וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבטל את גביע השוקו האנגלי: לגביע הליגה אין יותר זכות קיום

29.10.2015 / 14:30

גביע הליגה נולד בחטא ואין לו מקום בכדורגל המודרני, לאור העומס האדיר על השחקנים במפעלים חשובים הרבה יותר. הגיע הזמן לשים קץ לאחת הפארסות הגדולות באנגליה. הבלוג של יוכין

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: גמר גביע הליגה בין ליברפול לווסטהאם ב-1981

אז מנצ'סטר יונייטד, ארסנל וצ'לסי הודחו ביומיים האחרונים בשמינית גמר גביע הליגה. הרשו לי להפנות שאלה לאוהדי קבוצות אלה – עם יד על הלב, האם למישהו אכפת? סביר להניח שהרוב דווקא יגלו סיפוק מכך שהם לא צריכים להמשיך לבזבז אנרגיות במפעל כה זניח ומיותר.

עבור הכחולים, הפיאסקו לא רק העמיק את המשבר, אלא סחט מהקבוצה כוחות ב-120 דקות ארוכות, שלא לדבר על פגיעה בבטחונו העצמי של אדן הזאר שהחמיץ פנדל. כל זה קורה לפני המשחק הגורלי מול ליברפול כבר בשבת בצהריים, ובצ'לסי היו מאושרים לו המשחק בסטוק כלל לא היה מתקיים. גם יורגן קלופ, שהשיג אתמול את ניצחונו הראשון בקבוצתו החדשה, העלה מספר צעירים אלמונים לחלוטין מול בורנמות'. הוא עדיין לא מכיר אותם, אבל זה בכלל לא הזיז לו. גם הפסד לא היה מצער אותו במיוחד.

ארסן ונגר לא התרגש שלשום מהתבוסה 3:0 מול שפילד וונסדיי אלא היה מודאג מפציעותיהם של אלכס אוקסלייד צ'מברליין ותיאו וולקוט. הוא היכה על חטא והודה: "שיתפתי יותר מדי שחקני הרכב", וזאת למרות שזרק למים את גלן קמארה ואלכס איוובי. גם השדים האדומים ממש לא היו צריכים אתמול שעתיים של משחק מייגע מול מילדסברו, לפני המפגש הקשה מול קריסטל פאלאס בשבת.

בגביע הליגה אי אפשר לנצח, אפשר רק להפסיד. מנואל פלגריני העלה אתמול הרכב חזק מאוד, ומנצ'סטר סיטי הביסה את קריסטל פאלאס 1:5. האם מישהו הבחין בכך? זה לא רלוונטי, ואנשים ייזכרו במשחק הזה רק אם הקבוצה תפשל מול נוריץ' בשבת. אז יוכלו הפרשנים לבוא בטענות למאמן הצ'יליאני ולתהות אם יאיא טורה באמת צריך ליטול חלק במפעל כה אומלל.

אדן הזאר שחקן צ'לסי. רויטרס
צ'לסי והזאר ממש לא היו צריכים את זה/רויטרס

המטרה המקורית – פיצוי על צמצום הליגה שלא בוצע

צריך לומר בפה מלא את האמת – במציאות הנוכחית אין לגביע הליגה זכות קיום, ואין לו כל הצדקה. כדאי להכיר את ההיסטוריה כדי להבין שהוא היה שנוי במחלוקת כבר כאשר נוסד. בניגוד לגביע האנגלי היוקרתי, בעל המסורת המפוארת, שמשוחק מאז 1871, גביע הליגה אורגן רק ב-1960, מהסיבות הלא נכונות.

את הרעיון יזם מזכיר הליגה אלן הארדקר, אשר סבר כי יש לצמצם את הליגה האנגלית הבכירה. היא כללה אז 22 קבוצות, נקלעה למשבר ואיבדה פופולריות. על מנת להחזיר את הקהל ליציעים, התכוון הארדקר להקטין את מספר הקבוצות, והציע את גביע הליגה כסוג של פיצוי על אובדן הכנסות אפשרי, על מנת שהמועדונים יתמכו בו.

באותם ימים הותקנו זרקורים ברוב האצטדיונים בממלכה, ואפשר היה להתחיל לשחק בערבים באמצע השבוע. לשם שובץ המפעל, גם אם הוא נתקל בביקורת נוקבת. שליש מהמועדונים הצביעו נגד היווסדו, והפרשנים סברו כי הגביע החדש יפגע בכדורגל. "אנחנו צריכים עליה באיכות, ולא בכמות. גביע הליגה רק יוסיף לבינוניות", נכתב ב"טיימס". וכן אכן היה. מנגד, תכנית הדגל של הארדקר כלל לא יצאה לפועל, ומספר הקבוצות בליגה המשיך לעמוד על 22 עד 1987.

נוריץ' חוגגת זכייה בגביע הליגה ב-1985. GettyImages
ב"טיימס" קבעו שהמפעל לא יוסיף איכות. נוריץ' חוגגת זכייה ב-1985/GettyImages

במנצ'סטר יונייטד אפילו לא חגגו את הזכיות

טוב, בשנות ה-60' העוול הזה עוד היה נסלח. המפעלים האירופיים היו בחיתוליהם, ומספר המשחקים הבינלאומיים היה קטן. אליפות אירופה רק נוסדה ב-1960, והשתתפו בה ארבע נבחרות. במונדיאל שיחקו 16 נבחרות, טורניר המוקדמות היה קצר, והעומס על השחקנים אפילו לא התקרב לעידן המודרני. גם אז ראו מאמנים רבים בגביע הליגה נטל, אבל בעשורים האחרונים זהו כבר מטרד של ממש. מועדונים מזלזלים בו באופן גלוי, ואי אפשר לבוא אליהם בטענות.

אלכס פרגוסון תמיד סלד מגביע הליגה, ולראיה העובדה הבאה – רוי קין לא שותף באף משחק באולד טראפורד במסגרת המפעל בין 1996 ל-2004. אז נכון, לפעמים הזכייה בתואר יכולה להיות מתוקה. טוטנהאם, למשל, חגגה את שתי הזכיות האחרונות ב-1999 וב-2008, כי אחרת היא הייתה נותרת בידיים ריקות מאז 1991. אבל זוהי פיקציה. די להיזכר באמירה של בן פוסטר, שוער מנצ'סטר יונייטד לשעבר, על היחס של שחקני הקבוצה לזכייה ב-2009: "לא הייתה כל התרגשות. עלינו על הרכבת, נסענו הביתה וערכנו אימון רגיל למחרת. חשבתי שזכינו בתואר ואנחנו צריכים לחגוג, אבל הייתי היחיד שסבר כך. הגמר היה סתם משחק שגרתי".

בן פוסטר עם גביע הליגה ב-2009. GettyImages
"לא הייתה כל התרגשות. עלינו על הרכבת, נסענו הביתה וערכנו אימון רגיל למחרת". פוסטר/GettyImages

הפרס – שכר של סטרלינג ב-3 ימים

היום צריכים השחקנים הבכירים להתמודד עם משחקים בליגה האנגלית, בגביע האנגלי, בליגת האלופות, באינספור משחקי נבחרות, וגם עם מסעות הקיץ ברחבי הגלובוס, מארצות הברית ועד אסיה. בתנאים אלה, לוח הזמנים הצפוף של גביע הליגה הוא לא פחות מפשע. הקבוצות הבכירות הצטרפו למפעל בספטמבר, כעת שיחקו בשמינית הגמר באוקטובר, רבע הגמר יתקיים בנובמבר, ובינואר ישוחקו חצאי הגמר בשיטת בית וחוץ. למה לעזאזל צריך שני משחקים בשלב זה, ועוד מבלי להחשיב את שערי החוץ, כך שהסיכוי להארכה יהיה גבוה יותר? ולמה בכלל דרושות הארכות במשחקים שלא מעניינים איש? הגמר יתקיים ב-28 בפברואר. המשמעות – הזוכה תקיים שישה משחקים מיותרים בפרק זמן של חמישה חודשים. והפרס הכספי? תודה ששאלתם, הוא עומד על 100 אלף ליש"ט. ראחים סטרלינג מרוויח את זה בשלושה ימים.

הפרס הנוסף הוא כרטיס לליגה האירופית, וגם שורשי המחדל הזה הולכים אחורה ל-1960. הליגה האנגלית איימה אז שתרחים את גביע ערי הירידים החדש אם הזוכה בגביע הליגה לא תורשה לשחק בו, ואופ"א הסכימה בלית ברירה. היה זה עיוות של ממש לשלוח את הזוכה בגביע הליגה לגביע אופ"א היוקרתי והאיכותי, כי הכרטיס הזה נגזל מהליגה האנגלית עצמה. בעידן הליגה האירופית, אשר גם אותה רואים חלק גדול מהמועדונים כנטל, האבסורד הפוך. למה לזכות במפעל מיותר אם תוענש בהשתתפות במפעל מיותר אחר?

ברובן המוחלט של מדינות אירופה ואין ומעולם לא היה גביע הליגה. למעשה, אפילו השם הזה לא הגיוני. מה זה בכלל גביע הליגה? למה שלא תהיה גם ליגת הגביע? אז באנגליה עושים מזה כסף ומוכרים את השם לספונסורים. כיום נקרא המפעל Capital One Cup. בין 1998 ל-2003 היה שמו Worthington Cup, על שמה של מבשלת הבירה המקומית. באותם ימים כולם כינו אותו בזלזול Worthless Cup. אם תרצו, זו הגרסה האנגלית לגביע השוקו.

אז נכון, האנגלים שומרים תמיד בקנאות על המסורת, אבל הם צריכים להפנים שגביע הליגה מעולם לא היה חלק ממסורת הכדורגל האנגלי. זהו מפעל נטול הגיון שנולד בחטא וממשיך בחטא כבר 55 שנה. הגיע הזמן לשים קץ לפארסה הזו ולגזול אותו אחת ולתמיד. כל השחקנים, המאמנים והאוהדים יגידו תודה כאשר ההחלטה המתבקשת הזו תתקבל. אבל האם יש לכך סיכוי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully