וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומני על אמת? כך ליגת העל הפכה ליעד אטרקטיבי עבור הרומנים

7.7.2015 / 16:45

בומבה, פינטילי ומוראר הם רק ניצני הטרנד הלוהט של הקיץ: פליטי הליגה הרומנית מוצאים מקלט בליגת העל, המהווה פתרון ביניים מושלם, בעיקר מבחינה כלכלית. לכדורגלן שהתבצר בבית המלון, לסוכנת שהתאהבה בארץ הקודש ולבוס שמבטיח: "יש עוד למה לצפות". מגמה?

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

בווידאו: נחיתתם של קלאודיו בומבה ומיחאי פינטילי בישראל

שלושה ימים בלבד החזיק החוזה של פאבלו דה לוקאס בקבוצת אופה. שלושה ימים, עד אשר הרוסים פרסמו הודעה לפיה ההתקשרות בין הצדדים מבוטלת. "איך אחד הכוכבים הגדולים של הליגה שלנו נמצא בלי קבוצה בתחילת חודש יולי?", תהו בתקשורת הרומנית, והוסיפו הימור לגבי עתידו של הקשר הספרדי של פטרולול: "עכשיו בית"ר ירושלים שוב בתמונה, ובסוף גם הוא יגיע לישראל... הכדורגל הישראלי הפך לגן העדן של שחקני הליגה הרומנית".

והנה, דה לוקאס באמת נחת כאן. חתם בבית"ר והבהיר שגל השחקנים הנשטפים מהכדורגל הרומני לכיוון ליגת העל שלנו נמצא בעיצומו. אם בעונה הקודמת היו אלה כריסטיאן סרגי וגבי ג'ורג'ו יחד עם הברזילאי רומאריו פירס (שיחק בפטרולול) במכבי נתניה, ובעיקר אובידיו הובאן בהפועל באר שבע, אז בקיץ הנוכחי הכמות צפויה לגדול. הובאן שמר על הגחלת, וראה איך הפועל תל אביב מצרפת את הצמד מיחאי פינטילי וקלאודיו בומבה, ואיך בית"ר ירושלים מחתימה את ולאד מוראר ודה לוקאס ויורדת ברגע האחרון מהברזילאי אריקו שנמצא ארבע שנים ברומניה. במקביל חשקו השתיים בליביו אנטל והתעניינו בסרג'ן לוקין, כשמסביב עולים שמות נוספים כמו ויקטוראש אסטפיי (חתם בינתיים באדנה הטורקית) או גורדן בונוזה הבוסני ששיחק בדינמו בוקרשט. והקיץ עוד ארוך.

מכבי נתניה הייתה בעבר המארחת הבולטת של כדורגלנים רומנים, כשעברו אצלה שמות כמו ויורל טנסה, מריוס בונדיאה או אדריאן דן גמאן שהמשיך לעוד כמה תחנות. ועדיין, כל החתמה כזו הייתה לא יותר מהבלחה. הפעם, מדובר במגמה שככל הנראה עוד נמצאת בראשיתה. אז כיצד הפכה רומניה לספקית השחקנים הראשית של ליגת העל בקיץ הנוכחי? עד כמה זה דומה לגל הספרדי הקודם? ובעיקר: מה זה אומר עליהם ומה זה אומר עלינו?

שחקן הפועל באר שבע, אובידיו הובאן. ברני ארדוב
סלל את הדרך לאחרים. אובידיו הובאן/ברני ארדוב
"אם בומבה לא היה נמכר מיידית, לטרגו מורש לא הייתה זכות קיום", הסביר דומיטרו דרגומיר, נשיא הליגה לשעבר. "העסקה הזו הצילה את המועדון מקריסה"

הקשר הישראלי-רומני נבנה בהדרגה מהקיץ שעבר. בחודשים האחרונים כבר נרשמה התחממות ניכרת ביחסים. המפץ הגדול היה עם המעבר של קלאודיו בומבה להפועל תל אביב. בגיל 21, אחרי עונת פריצה נהדרת בטרגו מורש שכמעט נישלה את סטיאווה בוקרשט מתואר האליפות, אחד הכישרונות המבטיחים של הכדורגל הרומני מצא עצמו על המדף. הוא רצה להמתין להצעה מליגה אטרקטיבית יותר, התבצר בבית המלון וסירב בכל תוקף להמריא לישראל, אבל מכבש הלחצים שהפעילה עליו קבוצתו, בראשות הבוס החדש בוגדן מארה (שחקן עבר בינלאומי ששימש גם כסוכן שחקנים ומונה לאחרונה ליו"ר המועדון), עשה את שלו בסופו של דבר. הקשר הצעיר נשלח להתחיל את האימונים בקבוצת המילואים, ושוכנע בדרך הקשה להיענות להצעה, כ"קורבן למען המועדון". בומבה עיכל, האחרים פחות.

"הליגה הרומנית כבר לא באמת מייצאת שחקנים", הכריזה הכותרת בעיתון 'מוניטורול'. בכתבה הסבירו: "בעונה שעברה עוד היה לנו את צ'יפריאן טטרושאנו בפיורנטינה, פלורין גרדוש הלך לסאות'המפטון ודרגוש גריגורה חתם בטולוז הצרפתית. ב-2013 טוטנהאם קנתה את ולאד קיריקש וסביליה את ראול רוססקו. וב-2015? לאזלו ספסי אמנם יוצא לגרמניה, אבל לנירנברג מהליגה השנייה, ואילו הכישרון הכי גדול כאן, קלאודיו בומבה, נמכר להפועל תל אביב מהפלייאוף התחתון בישראל".

אז איך אחד השמות המבטיחים בכדורגל הרומני, כזה שכבר עבר ברומא, נפלט מהליגה המדורגת 15 באופ"א היישר לזו מהמקום ה-20, ועוד אחרי שכמעט הוביל מועדון קטן כמו טרגו מורש לאליפות היסטורית? התשובה הפשוטה: כסף. טרגו מורש נקלעה לחובות כבדים והייתה זקוקה למזומנים באופן בהול. לא משנה ממי ואיך. בומבה היה האמצעי, 650 אלף היורו של הפועל תל אביב היו הפתרון. "אם בומבה לא היה נמכר מיידית, לטרגו מורש לא הייתה זכות קיום", הסביר דומיטרו דרגומיר, נשיא הליגה לשעבר. "העסקה הזו הצילה את המועדון מקריסה. אם הייתי במקום ג'יג'י בקאלי, הייתי מביא את בומבה לסטיאווה ב-600 אלף יורו ומוכר אותו אחר כך ב-7 מיליון. זה רווח נקי".

קלאודיו בומבה שחקן הפועל תל אביב. ניב אהרונסון
התבצר במלון ולא רצה להגיע לישראל, עד שהסכים להיות "קורבן למען המועדון". קלאודיו בומבה/ניב אהרונסון
הנה צ'יפריאן דיאק. קשר שאלקה לשעבר, בן 29, היה על סף הצטרפות לבית"ר ירושלים בינואר תמורת 200 אלף יורו. העסקה לא הושלמה, הוא נשאר בקלוז', ולפני כשבועיים חתם באקטובה עם שכר הגבוה פי שלושה מזה אותו הסכים לקבל בירושלים

הכסף, כאמור, הוא לב העניין. הקבוצות הרומניות, ברובן, נמצאות במצוקה כלכלית ומתנהלות תחת חוסר ודאות. פשיטות רגל, חובות עבר, בעלי בית מפוקפקים, מוסר תשלומים ירוד. כל אלה ועוד, גורמים למחירים בשוק לצנוח ולשחקנים הרומנים לצאת את שערי הליגה. וכשהכישרון לא מספיק כדי להיכנס לליגות הגדולות, הם מוכנים להסתפק בדרגי הביניים, שם לפחות המשכורת מוצאת דרכה לחשבון הבנק. כמו ששחקני תחתית הליגה הראשונה/הליגה השנייה בספרד גילו בשנים האחרונות את הונגריה, פולין, יוון וישראל, כך גם הכדורגלנים הרומנים.

ולא רק לשם. הם מתגלגלים גם לקבוצות עשירות מליגות קטנות יותר, דוגמת חזאר לנקראן באזרבייג'אן או אקטובה בקזחסטן. הנה, למשל, צ'יפריאן דיאק. קשר שאלקה לשעבר, בן 29, היה על סף הצטרפות לבית"ר ירושלים בינואר האחרון תמורת שכר של 200 אלף יורו. העסקה לא הושלמה, הוא נשאר לסיים את העונה בקלוז', ולפני כשבועיים חתם באקטובה כשחקן חופשי, עם שכר הגבוה פי שלושה מזה אותו הסכים לקבל בירושלים. ומה תגידו על חברו מקלוז', פלורין קוסטאה, ששיחק שלושה חודשים בארסנל טולה הרוסית ומשם, במקום לחזור לרומניה, נדד עד לעירק? כן, גם שם הכסף גדול יותר. 40 אלף יורו לחודש, יתר דיוק. פי שניים ממה שהרוויח בימיו בסטיאווה בוקרשט.

במצב הקיים, ישראל היא פתרון הביניים המושלם עבור פליטי הליגה הרומנית. ליגת העל שלנו מעניקה אפשרות לשחק במפעלים האירופים (לפחות בשלבי המוקדמות) ולהישאר תחת מעקב של מאמן הנבחרת (בומבה משוכנע: "דרך הפועל תל אביב אוכל להגיע ליורו"). וחשוב מכך, תופתעו: מוסר התשלומים בה גבוה מכפי שהכדורגלן הרומני רגיל אליו. כאן, מקרה מכבי נתניה הוא די חריג. שם הוא דבר שבשגרה. "אין מספיק כסף בליגה הרומנית", מסבירה סוכנת השחקנים ויקי וקנין, שהייתה מעורבת בהחתמת פינטילי ובומבה בהפועל תל אביב. "ברומניה הם יקבלו את הכסף אחרי שלוש שנים, גם זה בתביעות דרך פיפ"א. בישראל הכסף בטוח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ברומניה הם יקבלו את הכסף אחרי שלוש שנים, גם זה בתביעות דרך פיפ"א". סוכנת השחקנים ויקי וקנין עם ליביו אנטל/מערכת וואלה!, צילום מסך
ויקי וקנין: "הליגה הישראלית טובה מהרומנית בעיניי, והשחקנים הרומנים לא מאוד מבוקשים במדינות בכירות. יותר קל להם לצאת לישראל. מכמה בחינות, המנטאליות שלנו דומה למנטאליות שלהם, אז קל יותר להתאקלם"

מבין תשעת השחקנים שנטשו את רומניה לטובת ליגות זרות, רק אחד נדד מערבה. מדובר כאמור במגן ספסי שחתם בנירנברג מהליגה הגרמנית השנייה. פרט אליו, שחקנים חתמו בבולגריה, קזחסטן, פולין, טורקיה ושלושה בישראל. "זה קודם כל הכסף, אין ספק בכלל", אומר לוואלה ספורט בוגדן מארה, האיש החזק כרגע בטרגו מורש. "אבל זו גם הרצינות של האנשים והמעמד של הכדורגל הישראלי". ויקי וקנין מחזקת: "הליגה הישראלית טובה מהרומנית בעיניי, והשחקנים הרומנים לא מאוד מבוקשים במדינות בכירות. יותר קל להם לצאת לישראל. מכמה בחינות, המנטאליות שלנו דומה למנטאליות שלהם, אז קל יותר להתאקלם. זאת מדינה אטרקטיבית מבחינת אקלים ותרבות. טוב להם בישראל".

לא רק הכדורגלנים. גם הסוכנים הרומנים מצאו שפה משותפת עם עמיתיהם הישראלים, ומאז שיתוף הפעולה פורה. אנה-מריה פרודאן, סוכנת השחקנים הבכירה ברומניה ורעייתו של מאמן סטיאווה לשעבר לאורנציו רגקאמפף, אוהבת לבקר בישראל. היא התלהבה מהאנשים, מהיחס ומהאפשרות לעשות כסף, וכבר ניסתה להנחית כאן שחקנים. עסקת מיחאי ראדוץ להפועל באר שבע פוצצה ברגע האחרון של חלון ההעברות בספטמבר 2013, וחצי שנה מאוחר יותר נמנעה העברתו של אדריאן כריסטאה למכבי פתח תקוה, אחרי שכבר נחת בארץ וחתם על חוזה. בקיץ הנוכחי כבר לא היה כוח שימנע ממנה לסגור עסקה בארץ הקודש.

לפינטילי היא סידרה חוזה עתק של 3.9 מיליון דולר לשלוש שנים באל הילאל מערב הסעודית, הקבוצה אותה אימן בעלה. אבל השכר לא באמת שולם במלואו, פינטילי נאלץ לפנות לערכאות משפטיות, אז הגברת פרודאן שידכה אותו להפועל תל אביב. אחרי שהקשר בן ה-30 סגר, הוא הצטרף למסע השכנועים של החבר בומבה, יחד עם שם מוכר נוסף - בוגדן אפוסטו. חלוץ בני סכנין לשעבר, בן 33 בסך הכול, פרש מכדורגל ועובד גם הוא כסוכן שחקנים, אצל פרודאן. "שמרתי על קשרים בישראל מימיי כשחקן", סיפר המתווך אפוסטו. "הייתה לבומבה הצעה מעולה מטורקיה, אבל לא דרכי. לא הייתה הסכמה על גובה השכר, ומצד שני עמדה הפועל תל אביב. זה שם גדול לא רק בישראל, אלא גם באירופה. בכל מקרה, בישראל הוא יקבל הרבה יותר כסף".

וקנין מסכמת: "הרומנים שהבאתי להפועל תל אביב הם שחקנים איכותיים. לא יודעת אילו רומנים מגיעים לקבוצות אחרות, אבל אלה טאלנטים ברומניה. בומבה נחשב לכישרון גדול, ואני חושבת שהפועל עשתה החתמה מצוינת שתוכיח את עצמה כבר בעונה הקרובה. פינטילי כבר לא צעיר, הוא לא פוטנציאל למכירה, אבל הוא שחקן עם קבלות שישדרג את הפועל בשנים הקרובות".

אז האם אנחנו באמת בעיצומה של פלישה רומנית? וקנין מדגישה: "אם הייתי רוצה, הייתי יכולה להחתים בישראל כדורגלנים נוספים מרומניה, אבל אני רוצה לשמור על רמה מסוימת של שחקנים. אביא לכאן רק שחקנים שמסוגלים לעמוד בסטנדרטים של הקבוצות הגדולות ולשדרג אותן". ואילו בוגדן מארה מבטיח בשיחה מרומניה: "תעקבו היטב, יש עוד למה לצפות".

שחקן בני סכנין בוגדן אפוסטו. ברני ארדוב
"הפועל תל אביב זה שם גדול לא רק בישראל, אלא גם באירופה. בוגדן אפוסטו במדי בני סכנין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully