וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשה רק מה שאתה אוהב: החבטות המוזרות בטניס העולמי

27.6.2013 / 7:30

הרגלים שלא מרפים, למידה עצמית שלא נמחקת וסגנונות משחק שלא דומים לנעשה בימינו (אלא יותר לשנות ה-70). לכבוד פתיחת טורניר וימבלדון, המקום בו נכתבות כל הזמן אגדות, רועי פרייס מציג לכם עוד משהו שכדאי לשים לב אליו: עשר החבטות המשונות בעולם. דירוג

וירג'ין רזאנו טניסאית צרפתייה. רויטרס
"להגיש מלמטה עוזר לי להפתיע". רזאנו/רויטרס

10. וירז'ין רזאנו - סרב מלמטה

תופעה שהיה נדמה כי נעלמה לחלוטין מעולם הטניס היא ההגשה מלמטה, כמו פורהנד. בעבר, טניסאים היו עושים את זה אם הגיעו לרמת עייפות כזו בה לא יכלו יותר לאמץ את הגוף כדי לעלות ולהרים את הגוף להגשה סטנדרטית. מי שלקחה את העניין צעד אחד קדימה היא וירז'ין רזאנו הצרפתייה, שגם בנקודות משחק לרעתה מול ורוניקה ספדה רויג ברולאן גארוס השנה הגישה מלמטה. "לפעמים אני רוצה להפתיע את היריבה וכשאני מרגישה שזה זמן טוב ללכת על הגשה מלמטה, אני עושה את זה", אמרה רזאנו לאחר אותו משחק באליפות צרפת השנה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שרזאנו מנסה להגיש כך כדי להשיג הפתעה, אלא שהפעם זה עלה לה בקריאות בוז מהקהל הצרפתי, שבדרך כלל אוהד אותה מאוד ובטענות רבות נגד הכרטיס החופשי שקיבלה לטורניר.

רוברטה וינצ'י טניסאית איטלקייה. GettyImages
וינצ'י בדרך לעוד סלייס/GettyImages

9. רוברטה וינצ'י - הבקהנד שהלך ודעך

כשהייתה בת 18, החליטה האיטלקייה, היום במקום ה-35 בעולם, לעבור מבקהנד בשתי ידיים לבקהנד ביד אחת. לימים אמרה שאם הייתה צריכה לקבל את ההחלטה היום, היא לא הייתה בוחרת לעשות את זה. "אין שום סיכוי שהייתי עוברת לבקהנד יד אחת, כולן משחקות כל כך חזק היום וקשה להתמודד מול זה עם בקהנד ביד אחת", אמרה. גם הבקהנד יד אחת של רוברטה וינצ'י הוא נשק רציני, בעיקר בזכות יכולת הגיוון שלה. הבעיה היא שוינצ'י, שזכתה ב-25 תארי זוגות ו-9 תארי יחידות בקריירה שלה, מזמן לא חבטה בקהנד מלא, אלא אך ורק סלייסים. כבר שנים שווינצ'י מככבת בכל כתבה על מותו של הבקהנד ביד אחת, ואכן רק שתי טניסאיות בולטות אחרות בסבב עדיין משחקות עם בקהנד יד אחת (קרלה סוארס נבארו ופרנצ'סקה סקיאבונה). בכלל נראה שלא יגיחו עוד הרבה טניסאיות עם בקהנד יד אחת בעתיד, וינצ'י והבקהנד שלה עדיין כאן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

8. פנג שואי - בקהנד ועוד בקהנד

בעבר היו שחקניות רבות ובולטות בסבב שהיו מכות עם שתי ידיים משני הצדדים, אפילו אלופת ווימבלדון 2013 מריון ברטולי זכתה כך בטורניר. גם מוניקה סלש השתמשה בבקהנד הזה. קצת מפתיע, אבל בעבר, ובעיקר בימים של טרם המקצוענות, היו גם טניסאים רבים שחבטו עם שתי ידיים משני הצדדים, כלומר בקהנד גם בפורהנד. לא רק פאבריס סנטורו החביב, אלא בעבר המדורג מספר אחת בעולם פאנצ'ו סגורה גם היה מכה עם שתי ידיים בשני הצדדים. המטרה ברורה: השגת עוצמה רבה יותר על ידי הכוח שמגיע גם מהיד התומכת ולא החובטת. יש שטענו ש"הפורהנד" הזה של סגורה היה מהחבטות הטובות בעולם. גם גנה מאייר, שדורג בשיאו במקום הרביעי בשנת 1980 והיה מכה פורהנד עם שתי ידיים, אמר בעבר לניו יורק טיימס: "אני חושב שיש יותר מדי דמיון בין סגנון המשחק של כולם היום, כולם דומים מדי".

פנג שואי טניסאית סינית. GettyImages
פנג ועוד בקהנד/GettyImages

הטניסאית הבולטת ביותר בסבב היום שמכה בקהנד בשני הצדדים היא פנג שואי הסינית. אגב, שואי הפכה ביחד עם הסייה סו וויי מטייוואן לזוג הראשון שזוכה בטורניר גרנד סלאם כששתי השחקניות מכות עם שתי ידיים בשני הצדדים, כך שלמעשה הן היכו עם שמונה ידיים. אגב, את השנה הנוכחית גמרה שואי כבר אחרי רולאן גארוס, שם נפצעה ונאלצה לפרוש בפיגור 6:0, 2:0 מול פולונה הרצוג. היא והבקהנד-פורהנד שלה יחזרו בשנה הבאה.

7. אלכסנדר דולגופולוב - הגשה במהירות הברק

כל מי שאי פעם למד להגיש סרב יודע שצריך לזרוק את הכדור מעט לפני הגוף, לחכות שיגיע לשיא הגובה שלו ואז לחבוט בו. אלכסנדר דולגופולוב חושב קצת אחרת. האוקראיני זורק את הכדור וחובט בו מיד לאחר השחרור מהיד במה שנראה מוזר מאוד ובעיקר הגשה שלא יכולה לייצר עקביות. "הייתה לי טכניקה נורמלית כשגדלתי", אמר דולגופולוב בריאיון לא מזמן, "ואז פתאום התחלתי להקפיץ ולחבוט בכדור הרבה יותר מהר. אני חושב שזה אפקטיבי כי היריב שלי לא יכול לקרוא את הסרב ולדעת לאן הוא הולך".

הטניסאי האוקראיני אלכסנדר דולגופולוב. Mark J. Terrill, AP
"במשחק אחד אני יכול להיות עם 15 או 20 אייסים ובמשחק אחר עם 23% דיוק בהגשה הראשונה". דולגופולוב/AP, Mark J. Terrill

ה"כלב" גם הודה שאף אחד לא לימד אותו איך להגיש סרב מעולם. ובאמת, ההגשה הזו מביאה איתה חוסר עקביות וגם מרווח מצומצם מאוד לצאת ממומנטום שלילי על ידי כניסה טובה יותר לתחושה של המכה. לא פלא שהמדורג 75 בעולם אמר בעצמו: "במשחק אחד אני יכול להיות עם 15 או 20 אייסים ובמשחק אחר עם 23% דיוק בהגשה הראשונה".

6. שרה אראני - הסרב הגרוע בעולם

אין שום ספק בכלל שההגשה של שרה אראני היא הכי גרועה בעולם ואחת הרעות בהיסטוריה. בעידן בו טניסאיות כמו סאבין ליזיקי, פטרה קביטובה, מריה שראפובה, ויקטוריה אזרנקה וכמובן האחיות וויליאמס מגיעות למהירויות אדירות של הגשה, האיטלקייה המתנשאת לגובה 1.64 מטר (עם נעליים) בקושי מגרדת את 140 הקמ"ש. גם זה בהגשה ראשונה וגם זה בקושי. בהגשה השנייה היא לפעמים נעצרת בסביבות 100-105 קמ"ש, במה שמהווה טרף קל ליריבות שלה. היא אמנם הגיעה למצב בו היא כמעט ולא מחטיאה הגשות ראשונות, אבל אפילו כך היא פגיעה מאוד.

שרה אראני טניסאית איטלקיה. AP
נראית כמו מריונטה עם התנועה שלה. אראני/AP

גם התנועה המוזרה שלה, שמזכירה קצת מריונטה, בה היא זורקת את יד ימין אל הצוואר ומתחילה בתנועה אל עבר הכדור מאוחר, לא בדיוק שינתה את העניין. "אני לא מגישה מהר וקשה לי עם זה. אני מנסה לשפר את ההגשה שלי, להכות עם קיק ועם סלייס. אני לא אצליח להכות סרב של 180 קמ"ש, אז אני מנסה להיות עקבית". כשנשאלה כמה אייסים היא מכה בשנה, הגיבה בצורה מעט כעוסה כשאמרה: "באמת, זו לא הבעיה שלי, אני לא מסתכלת על זה בכלל. זה לא סגנון המשחק שלי, להכות אייסים, אז אין לי בעיה אם יהיה לי אייס אחד בשנה. זו לא בעיה כל כך גדולה מבחינתי".

5. פלוריאן מאייר - עוף נדיר

הטניסאי הגרמני הוותיק, שחזר לאחרונה מפציעה שהשביתה אותו למשך זמן רב ב-2014 ובתחילת 2015, משחק תמיד טניס שנראה כמשהו שהרבה יותר מזכיר סקווש. יש לו הנפה גדולה ובלתי נגמרת בפורהנד, סלייסים ודרופ-שוטים חריגים שהובילו אותו עד המקום ה-18 בעולם בשיאו. גם מאייר דיבר על סגנון המשחק החריג שלו וההנפה הגדולה של היד בפורהנד ואמר: "כשהייתי צעיר, היו כמה מאמנים שניסו להוציא את זה ממני, אבל תמיד אמרתי שאני לא רוצה לשנות. רציתי לשחק כמו שאני רוצה וזו תמיד הייתה דעתי".

פלוריאן מאייר טניסאי גרמני. GettyImages
מאייר מניף את היד כדי להכות פורהנד/GettyImages

יש לציין שבניגוד לחלק מהטניסאים שצויינו כאן, סגנון המשחק של מאייר דווקא כן הביא לו הצלחות וגם הוא טוען שאם היה לו סרב קצת יותר טוב, הוא אולי היה בטופ 10 העולמי. ייתכן מאוד שגם אם הייתה לו הנפה קצרה יותר ולא כזו "שאף מאמן שפוי לא היה מלמד כמוה" (כמו שקבע פרשן הטניס קרייג אושייני בניו יורק טיימס), הוא גם היה מגיע רחוק יותר, בטח בהתחשב באינסייד-אאוט פורהנד שלו, בו יש לו כמובן זמן רב יותר.

4. אנה איבנוביץ' - לאן את הולכת?

אחד הדברים שטניסאים תמיד מתקשים איתם הוא זריקת הכדור ובעיקר שימת הכדור בהגשה. מי שכנראה הכי מתקשה בפן הזה היא אנה איבנוביץ'. המדורגת שביעית בעולם הצליחה לשבור את חוקי הטבע ולמרות שהיא כנראה זורקת הכדור הרעה ביותר בהיסטוריה של המשחק, היא מצליחה לייצר הגשות חזקות מאוד. איבנוביץ' זורקת את הכדור רע כמעט בכל הגשה, תמיד זה הולך ימינה מדי, לפעמים אפילו נמוך מדי, אבל בכל זאת היא מצליחה להגיש בעוצמה גבוהה מאוד.

אנה איבנוביץ' טניסאית סרבית. GettyImages
איבנוביץ' עם עוד זריקה לא מדויקת במיוחד/GettyImages

"זו כמובן בעיה שנובעת מלחץ ובאה לידי ביטוי בעיקר בשימת הכדור שלה", אמר מאמנה לשעבר של איבנוביץ' היינץ גינטרד שעבד גם עם שטפי גראף בעבר. בריאיון לאטלנטיק, סיפרה הפסיכולוגית סיאן ביילוק שלא משנה כמה ינסו ללמד ספורטאים כמו איבנוביץ' לעשות דברים בצורה אחרת, הם תמיד יחזרו להרגלים שלהם ולצורה הלא נכונה של הדברים. "כולנו יודעים לרדת במדרגות ועושים את זה אוטומטית", היא אמרה בהתייחסה לאיבנוביץ', "אבל אם אבקש ממך לחשוב על איך אתה מכופף את הברך בזמן שאתה עושה את זה, יש סיכוי גדול שתיפול על הפרצוף שלך". הסרב הכי מהיר של איבנוביץ', אגב, עומד על 201 קמ"ש. לא רע.

אנה איבנוביץ' מלמדת להגיש סרב

3. ארנסט גולביס - התנועה המוזרה עם יד שמאל לפני הפורהנד

הלטבי בעל הפיוז הקצר עבר אינספור שינויים בפורהנד לאורך השנים. לפני שנה וחצי-שנתיים בערך הוא צץ משום מקום לעוד קאמבק עם הבטחה גדולה והפעם עם פורהנד כמו שלא נראה מעולם. ארנסט גולביס פתאום החל ליישר את יד שמאל שלו קדימה בזמן חבטת הפורהנד במשהו שמעולם לא נראה בטניס העולמי וכנראה שגם לא ייראה שוב בעתיד.

ארנסט גולביס טניסאי לטבי. GettyImages
גולביס ויד שמאל/GettyImages

לאורך השנים הפורהנד הייתה החבטה החלשה ביותר שלו ועבר גם שינויים רבים, כשהגרסה האחרונה היא המוזרה ביותר. גולביס ספג הרבה לעג על החבטה הזו והפורהנד שלו כונה "פורהנד של קראטה קיד". המאמן שלו גינטר ברזניק האוסטרי התייחס לפורהנד החדש כשאמר: "אני לא מקדיש תשומת לב ליד שמאל. מבחינתי, הדבר היחיד שחשוב זה הרגע בו המחבט פוגש את הכדור ואיך שהוא מלווה אותו. הבעיה היחידה היא שאתה באמת מאבד הרבה אנרגיה ביד שמאל סתם".

קליפ שמסתלבט על הפורהנד של גולביס

2. קימיקו דאטה קרום - חבטות מעידן ישן

קצת קשה לבוא בטענות אל קימיקו דאטה קרום. אחרי הכול מדובר בטניסאית שגדלה בעידן אחר לחלוטין. היפנית תחגוג בספטמבר הקרוב את יום הולדתה ה-45 והתחילה לשחק בסבב בשנת 1989, לפני שרבות מהטניסאיות בטופ 100 העולמי בכלל נולדו. גם החבטות שלה שייכות לעידן אחר והיא תמיד נראית כמו שחקנית מן העבר.

קימיקו דאטה קרום. GettyImages
קימיקו דאטה קרום זורקת את יד ימין אחורה לפני החבטה/GettyImages

החבטה שאולי הפכה למזוהה ביותר איתה היא הפורהנד בו היא פשוט משליכה את היד החובטת (ימין) לאחור מבלי שום תמיכה מיד שמאל, במעין חבטה שהפסיקו ללמד כבר לפני הרבה מאוד שנים. צריך לזכור שקרום, שחזרה מפרישה לפני שמונה שנים וחצי, גדלה ולמדה לשחק עם מחבט מעץ. הפורהנד שלה הוא בסגנון שבו הייתה מכה שטפי גראף, שזכתה לכינוי "פראוליין פורהנד" (גברת פורהנד) בגללו, רק שלא בטוח שהוא מתאים לעוצמות ולמחבטים והכדורים המהירים שיש היום. בעצם, בטוח שהוא לא מתאים.

1. מוניקה ניקולסקו - פורהנד בלתי ניתן לצפייה

עם כל הכבוד לכל האחרים, עושה רושם שהמכה המוזרה/הזויה/מכוערת ביותר בעולם כיום היא הפורהנד של מוניקה ניקולסקו. הפורהנד היא החבטה הקלה ביותר מבחינה טכנית ומוטורית, אבל משום מה הרומנייה מעולם לא למדה להכות את החבטה הזו. המדורגת 46 בעולם מכה רק סלייסים בפורהנד.

מוניקה ניקולסקו טניסאית רומנייה. GettyImages
ניקולסקו והפורהנד/GettyImages

בראיון לספורטס אילוסטרייטד השנה היא סיפרה איך פיתחה את סגנון המשחק שלה: "כשהייתי ילדה, נסעתי הרבה עם אמא שלי ואחותי ופשוט התחלתי לשחק כך. לאט לאט התחלתי לזכות בתארים ואפילו באליפות אירופה. זה עבד לי, אז נשארתי עם זה. פשוט חבטתי איך שיצא, לא יודעת למה. אני משחקת בצורה שונה מכולן, לא נותנת ליריבה להיכנס לקצב". בנוסף, היא סיפרה כי ניסתה להכות עם טופ ספין והנפה מלאה, אבל "תמיד חזרתי בסופו של דבר למכה שלי כי כך אני אוהבת את זה, אני מרגישה הכי נינוחה ורגועה כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully