וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונש של אשדוד: המשמעות של גזר הדין של ג'קי בן זקן

9.11.2015 / 17:48

התגובה המתונה לגזר הדין, הסירוב לעסקת הטיעון, הנאום בפני השחקנים והבעיות הכלכליות שאורבות למועדון בו שולט. יניב טוכמן שוחח עם מקורבי בן זקן ובדק מה צפוי לקרות לאשדוד בעקבות עונש המאסר החמור שנגזר עליו

ג'קי בן זקן מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
מעולם לא הודה. בן זקן/ברני ארדוב

בדומה לדיונים האחרונים במשפטו, ביקש ג'קי בן זקן גם אתמול בבוקר לנסוע לבד לבית המשפט המחוזי בתל אביב. המשפחה והחברים שליוו אותו בארבע השנים מאז החל משפטו בתיק הרצת המניות של חברת מנופים פיננסיים נותרו רוב הזמן, על פי בקשתו, מחוץ לרדאר. האולם של השופט דוד רוזן היה מלא. גם איתן אלדר, שותפו לעבירה, היה שם. בן זקן, במראה החדש שלו, לא מגולח ולא מסופר, עמד והביט בכל באי האולם. ביד החזיק בקבוק מים ממנו לגם מדי פעם. חיוך קל היה בזווית הפה, כאילו רוצה לשדר סוג של מבוכה על הסיטואציה שהוא מצוי בה. גם כשהשופט רוזן שלח אותו לשלוש שנים בפנים, שום דבר בו לא נסדק. כשחזר לאשדוד כמה שעות מאוחר יותר אמרו חבריו: "ג'קי לא השלה את עצמו שיהיה משהו אחר בגזר הדין. אחרי שלפני חודש וחצי רוזן הרשיע אותו, לא היה לג'קי ספק שהוא ייתן עונש קשה".

seperator

שלוש שנות מאסר וקנס של 250 אלף שקל נגזרו על בן זקן ואלדר. רוזן כתב בהחלטתו: "הנאשמים הונעו ופעלו למימוש מטרה אחת ויחידה, גריפת הון עתק לכיסם. מעייניהם היו נתונים לתכלית אחת ויחידה והיא בצע כסף".

בן זקן מעולם לא הודה בעבירות המיוחסות לו. לדברי הסובבים אותו, לעולם הוא גם לא יודה. "הרי במהלך המשפט הוצעה לו עסקת טיעון", מזכיר אחד מחבריו. "הוצע לו אז ללכת לעסקה במהלכה יודה בהאשמות וייכנס לשבעה חודשי מאסר. שבעה חודשים. זה הכל. למרות שהיו מסביבו כאלה שאמרו שאולי זה עדיף, ג'קי סירב. התעקש על חפותו והבטיח לכולם שהוא יזוכה. הרי דוד רוזן כבר זיכה בעבר נאשמים לפני שהתפרסם בתיק הולילנד שבמסגרתו הרשיע את אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי ואחרים. ג'קי היה משוכנע שהוא יזכה אותו במשפט. לנצח, גם אם לא יזכה בערעור, ג'קי יטען שהוא חף מפשע".

הרצת מניות נחשבת לאחת העבירות הקשות בתחום הכלכלה ושוק ההון. בן זקן הורשע כי רקם תכנית ביחד עם אלדר שתכליתה הייתה להכניס את מניית מנופים למדד ת"א 100 הנחשב. "גם כשהשמיעו לג'קי את הקלטות מהאזנות הסתר שעשו לו ולאיתן אלדר, הוא לא אמר: 'תפסתם אותי'", טוענים בסביבתו. "ההקלטות האלה לא היו כאלה חותכות וברורות ולראייה התחושה של ג'קי אחרי כל דיון אצל רוזן בשנה האחרונה היתה שהשופט הולך נגד הפרקליטות ומסמן להם שיהיו להם בעיות הוכחה בתיק הזה. הדברים לא היו ברורים בכלל וג'קי היה אופטימי עד ההרשעה לפני חודש וחצי. בבוקר ההוא בחודש ספטמבר כשהוא נסע למחוזי בתל אביב, הוא נסע בטוח שהוא מזוכה. היה לו ביטחון על פי הדברים של רוזן שהסירוב שלו ללכת אז לעסקת הטיעון, יוכיח את עצמו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ג'קי בן זקן בעלים מ.ס. אשדוד. ברני ארדוב
רקם תוכנית ביחד עם אלדר. בן זקן/ברני ארדוב

השופט רוזן, כאמור, היה רחוק מאוד מזיכוי וגם הבונבון שחילק אתמול, בסוף דבריו, באשר לנדיבותו של בן זקן לאנשים שונים לאורך חייו לא יכול היה שלא לחפות על דברים נוספים שרשם כלפיו. בין היתר, כתב רוזן בהחלטתו: "כל שעשו הנאשמים היה למען הגדלת רווחיהם והעשרת קופתם תוך פגיעה בציבור הרחב, שנחלק לציבור משקיעים פרטיים תמימים ולקרנות מוסדיות ציבוריות המאגדות אלפי משקיעים".
אגב, הידוק הקשרים העסקיים שיש לו בארץ מאז ההרשעה, יכולים אולי לגרום לו היום להצטער על כך שלא קיבל את עסקת הטיעון במסגרתה היה צריך להיכלא רק לשבעה חודשים. מעבר לאמונה כי יזוכה במשפט, חשש אז בן זקן כי הודאה שלו בעסקת טיעון תביא עליו ניתוק מהבנקים ומקשרים מול בכירי המשק. המציאות שונה בעניין הזה, כך מתארים בסביבתו. מאז שהורשע לפני כחודש וחצי, הוא לא הוחרם ולא מצא שאנשים לא רוצים לעשות איתו עסקים. יתרה מזאת, בזמן הזה הוא מנהל בעיר אילת מו"מ על מכירת שטח עצום בבעלותו שאמור להיבנות עליו קניון.

שחקן מ.ס אשדוד, דין דוד. ברני ארדוב
הקבוצה תסתבך? שחקני אשדוד חוגגים/ברני ארדוב

גזר הדין לא שולח את בן זקן מחר בבוקר לבית הסוהר ואת הדברים האלה היה חשוב לו להביא גם בפני שחקני מ.ס. אשדוד. מעולם הוא לא נשא תפקיד פורמלי במועדון, אבל הקבוצה הזו היא שלו בדיוק כשם שמכבי חיפה חיפה ועירוני קרית שמונה הם של יעקב שחר ואיזי שרצקי.

בן זקן לא היה חבר בהנהלת ההתאחדות לכדורגל, כך שהוא לא יחסר את המוסד הזה והמוסד לא יחסר אותו. מי שמייצג את מ.ס. אשדוד בהנהלת ההתאחדות כבר שנים ארוכות הוא מנדל דוידוביץ'. באשר למנהלת הליגה, בן זקן סיים את חברותו בדירקטוריון המנהלת בחודש יוני האחרון ואת מקומו כנציג קבוצות ליגת העל תפס אבי לוזון. אריאל שיימן וגיל ברעם מייצגים את קבוצות הליגה הלאומית במנהלת כך שגם במוסד הזה כבר אין לו שום מעורבות.

הבעיה בה תיתקל מ.ס. אשדוד בעתיד וזאת אם בן זקן לא יהפוך את הרשעתו בערעור לעליון תהיה ביום בו תרצה להעביר תקציב, שהשנה עומד על למעלה מ-11 מיליון שקלים – כחמישה מיליון מתוכם מגיעים כערבות של בן זקן, והיתר הכנסות מגורמים שונים כולל העירייה. על פי תקנון הרשות לבקרת תקציבים, אדם שהורשע בפלילים לא יכול לתת ערבות בנקאית לטובת קבוצת כדורגל. אם כך, הערבות הנוכחית של בן זקן לא תתאים במקרה של פסק דין חלוט. באשר לחברות שלו אשר גם הן ערבות בתקציב מ.ס. אשדוד יצטרך היועץ המשפטי של ההתאחדות להחליט אם ניתן להשתמש בהן.

ג'קי בן זקן מ.ס. אשדוד עם מיכאל אוחנה. ברני ארדוב
"זה לא סוף פסוק". בן זקן/ברני ארדוב

איש הצוות עידן בן אבו הנחשב לאחד הקרובים ביותר לבן זקן ומי שמופקד על טיפוח הכשרונות הצעירים של המחלקה, פרויקט הדגל של בן זקן, נסע אתמול למועדון ודיבר עם השחקנים, שחלק גדול מהם גדל אצל בן זקן והזיל דמעה למשמע דבריו של בן אבו.

"כולכם שמעתם את מה שקרה הבוקר בבית המשפט", פתח. "אני רוצה רק שתדעו, ואת זה היה חשוב גם לג'קי להבהיר לכם, שזה לא סוף פסוק. יכול להיות שיש כאן כאלה שחושבים שמבית המשפט, ג'קי נסע לבית הסוהר אבל לא כך הם פני הדברים. ג'קי יערער לבית המשפט העליון. יש לו את הזכות הזו. הוא לא יערער רק על חומרת העונש ועל שלוש השנים שקיבל, אלא על עצם ההרשעה. הוא ינסה להוכיח לשופטים בירושלים את האמת שלו וכל עוד ג'קי איתנו פה, הכל יתנהל כאן כרגיל והמועדון יעמוד על הרגליים".

במקביל למשפט שהתנהל בארבע השנים האחרונות, הצליח בן זקן להמשיך ולקדם את עסקיו. אגב, ללא חיים רביבו. מזמן הם כבר התפצלו עסקית אבל במשך תקופה מסויימת נשארו בקשר חברי. בזמן האחרון אין שם כלום. נתק מוחלט.

את הזמן בשנה האחרונה חילק בן זקן בין המשפט לבין העסקים. מאז הורשע בספטמבר, מכהן הח"כ לשעבר יורם מרציאנו כיו"ר העמותה אבל את העבודה השוטפת עושה כמו תמיד המנכ"ל רפי נידם. במסגרת העסקים, בן זקן פורח בברצלונה, כך מספרים מקורביו. כבר לפני למעלה משנה פתח בבירת קטלוניה משרד נדל"ן גדול ושם את אחד מאנשיו, דובר הספרדית, לנהל אותו. בחודש שעבר היה כמעט מחצית מהימים בספרד. למרות ההרשעה המדינה אישרה לו לצאת לחו"ל כנגד הפקדת ערבויות מתאימות. עכשיו, אחרי גזר הדין של אתמול, הוא התבקש למסור את דרכונו. על זה הוא מתכוון להילחם כדי שלא ימנעו ממנו להמשיך בנסיעות העסקיות שלו, כשהוא מנהל את הערעור בעליון.

ג'קי בן זקן וחיים רביבו בחתונה של עופר עיני, 19 בספטמבר 2014. ראובן קסטרו
התפצלו מזמן. רביבו ובן זקן/ראובן קסטרו

השופט רוזן יכול היה לפסוק על ריצוי עונש בצורה מיידית ואז היה צריך בן זקן לעתור לעליון רק לשם קבלת הזכות לערער. כעת, מאחר שהשופט הורה על תחילת העונש ב-3 בינואר 2016, יש לבן זקן כמעט חודשיים להכין את הערעור ובמהלכו לבקש כי עד סיום הדיון בעניינו בעליון, הוא לא יחל לרצות את עונשו. בכל מקרה ועל פי הנהלים הדי קבועים, גם אם ייכנס לכלא בסופו של דבר קרוב לוודאי שלא יישב שלוש שנים. שנה אחת תקוזז מן הסתם על התנהגות טובה ויש גם מה שנקרא חודש מנהלי עבור כמעט כל שנת מאסר.

בשורה התחתונה מאסרו עשוי להימשך כשנה ותשעה חודשים ובסביבתו העריכו כי זה יהיה בבית כלא חרמון או מעשיהו, הפחות קשים. כך או אחרת, בן זקן מתכוון להילחם על חפותו בערעור. "מבחינתנו, עכשיו מתחיל המשפט האמיתי", אומרים באשדוד. "התחושה שלנו בחודשים האחרונים היתה שאם ג'קי יורשע במחוזי, הוא יילך לעליון ושם יהיה המקום האמיתי בו הוא ינסה להוכיח את האמת שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully