וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפועל תל אביב לאירופה: מה יהיה היעד הבא של אלי גוטמן?

3.9.2015 / 12:30

האדומים לוחצים על גוטמן לחזור לקדנציה נוספת בשכר עתק, המאמן לוטש עיניים לליגות מסוימות באירופה, ורק הפתעה עם הנבחרת עשויה לטרוף את כל הקלפים. איזה תפקיד חדש מוכנים לתפור לו בהתאחדות ומה מתכנן גוטמן עצמו? תמונת מצב

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

בימים האחרונים הטלפון של אלי גוטמן לא מפסיק לעבוד. צמד המפגשים מול אנדורה ו-ויילס על הראש, אבל גם הודעות תמיכה מאוהדי הפועל תל אביב המבקשים שיחזור. אחד האוהדים סיפר השבוע כי רק גוטמן יכול להושיע את הקבוצה בזמן שמדד התקווה עם ססאר מנדיונדו הולך ואוזל. האיש שהביא אליפות בעונת הקיזוז הוא גם כנראה סמל ההצלחה האחרונה של הפועל. משם, הם מבינים, הכול קרס. בקו השני, לגוטמן יש גם פניות מאירופה. ההצעות האלה אינן מלמדות שגוטמן אינו מרוכז בנבחרת, אלא להפך – שהוא רוצה להצליח לממש דרכה את האתגר הבא. השאלה הגדולה, מידת ההצלחה בקמפיין הנוכחי שלו, היא גם שאלת האתגר הבא שלו.

ישראל מארחת את אנדורה (21:45, ערוץ 1)

הנבחרת הצעירה מתארחת באלבניה (16:00)

מאמן נבחרת ישראל אלי גוטמן. ניב אהרונסון
הודף כרגע את הפניות, אבל מודע היטב לאפשרויות. אלי גוטמן/ניב אהרונסון

את שאלת הנבחרת נניח בצד בכתבה הזאת. שאלת עתידו של גוטמן אולי פחות חשובה, אבל לא פחות מסקרנת. האם התוצאות בסוף הקמפיין הזה מסוגלות להביא אותו למקומות אחרים לגמרי, לליגה בכירה? האם התוצאות עשויות להשליך גם על ההחלטה של מקבלי ההחלטות? וכמה קובעת ההגרלה שנערכה לשלב הבתים של המונדיאל? המאמן יודע שהוא יכול לסיים את הקמפיין הזה במקום השלישי ולהעפיל להצלבה, או ברביעי – מה שייחשב בעיני רבים לכישלון.

גוטמן הודף כרגע שיחות עם סוכנים, בעיקר משום שהוא מבין את חשיבות הקמפיין הנוכחי, אבל מודע היטב לאפשרויות. הקריירה שלו יכולה לקבל תפנית נוספת אם יגיע להצלבה, אבל בשביל זה אסור לו למעוד בשני המשחקים שנותרו לו עם הקטנות (אנדורה וקפריסין) ולנסות להפתיע את אחת הגדולות (ויילס ובלגיה) בחוץ. בבית הזה הכול פתוח, וגוטמן שמחזיק אצבעות ליריבות של בוסניה, מבין שהפלייאוף שווה לפחות צנתור אחד פחות לקריירה שלו. את העונה הבאה, הוא מאמין, הוא יפתח במקום שבו הוא הכי רוצה להיות – קבוצה שתעסיק אותו מדי יום. אבל היכן?

מאמן נבחרת ישראל, אלי גוטמן, עם מאמן נבחרת איטליה, אנטוניו קונטה.
הגרלת המונדיאל גם משחקת תפקיד משמעותי. אלי גוטמן עם אנטוניו קונטה, מאמן נבחרת איטליה

מה רוצים בהתאחדות?

יו"ר ההתאחדות עופר עיני כבר הבהיר לגוטמן בשיחה אישית כי היה רוצה אותו לעוד קדנציה. שיחה בין השניים כבר נערכה בסנקט פטרבורג, שם הבינו גוטמן וממלא מקומו גילת כי הנבחרת לא תוכל להעפיל מבית שבו משחקות ספרד ואיטליה, ואולי יש צורך במאמן שיוכל להמשיך במדיניות הנוכחית ולגרום לאוהדים ליהנות מבלי להצהיר על העפלה. השניים, מתברר, לא רוצים להיכנס להרפתקאות. "מבחינת השכר, לא נוכל להביא מאמן זר, כי יש קשיי שפה והמסרים עוברים באמצעות גורם שלישי. מבחינת הישראלים, אין כרגע מאמן פנוי בשוק שאנחנו רוצים יותר מגוטמן", אמרו בהתאחדות, שם מרוצים בעיקר מהעבודה הרבה שגוטמן משקיע, וגם מהאינטראקציה שלו עם השחקנים. הטענה המרכזית שלהם היא שהנבחרת "נופלת" נקודתית ולא מערכתית. הטענה המרכזית שעומדת להגנתו של המאמן היא שהנבחרת לא סובלת מהכנה טקטית לקויה, ובעיקר מתוך התפיסה שראמזי, דז'קו ופיאניץ' לא בליגה של הנבחרת שלנו.

הם מציעים לגוטמן להיות לא רק המאמן הלאומי, אלא גם מעין מפקח על הנבחרות הצעירות. לקחת כפרויקט אישי שחקנים שמשחקים בנבחרת הצעירה אצל אריק בנאדו, לקדם משם שחקנים ולהכין את התשתיות למאמן שיבוא אחריו. על פי גורמים בנבחרת, הצעה לגוטמן תגיע כנראה רק במקרה של לפחות העפלה להצלבה, משום שהלחץ הציבורי לא יאפשר לו קדנציה נוספת במקרה בו הנבחרת תסיים במקום הרביעי. "לגבי המקום השלישי – הכול פתוח", אמר גורם בהתאחדות השבוע. "מהמקום השלישי אפשר לקבל את הולנד ולא לעלות שלב, וזה סביר. אבל אפשר גם לקבל נבחרת בינונית כמו הונגריה ולהיות מודחים בבושת פנים. הכול שאלה של את מי נקבל, אם בכלל, ומה תהיינה התוצאות. בדרך כלל בשלב הזה משחקות נבחרות בכירות, כך שאם אתה שואל אותי – במקרה של הצלבה הוא ימשיך. מה יקרה אם הנבחרת תעשה סנסציה ותעפיל ליורו? הוא לא יילך לשום מקום, גם אם מאוד ירצה להתקדם. סמוך על גוטמן שהוא לא ירצה לראות מאמן אחר על הקווים אחרי שהוא הוביל את הנבחרת לשם. אבל עוד חזון למועד".

הבעיה של עיני וגילת נעוצה כמובן בתקנון ההתאחדות לכדורגל. בשיחה נוספת שנערכה בין הצדדים הבהירו השניים לגוטמן כי לא יוכלו למנות אותו לקדנציה נוספת כבר עכשיו, אלא באמצעות אישור של הנהלת ההתאחדות, וזה יקרה בתום הקמפיין. בהתאחדות הבהירו כי קדנציה אינה מוגבלת בזמן, ואם הנהלת ההתאחדות תאפשר זאת, ייתכן שהמאמן הבא ימונה לארבע שנים.

זה מה שעופר עיני אמר לנו השבוע: "בשנה בה אני מכהן כיו"ר ההתאחדות לכדורגל נפגשתי עם אלי גוטמן מספר פעמים ואף התלוויתי לנבחרת ישראל וראיתי את העבודה המקצועית מקרוב. התרשמתי מהעבודה המקצועית ומהמרקם החברתי ועל כך אני בהחלט מלא שבחים. עם זאת, אין לי כל כוונה לדון בעתידו המקצועי של מאמן הנבחרת או כל בעל תפקיד אחר במהלך הקמפיין. כל המחשבות והפעולות שלנו כעת הן כדי להבטיח הצלחה מקסימלית בקמפיין מוקדמות יורו 2016. לאחר סיום הקמפיין נדע לשבת בנחת ולנתח לעומק את התוצאות וכל מרכיב אחר, כדי שנוכל לדעת איך להמשיך ועם מי".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל עופר עיני. מגד גוזני
מציע תפקיד משודרג הכולל גם פיקוח על הנבחרות הצעירות. עופר עיני/מגד גוזני

מה רוצה גוטמן?

נתחיל עם האפשרויות. על המדף של גוטמן מספר הצעות לעונה הבאה, שעשויות להיות רלוונטיות עוד העונה. ללא קשר להודעות התמיכה מהאוהדים שלה, הפועל תל אביב רוצה להחזיר אותו הביתה. גוטמן ממתין כרגע ולא מנהל משא ומתן עד שלא יידע מה מצבו בנבחרת, אך אם יסיים את כהונתו בחודש נובמבר, ובאותו זמן לא יהיה מאמן להפועל תל אביב, סביר להניח שישקול את ההצעה הזאת. גם מכבי חיפה יכולה לעלות על הפרק בשלב מסוים, לאור ההערכה לה זוכה המאמן מיעקב שחר.

יחד עם זאת, גוטמן מעדיף לאמן בחו"ל, וכרגע ליגת העל היא האופציה השנייה מבחינתו. לאחרונה לקח גוטמן החלטה שלא לחזור ולאמן קבוצות ברמה של יוון וקפריסין, כך שאם תגענה כאלה הוא ידחה את ההצעות על הסף. מה כן רלוונטי? הליגה השנייה בגרמניה, הצ'מפיונשיפ באנגליה, והליגות באוסטריה ובשוויץ. אלו האזורים בהם גוטמן מחפש לאמן. הוא נמצא בקשר ישיר עם צמרת המאמנים בגרמניה, ומרושת גם בסוכנים אחרים באירופה.

השאלה הגדולה היא מה יקרה במצב שבו הנבחרת תעפיל להצלבה. גוטמן בלבטים. מצד אחד, הוא יכול לסמן וי על המטרה שלו בתחילת הקמפיין, ומצד שני מתגעגע מאוד לאמן קבוצה ברמה היום יומית. הפועל תל אביב, אירופה, הכול יילקח בחשבון בסיום הקמפיין, וזה אומר שבמקרה של הצלבה הוא יוכל לעבור לאימון קבוצה החל מתחילת השנה האזרחית הבאה. במקרה של העפלה מפתיעה ליורו, גוטמן ייאלץ לדחות את החלום וימשיך במדים הלאומיים בכל מחיר, בידיעה שאחרי הטורניר בצרפת – ובעזרת משחק או שניים טובים על הבמה המרכזית של אירופה - יוכל לשדרג משמעותית את מעמדו ביבשת.

גיא לוזון מאמן צ'רלטון. GettyImages
יפתח את הדלת לאלי גוטמן בליגת המשנה באנגליה? גיא לוזון/GettyImages

הפיתוי של גוטמן לעבור להפועל תל אביב גדול מאוד. שם מוכנים להציע למאמן סכומים אסטרונומיים ביחס לנהוג בכדורגל הישראלי. "משהו בסגנון של מאמנים זרים שאימנו לאחרונה במכבי תל אביב", כדברי גורמים בהפועל, שכבר דאגו להבהיר לו את זה בשיחה ישירה שנערכה לאחרונה. גוטמן מעדיף לא לדבר על כך, אבל יודע שאם תגיע הצעה כזאת, יהיה לו קשה לסרב לה - כלכלית ובעיקר מקצועית.

עד שתגיע ההצעה הבאה, גוטמן יושב בבית ומחזיק אצבעות חזק חזק לבלגיה במאבק מול בוסניה. תיקו טוב לנבחרת, ניצחון בלגי מוריד לבוסנים כמה נקודות במאבק הישיר על הכרטיס לפלייאוף. "האופציה הראשונה של אלי היא כמובן לאמן באירופה, קבוצות קטנות בליגות בכירות, או מועדונים גדולים בליגות טובות", אמר השבוע מקורב למאמן. "נבחרת ישראל? הכול שם פתוח ותלוי בתוצאות. אבל ברור שהכי קל וטבעי עבורו יהיה לחזור להפועל, שכבר עכשיו רוצה אותו מאוד".

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן בחגיגות האליפות של הקבוצה. ברני ארדוב
זה ייגמר בקאמבק אדום? אלי גוטמן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully