) עם אבי אבן. ברני ארדוב
חוגגים באותו תאריך. גיא גודס ומאחוריו אבי אבן/ברני ארדוב

הנה ניתוח סטטיסטי של ההתרסקות - ואף אחד לא יוצא ממנו צדיק. מוגש כשירות לקורא א' אבן:

* בשלושת הרבעים הראשונים ירתה מכבי באחוזים נפלאים לשלוש (14 מ-31, 45%), אבל במאני טיים פגעה ב-2 מ-13 (15%). ומה עם האחוזים לשתיים? 54% עד הדקה ה-30, 28% אחריה.

* גודס קיבל במהלך 20 הדקות המדוברות רק סל שדה אחד משחקני הפנים שלו, וגם המאורע הנדיר הזה התרחש הודות לריבאונד התקפה של טרבור אמבקווה.

* שני אסיסטים וחטיפה אחת לקבוצה שלמה, בפרק זמן שווה ערך למחצית. אין צורך להוסיף מילה.

* בריאן רנדל שיחק יותר מכולם, וירד לספסל רק בעבירה חמישית בבאמברג, ובכל זאת הוא לא הצליח לתרגם 16 דקות על הפרקט אפילו לסל אחד.

* ג'ורדן פארמר זרק יותר מכולם, אבל פגע ב-20% מהשדה.

* טיילור רוצ'סטי לא באמת יכול להתפאר בשמונה נקודות עם 37% מהשדה, אבל הוא לפחות קלע הכי הרבה בקבוצה, היחיד שקלע לשלוש (2 מ-3 לו, 0 מ-10 לכל השאר), והיחיד שהצליח לתרום ריבאונד, אסיסט וחטיפה. נחמה פורתא.

* רביעיית שחקני החוץ האחרים - דווין סמית' (שלא שותף מול אשדוד), סילבן לנדסברג, יוגב אוחיון ופארמר - עמדה על 4 מ-21 מהשדה.

* במהלך הרבע הרביעי בבאמברג, מכבי לא הגיעה לקו העונשין אפילו פעם אחת. היא סיימה את עשר הדקות הללו במדד שלילי.

ג'ורדן פארמר מכבי תל אביב מול יהונתן שולדבראנד מכבי אשדוד. ברני ארדוב
זרק יותר מכולם, רק לא ממש פגע. ג'ורדן פארמר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully