וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביצי חופש: חאתם בן ארפה נולד מחדש וחזר גם לנבחרת צרפת

13.11.2015 / 13:45

מהרגע בו צעק לדשאן "תפסיק לבלבל לי את הביצים", הקריירה של חאתם בן ארפה הלכה מדחי אל דחי. אחרי שש שנים שכללו איום על נשיא מארסיי, ניפוי מהנבחרת בגלל שיחת טלפון במחצית וגיהנום מתמשך באנגליה, הגיע רנסנס דווקא בניס וגם איחוד מפתיע עם דשאן. סיפור הקאמבק המרגש

ספורט 2

בווידאו: אחד השערים היפים של חאתם בן ארפה מתקופתו בניוקאסל

נובמבר 2009. מארסיי ערכה אימון שגרתי באמצע השבוע שלפני הקלאסיקו מול פריס סן ז'רמן, כאשר דידייה דשאן עצר לרגע את התרגול על מנת להעיר לחאתם בן ארפה. הכוכב הצעיר, שהגיע לסטאד ולודרום תמורת 12 מיליון יורו בקיץ 2008 אחרי ארבע אליפויות עם ליון, לא עשה חשבון למאמנו, אלוף העולם מ-1998, וצעק לעברו (בתרגום חופשי): "תפסיק לבלבל לי את הביצים". בן ארפה זרק התנצלות רפה, דשאן חזר להשתמש בו בהמשך העונה והשניים זכו יחד באליפות. אבל הנתק נותר בעינו והפרידה הייתה רק עניין של זמן.

ז'אן קלוד דאסייה, נשיא מארסיי באותה תקופה, נזכר: "היחסים ביניהם לא היו טובים, הם בקושי דיברו. בקיץ דשאן הסכים לתת לו לעזוב, אבל אז מכרנו את ממאדו ניאנג והמאמן ביקש עוד זמן. תמכנו בו וזימנתי את השחקן והסוכן שלו לפגישה אצלי במשרד. עוד לא הספקתי לפתוח את הפה, וכבר בן ארפה קם, שם יד אחת על השולחן שלי ואמר משהו כמו: 'זה לא בסדר, הבטחתם שתתנו לי ללכת... כף רגלי לא תדרוך יותר במגרש האימונים. אני לא אשחק שוב במארסיי'. באותו רגע הנהג שלי, שהוא גם שומר הראש, נכנס לחדר בפאניקה כי חשש לחיי. זה כמובן לא היה המקרה. בן ארפה יצא בשקט. אחרי זמן לא רב, הוא סיים את דרכו בקבוצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

נובמבר 2015. אחרי רכבת הרים מטורפת מאז הפרידה ממארסיי, שערוריות רבות ותקופה קשה באנגליה, ובזמן שחברו הטוב קארים בנזמה מסובך עד מעל הראש עם פרשייה מפוקפקת, חאתם בן ארפה "חזר מהגיהנום", כהגדרתו. ומי ששם את החותמת על אחד הקאמבקים הגדולים של השנה בכדורגל האירופי, הוא לא אחר מאשר דידייה דשאן. המאמן הלאומי מחל על כבודו והחליט לזמן את הקשר הססגוני, כבר בן 28, שמככב כיום בניס הצנועה וחזר לסגל נבחרת צרפת אחרי כשלוש שנים וחצי. ואת סגירת המעגל, שאולי תחל כבר הערב (שישי) נגד גרמניה, הוא יוכל להשלים ביום שלישי, על אדמת אנגליה. אל הגיהנום ובחזרה.

שחקן נבחרת צרפת, חאתם בן ארפה. Thibault Camus, AP
שוב מחייך. חאתם בן ארפה/AP, Thibault Camus

ההופעה האחרונה של בן ארפה במדי נבחרת צרפת הייתה מול שבדיה ביורו 2012, במשחק האחרון של שלב הבתים. צרפת פתחה בצורה מבטיחה את הטורניר, עם יכולת נהדרת ב-1:1 מול אנגליה ולאחר מכן ניצחון 0:2 על אוקראינה המארחת. אחרי ששותף כמחליף רק בשש הדקות האחרונות מול אנגליה, בן ארפה קיבל מלורן בלאן את המקום בהרכב מול שבדיה, אך צרפת הפסידה ואיבדה את המקום הראשון בבית, מה שסידר לה מפגש אבוד מראש עם ספרד ברבע הגמר והדחה שגרמה לכל הכביסה המלוכלכת לצאת החוצה.

לא מעט הפרות משמעת היו שם, בסגל שכלל את כל הפרחחים מדור 87'. וגם לבן ארפה, חבר כבוד בדור הכולל גם את קארים בנזמה, סמיר נאסרי וז'רמי מנז, היה את הרגע שלו. במחצית המשחק מול שבדיה, נתפס הקשר כשהוא מדבר בטלפון בחדר ההלבשה. מאמן הנבחרת רתח מזעם. "באמת פישלתי שם", הודה בן ארפה בחלוף שנה, "חשבתי רק על עצמי באותו רגע. כשבלאן העיר לי על שיחת הטלפון, עניתי לו במקום לשתוק. לא הייתי צריך לעשות את זה. זו גם ההזדמנות להתנצל בפניו".

בן ארפה במשחק הנבחרת מול ארמניה בחודש שעבר

התקרית הזו עלתה לבן ארפה בניפוי מהסגל הראשון של המאמן החדש דשאן, באוגוסט 2012. ומאז, למעשה, הוא אפילו לא היה בתכניות. לא פרסונה נון גרטה דוגמת החבר נאסרי, אבל בכל זאת אחד שלא נספר. עד שהגיעה הפריחה המחודשת בניס. בתקשורת החלו לתהות לגבי זימון מחודש של אחד מכוכבי הליגה, ודשאן לא שלל זאת על הסף. כאשר צרפת אירחה את ארמניה למשחק ידידות באליאנץ ריביירה של ניס בחודש שעבר, בן ארפה התיישב ביציע לצד חברו לקבוצה ז'רמי פייה ועטה על צווארו צעיף של הנבחרת. זה היה סימן ראשון להתקרבות. הסימן השני ניתן ב-1 בנובמבר, אז דשאן ביקר באליאנץ ריביירה כדי לצפות במשחקה של ניס מול ליל. דווקא בערב הזה בן ארפה לא הרשים, ובכלל חווה דעיכה מסוימת בשבועות האחרונים, אבל הפור נפל: הוא חוזר.

"אין לי שום בעיה עם בן ארפה", אמר דשאן במסיבת העיתונאים בה פרסם את סגל נבחרת צרפת למשחקי הידידות מול גרמניה ואנגליה, ואז הודה: "במקרה היחיד בו היו בינינו חילוקי דעות, זה לא היה בגללו. אני הייתי אשם במה שקרה. עובדה שבפעם האחרונה שנפגשנו, הוא ממש רץ לזרועותיי. הוא שחקן שיכול לעשות את ההבדל במהלך אחד. מעולם לא ראיתי בו 'ילד רע'. זו תווית שאתם הדבקתם לו".

דידייה דשאן מאמן נבחרת צרפת. רויטרס
הודה באשמה באופן מפתיע וגם התנצל. דידייה דשאן/רויטרס

כדי להבין את סיפור הגאולה הזה של בן ארפה, חייבים לחזור לתקופה שלו באנגליה. לאחר הסכסוך עם דשאן והפרידה ממארסיי, בן ארפה נחת בניוקאסל. זו הייתה עסקת השאלה שבהמשך הפכה לרכישה. היא כללה כמה רגעי קסם, אבל בסופו של דבר הייתה טראומטית עבור שני הצדדים. בן ארפה כבש שער בכורה במשחק הראשון בו פתח (0:1 על אברטון) אך בהופעתו הרביעית שבר את הרגל בעקבות תיקול פראי של נייג'ל דה יונג ממנצ'סטר סיטי וגמר את העונה. למרות הפציעה הקשה, הקבוצות סיכמו על מכירה והקשר חתם על חוזה לארבע שנים וחצי.

עונת 2011/12 הייתה הטובה ביותר של בן ארפה באנגליה וגם סידרה לו מקום ביורו. אלא שמכאן החלה הצלילה. פציעות חוזרות בשריר הירך האחורי מנעו ממנו לייצר רצף משחקים וגם בעיות מחוץ למגרש החלו להופיע. אחרי שתי עונות בינוניות, בן ארפה חזר לאימוני ניוקאסל בקיץ 2014 עם משקל עודף ומיד נשלח על ידי מאמנו אלן פארדיו להתאמן עם הקבוצה עד גיל 21. במקביל, הצרפתי הושם ללעג בתקשורת הבריטית וברשתות החברתיות.

כך הוא תיאר זאת בראיון נרחב שהעניק ל"פראנס פוטבול" השבוע: "הגיהנום שלי החל בניוקאסל. זו הייתה תקופה קשה, הגרועה בקריירה שלי. ביום הראשון שחזרתי, מיד שלחו אותי לקבוצת המילואים. זו הייתה השפלה. השבועות חלפו ואני המשכתי להתאמן הרחק מהקבוצה המקצוענית, עם כל מני ילדים בני 16 ו-17. לא הבנתי את זה, זה היה סיוט. היו שם מכות זולות מתחת לחגורה. הייתה לי הרגשה שנעלו אותי בחדר חשוך, ללא יציאה. כמו מנהרה אינסופית. הרגשתי כמו אסיר, לא הייתה לי תקווה. סטרתי לעצמי כל יום על זה שלא עזבתי".

הסיוט של בן ארפה נמשך עם המעבר בהשאלה להאל סיטי, שם רגע השפל הגיע עם החלפתו עוד לפני המחצית באולד טראפורד מול מנצ'סטר יונייטד. חשבון הסטטיסטיקה "אופטה" גילה כי בזמן ששיחק מול השדים האדומים, בן ארפה כיסה פחות שטח משוער קבוצתו אלן מקגרגור. ובקיצור, הוא בקושי זז. אחרי 384 דקות ליגה במדי האל, בן ארפה החליט לברוח מאנגליה ולחזור לצרפת - "למקום בו לא שופטים אותי ככה". ניס פתחה בפניו את הדלת, אך ברגע האחרון של חודש ינואר קיבלו הצדדים הודעה מפיפ"א כי השחקן השתייך כבר לשתי קבוצות ואסור לו ללבוש את מדיה של קבוצה שלישית באותה עונה. כך, בן ארפה ישב ביציע עד סיום העונה. הסיוט נמשך. "זה היה מתסכל, התחלתי לשאול את עצמי שאלות לגבי ההמשך. הבנתי שאין לי עוד זמן לבזבז ויש לי עוד מה לתת. הרגשתי שהסיפור שלי ככדורגלן עדיין לא תם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזר עם משקל עודף והושם ללעג. חאתם בן ארפה בניוקאסל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצר לה, ניס נאלצה לשחרר את בן ארפה פורמלית, אבל החתימה אותו מחדש בקיץ. כולם ציפו לסיפור מסקרן, מעטים האמינו שהקשר הפרובלמטי יתגלה כאחד משחקני הרכש הטובים של העונה. "הייתי מסרב גם לריאל מדריד כדי לבוא לכאן", אמר בן ארפה, שבאמת נהנה מהחיים בריביירה. "אנחנו משחקים כדורגל כמו שהיינו ילדים. הכי פשוט שיש, עם הרבה שמחה. אלמלא קלוד פואל, לא הייתי חוזר לעצמי כל כך מהר. הוא מאמן שבאמת אוהב את השחקנים שלו, חשוב לו שיתפתחו. במקום לעסוק בחולשות שלי, הוא העדיף לשפר את הנקודות החזקות".

ובעיקר, פואל נותן לבן ארפה חופש מוחלט. כולם יודעים שניס זו הקבוצה שלו, רק שלהבדיל משנים עברו, הפעם הוא יוצר את רגעי הקסם שלו תוך כדי השתתפות פעילה במשחק הקבוצתי. בשבעת המחזורים הראשונים הוא הוצב מאחורי החלוץ ונצץ. לאחר מכן שימש כחלוץ שני, אך החופש נותר בעינו והמהלכים היו מהפנטים. בן ארפה מעז, מייצר ומרגש. לשיאו הגיע עם שער הסולו הנדיר לרשת סנט אטיין, בו השאיר מאחור חמישה שחקנים והציג מועמדות לשער העונה. סך הכול, בן ארפה כבש עד כה שבעה שערים ובישל עוד שניים ב-13 מחזורים. כבר עכשיו מדובר בעונה הטובה ביותר שלו בקריירה. למרות הדעיכה בשבועות האחרונים, הוא הגורם העיקרי לכך שניס ניצבת במקום השישי, עם ההתקפה השנייה בטיבה בליגה, ומרשה לעצמה לחלום על כרטיס לאירופה.

ביום ראשון סיפק בן ארפה רגעי קסם בניצחון החוץ המפתיע של ניס... על מארסיי בסטאד ולודרום. עכשיו גם אצל האקסית מתגעגעים אליו. "אז הוא היה ילד, כזה שמוקף בבעיות התבגרות שונות ולא מצליח להתמודד עם הכסף, התהילה והלחץ שנלווים להצלחה", הזכיר הנשיא לשעבר דאסייה, "המאוים", כביכול, מתחילת הכתבה. "בגיל 23 הוא כבר זכה ב-10 תארים, אבל עדיין היה ילד. היום הוא כבר בן 28. בפעם האחרונה שנפגשנו, חאתם בא לחבק אותי ושוחחנו במשך 10 דקות. אני שמח שהוא מצליח וחזר לנבחרת צרפת. הוא שחקן עם כישרון נדיר, רגל שמאל יוצאת דופן, כזה שיכול לעשות דברים שאחרים לא מסוגלים. נראה שהוא התייצב, אולי הצליח ליישר את כל המדפים בראש".

חאתם בן ארפה שחקן ניס. AP
רוקד על המגרש, בעונה הטובה בקריירה. חאתם בן ארפה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully